Gå til innhold

- YouTubes nye betaltjeneste er et resultat av AdBlock


Anbefalte innlegg

Har skrudd av AdBlock på tek.no en stund nå. har gått helt greit. helt til de satt inn svær "popup" reklame på mouseover.

 

Sjelden jeg har stor kontroll over musepekeren når jeg scroller nedover artikklene.. eksempel:

https://www.youtube.com/watch?v=B4alYw4KVOY

 

Samme har de nå med tilsvarende reklamer til Rema 1000. Fryktelig irriterende.

 

Nå har jeg skrudd på CSS-scriptet igjen som skjuler ad-elementene (men reklamene blir fremdeles lastet inn i bakgrunnen slik at tek.no for visningene hvertfall).

 

Dette minner om sene 90-tallet og begynnelsen av 2000-tallet, med pop-ups i hytt og gevær. Noen har tydeligvis ikke skjønt at hver bruker har en "rød strek" som krysses av reklamehoreri, og da ser de etter ønsket innhold et annet sted. Det må finnes en grense.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da jeg begynte å bruke Youtube ble jeg aldri plaget av reklame, men etter noen år ble det bare mer og mer. Det nådde et punkt der jeg omtrent hadde sluttet å gå inn på Youtube med mindre det var for å se en helt spesifikk video; tidligere satt jeg ofte og surfet ved å klikke meg fra klipp til klipp, men det nytter ikke hvis man skal se en reklame mellom hver gang. Etter at jeg oppdaget adblock så kunne jeg bruke Youtube mye igjen.

 

Andre sider som Gamereactor og Gametrailers har jeg kuttet helt ut pga. den påtrengende reklamen.

 

Det er en interessant dymanikk som ser ut til å gå igjen overalt; en tjeneste begynner gratis og med kun lite reklame, men etterhvert som den blir større og mer populær så kommer det plutselig betalingsløsninger og/eller mer påtrengende reklame. Man skulle tro at jo mer penger man tjener dess mindre grunn har man til å profittmaksimere og jo mer brukervennlig kan man være, men dynamikken ser ut til å være motsatt; mye vil ha mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det som folk prater om at man må se mange plagsomme reklamesnutter for linker aviser har henta på youtube for at nettaviser og tv2 skal kunne spamme deg ned med reklame før og etter.

Tenker du på freeboosting?

Det er et reelt problem i norske nettaviser.

 

De stjeler innhold fra sider som vimeo, youtube, facebook etc. for så å putte innholdet i deres egen mediaspiller som ruller reklame som de genererer inntekter av.

Ofte krediterer de ikke opphavet, og noen ganger så klipper/beskjærer de innholdet slik at opphavet ikke er mulig å finne (intro/vannmerker).

Hvorfor bruker de ikke embeded?

 

Per nå vet jeg kun om en rettsak mot slikt bruk, men jeg skulle ønske det var flere.

https://torrentfreak.com/cnn-cbc-sued-for-pirating-31-second-youtube-video-150813/

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Har du noen kilder på dette? For det stemmer ikke med det opptil flere youtubere har rapportert.

Les seksjon 1.2 i avtalen du må godta før du kan generere noen reklameinntekter.

Du finner også noe informasjon om hvordan Google Play Music virker under support.google.com/googleplay/

 

Husk at dette er nytt og trendy, så mange youtubere har laget videoer om dette der de sier hva de mener.

Dette betyr ikke at de fullt ut vet hvordan systemet fungerer. Du burde se på det som et førsteinntrykk, og personlige meninger.

 

Det du kaller "utpressing" var ingenting annet enn media som blåste opp en tullesak, og vinklet det med vilje mot youtube, uten å virkelig skjønne hva det gikk ut på.

Så du sier at hvis youtubere ikke aksepterte den nye avtalen så ville de kunne fortsatt som før, uten at noe ville skje?

 

Det du sier om fordeling av inntekt er til og med direkte feil, både når det gjelder reklame og nye youtube red.

Går du bevist inn for å lyve?

