Gå til innhold

– Ja, Apple fjerner hodtelefoninngangen på iPhone 7


Anbefalte innlegg

 

Såååå, ikke noen ny iPhone på meg da :/ litt kjipt, men det får så være.

 

Hmm, hva skal en da gå for om en er vant me iPhone, og vil ha noe med bra lyd og kamera (og 3.5mm lydutgang?
Må du ha iphone, så må du ha iphone. Men iphone er langt ifra den beste kameratelefonen på markedet, så der kan du velge og vrake. Lg v10 har super lyd og supert kamera. Lg g4 har også bedre kamera enn iphone, samme med nexus 5x/6p, Samsung note 5.. The list goes on. Men man får også launchere til Android som gjør telefonen lik en iphone, iaf med tanke på hjemskjerm :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Såååå, ikke noen ny iPhone på meg da :/ litt kjipt, men det får så være.

Hmm, hva skal en da gå for om en er vant me iPhone, og vil ha noe med bra lyd og kamera (og 3.5mm lydutgang?

Det er da mange ti-talls modeller i markedet. Bare å velge det du selv syns er best. At du er vant til iPhone gjør jo at du må venne deg til noe annet hvis du skal bytte.

 

Bra lyd og bra kamera har jo iPhone allerede, men hvis det skulle bli noe av at Apple kutter ut minijack som lydutgang og dette er avgjørende for deg å fortsette å ha, ja da må du jo velge noe som har den utgangen. Kanskje en iPhone 6s da, hvis du ønsker å fortsette å ha iPhone...

Lenke til kommentar

 

Folk som gjør narr av løsninger som er gode for andre fordi de selv klarer seg uten, er i mine øyne utrolig kortsynte.

 

...
  • 3,5mm (bruker uansett BT, og porten tar plass)
  • Løst batteri (bygger tykkelse, lager leamikk)
  • Minnekort (fordi å ha nytte av det forutsetter filsystemtilgang, noe som fucker sikkerhet eller dataintegritet)
  • Valgbare standardapper (fordi jeg ikke ønsker å forholde meg til valg, og fordi dette skaper kompleksitet)
  • Masse muligehter for å endre alt (se over)

 

Ting jeg savner på iPhone er f.eks trådløs lading, en bedre widgetløsning og vanntetthet.

...

 

1. Tar 3.5mm kontakten virkerlig så mye plass? Jeg mener, når Samsung klarer å lage en mobil (Samsung A8) med 3.5mm kontakt, og med en tykkelse på 5.9mm.. Iphone 6S har en tykkelse på 7.1mm...

2. Litt mer leamikk blir det med utskiftbart batteri/deksel, men dagens mobiler med denne muligheten er en god del fastere i fisken enn slik det pleide å være.

3. Hvis en er bekymret over ulempene minnekort kan føre, er det jo bare å enten bruke minnekort som dedikert lagring, eller enkelt å greit, ikke bruk minnekort.

4. Er vanskelig å kommentere mot/for ett ønske om å ikke ha valg muligheter/fleksibilitet.. "sånnt er det bare" holding kan resultere med mindre stress/simple living. +1

 

Ellers sier du "ting jeg savner på Iphone er...", betyr dette at du ikke vil ha mulighet for å velge en annen leverandør enn Apple, selv om deres mobiler ville gitt deg allt du savnet/ønsket i en mobil telefon?

Lenke til kommentar

Ingen minnekortstøtte krever jo selvsagt at mobilen har nok internminne. Jeg sier ikke minnekort er greit når mobilen er maks 16 GB, men som f.eks i Samsung sitt tilfelle var jo grunnmodell faktisk 32 GB. 

 

Så når jeg sier internminne uten minnekort er bedre er det av helt andre grunner. Audun_K har nevnt noen. Andre er jo strømforbruk og ytelse f.eks. NAND er utrolig viktig for ytelse. Akkurat som du har SSD og ikke HDD for å få maskinen rask. Minnekort er som å ha en HDD. Overføring av filer kan lett gjøres på andre måter.

