Gå til innhold

- YouTubes nye betaltjeneste er et resultat av AdBlock


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341

Har ikke lest artikkelen da Tek.no er blokkert hos meg, grunnet reklamer med autoavspilling av lyd. Bruker i tillegg CSS-overstyring for å fysisk fjerne Tek.no-bannere i forumet. Kom derfor over denne diskusjonen kun fordi jeg ikke får fjernet dem fra "nytt innhold", til tross for å ha lagt til alle Tek-forfattere på blokkeringslisten. 

 

Jeg blir med i denne debatten allikevel som følger av at ingenting av det nevnt over hindret den i å havne på min skjerm. 

 

Nettsteder skal få lov å klage over bruk av adblock den dagen:

  • De ikke har clickbaittitler
  • Man får en ren side første gang man laster inn siden, hvor man blir informert om hva slags typer reklamer som kjøres på siden, båndbreddebruk for dette om man er på mobil, og man får en "godta"-knapp man må trykke på for å gå videre. 
  • De eventuelt tilbyr en betalingsløsning som lar deg betale for enkeltartikler, ikke måneder med pissdårlige artikler for den ene som faktisk er lesbar. 
  • Autoavspilling ikke brukes. 

Frem til den dagen driter jeg i hva innholdsprodusenter mener om adblock. De har all rett i verden til å ta betalt for innholdet de lager. De har derimot ingen rett til å rive betalingen ut av hendene på meg uten å spørre om jeg aksepterer prisen først. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De første åra med internett så la folk ut nettsider, forum, video ol. fordi man var entusiastisk opptatt av noe, som f.eks overklokking og ville dele sin kunnskap og erfaringer med andre, som en hobby. Så fant folk ut at dette kunne de tjene penger på! Internett ble større og folk ble mer grådige. Penger, penger og mer penger.

 

På toppen av dette skal også regjeringer, EU og gud vet hva, sensorere internett også, ta bort ytringsfriheten vår. Ser vi døden på internett? Bare mine tanker.

Lenke til kommentar

Nå er det nå sånn at ALLE har reklame.

Hvorfor tror man at folk tjener mindre penger?

Jo selvsagt fordi de får mindre penger nå enn tidligere.

Det som folk prater om at man må se mange plagsomme reklamesnutter for linker aviser har henta på youtube for at nettaviser og tv2 skal kunne spamme deg ned med reklame før og etter.

 

Da har jeg heller ikke nevnt faktum at mange nettsteder har reklame som popper opp med engang du kommer inn på siden.

 

Jeg synes ikke synd på noen av de, er så trøtt av alle unnskyldinger som er der ute.

Enten er det adblock som får skylda eller så er det at folk laster ned musikk/film som får skylda for at produktet er så ræva at ingen gidder å kjøpe det..

Det er samme mølet og argumentene som går igjen.

Piracy kills this, piracy kills that.

Det er samme folka som laster ned som bruker penger på netflix og abonerer på veldig mange forskjellige tjenester som generer penger til altfor mange tullinger.

Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg får opp 100 alternativer når jeg skal finne noe.

De fleste av de såkalte hits'ene har ingenting med det jeg søker på, de har bare laget noe som skal få meg til å klikke på demmes prosjekt isdenfor det jeg egentlig ønsker å se.

Ofte er det masse prating og annet piss i jeg ender opp med å bli lurt inn på.

Etterpå bruker jeg enda mer tid på å egentlig finne det jeg ønsker å se.

Lenke til kommentar

Og Adblock er et resultat av ukritisk og ikke gjennomtenkt bruk av reklame i online-medier. Så da er det vel bare en naturlig utvikling da? Nothing to see here, move along...

Eller var det meningen at vi skulle bli fortvilet eller desperate fordi vi nå ikke kan se noen relativt uengasjerende personer surre rundt med spill?

Personlig ser jeg på det som når mye av TV-sporten (særlig en del fotball) ble flyttet over på betalkanaler. Wooohooo! Good riddance, mer plass til noe fornuftig. Synd det ble realityserier, bare... ;)

Lenke til kommentar

 

Niks, reklameblokkeringen rammer ikke de små i det hele tatt.

