Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Sånn i tilfelle de hadde hastverk med å få kvernet ut hardware 5700-serien, men lå på etterskudd med finjustering av software driver?

 

Isåfall så må det ha vært så umodent at de ikke turte annet. Eller at de ønsket en liten ekstra overraskelse å kunne slenge i trynet på Nvidia og virkelig sjokkere sånn på etterskudd. Det hadde tatt seg ut :lol:

 

Edit:

Montro hvorfor Nvidia ikke har kommet seg over på PCIe 4.0 enda? Vet jo at båndbredden ikke egentlig behøves enda. Men, kan det hende at AMD har muligheten til å sende litt Raytracing-data over de ekstra kanalene de der har til rådighet for at CPU skal kunne henge med å tallknuse DirectX i lag med grafikkortet?

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn i tilfelle de hadde hastverk med å få kvernet ut hardware 5700-serien, men lå på etterskudd med finjustering av software driver?

 

Isåfall så må det ha vært så umodent at de ikke turte annet. Eller at de ønsket en liten ekstra overraskelse å kunne slenge i trynet på Nvidia og virkelig sjokkere sånn på etterskudd. Det hadde tatt seg ut :lol:

 

Vel, vi vet at de hadde hastverk. Navi var nemlig forsinket på markedet i henhold til tidligere roadmaps. Men også; i henhold til tidligere roadmaps, så var Navi 100% GCN. Etter Raja forsvant, og AMD's nye sjef for GPU avdelingen, David Wang, kom inn. Så ser det ut som Wang stoppet Navi og gjorde noen endringer, som altså forsinket lanseringen. Men at han skal ha rukket å få på plass dedikerte RT kjerner i tillegg, på så kort tid... Det er nå ikke akkurat hva jeg vil kalle sannsynlig. Det var mer ment som en spøk, da die-shots av Turing brikkene viser at det er tensor kjernene som tar opp "all" plassen. Og at RT kjernene er så små, at de er så og si usynlige. Så da kunne de jo i "teorien" være tilstede, men "usynlige", på Navi også. ;)

Lenke til kommentar

Litt OT men ikke så galt ..

Noen som har fått med seg hva NVIDIA prøver å gjøre med freesync? Sånn jeg har forstått det så krever NVIDIA at freesync merking fjernes fra monitor for at en monitor skal bli sertifisert som nvidia-kompatibel. I tillegg kaller jo folk dette allerede adaptiv sync, fordi freesync skal ikke brukes i samme setning som NVIDIA skjermkort... (edit "G-sync kompatibel" blir vel brukt på nvidia sine hjemmesider. Finner ingen plass der at dette er snakk om freesync monitorer, eller at det er adoptert fra amd). 

 

Snart ser vi vel prisøkning på monitorer som har denne sertifisering fra NVIDIA. Med andre ord kan NVIDIA kreve mer for monitorer uten å putte inn gsync modulen sin, for en teknologi som amd har laget. Hvis dette viser seg å stemme så er det jaggu ennå et skitten triks fra et møkkaselskap

 

Tydelig at nvidia ikke lærte mye av GPP fadesen :p

Endret av Kyrre S.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Litt OT men ikke så galt ..

 

Noen som har fått med seg hva NVIDIA prøver å gjøre med freesync? Sånn jeg har forstått det så krever NVIDIA at freesync merking fjernes fra monitor for at en monitor skal bli sertifisert som nvidia-kompatibel. I tillegg kaller jo folk dette allerede adaptiv sync, fordi freesync skal ikke brukes i samme setning som NVIDIA skjermkort... (edit "G-sync kompatibel" blir vel brukt på nvidia sine hjemmesider. Finner ingen plass der at dette er snakk om freesync monitorer, eller at det er adoptert fra amd). 

 

Snart ser vi vel prisøkning på monitorer som har denne sertifisering fra NVIDIA. Med andre ord kan NVIDIA kreve mer for monitorer uten å putte inn gsync modulen sin, for en teknologi som amd har laget. Hvis dette viser seg å stemme så er det jaggu ennå et skitten triks fra et møkkaselskap

 

Tydelig at nvidia ikke lærte mye av GPP fadesen :p

AdoredTV snakker om det i siste videoen.

 

Diskuteres også på r/amd

Ellers lite om det fra andre sider.