Dette handler om yt red, ikke hvordan det normalt virker.

 

Hvis du påstår at jeg lyver, så ville det vært fint om du kunne oppgi 'gode' kilder som avklarer det jeg liksom skal ha sagt feil.

Nå er det vel du som kommer med en påstand her, og bør komme med kilder. I farta nå så linker jeg til det som ble linket når tek.no hadde en artikkel om skjulingen av videoer. som er gjennomganger av hvordan dette egentlig fungerer.

 

Selvfølgelig kunne man ikke holde på som normalt, men det var totalt uproblematisk å skrive under, så det var igrunn ett ikke-problem.

 

TB hadde ellers en fin gjennomgang av hvordan dette virker:

https://soundcloud.com/totalbiscuit/youtube-red

 

Her har du også en annen gjennomgang:

Lenke til kommentar

 

 

Det du kaller "utpressing" var ingenting annet enn media som blåste opp en tullesak, og vinklet det med vilje mot youtube, uten å virkelig skjønne hva det gikk ut på.

Så du sier at hvis youtubere ikke aksepterte den nye avtalen så ville de kunne fortsatt som før, uten at noe ville skje?

Selvfølgelig kunne man ikke holde på som normalt, men det var totalt uproblematisk å skrive under, så det var igrunn ett ikke-problem.

Selv om du opplevde det som "totalt uproblematisk", så er det ikke sikkert alle opplever det på samme måte. Elementet av tvang er tilstede, selv om man ikke har noe imot det personlig. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Det du kaller "utpressing" var ingenting annet enn media som blåste opp en tullesak, og vinklet det med vilje mot youtube, uten å virkelig skjønne hva det gikk ut på.

Så du sier at hvis youtubere ikke aksepterte den nye avtalen så ville de kunne fortsatt som før, uten at noe ville skje?
Selvfølgelig kunne man ikke holde på som normalt, men det var totalt uproblematisk å skrive under, så det var igrunn ett ikke-problem.
Selv om du opplevde det som "totalt uproblematisk", så er det ikke sikkert alle opplever det på samme måte. Elementet av tvang er tilstede, selv om man ikke har noe imot det personlig. 

Det var kun ett par stykker som gjorde en sak ut av det, de aller aller fleste skjønte at det ikke var noe problem.

 

Kopierer dette fra en kommentar på artikkelen som omhandlet dette:

 

"Grunnen til at videoer risikerer å bli gjemt er at avtalevilkårene som er i bruk per nå, som brukes når du slår på såkalt monetization, ikke dekker muligheten til å erstatte reklamen med det alternativet youtube red tilbyr. Hvis yotube bare slår på youtube red for alle, vil de bryte sine egne avtalevilkår som folk har akseptert. Hvis de fortsetter å vise reklamer på videoer der skaperne ikke har akseptert vilkårene, så bryter de i praksis også løftet om å betale for å ikke se reklame, noe som uten tvil vil komme i de nye avtalevilkårene, så de vil ikke gjøre dette. Så det eneste lovlige alternativet er å slutte å vise videoer som bruker monetization hvis skaperne ikke har akseptert de nye vilkårene. Og nei, vilkårene kan ikke endres uten brukerne sitt samtykke: http://arstechnica.com/tech-policy/2007/07/court-says-no-to-changing-terms-of-service-without-notification/ "

 

EDIT:

Forøvrig så snakket vel TB om dette også i podcasten, hvis jeg husker rett.

Endret av ZweiNor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk begynner å bruke adblock fordi reklamene er blitt så jæla plagsomme alle steder.

 

Hadde de moderert bruken av reklame kunne eg godtatt det, men slik reklamene er blitt kan de glemme det.

 

Enig. Jeg slo av AdBlock for youtube i en periode, men etter en stund orka jeg rett og slett ikke mer av de samme reklamene (med mye høyere volum enn det faktiske innholdet, samme taktikk som reklamepauser på tv) om og om igjen. Alt for agressiv reklamering til at jeg gidder å ha på reklamer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...