Gå til innhold

PC for å kjøre linux


Anbefalte innlegg

 

Forøvrig er det mange andre laptoper med minst like god støtte (om ikke bedre) - f.eks de fleste av Asus sine maskiner som har meget god støtte i Linux der alt "bare fungerer". Intel basert hardware (cpu, skjermkort, wifi+bt) samt. meget bra skjermer og byggekvalitet.

 

Reis litt ut av Norge, så ser du Mac, Mac, Mac og atter Mac.

http://www.quora.com/Macs-vs-Windows-PCs/Why-do-many-programmers-in-Silicon-Valley-use-MacBooks

https://www.reddit.com/r/cscareerquestions/comments/1jxqik/why_do_so_many_programmers_in_the_silicon_valley/

https://news.ycombinator.com/item?id=9238054

 

 

Så basert på de linkene så mener du at DE FLESTE som jobber med Linux profesjonelt, bruker en Mac. 

 

Har vondt for å tro at firmaer som Ibm, Oracle, Intel, Red Hat, Samsung (F2FS++), Google (der ca. 10,000 ansatte bruker Linux som primær-OS på arbeidsplassen) har en andel av over 50% av Mac-maskinvare. Faktisk, så tviler jeg på at Apple produkter har no særlig fotfeste i det hele tatt i de nevnte firmaene, som også er de største bidragsyterne til Linux.

 

At Mac kanskje er populært i Silicon Valley fordi det kjører et Unix-OS rett ut av boksen kan jeg fint se for meg, men ikke bland det inn med at det derfor er naturlig å tro at DE FLESTE som jobber med Linux bruker det.

 

Forøvrig ser det også ut til at det finnes mange bedre alternativer til en Macbook når det gjelder Linux-støtte.

Sjekk ut f.eks Ubuntu sin dokumentasjon på de ulike Macbook'ene og se ting som ikke er støttet eller som krever manuell konfigurasjon. Mange andre maskiner (f.eks Dell XPS13) er bedre støttet.

 

http://www.macrumors.com/2015/07/31/ibm-200k-macs/

 

Det var også godt over 50% Mac da jeg besøkte Google i vår.

 

Dette er uansett ikke viktig for trådstarters spørsmål. Det finnes plenty av grunner til å kjøre Mac og/eller OS X. F.eks om man vil ha en terminal som ikke suger, samt trenger Adobe-pakken. Trådstarter får nesten oppklare hvorvidt en Mac er aktuelte eller ikke, deretter får man anbefale på bakgrunn av det.

 

Ellers gjelder det med datamaskiner som ellers i verden. Man får veldig ofte det man betaler for. Dell XPS, Thinkpad X og T-serie er nevnt. De er alle forholdsvis dyre, men det er fordi det er premium-laptoper med tilsvarende kvalitet. For min del er det ikke et spørsmål engang når jeg skal kjøpe ny maskin. Jeg legger lett ned noen ekstra tusenlapper i noe jeg bruker hver dag mange timer dagen for at det skal være en best mulig opplevelse. I tillegg varer maskinen da gjerne 4-5 år fremfor 1-3 før man må se seg om etter noe nytt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Faktumet er at det er så feil det kan bli at Macbook er dyrt. Ein lik spekka PC er ofte LIKE dyr eller dyrare. Du får ein liten kompakt, med topp kvalitet på skjem, tastatur, touchpad og lang batterilevetid. Kva slags OS du bruker er total irrellevant. Ja det enklaste er OS X, men om du køyre Linux eller Windows betyr jo bare at du får ditt favoritt OS på den beste PCen.

 

Og ikkje kom her og si at andre tilsvarandre laptopper er betre, får då er dei i 9 av 10 tilfeller enten dårlegare eller dyrare. Dei viktigaste eigenskapane på ein laptop er ikkje CPU, RAM, GPU. Det er vekt, størrelse, batteri, skjerm, touchpad og tastatur.

 

142652_17Q6_561214.png

 

 

 

I used to use a MacBook Air as my laptop, because it's the right form-factor (well, close to: the correct form factor for a laptop is obviously 12" and 2 lbs, and I don't understand why everybody gets that wrong). But I got fed up with the horrible screen, so I've gone through a few trials since (including a Pixel Chromebook) and am currently enjoying a 11" Sony Vaio Pro that actually comes in at lighter than my 2 lbs target weight, and has a reasonable screen). The kids use the old Macbook Airs now. 

 

 

Lenke til kommentar

Du misforstår enda poenget...

Jeg tror det er du som misforstår her. Trådstarter spør etter en laptop til å kjøre Linux på, i et Linux-dedikert forum. Du anbefaler han en Mac, og gjerne med OS X istedet for Linux. Du hevder Mac er det beste alternativet til TS, samtidig som du skriver:

 

 

 

 Eg skulle så gjerne køyrd Linux på Macbooken, men det funker dessverre ikkje bra nok enda...