 

Lukter Nvidia GPP-greier på lang avstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt OT men ikke så galt ..

 

Noen som har fått med seg hva NVIDIA prøver å gjøre med freesync? Sånn jeg har forstått det så krever NVIDIA at freesync merking fjernes fra monitor for at en monitor skal bli sertifisert som nvidia-kompatibel. I tillegg kaller jo folk dette allerede adaptiv sync, fordi freesync skal ikke brukes i samme setning som NVIDIA skjermkort... (edit "G-sync kompatibel" blir vel brukt på nvidia sine hjemmesider. Finner ingen plass der at dette er snakk om freesync monitorer, eller at det er adoptert fra amd). 

 

Snart ser vi vel prisøkning på monitorer som har denne sertifisering fra NVIDIA. Med andre ord kan NVIDIA kreve mer for monitorer uten å putte inn gsync modulen sin, for en teknologi som amd har laget. Hvis dette viser seg å stemme så er det jaggu ennå et skitten triks fra et møkkaselskap

 

Tydelig at nvidia ikke lærte mye av GPP fadesen :p

 

Høres ut som typisk techtuber-prat der de konstruerer en historie for å få clicks.

 

ASUS VG278Q er sertifisert G-sync compatible, og lister likevel opp Freesync på spesifikasjonssiden: https://www.asus.com/Monitors/VG278Q/specifications/

Dell S2419HGF er også sertifisert, men lister fortsatt opp Freesync: https://www.dell.com/no-no/shop/dell-24-spillskjerm-s2419hgf/apd/210-aqvj/skjermer-og-skjermutstyr

Acer XV273K er ikke en gang merket på Acers sider med dens G-sync compatible sertifisering: https://www.acer.com/ac/en/AU/content/model/UM.HX3SA.P02

 

Det er tydelig at enkelte produsenter ønsker å markedsføre "G-sync compatible", men det er jo bare fornuftig enn så lenge Nvidia er en vesentlig større aktør. Hvem ville fokusert markedsføringen på 10-15% av markedet når 85-90% av high-end markedet (som disse skjermene sikter seg inn på) sitter med Nvidia-kort?

 

Skjønner ikke hvorfor Nvidia skal ta avgifter for å markere skjermer som G-sync-sertifisert, det kan like godt komme av at produsenten eller selgerne innser at produktet nå har større nytteverdi og tar seg bedre betalt for det. Nvidia støtter nok heller Adaptive Sync med mål om å ta markedsandeler fra AMD, men etter GPP i fjor er de nok varsomme med å hindre konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nvidia ønsker jo ikke å ha konkurrenter så de kjører jo på med løsninger som de fleste av oss gremmes over.

Ikke at de andre er så "veldig" mye bedre da, men ærlig talt her kan de grønne spare seg litt dritt og sørge for at det er enklere å bruke freesync der det er mulig.

Edit : Tenker konkret på "Sertifiserings prossessen" der en haug av skjermer ble "analysert" for å i det hele tatt få stempelet "kompatiblelt" med Nvidia pga freesync.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Det at man finner spec hos produsenten er noe helt annet enn hvis nvidia krever at produsenten fjerner labeling fysisk på produktet for å bli "sertifisert". Det er klart det må stå freesync under spec, monitorene fungerer jo med amd skjermkort liksom ..

 

Det står ingenting her om freesync eller amd iallfall. 

https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/news/g-sync-ces-2019-announcements/

 

"Det er tydelig at enkelte produsenter ønsker å markedsføre "G-sync compatible", men det er jo bare fornuftig enn så lenge Nvidia er en vesentlig større aktør. Hvem ville fokusert markedsføringen på 10-15% av markedet når 85-90% av high-end markedet (som disse skjermene sikter seg inn på) sitter med Nvidia-kort?"

 

Det handler vel om fair play og annerkjenne den som står for utviklingen. Nvidia vet at freesync er kommet for å bli, og forsøker nå å ta æren bort fra amd ved å kalle det for "g-sync compatible". Bare navnet er idiotisk. Det er jo ikke monitoren som er gjort kompatibel med skjermkortet, det er vice versa!

 

Dette er utelukkende et markedsføringstriks for å stimulere kids som "skal ha nvidia fordi det er best".

Like råttent som noe av det Apple driver med.

