Gå til innhold

Nye sykkeldingser fra Garmin kan berge liv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så da er det altså lovlig å bare svinge over veien rett foran en annen bil som kommer i motsatt kjørefil ?

Det er  det jeg reagerer på her

 

selv om man kunne ha unngått  koalisjonen så er det fler ting som kunne ha gått langt være

hva om det var glatt og den andre bilen ikke klarte å stopp

hva om det ble alvorlige skader på mennesker ?

 

det kunne ha skjedd ?

skal man slippe unna bare fordi det ikke skjedde ?

 

jeg synes at du tar alt for lettvint på dettet

Endret av den andre elgen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Gårsdagens opplevelse. Syklist kommer seilende ut i veibanen og bryter den skiltede vikeplikten som skriker mot vedkommende syklist. Syklisten mener det går jo helt fint siden han legger seg 20cm FRA fotgjengerfeltet ETTER å ha kastet seg ut i veibanen. Fire stive hjul og horn fra meg. Dette skjer ukentlig, hele året, over hele regionen. Men kommer politiet noen sinne til å slå ned på dette? neida, for syklistene er de hellige kuer som har helt egne regler. Den dagen jeg ikke klarer å stanse for en slik idiot så er det jeg som bilist som kommer til å få all skyld. :w00t: Garmin kan ta seg en bolle.

Lenke til kommentar

det er tydeligvis lit for mange syklister her inne , som ikke ser problemet  ved å være lit brytende i trafikken

mens når man kjøre bil så må man balanser bilen på kvi vegen for ikke å være uheldig

alternativt er å være søndags kjører for da går det veldig sakte

 

Det foregår en til dels heftig debatt om man skal ha autonome biler for da kan syklisten mere eller mindre herje fritt

den autonome bilen må jo ta hensyn til dem

 

men hvorfor er det ingen som er interessert i autonome sykler ?

er det fordi de da må ta hensyn til alle type trafikk  ?

er det for speddy gonszales da ikke får sykle i 120 i 80  sonen i en bratt bakke for ikke å slite ut bremsene ?

 

da er det altså i orden at alle som kjøre manuell biler parker dem , mens syklisten slippes helt fri uten regler ?

det er slik ting som lager dårlig stemning når de som har den lengste reisestrekningen nærmest blir hakke på i alle retninger

mens de som er den mykeste parten har får neste fritt spillerom

 

da er dert ikke rart at det blir bråk

Lenke til kommentar

den  kompleksiteten hadde man også med biler for ikke mange år siden

 

ellers så er det jo bare å se tilbake på utviklingen fra de første datamaskinen til dagens ,og de som er implementert i all

elektronikken vi bruker , fra mobiler til fly

 

du må heller ikke glemme alle micro datamaskinene som har dukket opp de siste årene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvordan ville du lagd en automnom sykkel? Du ser ingen problemer med kompleksitet og pris relativt til hva et kjøretøy vanligvis består av med en autonom sykkel, sykler driver jo ikke engang seg selv, så de kan ikke direkte bestemme hastigheten engang om de er "autonome".

 

AtW

Tja, fire hjul for balanse. Et overbygg for sikkerhet. Og et skikkelig sete for komfort. Hvis en ikke vil ha dette så får en kjøre knallharde kampanjer for å tvinge syklistene til å følge trafikkreglene.

Lenke til kommentar

 

Hvordan ville du lagd en automnom sykkel? Du ser ingen problemer med kompleksitet og pris relativt til hva et kjøretøy vanligvis består av med en autonom sykkel, sykler driver jo ikke engang seg selv, så de kan ikke direkte bestemme hastigheten engang om de er "autonome".

 

AtW

Tja, fire hjul for balanse. Et overbygg for sikkerhet. Og et skikkelig sete for komfort. Hvis en ikke vil ha dette så får en kjøre knallharde kampanjer for å tvinge syklistene til å følge trafikkreglene.

 

det holder med 2 hul

det jobbes jo med jo motorsykler som er selv balanserende på både 1 og 2 hjul

da er det ikke bare disse segwayene og ligne fare koster som finnes

 

der kanskje en slik  du tenkte på ?

 

https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCNnIrY_R4MYCFSYpcgod84MA5w&url=http%3A%2F%2Fwww.vg.no%2Fforbruker%2Fbil-baat-og-motor%2Fbil-og-miljoe%2Fselvbalanserende-elektrisk-tohjuling%2Fa%2F541365%2F&ei=UCeoVdngO6bSyAPzh4K4Dg&bvm=bv.97949915,d.bGQ&psig=AFQjCNH-ad-gBnaX8B99-9z8LaVAHVneiA&ust=1437169853458895

 

eller kanskje denne ?

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381111&tx_ttnews[tt_news]=450805&cHash=3a878aa82314e2de13e5e1d975653cf7

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Hvordan ville du lagd en automnom sykkel? Du ser ingen problemer med kompleksitet og pris relativt til hva et kjøretøy vanligvis består av med en autonom sykkel, sykler driver jo ikke engang seg selv, så de kan ikke direkte bestemme hastigheten engang om de er "autonome".

 

AtW

Tja, fire hjul for balanse. Et overbygg for sikkerhet. Og et skikkelig sete for komfort. Hvis en ikke vil ha dette så får en kjøre knallharde kampanjer for å tvinge syklistene til å følge trafikkreglene.

