Gå til innhold

Hvilken RAM trenger jeg? HP hovedkort (Erica3)


Anbefalte innlegg

Hei! det begynner å bli en del år siden jeg bygde pc selv, så jeg er ikke helt oppdatert på standarder lenger.  Nå er det ungenes pc'er som skal oppdateres, og jeg sliter litt. 

Kjøpte 2 HP "gaming" pc for et par år siden, og de fungerer forsåvidt greit, men jeg finner ikke ut hvilken ram og HD jeg trenger.

Hovedkort: Erica3 (?)

Spesifikasjoner: https://support.hp.com/lv-en/document/c06955243

  • Two DDR4 UDIMM (288-pin) sockets
  • Supports up to PC4-25600 (DDR4-3200)
  • Two M.2 expansion slots (one for WLAN and one for SSD)
    • One M.2 socket 1, Key A
    • One M.2 socket 3, Key M, (2280/2242)

Tenkte at dette var plankekjøring, og bestilte dette:

image.png.1745d4f9a3120a27df980a36550756b1.png

Når dette kom i posten ser jeg at RAM er alt for kort - under halvparten av lengden den skal ha, og HD hadde heller ikke helt riktig kontakt, den er nesten passe - men ikke helt.

Er det noen fornuftige mennesker her som kunne fortalt hvilken RAM og SSD jeg trenger?

 

 

image.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at du bestilte ram for Laptop, de er mindre fysisk enn ram til stasjonær pc. Du må velge ram brikker det står DIMM på og ikke SODIMM som du bestilte.

Høres rart ut at NVMe disken ikke passa har du prøvd å snu den?

Sto det en SSD i som du tok ut? Den ene m2 sloten er for WLAN kort og det passer nok ikke å bruke den så du må bruke den riktige M" sloten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (13 minutter siden):

Ser ut til at hovedkort og CPU ikke støtter større minnebrikker enn 8GB.

M2-disken burde passe, siden kortet støtter den vanlige 2280-standarden.

Det står nå tydelig i manualen at 2 stk. 16Gb brikker støttes(det som står over gjelder udimm)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er bare den med plassen med Key M som kan brukes til SSD.

RAM du skal ha er trolig 1.2V 3200 MHz C20/C22 DIMM brikker 2x8GB. Det er oppgitt at 8GB brikker er max på en side jeg fant, men det virker merkelig (om dette stemmer kan du kanskje sjekke på hjelpesidene til HP)

edit: ser i posten over at manual skal si 2x16 Gb

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (4 minutter siden):

Det er bare den med plassen med Key M som kan brukes til SSD.

RAM du skal ha er trolig 1.2V 3200 MHz C20/C22 DIMM brikker 2x8GB. Det er oppgitt at 8GB brikker er max (om dette stemmer kan du kanskje sjekke på hjelpesidene til HP)

takk, det står på HP at den skal klare 2x16 på 64 bits system, men jeg tenker at 16GB sikkert holder, det er uansett en heftig oppgradering fra 4GB som står i maskinen nå.

Sitat

Supports up to 32 GB (unbuffered) with two 16 GB DIMMs on 64-bit systems

Når det gjelder SSD så står det en i maskinen allerede, ville helst unngå å bytte ut denne, og bare legge til en ny, men jeg ser nå at du har helt rett - den ene er kun for WLAN, er nok derfor den ikke passer.

Da blir det nok en vanlig HD, så får ungene kjøre operativsystem på eksisterende SSD. Må bare finne ut om det er plass og tilkoblinger nok først.

 

Takk for alle svar!

Lenke til kommentar

Her er 2x8GB RAM Crucial DDR4 3200MHz 2x8GB (CT2K8G4DFRA32A)

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5609707

Både HP og RAM produsenter har sider der en kan sjekke hva RAM som passer

https://www.crucial.com/upgrades

Om der er ledige PCIe porter så kan det være at en kan bruke et adapter PCIe (x1 eller x4) til SSD. Men lettere er det nok å bruke en SATA 2.5" SSD.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...