 

Og ja, jeg vet at det er slik i mye buisiness, det betyr ikke at man trenger å akseptere det.

 

 

 

Høres ut som typisk techtuber-prat der de konstruerer en historie for å få clicks.

 

ASUS VG278Q er sertifisert G-sync compatible, og lister likevel opp Freesync på spesifikasjonssiden: https://www.asus.com/Monitors/VG278Q/specifications/

Dell S2419HGF er også sertifisert, men lister fortsatt opp Freesync: https://www.dell.com/no-no/shop/dell-24-spillskjerm-s2419hgf/apd/210-aqvj/skjermer-og-skjermutstyr

Acer XV273K er ikke en gang merket på Acers sider med dens G-sync compatible sertifisering: https://www.acer.com/ac/en/AU/content/model/UM.HX3SA.P02

 

Det er tydelig at enkelte produsenter ønsker å markedsføre "G-sync compatible", men det er jo bare fornuftig enn så lenge Nvidia er en vesentlig større aktør. Hvem ville fokusert markedsføringen på 10-15% av markedet når 85-90% av high-end markedet (som disse skjermene sikter seg inn på) sitter med Nvidia-kort?

 

Skjønner ikke hvorfor Nvidia skal ta avgifter for å markere skjermer som G-sync-sertifisert, det kan like godt komme av at produsenten eller selgerne innser at produktet nå har større nytteverdi og tar seg bedre betalt for det. Nvidia støtter nok heller Adaptive Sync med mål om å ta markedsandeler fra AMD, men etter GPP i fjor er de nok varsomme med å hindre konkurranse.

 

Edit:

Hvis de skal kalle det noe så må det jo bli at deres skjermkort er "amd freesync compatible".

Det skjer vel ca samtidig som det regner griser i et nedfryst Helvete.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det at man finner spec hos produsenten er noe helt annet enn hvis nvidia krever at produsenten fjerner labeling fysisk på produktet for å bli "sertifisert". Det er klart det må stå freesync under spec, monitorene fungerer jo med amd skjermkort liksom ..

 

Det står ingenting her om freesync eller amd iallfall. 

https://www.nvidia.com/en-gb/geforce/news/g-sync-ces-2019-announcements/

 

"Det er tydelig at enkelte produsenter ønsker å markedsføre "G-sync compatible", men det er jo bare fornuftig enn så lenge Nvidia er en vesentlig større aktør. Hvem ville fokusert markedsføringen på 10-15% av markedet når 85-90% av high-end markedet (som disse skjermene sikter seg inn på) sitter med Nvidia-kort?"

 

Det handler vel om fair play og annerkjenne den som står for utviklingen. Nvidia vet at freesync er kommet for å bli, og forsøker nå å ta æren bort fra amd ved å kalle det for "g-sync compatible". Bare navnet er idiotisk. Det er jo ikke monitoren som er gjort kompatibel med skjermkortet, det er vice versa!

 

Dette er utelukkende et markedsføringstriks for å stimulere kids som "skal ha nvidia fordi det er best".

Like råttent som noe av det Apple driver med.

 

Påstanden din om at AMD har stått for utviklingen holder ikke vann:

 

Ikke glem at Nvidia faktisk var ute lenge før AMD med adaptive sync. G-sync kom for 6 år siden, halvannet år før freesync lanserte i mars 2015. Nvidia var faktisk såpass tidig ute at standarden ikke var ferdigstilt eller implementert i et forbrukerprodukt, du måtte kjøpe et kit som du kunne montere inn i en ASUS-skjerm.

AMD nevner ikke G-sync på sine sider heller: https://www.amd.com/en/technologies/free-sync

Det de derimot sier er at Freesync er en programvareløsning for å dra nytte av VESA Adaptive Sync-standarden.

 

G-sync compatible er en sertifisering der Nvidia har testet og tilpasset adaptive sync-implementeringen per skjerm slik at opplevelsen er smertefri, AMD har gjort det samme med Freesync 2 (lista er kortere enn Nvidias liste over G-sync compatible). Det er ingen tvil om at enkelte adaptive sync-skjermer ikke er skikkelig testet, og dermed er ikke "G-sync compatible" en dårlig idé. At kravene som settes for klistremerket er strenge skal jeg ikke benekte, men du kan ikke benekte at det er en garanti.

