Gå til innhold

Denne kan forenkle ladingen av mobilen betraktelig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er skeptisk til USB-utganger i fastmontert utstyr.

Den står på og bruker litt strøm hele tiden, det blir som å glemme mobilladeren i veggen permanent de neste 40 årene. Stikkontakter byttes ikke ofte.

Mobilladere varer ikke så lenge. Min ganske moderne Sony lader tok kvelden. Jeg vet ikke hvilken mobil eller nettbrett den fulgte med, så jeg har ikke reklamert.

Jeg vil IKKE ha noe slikt som en permanent installasjon!

 

Det kommer hele tiden nye USB-standarder også. iPoden min kan kun lades i Macen, den tar ikke imot strøm fra mine Samsung- og Sony-ladere.

USB3 gir mer strøm enn USB2, så disse greiene er utdatert etter kort tid.

 

Tips:

Sørg for å ha flere mobilladere, plassert strategisk på de stedene du ofte oppholder deg.

En som ligger permanent i kofferten, en på soverommet, en på hytta osv.

De følger jo med hver gang du kjøper ny mobil og nettbrett, og de som er moderne kan fremdeles brukes.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi var enige om at ledningen skal bort i forrige nummer. Så nå bør vi heller

bli enig om symbolet som viser hvor telfonen skal ligge for å bli ladet.

Tror det blir lenge til den blir ladet i lomma ... eller??

Enn så lenge er utvalget telefoner med trådløs lading ganske begrenset og, hvertfall for min del, ikke avgjørende for valg av telefon. Dessuten finnes det en hel haug med andre dingser der USB-C med opptil 100W er mere hensiktsmessig.

Trådet lading kommer ikke til å forsvinne innen overskuelig fremtid.

Endret av Deimos_Anomaly
Lenke til kommentar

Hvordan blir det med torden? Man skal jo trekke ut slikt utstyr.

Elektronikk er så følsomt.

 

Jeg håper jo at Elko produserer bedre mobilladere for innebygging i stikkontakter, enn de Sony-greiene mine.

Men jeg er skeptisk til at det alltid står på.

 

 

PS.

Du må fremdeles ha en USB-kabel for å få strøm fra de nye stikkontaktene inn i telefonen.

Da kan du like godt ha lader i enden av den kabelen også.

 

Jeg er litt mindre skeptisk til grenkontakter med dette innebygget, men bare litt.

Å montere det permanent i veggen er tull.

 

Men:

Kanskje det er en god idè på hoteller og slikt, med tanke på at gjestene kanskje har med seg en mobillader som ikke passer i landets stikkontakter.

Jeg har sett hoteller med USB-utgang, men jeg har ikke testet å lade fra dem.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et alternativ hvis man har lagt nettverk i huset, er å bruke noen slike:

http://www.amazon.com/Female-Male-Ethernet-RJ45-Adapter/dp/B005DDI51U/ref=sr_1_23?s=electronics&ie=UTF8&qid=1445368369&sr=1-23&keywords=ethernet+cable+usb+cable

 

USB kan helt fint gå over cat 5/6. Så hva med en USB-port på kjøkkenet som ikke bare lader telefonen din, men som også kobler den til en sentral server? Hvis man ikke liker disse adapterne kan man bake det inn i veggen. Man behøver ikke elektriker for noe av dette.

Endret av eha
Lenke til kommentar

Et alternativ hvis man har lagt nettverk i huset, er å bruke noen slike:

http://www.amazon.com/Female-Male-Ethernet-RJ45-Adapter/dp/B005DDI51U/ref=sr_1_23?s=electronics&ie=UTF8&qid=1445368369&sr=1-23&keywords=ethernet+cable+usb+cable

 

USB kan helt fint gå over cat 5/6. Så hva med en USB-port på kjøkkenet som ikke bare lader telefonen din, men som også kobler den til en sentral server? Hvis man ikke liker disse adapterne kan man bake det inn i veggen. Man behøver ikke elektriker for noe av dette.

 

Du vet vel at maksimal lengde for kommunikasjon på USB-kabler er 5 meter?

Lenke til kommentar

 

Et alternativ hvis man har lagt nettverk i huset, er å bruke noen slike:

http://www.amazon.com/Female-Male-Ethernet-RJ45-Adapter/dp/B005DDI51U/ref=sr_1_23?s=electronics&ie=UTF8&qid=1445368369&sr=1-23&keywords=ethernet+cable+usb+cable

 

USB kan helt fint gå over cat 5/6. Så hva med en USB-port på kjøkkenet som ikke bare lader telefonen din, men som også kobler den til en sentral server? Hvis man ikke liker disse adapterne kan man bake det inn i veggen. Man behøver ikke elektriker for noe av dette.

 

Du vet vel at maksimal lengde for kommunikasjon på USB-kabler er 5 meter?