Årsak? Disse kjører ikke YouTube som eneste inntektskilde, kort og greit, alt YouTube er for disse er en plattform for å spre videoene sine til brukere.

Ett eksempel på dette er "SouthMainAutoRepair" på YouTube, hvor målet er heller å legge igjen noe til nestemann med problemet, slik at det blir enklere.

 

Hva anser du som små youtubere? Quill18 og Forcegaming er eksempler på heltidstubere og streamere. Quill18 sa opp jobben for en stund tilbake hvor han hadde betydelig mindre subscribers enn han har nå. Men de har langt under millionen i subscribers. Henholdsvis ca 300 000 for quill18 og 450000 for forcegaming. Jeg ville definert dem som små relativt til andre som TB, og andre som har langt over millionen.

 

Folk må gjerne grine over at det kommer konsekvenser. TotalBiscuit lagde en video for en stund tilbake hvor han anslå at adblock ville kunne føre til dårligere tilbud for oss, konsumentene, og at Youtube vil kunne begynne med en betalingsvegg. Forventninger om at det skal være gratis uten å være villig til å se reklame er ødeleggende for alle andre som forstår at youtubere må ha et innteksgrunnlag, ellers faller viljen til å lage gode videoer bort. Man kan bruke adblock, og whiteliste youtube.

 

Er jeg villig til å betale for youtube red, om det gir meg premium tilgang til enkelte låste videoer som youtubere jeg følger står bak, samtidig som jeg slipper reklame på alt jeg ser på youtube? Hell yeah! 49kr ville jeg sett på som en allright pris.

 

 

Jeg anser deg som stor når du krysser 100k grensa i allefall, uansett så mener jeg det samme argumentet står.

Hadde jeg drevet med YouTube på noe slikt, så hadde den fått Prioritet nr 2, uansett størrelse på kanalen.

 

Men jeg driter i om hele YouTube forsvant over natta, hos meg henger YouTube i en tynn tråd, jeg har en del subscriptions men jeg er villig til å kaste alt ut av vinduet over natta.

Og skal de lokke meg til å betale, så har de en lang vei å gå, til syvende og sist så har samtlige produsenter på weben mange konkurrenter som alle koster samme ressurs, TID.

 

Lenke til kommentar

 

Har skrudd av AdBlock på tek.no en stund nå. har gått helt greit. helt til de satt inn svær "popup" reklame på mouseover.

 

Sjelden jeg har stor kontroll over musepekeren når jeg scroller nedover artikklene.. eksempel:

https://www.youtube.com/watch?v=B4alYw4KVOY

 

Samme har de nå med tilsvarende reklamer til Rema 1000. Fryktelig irriterende.

 

Nå har jeg skrudd på CSS-scriptet igjen som skjuler ad-elementene (men reklamene blir fremdeles lastet inn i bakgrunnen slik at tek.no for visningene hvertfall).

Dette her burde ikke være akseptabelt. Mye av grunnen til at jeg bruker adblock er det når du ser reklame overalt som der. Bra å ha nå

 

Helt enig.

 

Var skråsikker på at jeg hadde fått inn noe malware på maskinen som legger annonser på nettsider.. men neida. jaggu er det Tek.no som driver på med det. :nei:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

For min del så kan alle sider og tv kanaler som viser ALT for mye reklame, bare dø ut og forsvinne. Blir så møkka lei av all reklamen som er over alt. Hvis tek og alle andre reklame finansierte sider dør, så har jeg fremdeles netflix osv, der jeg kan se ting uten reklame. Så da driter jeg i hva som skjer med de som lever av reklame. Klarte meg fint for 15-20 år siden også, uten internett, så da klarer jeg meg garantert fint fordi om enkelte reklame finansierte sider eller kanaler dør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikkje klag på brukeren, klag på reklamen sin dårlige holdnigner. Er ein grunn man bruker det.

