Gå til innhold

Dette er noen av problemene folk opplever med Windows 10


Anbefalte innlegg

Det forundrer meg egentlig ikke at det er mange problemer med Windows 10, det som forundrer meg er at så mange har installert dette operativsystemet på lanseringsdagen. Er det ferien som gjør at folk har masse tid til å jakte ned feil, eller er det rett og slett en blind tro på at et nytt operativsystem er feilfritt på lanseringsdagen? Jeg kommer selv til å vente minst en måned med å oppgradere, slik at de mange fallgruvene og feilene blir mest mulig eksponert før den tid.

 

(Ja, jeg vet det har vært betaversjoner ute, men det er aldri helt det samme som at de virkelig store massene tester ting)

Ikke noe os er feilfritt, uansett hvor lenge siden lanseringen. AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

 

Det forundrer meg egentlig ikke at det er mange problemer med Windows 10, det som forundrer meg er at så mange har installert dette operativsystemet på lanseringsdagen. Er det ferien som gjør at folk har masse tid til å jakte ned feil, eller er det rett og slett en blind tro på at et nytt operativsystem er feilfritt på lanseringsdagen? Jeg kommer selv til å vente minst en måned med å oppgradere, slik at de mange fallgruvene og feilene blir mest mulig eksponert før den tid.

 

(Ja, jeg vet det har vært betaversjoner ute, men det er aldri helt det samme som at de virkelig store massene tester ting)

Ikke noe os er feilfritt, uansett hvor lenge siden lanseringen. AtW

 

 

Når sa jeg at det fantes et feilfritt OS? Det som derimot er sant er at sannsynligheten for feil faller ganske dramatisk de første månedene, så man får et OS med mindre feil.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det har lenge vært kjent at man skulle kunne slå av Windows Update, for bedrifter på avtale betyr det at der man tidligere betale for å få siste versjon må man nå betale for selv å bestemme oppgraderingsløpet.

 

Nøyaktig hvordan dette gjøres i praksis har jeg ikke sett på enda, men jeg går ut i fra at men like vell kan installerte sikkerhetsoppdateringer fra WU.

 

Uansett, ved å bytte oppdateringsløpet kan man altså risikere å bryte en eller annen form for lisensavtale.

 

Det stemmer, Windows 10 Enterprise støtter utsettelser av oppdateringer.

 

For å være ærlig, jeg driter i lisensavtalen, hvis den sier noe om dette. For jeg vil velge hva jeg ønsker å installere/oppdatere og når det skal skje. Jeg skjønner at Microsoft ønsker å kunne sende ut oppdateringer raskt "to the masses", men for oss som er nogenlunde oppegående, ønsker å ha kontroll på sin egen PC :)

 

Jeg vet ikke om det står noe om dette i avtalen, eller hvordan en sperring av WU vil påvirke noe av dette. Men jeg vet MS har en tanke om tema i forhold til Ent-kunder som du skriver. Men i verste og ytterste fall vil det kunne føre til at lisensen på OS'et ikke lenger blir gyldig. Om det noen gang faktisk skjer er en annen sak. Kanskje avhengig av hvor mange som evt. gjør slike ting.

 

Strengt tatt ser jeg ikke det helt store problemet for hvermansen...

 

Fortell det til alle som fikk problemer med Nvidia skjermkortene for noen dager siden. Hvermansen vet ikke hvordan de kan skru av driver oppdateringer, og det førte til at driveren fra windows update, som var helt "borked", installerte seg selv igjen og igjen. Og folk ble veldig frustrerte. Driveren fra Nvidia var eldre(på det tidspunktet) og derfor insisterte windows å installere den fra windows update. Dette er bare et eksempel på mulige problemer slike driveroppdateringer og windows oppdateringer kan skape for hvemansen. Dette er nettopp ting vi som er viderekomne kan unngå, men går veldig utover folk flest.

Endret av Uderzo
Lenke til kommentar

 

 

Pc'n ble mye tregere. Lurer på om W10 ble installert på HDD i stedet for denne flash brikken som jeg har for rask oppstart...? Kan heller ikke scrolle nedover en side med to fingrer på touchpad :/

Den med touchpaden kommer nok av at du mangler programvaren til pekeplaten.

Installerte nyeste programvare fra Asus, som skulle være tilpasset W10, men pekeplaten fungerer ikke fortsatt. Tar nå 3,5 min i stedet for 30 sek å starte PC'n også. Hvordan kan jeg flytte W10 til SSD-en på 24 GB!? Den synes forresten ikke på "min datamaskin".