 

For noen derimot vil det nok være minnekort som gjelder i lang tid fremover, men internminne er helt klart fremtiden. Folk liker f.eks minnekort til overføring fra kamera, men kameraer blir og nye, og kan lettere overføre på andre måter. Jeg vet folk har forskjellige behov og mange like minnekort. Jeg tok derimot aldri stilling til eller sa "Hvis du har en 16 GB telefon er minnekort bortkasta". Jeg tenker på grunntanken minnekort vs intern. Det folk lister opp av grunner her er plass. Vel, det jeg sier er gitt at du har nok plass i internminnet, så er internminne bedre. Kommer vel 256 GB mobiler om ikke så lenge og. Hvertfall om Samsung lager 3D-VNAND 48 layer TLC minnekort. Da er det få som kan si at de vil ha minnekort, fordi de trenger plassen!

Lenke til kommentar

 

 

I Android 6 så krypteres minnekortet og brukes akkurat som interminne (hvis man ikke aktivt velger det bort), så da er jo denne problemstillingen borte.

 

 

Nei, den har blitt verre. Plutselig har du en gigantkilde til feil om minnekortet ryker/fjernes. En merkelig og elendig idé som Microsoft også prøvde men heldigvis gikk bort fra. 

 

 

Hvem i all verden fjerner minnekortet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

  • 3,5mm (bruker uansett BT, og porten tar plass)
  • Løst batteri (bygger tykkelse, lager leamikk)
  • Minnekort (fordi å ha nytte av det forutsetter filsystemtilgang, noe som fucker sikkerhet eller dataintegritet)
  • Valgbare standardapper (fordi jeg ikke ønsker å forholde meg til valg, og fordi dette skaper kompleksitet)
  • Masse muligehter for å endre alt (se over)

 

 

 

Alle ting som jeg er glad jeg har på min LG G4 :) Fantastisk at det fins noen som ikke vil ha valgmuligheter :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er det så rart å ikke ville måtte forholde seg til valg? Jeg er mer enn villig til å betale noen for å ta valg for meg, både innen teknologi, mat og annet.

 

Når man sitter åtte-ni timer om dagen og gjør haugevis av strategiske teknologivalg på jobb er det ganske deilig å ikke ha en telefon som spør "hvilken app skal jeg bruke til å vise klokka nå" når du kommer hjem, og bare det å vite at "denne telefonen funker sånn som dette, og det får jeg ikke gjort noe med" gjør at jeg slipper å tenke noe mer på det.

 

Hadde en Nexus i fjor, og selv om den var en flott telefon orka jeg ikke styre med den lenger. Ble for mye mental load. Ikke fordi det er vanskelig, men fordi jeg ikke gidder.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

... Fantastisk at det fins noen som ikke vil ha valgmuligheter :)

 

 

 

...det finnes mange som ønsker at fagfolk tar noen valg for seg. Det betyr ikke at man ikke ønsker muligheter for tilpasninger, men å hele tiden måtte forholde seg til mange ulike valg er ikke nødvendigvis noe mange ser på som en fordel.

 

Jeg er, som Audun, veldig fornøyd med at noen produsenter er såpass gode at de at de tar valg og beslutninger som fungerer aller best for de produktene de leverer. Veldig mange av disse mulighetene er ting heller ikke jeg gidder å forholde meg til lenger, jeg vil bare at de skal fungere. Selv om jeg nok var betydelig mer opptatt av at jeg selv skulle styre alle disse valgene for 20-30 år siden, så er jeg ganske så ferdig med det nå...:)

Lenke til kommentar

 

Det er ikke snakk om å gjøre narr av, men om å ha forskjellige preferanser og vurderinger av tradeoffs. 

 

Det var ikke ditt innlegg som var slik, så den err grei...

 

 

 

Screenshot-2016-01-06-at-13.41.28-1200x9

 

Dette er den reelle grunnen til å droppe 3.5mm. Nei, de gjør ingenting uten grunn, men grunnen er ikke statistikk som viser at 3.5mm ikke brukes. 3.5mm brukes særdeles mye. Kilde: bussen. Hvorfor skulle de egentlig følge en standard, når å bytte plugg vil medføre tidenes salgsboom for Beats?

