Gå til innhold

– Ja, Apple fjerner hodtelefoninngangen på iPhone 7


Anbefalte innlegg

 

Da må det virkelig følge med overgang... Men den vil ikke sitte like godt fast der som i hodetelefoninngangen, så er svært skeptisk. Også utrolig upraktisk å ikke kunne lade samtidig som en hører på musikk.

 

Blir fort til at jeg går over til Android om de innfører dette. Sikkert (mer) praktisk om en 3-4 år, når trådløse hodetelefoner er blitt enda mer vanlig. Men klarer virkelig ikke så se hva de de tjener designmessig på dette? Da kan de selvfølgelig gjøre den enda litt tynnere, ha batteri eller en ekstra høytaler der pluggen satt, men vet ikke om dette er nok til å rettferdiggjøre det å fjerne hodetelefoninngangen...

får vel en hub slik som den macbooken deres ;)

 

Nei om det kommer noen NÅ og forsvarer apple og sier hvordan dette er fantastisk og ett steg framover så er vedkommende fortapte. Er for dumt at de ikke holder en dag mtp batteri fra før av siden telefonen skal være 1-2mm tynnere enn konkurrentene. Men om de faktisk fjerner hele lyd inngangen? smh..

 

 

 

Iforhold til konkurrentene? Både iPhone 6S og 6S Plus scorer da temmelig greit i batteritester tatt i betraktning størrelse på både telefonen og batteriet? En av de tingene mine foreldre ble veldig positivt overrasket over etter å ha gått fra iPhone 4S til iPhone 6S var nettopp at batteriet holder igjennom en hel dag uten problemer. Samboer er en som bruker telefonen litt vell aktivt igjennom dagen, også hun ble positiv overrasket over at hun nå legger seg med over 20% batteri.

 

 

Jeg for min del har jo vært bortskjemt med temmelig solid batteri fra før av via iPhone 6 Plus men det ble også hakket bedre for min del med iPhone 6S Plus. Men det er klart batteritiden vil jo variere veldig ut ifra bruksmønster og ikke minst hvor god dekning du normalt har igjennom en dag. Det å ha ræva dekning dreper jo batteri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nå bruker blåtann v4.X veldig lite strøm da, er knapt nok merkbart om jeg har Apple Watch tilkoblet en hel dag eller ikke. Det at de fjerner 3,5-mm jacken åpner nok også endel areal innvendig i telefonen, og de samme ryktene som spår at minijack forsvinner har vel også spådd en økning i batterikapasiteten på iPhone 7.

 

 

 

Ett særdeles godt poeng. Jeg var nok litt snar på avtrekkeren der :)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Jeg tror Apple gambler litt vel mye ved å kutte ut minijacken. Da må de i det minste legge ved adapter/overgang i esken, og selv det tror jeg blir til stor irritasjon for veldig, veldig mange.

 

Må ikke glemme at iPhone år etter år siden iPhone 4 (eller var det 3GS?) har vært den mestselgende modellen på markedet og jeg tror Apple driver med temmelig banal gambling ved å fjerne noe så tradisjonelt som 3,5-mm jack-inngangen da det fort vil være en stor dealbreaker for veldig mange. Det kan nok fort slå veldig negativt ut for salget.

 

 

Om Apple velger å gjøre det så kommer de sikkert med argumenter for at det frigjør ekstra plass til batteri i telefonen (de klarer neppe å gjøre telefonen så tynn at det ikke er plass til 3,5mm jackport, i så fall så blir den vesentlig tynnere enn den er nå for det er fremdeles endel å ta av før den må ryke på grunn av tykkelse.) Eller så vil det være for å pushe en eventuelt satsing bak "High-Res" lyd med 192khz @ 24-bit lydspor. Men det blir jo veldig tynn suppe...

 

 

 

For min del så bryr jeg meg ikke allverdens, jeg bruker blåtannhodetelefoner 99% av tiden uansett, men dette virker jo som et horribelt valg med tanke på de utallige iOS-brukerne der ute som trolig bruker 3,5mm inngangen. Men de fleste benytter vel uansett de medfølgende Apple Earbuds'ene så Apple leverer sikkert med ny modell som kobles direkte inn i Lightningporten.

 

 

 

Men uansett så må jo Apple være temmelig gale om de faktisk velger å fjerne hele porten. Men hvem vet.

Lenke til kommentar

De første Walkman-telefonene til Sony Ericsson hadde heller ikke tilkopling for hodetelefon. Det fulgte med ei skikkelig kjøttkake av et adapter.