 

Synest er morsomt tema ta opp, spesielt på ein side som er ein av verstingene.

 

Hadde ikkje vært for vet mer metoder ein adblock for og gå rundt, ville jeg droppet hele tek.no .

Endret av BonBattery
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For min del så kan alle sider og tv kanaler som viser ALT for mye reklame, bare dø ut og forsvinne. Blir så møkka lei av all reklamen som er over alt. Hvis tek og alle andre reklame finansierte sider dør, så har jeg fremdeles netflix osv, der jeg kan se ting uten reklame. Så da driter jeg i hva som skjer med de som lever av reklame. Klarte meg fint for 15-20 år siden også, uten internett, så da klarer jeg meg garantert fint fordi om enkelte reklame finansierte sider eller kanaler dør.

Det er jo det YouTube går inn for. Du betalar for Netflix, som alternativ til reklame.
Lenke til kommentar

-den siste uken har vg kjørt en "ruccola" reklame  med en 17 år gammel gutt som snuser... og at man skal skaffe den nye appen " slutta" for å slutte med snus. 

 

-Jeg snuser ikke

-Jeg har sett den samme anti snus reklamen 30 ganger allerede. Fjern den plx. 

 

Mao det begynner å bli jævlig irriterende. 

 

Den reklamen der er en av de beste og mest relevante reklamene jeg har sett på veldig lenge. At de gjør narr av de er kjempegøy, selv om man snuser eller ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som mange andre har sagt her så er jeg ikke nødvendigvis imot reklame. Jeg er derimot motstander av påtrengende reklame, som f eks at Youtube insisterer på å vise meg et halvt minutt med reklame som jeg ikke kan hoppe over før jeg får sett en tre minutter lang videosnutt, eller at lengre videoer stadig avbrytes av reklame, av og til av slaget man ikke kan hoppe over i tillegg.

 

Det virker også som om bransjens svar på sviktende reklameinntekter, iallfall tilsynelatende, er å pøse på med mer reklame og gjøre den enda mer påtrengende, noe som iallfall i min bok ikke gir meg lyst til å fjerne AdBlock med det første. Hvis de kunne være litt mindre påtrengende og ikke forsøke å stappe budskapet sitt ned i halsen min så hadde jeg iallfall vært villig til å tolerere det, men slik det er nå kan reklame bare brenne.

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

Så her er vi igjen, nok en artikkel om YouTube, og selvfølgelig så har Kjellberg blitt nevnt her også, og folk lurer på hvordan han fortsatt kan være relevant...

(vel 'tradisjonelt' media er jo for han en gullgruve som reklamerer for han gratis, med hver anledning)

 

Takk for at dere nevnte utpressingen YouTube gjorde tidligere i år når de planla YT Red, og de skrøt av at 95% hadde akseptert den nye lisensen...

Viste dere at de også gjorde dette i fjor, men da for musikksegmentet?

De inngikk en avtale med de store plateselskapene, for deretter å tvinge de mindre og selvstendige aktørene å akseptere en dårlig avtale, eller bli kastet ut. Dette var i planleggingsfasen for å realisere YT Music.

 

Det er bare et problem.

Hvis du abonnerer på YT Red så får du tilgang til 'ekslusivt' videomateriale, og YT Music, mens de som lager materialet blir tildelt 55% av reklameinntektene som 'vanlig'.

 

Vel...

Dette er ikke helt sant.

55% av 'netto' inntekter blir tildelt dem. (altså etter at musikkbransjen, og andre 'store' avtaler tar sin del av kaka)

Med 'dem' så mener jeg 'alle'.

Disse 55% 'netto' reklameinntektene blir alle samlet sammen, for så å bli fordelt basert på en av deres 'algoritmer'.

Det vil bety at selv om du 'kun' ser på Quill18 og Forcegaming uten AdBlock, så vil majoriteten av ditt bidrag gå til musikkbransjen, så YT, så Kjellberg..!