 

Ja, men når det går over TP tror jeg du klarer å skvise ut atskillig mer. Det selges convertere som hevder 50 meter er oppnåelig:

http://www.monoprice.com/product?p_id=6042

 

Om du kan stole på dette vet jeg ikke akkurat, men at du skal klare å dekke huset ganske bra (med mindre du er Kjell Inge Røkke) tror jeg er veldig sannsynlig. Dette har heller ikke sammenheng med selve konverterne, men at man sender USB-signalet over TP. En godt tvunnet og skjermet CAT6-kabel vil antakelig ta deg lenger. Du får forresten 2 stk. USB 2.0 over en CAT6-kabel.

 

Et alternativ til å få strømmen fra USB-porten kan være å sette på en PoE-injector. Jeg vet ikke om det finnes noen konvertere som går fra PoE-RJ45 til USB med strøm, men det er jo godt mulig.

Lenke til kommentar

 

 

Et alternativ hvis man har lagt nettverk i huset, er å bruke noen slike:

http://www.amazon.com/Female-Male-Ethernet-RJ45-Adapter/dp/B005DDI51U/ref=sr_1_23?s=electronics&ie=UTF8&qid=1445368369&sr=1-23&keywords=ethernet+cable+usb+cable

 

USB kan helt fint gå over cat 5/6. Så hva med en USB-port på kjøkkenet som ikke bare lader telefonen din, men som også kobler den til en sentral server? Hvis man ikke liker disse adapterne kan man bake det inn i veggen. Man behøver ikke elektriker for noe av dette.

 

Du vet vel at maksimal lengde for kommunikasjon på USB-kabler er 5 meter?

gjelder den begrensingen også ved usb over cat 5/6? eller kun på usb siden?

Lenke til kommentar

 

 

Et alternativ hvis man har lagt nettverk i huset, er å bruke noen slike:

http://www.amazon.com/Female-Male-Ethernet-RJ45-Adapter/dp/B005DDI51U/ref=sr_1_23?s=electronics&ie=UTF8&qid=1445368369&sr=1-23&keywords=ethernet+cable+usb+cable

 

USB kan helt fint gå over cat 5/6. Så hva med en USB-port på kjøkkenet som ikke bare lader telefonen din, men som også kobler den til en sentral server? Hvis man ikke liker disse adapterne kan man bake det inn i veggen. Man behøver ikke elektriker for noe av dette.

 

Du vet vel at maksimal lengde for kommunikasjon på USB-kabler er 5 meter?

gjelder den begrensingen også ved usb over cat 5/6? eller kun på usb siden?

 

 

Bruker man en som er laget for å sende over Cat kabeler, så står det på utstyret hvor langt den takler. Varierer stort.

Lenke til kommentar

 

 

Et alternativ hvis man har lagt nettverk i huset, er å bruke noen slike:

http://www.amazon.com/Female-Male-Ethernet-RJ45-Adapter/dp/B005DDI51U/ref=sr_1_23?s=electronics&ie=UTF8&qid=1445368369&sr=1-23&keywords=ethernet+cable+usb+cable

 

USB kan helt fint gå over cat 5/6. Så hva med en USB-port på kjøkkenet som ikke bare lader telefonen din, men som også kobler den til en sentral server? Hvis man ikke liker disse adapterne kan man bake det inn i veggen. Man behøver ikke elektriker for noe av dette.

 

Du vet vel at maksimal lengde for kommunikasjon på USB-kabler er 5 meter?

gjelder den begrensingen også ved usb over cat 5/6? eller kun på usb siden?

 

Hovedpoenget med å kjøre USB over ethernet er jo å øke rekkevidden. Makslengden på ca. 4,5 meter gjelder ved bruk av vanlige USB-kabler som ikke har tvunnede par. Med bruk av TP øker man rekkevidden betraktelig. Jeg vil tro at 40-50 meter er fullt mulig.

 

For ordens skyld vil jeg nevne at jeg ikke har testet rekkevidden, men jeg har et kabelstrekk på ca. 30 meter (CAT6) som gir PoE til en switch, og dette går helt uten problemer.

Lenke til kommentar

Selv er jeg veldig intressert i denne løsningen. Blir vel å bestille en av de nærmeste dagene! Gjør det LITT ryddigere ved nattbordet og på kjøkkenet i hvert fall!

 

http://www.banggood.com/BlitzWolf-40W-Smart-5-Port-High-Speed-Desktop-Charger-With-Power3S-Tech-For-iPhone-iPad-Samsung-p-976084.html

 

Denne var den mest nyttige multiport-laderen jeg har sett. Absolutt verdt å kjøpe flere, men må vel kjøpe på separate ordrer, slik at de går under 350 kr-grensen.

 

:-)

 

Men de er ikke en reell erstatning for innebygd usb-lader i stikkontakten, da de er langt vanskeligere å stikke av med en løse ladere, noe du vil bli vant med, med litt større barn i huset.

 

Ser problemene med innebygd, spesielt med overgangen til ny standard med høyere strømuttak, men flere endringer med plugger har skjedd, men da er det billigere med å bytte bare kabelen. Men akkurat nå er det nok greit å vente til de kommer med støtte for større strømstyrker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...