 

De øreproppene som fulgte med på min hadde slik at de satt fast i den pin-kontakten sony ericsson hadde... Det fulgte også med en adapter til 3.5mm hvis man ville bruke andre ørepropper. På både øreproppene og adapteren lå det en ekstra inngang oppå igjen slik at man samtidig kunne lade, som jeg er ganske sikker på at ikke vil bli mulig på iphone...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har heldigvis trådløse hodetelefoner generelt veldig god batterilevetid så det er sjeldent en situasjon hvor du må gå rundt og grue deg for å gå tom for batteri. Har brukt mine B&O BeoPlay H7 i over to uker nå uten å lade og jeg bruker de minimum 2-timer om dagen og jeg er fremdeles på 70% ifølge batterimåleren.

Så de har ca 100 timers batteritid? Meget brukbart, synd IEMs ikke er i nærheten engang.

Lenke til kommentar

"En annen ulempe er at Lightning ikke støtter analog lyd, slik at både DAC (digital til analog-konverterer) og forsterker må sitte i selve hodetelefonen."

 

Tja...det er jo ikke noen umulighet at Lightning _kan_ få støtte for analog lyd, om det skulle være ønskelig, siden Apple selvsagt har full kontroll over sin egen proprietære pluggstandard.

USB Type-C har jo dette gjennom en egen "audio accessory mode", som gjør at Type-C kan brukes tilsvarende en 3.5 mm audio jack, så hvorfor ikke? ;)

Lenke til kommentar

 

Får håpe at Apple med Iphone 7, endelig får støtter Apt-X da.

 

Er vel ett must om en skal ha god lyd via Bluetooth..?

 

 

Apple støtter A2DP AAC, som i flere tilfeller kan være å foretrekke over APTx hva gjelder lyd da du kan strømme AAC-lyd direkte uten omkonvertering som du må med APTx som vel kjører SBC. Og i og med at Apple utelukkende benytter nettopp AAC så er det vel ikke så rart at de prioriterer A2DP AAC fremfor APTx.

 

Har selv aldri prøvet å sammenligne aptX mot vanlig BT SBC. Mitt ønsket om aptX støtte er basert på flere tester (som denne) hvor konklusjonen er "trådløs lyd er bra hvis en bruker aptX, og bare middels om en bruker vanlig BT".

 

Uansett, det er trist hvis ryktene er sanne, om at 3.5mm kontakten forsvinner. Selv er jeg veldig glad i fleksibilitet da fremtiden har en tendens å lede forskjellige individer rundt alt slags miljøer og situasjoner. Nå er jeg også den som mener at det er plass til både en lightning kontakt og en micro-usb kontakt i bunnen av Iphonen da.....  :-P

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Apple folket er vel vant til sære plugger så lightning headset er vel greit nok.

 

Trådløse headset er styr, en må huske å lade dem. Ser for meg folk med trippel-angst; mobil, klokke og headset må lades jevnlig. Et slit å følge moten.

 

 

Nå har heldigvis trådløse hodetelefoner generelt veldig god batterilevetid så det er sjeldent en situasjon hvor du må gå rundt og grue deg for å gå tom for batteri. Har brukt mine B&O BeoPlay H7 i over to uker nå uten å lade og jeg bruker de minimum 2-timer om dagen og jeg er fremdeles på 70% ifølge batterimåleren.

 

Da tror jeg at du er heldig og har fått deg ett premium exemplar (eller ett med defekt batterimåler).

B&O sier at BeoPlay H7 har en batteri kapasitet på opptil 20 timer ved trådløs lydoverføring :)

Lenke til kommentar

 

Gjøre telefonen så tynn at de ikke kan ha en 3,5mm headphone utgang? Ikke noe jeg ville hatt i baklomma iallefall. Dette er jo selvfølgelig kun for å tjene penger på en overgang eller noe slikt. Bra for Rogkas da. Dette er jo akkurat det han har ønsket lenge ;)

Jøss, det var da veldig...

Det kan virke som om du ønsket dette enda mer enn meg så fikk du enda noe mer du kan klage på rundt et produkt du uansett ikke skal ha.

Hvem har sagt jeg ikke skal ha det produktet? Kjøper til enhver tid det produktet jeg syns er best og er ikke låst til merker som visse andre er. Du skjønner vel at det er ganske komisk når man på forhånd vet at du og Audun_K er enig i alt apple gjør og kommer til å forsvare det med nebb og klør. Jeg får meg iallefall en god latter og klør meg stadig vekk i hodet hvordan man kan bli sånn. Hadde vært verdt en studie Når jeg tenker meg om er vel det gjort mange ganger allerede.

 

Dette er skrevet på min ipad btw ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvem har sagt jeg ikke skal ha det produktet? Kjøper til enhver tid det produktet jeg syns er best og er ikke låst til merker som visse andre er.

