Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Avinstallere nVidiadrivere i safemode, for å SKRU AV datamaskinen. Deretter sette inn XTen Ikke greit å vite om man ikke allerede vet det. #sykling

 

Veldig leit når man er sløv og ikke setter seg inn i DDU før en har levert tilbake GTX 1660'en på åpent kjøp :rofl:

Må jo ha skjermkort for å avinnstallere. Nå hadde jeg jo ikke annet enn det nye grafikkortet fra AMD Sapphire

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noreng: Så selv om speccen for en 8p pcie er 150W så kan kortet bare trekke mer hvis det trengs, og det resulterer bare i mer varme på kablene? Jeg trodde psu bare ga ut 150w på en slik kabel

Det kommer litt an på strømforsyningen, hvis den er single rail vil den ikke kutte på en enkelt tilkobling før totalt strømtrekk på 12V overstiger grensen, hvis den er multi rail vil den kutte strømmen i det en enkelt tilkobling trekker mer enn hver enkelt rail har satt som grense.

Lenke til kommentar

Når du kaller dette en "dødssynd", så er jeg spent på å vite hvorfor.

 

Meg bekjent har det ingenting å si, da kablene fint klarer det og begrensningene er i kontakta på skjermkortet.

Joda, har man en grei strømforsyning går det greit, men er det en defekt eller svakere psu som er kanskje 10 - 20 % fra maks eller vært brukt over lengre tid kan situasjonen være annerledes.

 

Sånn sett er man litt mer på den sikre siden ved å bruke 2 tilkoblinger fra psu med mindre sistnevnte explicitt er kraftig som f* og det står i spesifikasjonene hvor mye kabelen og kontaktene har å gå på.

Lenke til kommentar

Her ser dere hvor mye dritt som legger seg igjen. Nå vil jeg jo selvsagt forsøke å avinnstallere AMD drivere først før en går videre. Revo Uninstall viser dritten som legger seg. Synd at jeg ikke kjørte Revo og avinnstallerte Nvidia driverne med. Nå har jeg jo kun DDU til å forsøke å rense med på akkurat det.

 

Revo Uninstall er avhengig av å starte på et punkt, dvs. når det foreligger et program allerede innstallert. Mens DDU nok er et mer spesialisert opprensningsprogram som rydder på forutbestemte punkter som gjengen bak programvaren har lokalisert:

 

post-30484-0-09404300-1569856770_thumb.png

 

Er så lei av Windows. Et modulbasert OS hadde vært mye smartere enn dette registerhelvete som alle kan plante dårlig kodete installer'e greier med.

 

Edit:
Nå har jeg DDU'et Nvidia og AMD hver for seg både i Safe Mode, men også i fra desktop. Jeg har også kjørt CrapCleaner Free for å rydde i registeret. Jeg fant ingen spesifikke ting i registeret, men kanskje en linje om updates af GeforceExperience. Men burde det skape så mye trøbbel montro?

 

Har tilgode å innstallere AMD driver nå. Hvis ikke dette hjelper så tar jeg i mot flere råd. Muligens jeg må reinstallere Win10. Dersom reinstallering av Win10 blir nødvendig og ingenting hjelper, så ryker AMD-kortet i retur på åpen kjøp tipper jeg. Da ville det ha blitt Nvidia tenker jeg.

 

Edit2:

Nå skal jeg prøve 3Dmark igjen. Fordi nå får jeg dette opp i GPU-Z

 

post-30484-0-43392900-1569859760_thumb.pngpost-30484-0-43392900-1569859760.png

Endret av G
Lenke til kommentar

Er ikke dette ganske svake FPS-tall til å skulle være dagens toppkort. Kommer det noe bedre i midten av oktober 2019 montro?

 

 

post-30484-0-42682800-1569860397_thumb.png

 

 

post-30484-0-42682800-1569860397.png

 

Men ellers en god GPU på noen punkter som temperaturer og viftehastigheter på 1500 rpm.

 

Merket meg at AIDA64 GPGPU Benchmark belastet GPU 0 % og minnekontroller 1 %:

 

(Ved fikset AMD-driver)

post-30484-0-96905900-1569860956_thumb.png

 

post-30484-0-84541000-1569861525_thumb.png

Endret av G
Lenke til kommentar

Mitt subjektive inntrykk er at GTX 1660 hadde en del renere bildevisning enn 5700XT, selv om den hakket noe voldsomt pga. kanskje en GTX 1060 driver som også lå igjen, eller at det rett og slett bare var et ganske dårlig kort.

 

Synes også at bildene på 5700XT kanskje har litt mer kanter og mer grums i form av at man ser mye små firkantprikker. 5700XT framter mer skittent i bilde på 3Dmark testene, samt føles enda mer tegnefilmaktig. GTX 1660 gjorde et bedre inntrykk. Mens 5700XT kjørte betydelig glattere for det om. Alt dette er mitt subjektive..

 

Og det er mange dager siden jeg kjørte GTX 1660 i testene. Så det kan også bidra til noe feil inntrykk i minnene mine.

 

AMD bør skjerpe seg dersom ikke utjevningsteknikker og Freesync 2 hjelper noe. Aner ikke.

 

En ting jeg er temmelig sikker på, det er at svart var svartere på GTX 1660. Kanskje det gir et litt dårlig inntrykk til AMD på kontrast? Men, at det kanskje er mer farge fra AMD? Ta mine subjektive inntrykk med klyper salt da. Gjør opp deres egne meninger om alt dette.

Endret av G
Lenke til kommentar

Før dette blir "dette er ikke noe for meg". Hva foreslår dere at jeg gjør? Siden jeg er litt newbie om hva jeg kan finne på å forsøke her med disse 10-11 FPS.

 

Droppet en liten melding til teknisk hos AMD support, slik at de ihvertfall vet om at det finnes en newb som har fått til kunststykket 10-11 FPS. Tar sikkert noen dager å få svar, og ofte så er jo slik support nokse inkjevetta greier. Eller ihvertfall mange meldingsutvekslinger når det går via epost :)

Skru av virtual super resolution. Når du har den på så skalerer den bildet opp i 4K.

Lenke til kommentar

Furmark uten antialiasing og 1440p tok den jo sprettlett, 79 grader på andre kjøring, 80 grader på 4xMSAA:

 

post-30484-0-19194300-1569862632_thumb.png

 

Nei du, jeg har absolutt ikke noe supersyn. Men, jeg kan være "farget" av GTX 1060 opplevelsen på den "låne"-VA-baserte skjermen. Trodde jeg kjørte GTX 1660 på IPS-skjermen som er en kontorskjerm (ingen gamingskjerm).

 

Om det er en ekstra sterk sans hos meg, så må det være luktesans ;)

 

Edit: 82 grader på 8xMSAA 1440p på fjerde kjøring (basert på de lavere kjøringene samlet i hop)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk TheKims, syntes det så noe bedre ut med VSR avslått. Sikkert ikke et toppkort dette som dere er inne på, men gjør en relativt grei jobb. Litt dyrt kort, men man må vel betale noe slikt for denne ytelsen i dag :)

 

Måtte kjøre 3Dmark Time Spy på ny nå etter Furmark testingen. Fordi den slo seg av plutselig. Temperatur kanskje? Så kikket jeg på GPU-Z mens jeg kjørte det for andre gang (da kjørte den igjennom uten problem). Tror jeg leste ca. 87 grader (Hot Spot) da på maks.

 

Dette var mange timer bak PC, som sikkert ikke var helt bortkastet. Fikk det nå opp å gå til slutt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...