 

Genialt, egentlig. 

DrEvil_normal.png

 

 

Edit: jeg ser at jeg skreiv 3.5 tommer i stedet for millimeter. Morsomt. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er den reelle grunnen til å droppe 3.5". Nei, de gjør ingenting uten grunn, men grunnen er ikke statistikk som viser at 3.5" ikke brukes. 3.5" brukes særdeles mye. Kilde: bussen. Hvorfor skulle de egentlig følge en standard, når å bytte plugg vil medføre tidenes salgsboom for Beats?

 

 

 

 

 

Alle kan vi vel spekulere i hvorfor de store bedriftene tar de valgene de tar, og det er klart at en av grunnene til at bedriftene, også Apple, tar de valgene de tar kan være økonomisk motiverte. Det er hvert fall ikke helt uvanlig...

 

Men å gå derfra til å påstå at salgsboom for Beats er den reelle grunnen, i betydning av den viktigste og eneste grunnen, det er å dra spekulasjonene alt for langt. Det er nok et betydelig mer sammensatt bilde enn som så.

Lenke til kommentar

 

 

 

... Fantastisk at det fins noen som ikke vil ha valgmuligheter :)

 

 

 

 

Jeg er, som Audun, veldig fornøyd med at noen produsenter er såpass gode at de at de tar valg og beslutninger som fungerer aller best for de produktene de leverer. 

 

Og hva er det som tilsier at det fungere aller best for de produktene? Finner haugevis av ting på min ipad som kunne vært gjort så mye enklere og bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På en måte bryr det meg ikke om iPhone 7 mister den tradisjonelle hodetelefonkontakten, da jeg neppe kommer til å kjøpe denne mobilen selv.

Likevel bryr det meg siden jeg vet at Apple er sterk og i praksis dikterer mye som påvirker andre selskaper til å følge dem, og jeg ser ikke på fjerning av 3.5mm minijack som noe som gjør verden bedre.

 

Hvis Apple var ennå tøffere kunne de også droppet Lightning-kontakten og levert en mobil uten hull og med kun trådløs ladning og Blåtann headsett...

Lenke til kommentar

 

 

 

 

... Fantastisk at det fins noen som ikke vil ha valgmuligheter :)

 

 

 

 

Jeg er, som Audun, veldig fornøyd med at noen produsenter er såpass gode at de at de tar valg og beslutninger som fungerer aller best for de produktene de leverer. 

 

Og hva er det som tilsier at det fungere aller best for de produktene? Finner haugevis av ting på min ipad som kunne vært gjort så mye enklere og bedre.

 

 

 

Vel, da har du kommet frem til din subjektive beslutning for hva du gjør videre. Akkurat slik jeg gjorde den gangen jeg hadde Windows og Android. Jeg syns ikke lenger det fungerte slik jeg ønsket, og byttet det ut til fordel for dingser fra Apple.

 

Hvis Apple ikke lenger skulle fungere for meg så bytter jeg til noe annet. Enn så lenge er jeg mer fornøyd med den måten Apple løser sine produkter og tjenester på enn det jeg var med Windows og Android...:)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

... Fantastisk at det fins noen som ikke vil ha valgmuligheter :)

 

 

 

 

Jeg er, som Audun, veldig fornøyd med at noen produsenter er såpass gode at de at de tar valg og beslutninger som fungerer aller best for de produktene de leverer. 

 

Og hva er det som tilsier at det fungere aller best for de produktene? Finner haugevis av ting på min ipad som kunne vært gjort så mye enklere og bedre.

 

 

 

Vel, da har du kommet frem til din subjektive beslutning for hva du gjør videre. Akkurat slik jeg gjorde den gangen jeg hadde Windows og Android. Jeg syns ikke lenger det fungerte slik jeg ønsket, og byttet det ut til fordel for dingser fra Apple.

