Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stikkkontakt til elbil


Anbefalte innlegg

Lader fortiden Leafen med en 20m 2,5mm skjøteledning, noe som altså ikke er anbefalt. Skal få montert stikkontakt nærmere bilen, men her er det noe jeg lurer litt på.

 

Det som skal gjøres er altså ikke å legge en ny kurs, men å legge opp en stikkkontakt og ledning ut fra den opprinnelige stikkontakten som jeg plugger skjøteledningen, jeg bruker nå. Kursen skal bare forlenges.

 

Har lurt litt på om dette gjør noen forskjell på sikkerhet mtp varmgang og brann, kontra å bruke skjøteledningen? Ledningen som skal strekkes vil jo være like lang som skjøteledning. ( Har hengt skjøteledningen opp, slik at den ikke tråkkes på.

 

Har altså dette noe for seg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forlenges kursen med fast installasjon, skal elektriker beregne om det er i henhold til tillatte verdier i forhold til sikring, kabelstørrelse, kortslutningsstrømmer osv.. Og det er ikke lov å bruke en skjøteledning fast. Det er kun tillat til provisorisk for enkelttilfeller.

Installasjonen skal gjøres av slik grad at det ikke er fare for varmgang og brann.

 

Men det er også viktig å tenke på at de fleste elbiler i dag bør ha eget ladesystem..

Lenke til kommentar

Dersom du gjør dette via en installatør (noe du må ift. lovverket) så kan ikke en slik stikkontakt sikres med mer enn 10A. Sånn praktisk messig vil jo funksjonen være den samme slik du beskriver situasjonen, men som nevnt ovenfor skal ikke skjøteledning brukes som om det skulle vært fast installasjon.

Lenke til kommentar

Jeg tegnet inn dette på huset som ikke er helt ferdig enda. 

Eletrikeren krever at de kabler for 15A, men setter inn en 10A. 

 

Vil jeg ha 15A på den kursen, så burde jeg ikke lade bilen der pga nye frykter for lasten over tid. 

 

Moderne BS, men slik er reglene blitt virker det som. 

Jeg løste det ved å tegne inn en egen 15A som er bruksstikket utenom elbil. 

 

For å gjøre det ekstra avansert for meg selv å unngå å følge reglene ba jeg om en blå "3fas-kontakt" der så jeg må bruke en slik lader/overgang. 

Lenke til kommentar

Elektrisk belastning over tid er en ting, mekanisk belastning over tid er en annen ting. Med billadere følger ofte en stor tung "kladd" som dingler hengende fra stikkontakta, det er noe den tåler dårlig. Rundstift som du har bestilt tåler både elektrisk og mekanisk belastning mye bedre, men det optimale er selvfølgelig å montere en dedikert ladestasjon om man ser seg råd til det.

Lenke til kommentar

Jeg ville sikre den med 15A , men elektrikeren nekter. 

Er det til elbil , da får jeg 10A der ellers vil de ikke signere verket. 

 

Edit, uten at jeg har sett i regelboka. 

Be elektrikeren lese regelboka selv, og ta seg en bolle. Det er schuko-kontakt (vanlig "husholdningskontakt") som skal begrenses til 10A ved elbil-lading, ikke 16A CEE-kontakt.

Lenke til kommentar

Da sender jeg en mail hvor jeg ber om cee og 15A (16a er ikke lov i tek 10 pga kjærnetemp i kabel i så tett hus kakklet han om og det fant jeg ut at er rett).

 

Han slår sikkert schuko-reglene i hodet mitt og glemmer å oppdatere om kunden bytter kontakt. 

Hvor mye trekker en el-bil da? Er det 8A så taper jeg bare penger på en 15a uansett. 

Lenke til kommentar

16A er lov, men de må ha en lavere I2 verdi enn det som har vært standard. Produsenter har løst det litt forskjellig, noen har 15A, noen har 16A med ny I2 verdi.