Ja, selv om du ikke ser på hans materiale, så vil faktisk ende opp med å 'støtte' det!

 

Derfor sier jeg at direkte bidrag er det beste alternativet.

 

NB.

Er ikke den økende bruken av AdBlock et direkte resultat av en dårlig gjennomtenkt reklamemodel?

 

Har du noen kilder på dette? For det stemmer ikke med det opptil flere youtubere har rapportert.

Det du kaller "utpressing" var ingenting annet enn media som blåste opp en tullesak, og vinklet det med vilje mot youtube, uten å virkelig skjønne hva det gikk ut på.

 

Det du sier om fordeling av inntekt er til og med direkte feil, både når det gjelder reklame og nye youtube red.

 

Går du bevist inn for å lyve?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

Ikke klag på youtube for reklamer midt inni videoer og videosnuttene man ikke kan skippe, det er eieren av youtube kanalen eller gruppa personen er med i som bestemmer det, ikke youtube.

 

Bruker ikke addblock, men jeg ser ikke på videoer til youtube kanaler der det er reklamer man ikke kan skippe eller der det er midt inni videoen og det ikke er interessangt. Så enkelt er det.

 

Samme som at hvis jeg går inn på en side med eks. Pop-up reklame med lyd flere ganger, sluttet jeg å gå inn på de sidene. Går kanskje kun innom for å sjekke om de fortsatt har det noen få ganger etter noen månder.

Lenke til kommentar

Å betale for å slippe reklame? Glimrende, det gjør jeg mer enn gjerne! Det at de i tillegg skal ha eksklusivt innhold liker jeg dårlig, da det vil føre til at jeg ikke ukritisk kan dele videoer til mine venner. Et annet problem er jo at det bare slippes i statene foreløpig. Hvis de jeg følger på YT nå begynner med eksklusivt innhold jeg ikke får se uten VPN blir jeg cranky...

Lenke til kommentar

Det som folk prater om at man må se mange plagsomme reklamesnutter for linker aviser har henta på youtube for at nettaviser og tv2 skal kunne spamme deg ned med reklame før og etter.

Tenker du på freeboosting?

Det er et reelt problem i norske nettaviser.

 

De stjeler innhold fra sider som vimeo, youtube, facebook etc. for så å putte innholdet i deres egen mediaspiller som ruller reklame som de genererer inntekter av.

Ofte krediterer de ikke opphavet, og noen ganger så klipper/beskjærer de innholdet slik at opphavet ikke er mulig å finne (intro/vannmerker).

Hvorfor bruker de ikke embeded?

 

Per nå vet jeg kun om en rettsak mot slikt bruk, men jeg skulle ønske det var flere.

https://torrentfreak.com/cnn-cbc-sued-for-pirating-31-second-youtube-video-150813/

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Har du noen kilder på dette? For det stemmer ikke med det opptil flere youtubere har rapportert.

Les seksjon 1.2 i avtalen du må godta før du kan generere noen reklameinntekter.

Du finner også noe informasjon om hvordan Google Play Music virker under support.google.com/googleplay/

 

Husk at dette er nytt og trendy, så mange youtubere har laget videoer om dette der de sier hva de mener.

Dette betyr ikke at de fullt ut vet hvordan systemet fungerer. Du burde se på det som et førsteinntrykk, og personlige meninger.

 

Det du kaller "utpressing" var ingenting annet enn media som blåste opp en tullesak, og vinklet det med vilje mot youtube, uten å virkelig skjønne hva det gikk ut på.

Så du sier at hvis youtubere ikke aksepterte den nye avtalen så ville de kunne fortsatt som før, uten at noe ville skje?

 

Det du sier om fordeling av inntekt er til og med direkte feil, både når det gjelder reklame og nye youtube red.

Går du bevist inn for å lyve?

Dette handler om yt red, ikke hvordan det normalt virker.

 

Hvis du påstår at jeg lyver, så ville det vært fint om du kunne oppgi 'gode' kilder som avklarer det jeg liksom skal ha sagt feil.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...