Freesync er dessverre hummer og kanari, googler du "AMD freesync flicker fix" finner du flere tråder fra i år.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri påstått at det var amd som utviklet teknologien bak synkronisering av fps og frekvens. Jeg kjøpte selv gsync da det først kom på markedet. Poenget mitt var at AMD gjorde freesync tilgjengelig for alle (og uten hardware modul) og reduserte dermed prisene på monitor. Det er klart at NVIDIA fikk med seg at mange kjøpte amd skjermkort for å spare penger på monitoren, og jeg vil påstå at det derfor er de gav støtte for freesync. Når de da skal forsøke å ta æren for dette ved å endre navnet og si "vi har ekspandert gsync med flere monitorer" så høres det litt guffent ut.

 

Jeg har aldri hatt problemer med flicker på freesync. Aldri hatt problemer med gsync heller. Kanskje jeg bare ikke merker slikt ?

Endret av Kyrre S.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var AMD som i utgangspunktet foreslo at adaptive sync skulle inn i VESA DP 1.whatever. Den fantes allerede i eDP som en strømsparings funksjon. Nvidia utviklet så sin egen scaler/G-Sync modul i stedet for å vente på hyllevare scalere/at standarden skulle bli innført, og "tyvstarted" dermed med adaptive sync. Men at de var først på markedet, er ikke i mine øyne det samme som at de "oppfant" det. At de nå igjen stjeler andres teknologi/merkevare er ikke overraskende. Det er slik Nvidia alltid har drevet business.

 

Men i det minste ler jeg nå godt når jeg nå ser forummedlemmer som tidligere har pisset på Freesync, skryte hemningsløst av sine nye "G-Sync compatible" skjermer.  :rofl:

3d6xcc.jpg?width=415&height=902

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg har aldri påstått at det var amd som utviklet teknologien bak synkronisering av fps og frekvens. Jeg kjøpte selv gsync da det først kom på markedet. Poenget mitt var at AMD gjorde freesync tilgjengelig for alle (og uten hardware modul) og reduserte dermed prisene på monitor. Det er klart at NVIDIA fikk med seg at mange kjøpte amd skjermkort for å spare penger på monitoren, og jeg vil påstå at det derfor er de gav støtte for freesync. Når de da skal forsøke å ta æren for dette ved å endre navnet og si "vi har ekspandert gsync med flere monitorer" så høres det litt guffent ut.

 

Jeg har aldri hatt problemer med flicker på freesync. Aldri hatt problemer med gsync heller. Kanskje jeg bare ikke merker slikt ?

Det rare var at Nvidia har brukt G-sync på bærbare hele veien uten modul, i praksis freesync fra 2015, bare på desktop de har holdt på med modul.
Lenke til kommentar

Hvilke features har g-sync hatt over VESA- standarden?

Tror :

 

Tidelig fastsync+ g-sync

G-sync i windowmode

G-sync med multigpu

G-sync med hdr tror det kom før freesync 2

G-sync med 4k 96hz hdr-10bit /4k 144hz

 

"Given the price gap, you might wonder why anyone would prefer G-Sync. The answer is simple — it’s superior. Nvidia’s adaptive refresh technology just delivers more consistent overall performance."

 

Jeg kjører freesync off med 950f. Virker faktisk som g-sync funket bedre på x34 vs freesync på 950f, uten å ha veldig doktorgradsutgreing om det.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Vel, diskusjonen var vel ikke hvorvidt gsync er bra eller dårlig. Det er vel heller ingen poeng i å diskutere om nvidia lager bra eller dårlige produkter .. De er fortsatt best når det kommer til highend.

 

Diskusjonen gikk på hvorfor nvidia skal kalle det for gsync compatible monitor, når det er snakk om et freesync kompatibelt skjermkort ..

Lenke til kommentar

Vel, diskusjonen var vel ikke hvorvidt gsync er bra eller dårlig. Det er vel heller ingen poeng i å diskutere om nvidia lager bra eller dårlige produkter .. De er fortsatt best når det kommer til highend.

 

Diskusjonen gikk på hvorfor nvidia skal kalle det for gsync compatible monitor, når det er snakk om et freesync kompatibelt skjermkort ..

Sikkert for å sile vekk de dårlgste skjermene, som bare vil gi irritasjon blandt kundene. Flicker og liten range på variable refresh. Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...