 

 

 

En 24GB SSD? Høres mer ut som Cache for harddisk, ofte kalt "Hybrid disk" og det styres av programvare og ikke noe du kan tukle med. Her vil de mest aksesserte filene bli plassert over på flashlagringen automatisk.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det forundrer meg egentlig ikke at det er mange problemer med Windows 10, det som forundrer meg er at så mange har installert dette operativsystemet på lanseringsdagen. Er det ferien som gjør at folk har masse tid til å jakte ned feil, eller er det rett og slett en blind tro på at et nytt operativsystem er feilfritt på lanseringsdagen? Jeg kommer selv til å vente minst en måned med å oppgradere, slik at de mange fallgruvene og feilene blir mest mulig eksponert før den tid.

 

(Ja, jeg vet det har vært betaversjoner ute, men det er aldri helt det samme som at de virkelig store massene tester ting)

Ikke noe os er feilfritt, uansett hvor lenge siden lanseringen. AtW

Når sa jeg at det fantes et feilfritt OS? Det som derimot er sant er at sannsynligheten for feil faller ganske dramatisk de første månedene, så man får et OS med mindre feil.

Det sa du ikke. Men du spekulere i at folk trodde det. Jeg tror ikke folk er så dumme, og det er kanskje lurt av deg å ikke tro også? AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det sa du ikke. Men du spekulere i at folk trodde det. Jeg tror ikke folk er så dumme, og det er kanskje lurt av deg å ikke tro også? AtW

 

 

Ja? Jeg sa aldri at alle hadde så liten kunnskap om operativsystemer, ei heller at alle som installerte Windows 10 på lanseringsdagen hadde så lite kunnskap. Men av en planet på 7 milliarder mennesker er det idioti ikke å tro at det finnes noen med så liten kunnskap, selv de som installerer Windows 10 på lanseringsdagen.

 

EDIT: Byttet ut formuleringen "dum" med "ha liten kunnskap om operativsystemer", ettersom jeg faktisk mener at de to er veldig disjunkte.

 

EDIT2: Jeg utelukker selvfølgelig ikke at det ikke finnes andre grunner til at folk oppgraderer så tidlig, eller en salig blanding av en tro på at ting fungerer "rimelig greit" og at det er lurt å oppgradere tidlig. Hvis man er entusiast og bare har lyst på det nyeste og hotteste er det selvsagt helt flott.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det har lenge vært kjent at man skulle kunne slå av Windows Update, for bedrifter på avtale betyr det at der man tidligere betale for å få siste versjon må man nå betale for selv å bestemme oppgraderingsløpet.

 

Nøyaktig hvordan dette gjøres i praksis har jeg ikke sett på enda, men jeg går ut i fra at men like vell kan installerte sikkerhetsoppdateringer fra WU.

 

Uansett, ved å bytte oppdateringsløpet kan man altså risikere å bryte en eller annen form for lisensavtale.

 

Det stemmer, Windows 10 Enterprise støtter utsettelser av oppdateringer.

 

For å være ærlig, jeg driter i lisensavtalen, hvis den sier noe om dette. For jeg vil velge hva jeg ønsker å installere/oppdatere og når det skal skje. Jeg skjønner at Microsoft ønsker å kunne sende ut oppdateringer raskt "to the masses", men for oss som er nogenlunde oppegående, ønsker å ha kontroll på sin egen PC :)

 

Jeg vet ikke om det står noe om dette i avtalen, eller hvordan en sperring av WU vil påvirke noe av dette. Men jeg vet MS har en tanke om tema i forhold til Ent-kunder som du skriver. Men i verste og ytterste fall vil det kunne føre til at lisensen på OS'et ikke lenger blir gyldig. Om det noen gang faktisk skjer er en annen sak. Kanskje avhengig av hvor mange som evt. gjør slike ting.

 

Strengt tatt ser jeg ikke det helt store problemet for hvermansen...

 

Fortell det til alle som fikk problemer med Nvidia skjermkortene for noen dager siden. Hvermansen vet ikke hvordan de kan skru av driver oppdateringer, og det førte til at driveren fra windows update, som var helt "borked", installerte seg selv igjen og igjen. Og folk ble veldig frustrerte. Driveren fra Nvidia var eldre(på det tidspunktet) og derfor insisterte windows å installere den fra windows update. Dette er bare et eksempel på mulige problemer slike driveroppdateringer og windows oppdateringer kan skape for hvemansen. Dette er nettopp ting vi som er viderekomne kan unngå, men går veldig utover folk flest.