Jeg kjøper også det produktet jeg til enhver tid syns er best.

 

 

Du skjønner vel at det er ganske komisk når man på forhånd vet at du og Audun_K er enig i alt apple gjør og kommer til å forsvare det med nebb og klør. Jeg får meg iallefall en god latter og klør meg stadig vekk i hodet hvordan man kan bli sånn. Hadde vært verdt en studie Når jeg tenker meg om er vel det gjort mange ganger allerede.

 

Forsvare? Du vet at det er forskjell på -forklare- og -forsvare-?

 

Jeg blir ikke overrasket dersom du faktisk får deg en god latter av at folk mener noe annet enn deg. Jeg leser innlegg fra flere som er over snittet kritisk til et datafirma og deres produkter at de faktisk ler av de som handler med dette firma. Jeg syns kanskje det virker noe elitistisk og mobbete, men dere får jo bare holde på som dere vil.

 

 

Dette er skrevet på min ipad btw ;)

Bruk hva du vil du, det er neppe andre enn deg selv det betyr noe for. Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Magefølelsen min sier at dette er for tidlig og at det er en dårlig idé. Det som gjør meg litt tvilende er at Apple faktisk har gjort ting mange ganger før som også har føltes sånn på forhånd men som har funka helt strålende når de har gjort det.

 

For meg personlig har det fint lite å si, da jeg ikke har hatt noe i 3,5mm-porten på de to siste telefonene mine uansett. Det som bekymrer meg litt er at dette virker som et trekk som er mer bra for Apple enn for brukerne, og det er en kjip tendens om de begynner med sånt. De fleste andre ting Apple har kutta ut har vært på områder der de ikke har noen stor interesse selv - de laget ikke disketter, cd-er, usb-a-kabler e.l., men de lager headset. Om de gjør dette for å selge mer Beats er det ikke bra.

 

På den annen side: Det virker som folk her fortsatt er bekymret for at Macbook bare har én port. En slik har vært min eneste maskin siden den kom, og det er helt smertefritt. De få gangene jeg trenger å koble til noe (typisk et sd-kort) bruker jeg et adapter. Resten av tiden savner jeg overhodet ikke flere porter. Dog hadde jeg blitt forbanna om de fjerna 3,5mm-porten fra denne, da den faktisk er i bruk.

Lenke til kommentar

Jaja, skal ikke plage deg mer jeg. Var jo selv ukritisk til alt Commodore gav ut mine Amiga dager :)

 

 

Det har ingenting med å være ukritisk å gjøre. Dersom Apple, eller hvem som helst andre. lanserer noe jeg ikke syns er noe bra, eller ikke har behov for, så lar jeg bare være å kjøpe det. Egentlig ganske enkelt...

 

Hvis Apple lanserer noe som virkelig er dårlig og gir meg en dårlig brukeropplevelse så har jeg ingen problemer med å kritisere det. På akkurat samme måte som om dårlige ting kommer fra hvilken som helst annen produsent.

 

 

Du plager egentlig ikke meg, jeg er bare litt fascinert over innholdet i flere av innleggene her inne. For ikke å snakke om på andre nettsteder som f.eks. IT-avisen. Det er jo helt merkelig hva de der inne kan finne på å tyte ut av seg...:-)

Lenke til kommentar

På den annen side: Det virker som folk her fortsatt er bekymret for at Macbook bare har én port. En slik har vært min eneste maskin siden den kom, og det er helt smertefritt. De få gangene jeg trenger å koble til noe (typisk et sd-kort) bruker jeg et adapter. Resten av tiden savner jeg overhodet ikke flere porter. 

 

Enig. MacBook fungerer strålende og det er helt uproblematisk at den har 1 port. Spesielt siden det tross alt er sånn at hvis man har behov for en maskin med flere porter så får man kjøpt det, akkurat som før...:-)

Lenke til kommentar

 

Får håpe at Apple med Iphone 7, endelig får støtter Apt-X da.

 

Er vel ett must om en skal ha god lyd via Bluetooth..?

 

 

Apple støtter A2DP AAC, som i flere tilfeller kan være å foretrekke over APTx hva gjelder lyd da du kan strømme AAC-lyd direkte uten omkonvertering som du må med APTx som vel kjører SBC. Og i og med at Apple utelukkende benytter nettopp AAC så er det vel ikke så rart at de prioriterer A2DP AAC fremfor APTx.

 

 

Alle audiocodecer, inkludert AAC og Aptx må "omkonverteres" på mottakersiden, og SBC er også en codec, så APTx kjører ikke SBC.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...