Gå til innhold

– Ja, Apple fjerner hodtelefoninngangen på iPhone 7


Anbefalte innlegg

Tja. Virkelig high-end kanskje, men mine Philips M2BT er ikke merkbart dårligere på noen måte enn Momentumene jeg bruker på kontoret eller Beyerdynamicene jeg har hjemme.

 

Om du bruker 500 kroner på et tilfeldig par vil du 99 av 100 ganger få bedre lyd kablet. Men jeg er ikke sikker på at du blir mer fornøyd.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av genuin nøysjerrighet, hva som begrenser bluetooth? Overføringshastighet?

 

Spørs hvordan det er implementert, men man kan vel kanskje svare ja på det? "Dårlig bluetooth" hadde ikke eksitert om båndbredden var høyere, men man kan få lyd der båndbredden ikke er en begrensende faktor i praksis. Vet ikke om det var litt i overkant vagt?

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

 

Av genuin nøysjerrighet, hva som begrenser bluetooth? Overføringshastighet?

 

Spørs hvordan det er implementert, men man kan vel kanskje svare ja på det? "Dårlig bluetooth" hadde ikke eksitert om båndbredden var høyere, men man kan få lyd der båndbredden ikke er en begrensende faktor i praksis. Vet ikke om det var litt i overkant vagt?

 

AtW

 

 

For vitenskapen;

 

Wikien sier at BT 2.0 + EDR kjørte ca 2.1 Mbit/s med masse strømbruk og nå er vi på BT 4.2, plusser vi på litt utvikling og det vil være sansynlig at de kan kjøre minst 2 Mbit/s på ok strømforbruk.

 

Jeg leker at vi hører på Spotify i "ekstrem" kvalitet og kjører 320 Kbps, det burde jo gå fint over en moderne BT kobling?

Lenke til kommentar

 

 

Av genuin nøysjerrighet, hva som begrenser bluetooth? Overføringshastighet?

 

Spørs hvordan det er implementert, men man kan vel kanskje svare ja på det? "Dårlig bluetooth" hadde ikke eksitert om båndbredden var høyere, men man kan få lyd der båndbredden ikke er en begrensende faktor i praksis. Vet ikke om det var litt i overkant vagt?

 

AtW

 

 

For vitenskapen;

 

Wikien sier at BT 2.0 + EDR kjørte ca 2.1 Mbit/s med masse strømbruk og nå er vi på BT 4.2, plusser vi på litt utvikling og det vil være sansynlig at de kan kjøre minst 2 Mbit/s på ok strømforbruk.

 

Jeg leker at vi hører på Spotify i "ekstrem" kvalitet og kjører 320 Kbps, det burde jo gå fint over en moderne BT kobling?

 

 

Det stemmer at båndbredden til blutooth er god nok til å ha bra lyd (som jeg prøvde å få fram, men kanskje ikke klarte), men den praktiske implementation av komprimering og båndbredde til lyd over bluetooth har ikke vært slik at man garantert har fått denne gode lyden. Man kan få god lyd, man har ikke vært garantert god lyd, og sistnevnte er forårsaket av (i mine øyne), dårlige tekniske valg kombinert med lav båndbredde til lyd.

 

AtW 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dKc7vp3W

Det stemmer at båndbredden til blutooth er god nok til å ha bra lyd (som jeg prøvde å få fram, men kanskje ikke klarte), men den praktiske implementation av komprimering og båndbredde til lyd over bluetooth har ikke vært slik at man garantert har fått denne gode lyden. Man kan få god lyd, man har ikke vært garantert god lyd, og sistnevnte er forårsaket av (i mine øyne), dårlige tekniske valg kombinert med lav båndbredde til lyd.

 

AtW

 

Danke; nei første forklaring var som du sa, litt vag. Kjør på med teknisk lingo, det er bare for oss å lære. For her tenker jeg at båndbredde er båndbredde, så lenge hver side kan encode/decode raskt nok så burde det være kakestykke. Men du sier at lydoverføring med BT er noe helt eget og bruker egen båndbredde?

Endret av Slettet-dKc7vp3W
Lenke til kommentar

 

Det stemmer at båndbredden til blutooth er god nok til å ha bra lyd (som jeg prøvde å få fram, men kanskje ikke klarte), men den praktiske implementation av komprimering og båndbredde til lyd over bluetooth har ikke vært slik at man garantert har fått denne gode lyden. Man kan få god lyd, man har ikke vært garantert god lyd, og sistnevnte er forårsaket av (i mine øyne), dårlige tekniske valg kombinert med lav båndbredde til lyd.

 

AtW

 

Danke; nei første forklaring var som du sa, litt vag. Kjør på med teknisk lingo, det er bare for oss å lære. For her tenker jeg at båndbredde er båndbredde, så lenge hver side kan encode/decode raskt nok så burde det være kakestykke. Men du sier at lydoverføring med BT er noe helt eget og bruker egen båndbredde?

 

 

Det er to ting:

 

1. BLuetooth bruker ikke hele båndbredden til audio

2. Båndbredde er ikke båndbredde, i den forstand at det er forskjell på hvor godt forskjellige algoritmer komprimerer, bluetooth brukte lenge SBC, som ikke komprimerer med like god kvalitet som MP3.

 

Problemene har blitt mindre etterhvert som både båndbredden har økt med nye bluetooth-profiler, og også delvis codecene har blitt byttet ut, så dette er ikke nødvendigvis noen praktisk begrensing i dag, men man får fortsatt utstyr som bruker en uheldig kombo av båndbredde og kompresjonsalgoritme (uheldig, som i fører til en hørbar forringelse av lydkvalitet)

 

AtW

Lenke til kommentar

Får håpe at Apple med Iphone 7, endelig får støtter Apt-X da.