 

Jeg tenker generelt, ikke akkurat nå i innkjøringsfasen. Drivere som slippes i WU leveres av HW-produsentene, og det burde derfor fungere greit når ting kommer skikkelig på plass så fremt de sørger for å holde WU driveren oppdatert. De aller fleste oppdaterer aldri drivere, og mange går derfor glipp av nye og bedre/mer stabile drivere jevnt over. Når tok du sist en runde og oppdaterte alle drivere på din maskin? Det er stort sett skjermkortdrivere og der man har oppdateringsprogramvare drivere blir oppdatert. Men hvorfor ha en programvare fra hver HW produsent for å oppdatere drivere?

Lenke til kommentar

Jeg tenker generelt, ikke akkurat nå i innkjøringsfasen. Drivere som slippes i WU leveres av HW-produsentene, og det burde derfor fungere greit når ting kommer skikkelig på plass så fremt de sørger for å holde WU driveren oppdatert. De aller fleste oppdaterer aldri drivere, og mange går derfor glipp av nye og bedre/mer stabile drivere jevnt over. Når tok du sist en runde og oppdaterte alle drivere på din maskin? Det er stort sett skjermkortdrivere og der man har oppdateringsprogramvare drivere blir oppdatert. Men hvorfor ha en programvare fra hver HW produsent for å oppdatere drivere?

Jeg sjekker ganske jevnlig. Problemer kan oppstå hvis det er feil på drivere fra WU, og de installeres automatisk. Det kan ofte lønne seg å høste noen erfaringer før man gjør en driver oppdatering.

Du har helt rett i at folk flest ikke oppdaterer drivere, det er helt klart fordeler med at dette gjøres automatisk, men også en rekke ulemper. F.eks når en ny driver skaper problemer og "hvermansen" har ikke noe peiling på hva som har skjedd, "If it ain't broke, don't fix it". 

Lenke til kommentar

 

Når det kommer til windows 10 og driver installeringer fra Windows Update er det som tidligere (fra XP) bare tull å rote etter dette i windows update eller lokal group policy editor.

 

Mitt innlegg handlet om Windows oppdateringer som "tvinges" igjennom, såfremt man ikke fikser det i local policy f.eks eller bruker Windows sitt egen tool Microsoft åpner for å utsette oppdateringene osv, men jeg, og sikkert mange andre, vil ikke at pc-en plutselig restarter fordi windows har installert en oppdatering på egenhånd.

Når det gjelder driver oppdateringer, så har du selvsagt rett, det går an å skru av. Men det er ikke så lett å vite for folk flest. Jeg forstår at Microsoft helst vil presentere så få valg som mulig til "mannen i gata" og gjøre det så enkelt som mulig, men jeg foretrekker å vurdere oppdateringer og drivere selv, før jeg hvorvidt jeg ønsker å installere dem. Det burde ikke være nødvendig med workarounds.

Nå var det ikke noe kritikk til deg overhodet. Og styre WU via lokal policy er grei løsning (om du har PRO)

 

Jeg ønsket å påpeke at driver oppdatering og instilling for denne via WU er uendret med tanke på følgende kaptittel i artikkelen og mange er ikke klar over dette.

Det er en av de første innstillingene jeg selv alltid gjør på installerte systemer :

Kontroversiell oppdateringsfunksjon

 

Et annet problem, som vi også nylig nevnte i vår sniktitt på Windows 10, er det faktum at automatiske oppdateringer ikke kan velges bort. En del brukere klager på at dette kan føre til at man laster ned for eksempel defekte drivere som klusser til systemet uten mulighet for å stanse disse.

 

I vår sniktitt mente vi at kontroversene knyttet til de automatiske oppdateringene er noe overdrevne, da man fremdeles har en viss fleksibilitet. Man kan selv velge tidspunktene som passer best for installering, og man kan be maskinen si fra når oppdateringen er nedlastet og selv sette et foretrukket tidspunkt for omstart.