 

Som kan tyde på at Linux og Macbooken din ikke var "the perfect match" alikevel - og som jeg og flere andre skriver, finnes det laptoper fra f.eks Dell eller Asus som har kjempebra Linux støtte.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har heller enda ikkje skjønt poenget... Les kva trådstarter vil ha...

Java utvikling + Linux + laptop + godt batteriliv, og mulighet til å bruke den mye på farten = Macbook og OS X (Linux kan kjøres som VM)

 

Valet av Macbook er det best balanserte valet. Det finnes kanskje andre gode val også, men dei koster like mykje for tilsvarande kvalitet og du kan risikere å ende opp med at noko ikkje fungerer optimalt. Å velje noko som alle seier er problemfritt og som er 90% likt Linux. Betyr at du kan heller fokusere på å lære og lage programmer med Java enn å slåss med sære Linux ting.

 

Velje du ein anna laptop så får du kompromisser. At Linus valte Sony Vaio Pro istadenfor MacBook Air har ingen betydning då han skal stort sett bruke Linux uansett om han sliter med dårlig wifi eller trøblete skjermdeling. Han driter i Java og om andre ting ikkje er optimalt som f.eks dårlegare batterilevetid. Det han bryr seg mest om er totalvekt, størrelse og skjermkvalitet.

 

Men at han som bare bruker Linux framleis valte ein Macbook må jo seie noko om kor bra dei er?

 

Eg har sjølv køyrd Linux på Thinkpad og det var for det meste ein positiv opplevelse, men eg sleit med å få Intel og Nvidia Optimus til  å samspele og det gjekk kraftig utover batterilevetida.

Lenke til kommentar

Eg har sjølv køyrd Linux på Thinkpad og det var for det meste ein positiv opplevelse, men eg sleit med å få Intel og Nvidia Optimus til  å samspele og det gjekk kraftig utover batterilevetida.

Det brukte jeg også en del tid på, på en Dell Latitude E6420 som jeg installerte CentOS 7 på. Men med Bumblebee gikk det fint. Dvs, Bumblebee var nødvendig for at laptopen skulle være stabil, uten Bumblebee ble maskinen fort overopphetet.

Lenke til kommentar

Du har heller enda ikkje skjønt poenget... Les kva trådstarter vil ha...

Java utvikling + Linux + laptop + godt batteriliv, og mulighet til å bruke den mye på farten = Macbook og OS X (Linux kan kjøres som VM)

 

Valet av Macbook er det best balanserte valet. Det finnes kanskje andre gode val også, men dei koster like mykje for tilsvarande kvalitet og du kan risikere å ende opp med at noko ikkje fungerer optimalt. Å velje noko som alle seier er problemfritt og som er 90% likt Linux. Betyr at du kan heller fokusere på å lære og lage programmer med Java enn å slåss med sære Linux ting.

 

Velje du ein anna laptop så får du kompromisser. At Linus valte Sony Vaio Pro istadenfor MacBook Air har ingen betydning då han skal stort sett bruke Linux uansett om han sliter med dårlig wifi eller trøblete skjermdeling. Han driter i Java og om andre ting ikkje er optimalt som f.eks dårlegare batterilevetid. Det han bryr seg mest om er totalvekt, størrelse og skjermkvalitet.

 

Men at han som bare bruker Linux framleis valte ein Macbook må jo seie noko om kor bra dei er?

 

Eg har sjølv køyrd Linux på Thinkpad og det var for det meste ein positiv opplevelse, men eg sleit med å få Intel og Nvidia Optimus til  å samspele og det gjekk kraftig utover batterilevetida.

 

Jeg ser ikke hvor trådstarter sier at han vil kjøre Linux i en VM. 

 

Dell XPS 13 kommer originalt med Ubuntu for de som vil. Hvordan er dette ikke optimalt for deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min UX32LN har også Optimus, og tok meg 10min å sette opp med Bumblebee. Jeg aktiverer NVIDIA skjermkortet med primusrun eller optirun manuelt.

 

Batteritid er vesentlig bedre med >=linux-4.x og tlp.

Jepp, Bumblebee tar forholdsvis kort tid å installere, når man først kjenner til det. Og som sagt, en forutsetning for at en laptop med Optimus skal kjøre stabilt. Uten Bumblebee blir maskinen svært trøblete, noe jeg fikk erfare.

Lenke til kommentar

 

Du har heller enda ikkje skjønt poenget... Les kva trådstarter vil ha...

Java utvikling + Linux + laptop + godt batteriliv, og mulighet til å bruke den mye på farten = Macbook og OS X (Linux kan kjøres som VM)

 

Valet av Macbook er det best balanserte valet. Det finnes kanskje andre gode val også, men dei koster like mykje for tilsvarande kvalitet og du kan risikere å ende opp med at noko ikkje fungerer optimalt. Å velje noko som alle seier er problemfritt og som er 90% likt Linux. Betyr at du kan heller fokusere på å lære og lage programmer med Java enn å slåss med sære Linux ting.

