Gå til innhold

PC for å kjøre linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha linux, så er Mac et dårlig råd. Thinkpad med integrert grafikk er typisk et godt valg. Men hvis du er villig til å sjekke driverstøtte kan også et budsjett alternativ være bra. Mange gikk for Mac etter dårlig støtte for laptop med linux. Støtten blir stadig bedre, men fortsatt er det viktig å velge hardware med omhu.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Eg ville heller kjøpt Dell XPS framfor det dritet frå Asus. Du får dårlegare skjerm, batteri, touchpad, tastatur. Det er rett og slett ein laptop for dei som bruker den maks 30 min til dagen...

 

Merkelig - mitt inntrykk er at alle småjentene med Macbook Pro's til 17k er av akkuratt den samme brukergruppen du nettopp snakker om.

 

Uansett, så nå er XPS plutselig greit? Utrolig hvordan du, uten noe grunnlag for å vite det med mindre du har testet begge maskinene, vet hvilken touchpad og hvilket tastatur du liker best av 2 laptoper du aldri har prøvd.

 

Forøvrig er Asus sine Zenbooks svært godt mottatt av nesten samtlige seriøse reviewers, men klart - de har jo ikke peiling for det er jo ikke en Macbook. (eller?)

Jeg merker at du går mer og mer off-topic samtidig som du plutselig vet det meste om de fleste maskiner, så jeg gir meg her mens leken fortsatt er god.

Endret av petter3k
Lenke til kommentar

Eg ville heller kjøpt Dell XPS framfor det dritet frå Asus. Du får dårlegare skjerm, batteri, touchpad, tastatur. Det er rett og slett ein laptop for dei som bruker den maks 30 min til dagen...

Dell XPS developer edition kommer med broadcom trådløs chipset (Broadcom BCM4352). Det var du kanskje ikke klar over.

 

Jeg lurer på om MacBook maskinene også kommer med noe Broadcom tjafs.

 

Lenovo er ett mer forutsigbart valg. Så vidt jeg har sett kan man velge mellom Lenovo branded wifi og Intel. Intel var standard på min.

Endret av rockPaperScissors()
Lenke til kommentar

 

Eg ville heller kjøpt Dell XPS framfor det dritet frå Asus. Du får dårlegare skjerm, batteri, touchpad, tastatur. Det er rett og slett ein laptop for dei som bruker den maks 30 min til dagen...

Dell XPS developer edition kommer med broadcom trådløs chipset (Broadcom BCM4352). Det var du kanskje ikke klar over.

 

Jeg lurer på om MacBook maskinene også kommer med noe Broadcom tjafs.

 

Lenovo er ett mer forutsigbart valg. Så vidt jeg har sett kan man velge mellom Lenovo branded wifi og Intel. Intel var standard på min.

 

 

Riktig, ein anna grunn til at er mykje meir safe med ein MBpro.

Lenke til kommentar

 

 

Eg ville heller kjøpt Dell XPS framfor det dritet frå Asus. Du får dårlegare skjerm, batteri, touchpad, tastatur. Det er rett og slett ein laptop for dei som bruker den maks 30 min til dagen...

Dell XPS developer edition kommer med broadcom trådløs chipset (Broadcom BCM4352). Det var du kanskje ikke klar over.

 

Jeg lurer på om MacBook maskinene også kommer med noe Broadcom tjafs.

 

Lenovo er ett mer forutsigbart valg. Så vidt jeg har sett kan man velge mellom Lenovo branded wifi og Intel. Intel var standard på min.

 

 

Riktig, ein anna grunn til at er mykje meir safe med ein MBpro.

 

 

Synes det ser ut som (iallefall noen) Macbook Pro's også bruker Broadcom sine WiFi kort.

 

https://forums.kali.org/showthread.php?22284-Macbook-Pro-Retina-2014-Install-(Network-Issues)

 

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2247401

 

https://wiki.archlinux.org/index.php/MacBook#Wi-Fi

 

(Forøvrig bruker de fleste Zenbooks Intel 7260AC kort.)

Endret av petter3k
Lenke til kommentar

Ja stigfjell, Dell Latitude er vanligvis et sikkert valg, har bare hatt positive erfaringer der.

Satte opp en KVM-server basert på CentOS 7 på en Dell Latitude E6420. Slet en del først med varme, men den laptopen har Nvidia Optimus. Med Bumblebee forsvant varmeproblemene. Og på jobben har jeg CentOS 7 på en E7250, også dette fungerer bra. Godt nok for å utføre mine arbeidsoppgaver. På forrige laptop hadde jeg Windows 7, som var preinstallert da jeg begynte. Rakk aldri å reinstallere den, begynte å utføre arbeid så å si idet jeg begynte.

Lenke til kommentar

Eg snakke ikkje om å køyre VM med GUI, eg snakke om å køyre VM som Linux server. Koding kan du fint gjere i OSX, og køyring av koden kan gjeres på eit Linux VM.

Du kan kode på enhver plattform, men osx blir stadig verre. Begynner å bli rimelig knotete å sette opp GNU toolchain, og diverse verktøy er ikke eksisterende eller dårlig støttet. Prøver du å selge inn osx til trådstarter fremfor linux? Det hadde jeg ikke ventet av deg.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Macbook pro har då støtte for displayport og hdmi. Ellers trenger du adapter for dvi, vga. Eg greier meg veldig fint med 2 USB porter, fordi eg aldri har ein grunn til å koble til ekstern mus/tastatur.

 

Kor ofte ser du Macfolk stappe ting inn i USB porten? Det er ikkje ofte...

 

Med andre ord, i dine øyne finnes det absolutt ingen minus med en Macbook Pro. 

Lenke til kommentar

LOL, bullshit! Det pisseenkelt å sette diverse Linux verktøy på OSX. Kan du fortelle kva du ikkje får til så skal eg gjerne gi deg tips.

Sorry, er totalt uinteressert, jeg har brent av nok timer på osx til å bli kvalm. Men er jo ikke vanskelig å se knot:

https://forum.kde.org/viewtopic.php?f=218&t=122371

Forøvrig var visst kdevelop og Kate det eneste i kde homebrew støttet i følge kde sin side om det (hvor de forøvrig anbefaler macports).

 

Men fortell meg gjerne hvordan jeg får:

apt-get installert build-essential

på osx for tiden, og nei, clang er ikke tilstrekkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...