 

El-bil trekket må du nesten forhøre deg med produsenten, opplys om hva du har til rådighet og ta det derfra. Laderne til el-biler begrenser seg selv på forskjellig vis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg forstår ikkje heilt dette med Schuko vs andre typar stikkontaktar. At den kan belastast med maks 10A er greit nok, men kvifor ikkje montere ein vanleg 16A-stikk og 15/16A-sikring? Ladaren trekk ikkje meir straum sjølv om den blir kopla til ein større sikring. 10A-kravet er for stikkontakten sin del, ikkje ladaren.

 

Då kan uttaket brukast til andre ting som trekk meir enn 10A òg.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Ladere fås i mange varianter og kan trekke en del over tid. Generelle krav må ta hensyn til det.

Den kan ikkje trekke meir enn den er meint å trekke. Det hadde vore håplaust om den plutseleg trakk 13A og sikringen rauk. Så lenge alt utstyr er dimensjonert iht. belastningen som kan gå gjennom kursen, går det bra. Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Si at man har 2 ladere, begge schuko. Maks på schuko er 16A. Det betyr at en lader kan være begrenset til 7-8A og en er ikke det. Man har i normverket nå funnet ut at en belastning av denne typen på over 10A ikke er bra. Så slik har det nå blitt.

 

Blir litt det samme som med VVB plugger. De skal jo tåle 16A, men de blir varme, og derfor er det krav til fast tilkobling ved VVB på 1,5 kW eller mer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den samme eletrikeren nekter å kobble noe som helst på 2000w eller mer via stikk også. 

Bra jeg bygger i år, snart er det ikke lov til å ha lys inne. 

 

 

Skal ikke klage da, har selv skrudd av stikk hvor det var 2000W-utstyr på hvor alt var svart inni. 

Kjørte 2500w over god og dyr "4000w" skjøtekabel i noen mnd pga latskap, og den kontakten også hadde garantert tatt fyr dagen etter jeg tok det ned. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg forstår ikkje heilt dette med Schuko vs andre typar stikkontaktar. At den kan belastast med maks 10A er greit nok, men kvifor ikkje montere ein vanleg 16A-stikk og 15/16A-sikring? Ladaren trekk ikkje meir straum sjølv om den blir kopla til ein større sikring. 10A-kravet er for stikkontakten sin del, ikkje ladaren.

 

Då kan uttaket brukast til andre ting som trekk meir enn 10A òg.

 

Tradisjonelt har normene for elektrikere (NEK400) ofte bært preg av at folk kan finne på alt mulig rart.

Når nye retningslinjer tilsier at vanlige stikkontakter ikke skal sikres med mer enn 10 A hvis den er dedikert til fast lading av el-bil, så vil det hindre "luringer" i å benytte en kraftigere lader enn 10 A. 

 

Uten at jeg vet om bakgrunnen for denne retningslinjen så tipper jeg den springer ut av at kraftelektronikk forårsaker en god del harmonisk forvrengning av spenningen og følgelig også strømmen, noe som kan overopphete kabelinstallasjonen uten at sikringen klarer å fange det opp. I tillegg kommer (antakeligvis) switchestøy som legger seg på toppen.

Men dette er spekulasjoner fra min side. Kvalifiserte, men dog.

Lenke til kommentar

Så er målet å unngå at fast installasjon dedikert til elbil-lading ikkje skal stå med høgare belastning over tid, eller at den må dimensjonerast større enn vanlege uttak?

 

I verste fall kunne ein vel løyse det ved å legge større kabel og kraftigare stikk til ladekursen?

 

Eg meiner å ha lese at ein kan få større ladeuttak montert, er dei òg overdimensjonert ift. det ein ville montert til ein vanleg kurs? Er det 2.5mm det blir lagt til denne 10A Schuko-kontakten?

 

Det kom vel ein ny revisjon av NEK 400 som la til noko om elbillading, får sjå kva som står der.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...