 

Velje du ein anna laptop så får du kompromisser. At Linus valte Sony Vaio Pro istadenfor MacBook Air har ingen betydning då han skal stort sett bruke Linux uansett om han sliter med dårlig wifi eller trøblete skjermdeling. Han driter i Java og om andre ting ikkje er optimalt som f.eks dårlegare batterilevetid. Det han bryr seg mest om er totalvekt, størrelse og skjermkvalitet.

 

Men at han som bare bruker Linux framleis valte ein Macbook må jo seie noko om kor bra dei er?

 

Eg har sjølv køyrd Linux på Thinkpad og det var for det meste ein positiv opplevelse, men eg sleit med å få Intel og Nvidia Optimus til  å samspele og det gjekk kraftig utover batterilevetida.

 

Jeg ser ikke hvor trådstarter sier at han vil kjøre Linux i en VM. 

 

Dell XPS 13 kommer originalt med Ubuntu for de som vil. Hvordan er dette ikke optimalt for deg?

 

 

Fordi Dell XPS 13 er dyrare enn ein tilsvarande Macbook Pro.

Lenke til kommentar

Du har rett, jeg trodde Macbook Pro kom med 256GB SSD, det er det Macbook gjør. Uansett så er den Dell XPSen med kompromisser som mangel på HDMI, merkeleg plassering av webcam, blir veldig varm(kan ikkje ligge i sofaen og kode utan å brenne seg på beina) og over 4x treigare SSD.

Har du hørt om (mini) Display Port? Det meste du kommer med her er svada. Under full belastning snakker vi om 39 grader på undersiden. Det brenner du deg ikke av. 128GB SSD'en er relativt treg, men det samme gjelder ikke for 256GB utgaven. Ved vanlig bruk er maskinen kjølig og så og si lydløs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du har rett, jeg trodde Macbook Pro kom med 256GB SSD, det er det Macbook gjør. Uansett så er den Dell XPSen med kompromisser som mangel på HDMI, merkeleg plassering av webcam, blir veldig varm(kan ikkje ligge i sofaen og kode utan å brenne seg på beina) og over 4x treigare SSD.

siDDis....vi har tatt poenget ditt nå. Fortsetter du nå, mistenker jeg at du er med i en spesiell trosretning.

 

Forøvrig tror jeg en brukt Lenovo med docking, SSD osv må være et godt valg.

Lenke til kommentar

 

Du har rett, jeg trodde Macbook Pro kom med 256GB SSD, det er det Macbook gjør. Uansett så er den Dell XPSen med kompromisser som mangel på HDMI, merkeleg plassering av webcam, blir veldig varm(kan ikkje ligge i sofaen og kode utan å brenne seg på beina) og over 4x treigare SSD.

siDDis....vi har tatt poenget ditt nå. Fortsetter du nå, mistenker jeg at du er med i en spesiell trosretning.

 

Forøvrig tror jeg en brukt Lenovo med docking, SSD osv må være et godt valg.

 

 

Bruker en lenovo selv. Den fungerer godt med Fedora 22, brukte den og en mac når jeg drev og kodet på skolen, når det kommer til å kjøre linux i en VM, hvis du faktisk skal kode en del, så er dette noe jeg har prøvd. Jeg kan ikke anbefale det, en eldre Lenovo med en stor batteripakke vil gi meget god batterikapasitet. Hvis jeg hadde hatt fritt budsjett, så hadde jeg kjøpt meg en MBP og installert Linux på denne. Ellers har jeg god erfaring med linux på Lenovo maskiner. (De fleste nye maskiner jeg har testet ut har fungert godt med linux, da Centos/RedHat/Fedora/Ubuntu som er de distroene jeg vanligvis bruker)

Lenke til kommentar

Du har rett, jeg trodde Macbook Pro kom med 256GB SSD, det er det Macbook gjør. Uansett så er den Dell XPSen med kompromisser som mangel på HDMI, merkeleg plassering av webcam, blir veldig varm(kan ikkje ligge i sofaen og kode utan å brenne seg på beina) og over 4x treigare SSD.

 

Det samme gjelder MANGE andre laptops med lignende spesifikasjoner - altså billigere enn en tilsvarende Mac. At du velger å tro noe annet fordi du allerede har bestemt deg, er eplegutt og alt det der, får være en annen sak.

 

UX303LB (fåes også i LA, uten ekstra dedikert grafikk, full-hd skjerm uten touch osv)

 

F.eks: https://www.komplett.no/product/836888/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/asus-zenbook-ux303lb-133-qhd-touch

 

Og siden når ble "merkelig plassering av webcam" et gyldig argument for å velge en annen PC?

"Nei jeg vil ikke ha XPS'n, den har en merkelig plassering av webcam." - sa INGEN noensinne.

 

Anbefaler deg å sjekke ut noen tester i ny og ne så du slipper å bli helt Eple-blind.

Endret av petter3k
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...