 

Er vel ett must om en skal ha god lyd via Bluetooth..?

 

 

Apple støtter A2DP AAC, som i flere tilfeller kan være å foretrekke over APTx hva gjelder lyd da du kan strømme AAC-lyd direkte uten omkonvertering som du må med APTx som vel kjører SBC. Og i og med at Apple utelukkende benytter nettopp AAC så er det vel ikke så rart at de prioriterer A2DP AAC fremfor APTx.

Lenke til kommentar

Tynnere telefon, mindre batteri og mer BT-bruk. Høres lovende ut for batteritiden dette. Håper hardwaren er en god del mindre strømgjerrig i neste omgang da.

 

 

Nå bruker blåtann v4.X veldig lite strøm da, er knapt nok merkbart om jeg har Apple Watch tilkoblet en hel dag eller ikke. Det at de fjerner 3,5-mm jacken åpner nok også endel areal innvendig i telefonen, og de samme ryktene som spår at minijack forsvinner har vel også spådd en økning i batterikapasiteten på iPhone 7.

Lenke til kommentar

Ikke et must, men det hadde vært fint. Men for skikkelig high-end vil det nok fortsatt være kablet det går i, bare lightning i stedet for 3,5mm. Ikke dumt det, for da kan man få dac skreddersydd for headsettet.

 

 

Du kjører ikke "High-End" lyd via mobiltelefonen uansett. Du klarer ikke å dra rundt et par Sennheiser HD 800 eller lignende direkte fra telefonen, der må du ha en forsterker for at det skal låte skikkelig og selv om iPhone har en god DAC så vil nok de fleste mene at en skikkelig dedikert DAC også er et must.

 

 

Gode hodetelefoner kan fungere prima over blåtann så lenge man har gode algoritmer på plass som A2DP AAC eller APTx. Jeg klarer ikke å skille lydkvaliteten på mine B&O BeoPlay H7 om jeg kjører kablet til telefonen, blåtann (A2DP AAC) eller på min eksterne DAC med effektforsterker hjemme og dette er hodetelefoner som må sies å være temmelig prima og noe av det bedre som er realistisk å drive uten effektforsterkning.

Lenke til kommentar

Da må det virkelig følge med overgang... Men den vil ikke sitte like godt fast der som i hodetelefoninngangen, så er svært skeptisk. Også utrolig upraktisk å ikke kunne lade samtidig som en hører på musikk.

 

Hva tilsier at 3,5 minijack sitter bedre fast enn lightning? Min erfaring er stikk motsatt

Lenke til kommentar

På iPhone 6 og 6s klaget folk på at den bøyde seg .... Hvil folk nå begynne å klage på at deres splitter nye iPhone vil knekke?

 

Har noen klagd over at 6S bøyer seg? Det har gått meg et hus forbi. Ble det ikke gjort en test som indikerte at den nå tåler et trykk som overgår de fleste modellene på markedet? Tålte vel over det dobbelte av iPhone 6.

Lenke til kommentar

 

"Bluetooth-propper, så som dette settet fra Sony (SBH70), vil fungere med en ny iPhone uten hodetelefoninngang – forutsatt at hodesettet har DAC og forsterker innebygget."

 

Huff, er dette et hint om at alle med peiling har forlatt Tek-skuta?

Hvilke Bluetooth-hodetelefoner trenger ekstern DAC og forsterker?

De skriver at hodetelefonene trenger intern DAC/forsterker, ikke ekstern, men du mener altså at dette er unødvendig uansett? Hvordan kan bluetooth-hodetelefoner produsere lydbølger uten at det innkommende lydsignalet blir konvertert og forsterket (internt i hodetelefonene)?

 

 

 

Tror vel heller at han mente at det er unødvendig å nevne at blåtannhodetelefoner trenger integrert DAC da det naturligvis ikke selges blåtann hodetelefoner uten integrert DAC ettersom de ikke ville fungert.

Lenke til kommentar

Da må det virkelig følge med overgang... Men den vil ikke sitte like godt fast der som i hodetelefoninngangen, så er svært skeptisk. Også utrolig upraktisk å ikke kunne lade samtidig som en hører på musikk.

 

Blir fort til at jeg går over til Android om de innfører dette. Sikkert (mer) praktisk om en 3-4 år, når trådløse hodetelefoner er blitt enda mer vanlig. Men klarer virkelig ikke så se hva de de tjener designmessig på dette? Da kan de selvfølgelig gjøre den enda litt tynnere, ha batteri eller en ekstra høytaler der pluggen satt, men vet ikke om dette er nok til å rettferdiggjøre det å fjerne hodetelefoninngangen...

 

får vel en hub slik som den macbooken deres ;)

 

Nei om det kommer noen NÅ og forsvarer apple og sier hvordan dette er fantastisk og ett steg framover så er vedkommende fortapte. Er for dumt at de ikke holder en dag mtp batteri fra før av siden telefonen skal være 1-2mm tynnere enn konkurrentene. Men om de faktisk fjerner hele lyd inngangen? smh..

Lenke til kommentar

Apple folket er vel vant til sære plugger så lightning headset er vel greit nok.

 

Trådløse headset er styr, en må huske å lade dem. Ser for meg folk med trippel-angst; mobil, klokke og headset må lades jevnlig. Et slit å følge moten.

 

 

Nå har heldigvis trådløse hodetelefoner generelt veldig god batterilevetid så det er sjeldent en situasjon hvor du må gå rundt og grue deg for å gå tom for batteri. Har brukt mine B&O BeoPlay H7 i over to uker nå uten å lade og jeg bruker de minimum 2-timer om dagen og jeg er fremdeles på 70% ifølge batterimåleren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...