 

Flere av de tidligere klagene kan du lese hos Windows Central.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Mitt største problem for øyeblikket er laptopen min med en i7 haswell ikke ser ut til å justere klokkehastigheten slik den bør. Selv med ingen load(har sjekket både i task manager og system rescources) så durer processoren avgårde hele tiden på mellom 2.4 og 2.6 GHz. Dette gjør at laptoppen bråker unødvendig mye. Temperaturen ligger ikke på mer enn 50 grader:S

Lenke til kommentar

 

 

Full installasjon av Windows 10 på min Lenovo 2 13" i går. Alle tilgjengelige Win 10 drivere + Lenovo Energi Manager fra Lenovo Support installert.

Slo av PC i går kveld. I dag helt flatt batteri!

Jeg ser ikkehelt hvordan Windows skal påvirke maskinen i avslått tilstand...

Er nå i tvil om jeg slo den helt av eller bare lukket den.

Uansett så skulle ikke batteriet være helt utladet (0%) på under 10 timer. Etter ett tilfelle av svart skjerm etter dvalemodus har jeg nå avinstallert Lenovo energi manager.

Lenke til kommentar

Oppgraderte til win10 pro fra win 7 ultimate i går, men måtte degradere igjen da jeg ikke fikk rocket league til å fungere...

 

Merkelig igrunn, da absolutt alle andre steam og battle.net spill jeg har fungerte.

 

Prøvde å reinstallere alt fra gpu-drivere, steam, rocket league, directx og .net frameworks, men fikk bare, "the application was unable to start correctly (0xc00007b)", uansett om jeg startet det fra steam eller executable. admin modus og ikke.

 

ser flere som har problemet, men ingen fix å oppdrive. (som jeg fant iallefall)

 

tips?

Lenke til kommentar

Eneste problemet jeg har opplevd til nå er at FN-funksjonene på F-tastene ikke fungerer. Mangler sikkert en driver, så jeg kontaktet ASUS for hjelp, men fikk svar tilbake at slik driver ikke finnes til Windows 10. Så.. jaja. Ikke noen stor sak, men litt irriterende er det jo. Maskinen er fire år gammel, så jeg forventer vel i grunn ikke at de lager noen driver heller.

Lenke til kommentar

Oppgraderte til win10 pro fra win 7 ultimate i går, men måtte degradere igjen da jeg ikke fikk rocket league til å fungere...

 

Merkelig igrunn, da absolutt alle andre steam og battle.net spill jeg har fungerte.

 

Prøvde å reinstallere alt fra gpu-drivere, steam, rocket league, directx og .net frameworks, men fikk bare, "the application was unable to start correctly (0xc00007b)", uansett om jeg startet det fra steam eller executable. admin modus og ikke.

 

ser flere som har problemet, men ingen fix å oppdrive. (som jeg fant iallefall)

 

tips?

Har du prøvd dette? Kanskje det vil funke. Verdt et forsøk :)

 

wphzCud.png

Lenke til kommentar

Edge virker ihvertfall ustabil hos meg.

 

AtW

 

Hos meg er den default. Dønn stabil og oppleves (bryr meg ikke om digitale tester egentlig) stort sett raskere enn chrome. Har allikevel chrome på maskinen ettersom det er noen sider som sliter litt.

 

Savner dog navnet Spartan. Og logoen sliter jeg litt med (men hvordan skal ellers bestemor komme på nett med å trykke på den derre e-en)

Lenke til kommentar

Høres ut som noe man trenger å bry seg omtrent 0% om (altså om man bryter en diffus lisensgreie med å slå av oppdateringer)

 

AtW

 

Syns det er veldig greit at man kan skru av oppdateringer, gitt at man har nok teknisk know-how til å gjennomføre det. Gjør det vanskelig nok, så kan man være sikker på at de som skrur de av også er teknisk begavet nok til å manuelt oppdatere med ugjevne mellomrom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Edge virker ihvertfall ustabil hos meg.

 

AtW

Hos meg er den default. Dønn stabil og oppleves (bryr meg ikke om digitale tester egentlig) stort sett raskere enn chrome. Har allikevel chrome på maskinen ettersom det er noen sider som sliter litt.

 

Savner dog navnet Spartan. Og logoen sliter jeg litt med (men hvordan skal ellers bestemor komme på nett med å trykke på den derre e-en)

 

Tror nok dette er 95% av grunnen til at de valgte det navnet. Synes også den skulle beholdt navnet Spartan. Tusenvis av mennesker som ville brukt den bare av den grunn sikkert :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...