Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betaling av husleie


rogeren69

Anbefalte innlegg

Jeg har vært bosatt i en kommunal bolig i tre måneder. Jeg er nå flyttet. Jeg har ikke underskrevet noen boligkontrakt. Jeg har ikke betalt husleie. Arbeidsgiver har nå oppdaget feilen med at manglende innkreving av husleien og mener nå at jeg må betale husleie for de månedene jeg har bodd der.

Jeg trodde at husleien ble trukket rett fra lønn, og sjekket ikke opp i dette. Tenkte overhodet ikke på at kommunen kunne være så glemsk, at de glemmer å kreve husleie.

Sikkert dumt spm, men Må jeg betale?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rekner med du hadde hatt samme tankegang om at gløymt er gløymt dersom kommunen hadde gløymt å utbetale lønn ein måned også?

 

Det er uansett ditt ansvar å betale husleige, det er ikkje utleigaren sitt ansvar å trekke deg for pengar sjølv om kommunen tydeligvis er begge delar i dette tilfellet. Ikkje har kommunen som arbeidsgivar lov til å trekke deg i lønn heller utan at du har samtykka til det (i tillegg til nokre spesialtilfeller som ikkje er aktuelt her).

Lenke til kommentar

Ja, du må betale. Kort fortalt.

Gjelder da vilkårene i §3-1 om at leien skal dekke alle utgifter som da vil bety at utleier ikke vil ha anledning til å kreve noe form for ekstra gebyr for å ha tatt i bruk leiligheten i tillegg til leien de krever? Og om nei då vil vel ikke utleier sette ett gebyr så høyt at det ville kunne anses som urimelig etter §4-1

Endret av crii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...