 

Hvis Apple ikke lenger skulle fungere for meg så bytter jeg til noe annet. Enn så lenge er jeg mer fornøyd med den måten Apple løser sine produkter og tjenester på enn det jeg var med Windows og Android... :)

 

 

Dette har du jo nevnt hundrevis av ganger før. Du bruker jo kun et merke og har da inget grunnlag å sammeligne med andre produkter i motsetning til oss som bruker alle. Men vil du ikke utvide dine horisonter så får du bare fortsett å blindt følge din overbevisning. Lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

... Fantastisk at det fins noen som ikke vil ha valgmuligheter :)

 

 

 

 

Jeg er, som Audun, veldig fornøyd med at noen produsenter er såpass gode at de at de tar valg og beslutninger som fungerer aller best for de produktene de leverer. 

 

Og hva er det som tilsier at det fungere aller best for de produktene? Finner haugevis av ting på min ipad som kunne vært gjort så mye enklere og bedre.

 

 

 

Vel, da har du kommet frem til din subjektive beslutning for hva du gjør videre. Akkurat slik jeg gjorde den gangen jeg hadde Windows og Android. Jeg syns ikke lenger det fungerte slik jeg ønsket, og byttet det ut til fordel for dingser fra Apple.

 

Hvis Apple ikke lenger skulle fungere for meg så bytter jeg til noe annet. Enn så lenge er jeg mer fornøyd med den måten Apple løser sine produkter og tjenester på enn det jeg var med Windows og Android... :)

 

Du sammenligner altså (igjen) Apple per nå og Windows fra 2005. Syns du det er rettferdig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvem i all verden fjerner minnekortet?

 

Hvis du vil overføre filer til et annet sted f.eks. Eller det kan falle ut/miste kontakten. Når du mister mobiler kan dette f.eks skje. Det vil aldri skje med internminnet. Fastloddet RAM og NAND er det tryggeste i denne sammenheng.

 

Ellers med tanke på valgmuligheter. Jeg vet ikke om du har sett på trenden generelt i samfunnet, og også i Android, Windows osv. Men trenden er at flere og flere valg tas for deg, og folk er villige til å betale for at stadig flere valg tas for dem av andre. Samtidig beholder google og MS f.eks mye av friheten til å gjøre hva du vil fortsatt. Men bare se på Windows. Mange desktop-brukere der som sitter på sin Windows 7, og nekter å røre windows 8 eller 10. Samtidig som Windows 10 er en klar oppgradering over Windows 7.

 

Det er jo det som kommer etter industrisamfunnet. Det tjenestebaserte samfunnet. Folk kjøper tjenester av hverandre. Mer og mer utfører vi en spesifikk jobb, og betaler andre til å gjøre resterende jobb og andre oppgaver for oss. Jeg ser godt at det er delte meninger om valgmuligheter og lignende. Likevel ser jeg ikke hvordan det ene kan være dumt, teit eller galt. Det er jo veldig avhengig av person. Det er også ofte slik at du er veldig glad i å gjøre valg et sted men ikke et annet felt. Du har gjerne roota Android med custom masse greier, men når du går på resturant, så bare tar du noe. Ellers spør kelner om de kan anbefale noe. Mobil og SW er ikke så forskjellig fra andre ting vi gjør i livet på dette området.

 

 

Det var ikke ditt innlegg som var slik, så den err grei...

 

Jeg gjorde heller aldri narr av noen. Jeg ser at innlegget mitt er skrevet slik at det er veldig lett å tolke det annerledes enn det jeg mente det, men det var altså aldri intensjonen å gjøre narr av noen, eller å si at folk som klager over manglende minnekort er teite ol. For hele forklaringen av det jeg mente (som forhåpnetligvis er bedre skrevet slik at jeg får frem det jeg virkelig mener), se innlegget mitt over (#125)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Alle ting som jeg er glad jeg har på min LG G4 :) Fantastisk at det fins noen som ikke vil ha valgmuligheter :)

Diktatur done right, eller hva? :p

 

Det finnes gode eksempler på diktaturer som har oppnådd resultater ingen demokratier er i nærheten av å ha klart. Det å si at diktatur er utelukkende negativt er å ignorere utrolig mange aspekter ved diktatur, og mangel på å skille mellom diktaturer. F.eks pleier byråkratiske militærdiktaturer stort sett å gjøre det veldig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...