Gå til innhold

PC for å kjøre linux


Anbefalte innlegg

Det er vanskelig å vite hva dere har fått inn av klager og enda vanskeligere å vite hva det har stått i disse klagene. Hva er det som ikke anses som on-topic? 

 

 

Vi tar vanligvis tilbakemelding på PM, men tror dere i denne tråden trenger en oppfriskning:

 

On-topic er noe som bidrar til det tråden handler om. Off-topic er når man sporer av tråden, eller fortsetter på en avsporing. For å være litt direkte så er diskusjonen rundt fordelene og ulempene med Mac en kapring av tråden, og OSX har ingenting med denne tråden (eller kategorien) å gjøre. Er det en ting dette forumet ikke trenger, så er det enda en generisk Apple-flamewar. Vil dere diskutere Mac eller OSX så kan dere spørre fint om å få splittet ut en diskusjon, eller opprette en egen tråd slik som man skal gjøre.

 

Bare det at jeg må understreke hva som er off-topic her anser jeg som et problem. Jeg forstår at Mac kan vurderes som et alternativ, men det er lenge siden det var et relevant tema i denne tråden.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Petter3K då håper eg verkeleg for trådstartersskyld at du har rett. Eg skal være einig med at utvikling og forberedelser skjer heile tida.....problemet er at dei siste 10 åra så har eg alltid rykt tilbake til start for kvar einaste laptop eg har prøvd. Men kan godt være at det har vært større fokus på småtinga det siste året.

 

Men eg synes du og andre her skylder meg ein øl om trådstarter kjem tilbake her og spør etter hjelp med trøbbel med laptoppen sin.

Nå tar eg ein pause igjen så lenge ingen andre fyrer meg opp.

Lenke til kommentar

Petter3K då håper eg verkeleg for trådstartersskyld at du har rett. Eg skal være einig med at utvikling og forberedelser skjer heile tida.....problemet er at dei siste 10 åra så har eg alltid rykt tilbake til start for kvar einaste laptop eg har prøvd. Men kan godt være at det har vært større fokus på småtinga det siste året.

 

Men eg synes du og andre her skylder meg ein øl om trådstarter kjem tilbake her og spør etter hjelp med trøbbel med laptoppen sin.

Nå tar eg ein pause igjen så lenge ingen andre fyrer meg opp.

 

Hvis du tar en titt på changelogen fra linux 4.x til f.eks 3.19 så ser du en -rimelig- lang liste med forbedringer som gjelder stort sett det meste, blant annet 10-20% høyere ytelse på enkelte Intel prosessorer og over 10% lavere strømforbruk.

 

Ved (veldig) lett bruk kryper strømforbruket på min laptop ned til rundt 3-3.5w, og idler på ca 2.5w, noe som gir meg ca. 10timer med variert lett bruk. Asus lovet ca. 8timer under Windows 8.1.

Det er med Intel Pstate, TLP og bumblebee. Så jeg vil si at Linux på laptop absolutt har kommet seg veldig, spesielt det siste året.

Det har ikke du fått med deg fordi du ga opp når du møtte veggen med xorg.conf'en din etter en "oppgradering" på Kubuntu.

"Nok er nok" tenkte du, da du manuelt måtte inn i xorg.conf for å legge til oppløsninga du ikke fikk fram på den andre skjermen din, og dagen etter satt du der 20tusen blakkere med en laptop med et eple på der "alt bare fungerte."

 

Hver sin smak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg bruker faktisk både ein Mac og ein stasjonær Linux. Eg har på ingen måte gitt opp. Men eg tar aldri med meg laptop med Linux på når eg er i farten for då er det som regel viktig at ting fungerer. Eg sitter ikkje i eit kundemøte og begynne å fikle med konfigurasjonsfiler.

Det gjør ikke jeg heller, enda jeg kjører CentOS på min laptop på jobben. Skulle vise noe på en prosjektor, og da koblet jeg bare prosjektoren til laptopen med Mini DisplayPort. Det bare fungerte, uten at jeg trengte å trykke på en knapp.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

 

Eg bruker faktisk både ein Mac og ein stasjonær Linux. Eg har på ingen måte gitt opp. Men eg tar aldri med meg laptop med Linux på når eg er i farten for då er det som regel viktig at ting fungerer. Eg sitter ikkje i eit kundemøte og begynne å fikle med konfigurasjonsfiler.

Det gjør ikke jeg heller, enda jeg kjører CentOS på min laptop på jobben. Skulle vise noe på en prosjektor, og da koblet jeg bare prosjektoren til laptopen med Mini DisplayPort. Det bare fungerte, uten at jeg trengte å trykke på en knapp.

 

 

Samme her. Har faktisk aldri hatt noe problem med det. Ikke èn gang. Selv med vga-adaptere, mini-hdmi til hdmi osv.

 

Forøvrig bruker flere av lærerne på høgskolen jeg studerer på Ubuntu på sine laptoper. Aldri sett de slite med å koble noe til prosjektorene i samtlige auditorier eller klasserom.

Endret av petter3k
Lenke til kommentar

 

 

Bare det at jeg må understreke hva som er off-topic her anser jeg som et problem. Jeg forstår at Mac kan vurderes som et alternativ, men det er lenge siden det var et relevant tema i denne tråden.

 

 

ja, nå ser jeg også at TS avskriver mac i et ganske tidlig innlegg. det var ikke noe mer enn det jeg lurte på. 

Lenke til kommentar

Eg bruker faktisk både ein Mac og ein stasjonær Linux. Eg har på ingen måte gitt opp. Men eg tar aldri med meg laptop med Linux på når eg er i farten for då er det som regel viktig at ting fungerer. Eg sitter ikkje i eit kundemøte og begynne å fikle med konfigurasjonsfiler.

Dette har blitt mye bedre. De åpne driverne til Intel og Amd begynner å bli gode. Skru tiden fem år tilbake, og grafikkdrivere på linux var en tragedie. I dag er nvidia faktisk de verste. En laptop med intel grafikk vil typisk bare virke med dagens stack. Jeg har sett nok kunder streve med osx og Windows på projektor. Legg til manglende vga kobling på Mac, så er det de med osx som oftest sliter med å koble seg opp.

 

Suspend og hibernate problematikk skyldes hovedsaklig tre ting. Råtten bios, råtten grafikkdriver, eller råtten wifi driver. Unngå nvidia og broadcom,og kjøp en laptop med bios som følger acpi, så vil ting bare funke. Derfor har folk med thinkpad med kun intel grafikk typisk positive opplevelser i dag. Det finnes også budsjettlaptoper som tilfredsstiller alle tre, men da må man sjekke ut en del på forhånd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...