 

 

Det er ikke en sykkel.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan ville du lagd en automnom sykkel? Du ser ingen problemer med kompleksitet og pris relativt til hva et kjøretøy vanligvis består av med en autonom sykkel, sykler driver jo ikke engang seg selv, så de kan ikke direkte bestemme hastigheten engang om de er "autonome".

 

AtW

Tja, fire hjul for balanse. Et overbygg for sikkerhet. Og et skikkelig sete for komfort. Hvis en ikke vil ha dette så får en kjøre knallharde kampanjer for å tvinge syklistene til å følge trafikkreglene.

 

det holder med 2 hul

det jobbes jo med jo motorsykler som er selv balanserende på både 1 og 2 hjul

da er det ikke bare disse segwayene og ligne fare koster som finnes

 

der kanskje en slik  du tenkte på ?

 

https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&cad=rja&uact=8&ved=0CAcQjRxqFQoTCNnIrY_R4MYCFSYpcgod84MA5w&url=http%3A%2F%2Fwww.vg.no%2Fforbruker%2Fbil-baat-og-motor%2Fbil-og-miljoe%2Fselvbalanserende-elektrisk-tohjuling%2Fa%2F541365%2F&ei=UCeoVdngO6bSyAPzh4K4Dg&bvm=bv.97949915,d.bGQ&psig=AFQjCNH-ad-gBnaX8B99-9z8LaVAHVneiA&ust=1437169853458895

 

eller kanskje denne ?

http://www.mc-avisa.no/index.php?id=381111&tx_ttnews[tt_news]=450805&cHash=3a878aa82314e2de13e5e1d975653cf7

 

 

Selvkjørende motorsykler er noe helt annet, fordi det er komlekse kjøretøy i utgangspunktet, og de drives av egen motor. Men du får konstruere en selvkjørende sykkel du da elgen, sikker på at det blir bra greier.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Biler må også ha sikkerhet i kollisjoner som konkurrerende fartøy. Det vil si betydelige kollisjonssoner, spesielt i lengderetning. Om man reduserer antall seter til 1 og hjul til 2 (BMW C1) så må man fortsatt ha gode kollisjonssoner, særlig i lengderetning, med mindre man vil kalle farkosten for moped (45 km/t). Siden disse sonene tar mye plass og vekt for å tilfredsstille kravene så vil en farkost med 1 sete ta vesentlig mer plass en 1/5 av en 5-seters bil og veie vesentlig mer enn 1/5 av en 5-seters bil. Det skalerer ikke lineært. Derfor tenker jeg at biler (med kupe, sete med rygg, belte etc) med 1 sete ikke gir så veldig mye mening. Selv om man bare bruker mer enn 1 sete av og til så vil det gi mer mening både drivstofføkonomisk, sikkerhetsmessig og plassøkonomisk på veiene.

 

Nå kan det selvsagt gå for langt andre veien også. Det gir heller ikke spesielt mye mening å ha 10-20 seter dersom man stort sett kjører alene. Hva som er optimalt seteantall for ulike brukergrupper kan jo diskuteres, men jeg tror for de fleste privatpersoner at 2-7 seter er optimalt, altså det seteantallet som vanlige biler stort sett har fått gjennom et århundre med konkurranse og evolusjon.

 

Tidligere forsøk med ensetere og mikro-tosetere ble sjeldent noe særlig suksess og selv de få variantene som solgte i nevneverdig antall hadde aldri i nærheten av det man i dag kaller sikkerhet. Den smale sjangeren er altså døende på grunn av sikkerhetskrav og folks behov for å kjøre på veier med høyere enn 45 km/t fartsgrense.

peel-micro-car-peel-p50.png

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det mases om at man ikke skal få lov til kjøre på grunn  av andre og engen sikkerhet, selv om bilene stadig blir bedre til å takle koalisjoner.

hvis bygger den sikker nok og samtidig begrenser farten ( automatisk ) så bur det ikke være nødvendig med autonome biler

 

på en annen side så ser så er  det ikke er nødvendig med passiv sikkerhet i en  autonom bil da den aldri krasjer

( det påståes ihvertfall det )

 

og da trenger man jo heller ikke så mye passiv sikkerhet i en autonom sykkel

 

autonome sykler må da nødvendigvis bli det samme som mottosykler , mopeder elle skutere ( på 2 hul)

 

så hvis den manuell bilen forsvinner så vil nok også tråsykkelen forsvinne

Lenke til kommentar

Det mases om at man ikke skal få lov til kjøre på grunn  av andre og engen sikkerhet, selv om bilene stadig blir bedre til å takle koalisjoner.

hvis bygger den sikker nok og samtidig begrenser farten ( automatisk ) så bur det ikke være nødvendig med autonome biler

Nå er ikke sikkerhet den eneste grunnen for at autonome biler er bra. Autonome biler kan kjøre rundt med enkeltpersoner som ikke kan eller vil kjøre selv. Folk som har tatt en dram eller tre, ungdom som skal på trening, folk som ikke kan av helsemessige årsaker osv. En annen grunn er rett og slett smidigere og mer effektiv trafikk siden sikkerhetsavstandene kan kortes ned. + en hel del andre grunner.

 

Passiv sikkerhet vil nok trenges i hvert fall så lenge manuelt kjørte biler er lov på offentlig vei. Når den tiden er over så kan det kanskje diskuteres hvorvidt man kan trappe ned på den passive sikkerheten.

 

så hvis den manuell bilen forsvinner så vil nok også tråsykkelen forsvinne

Den skjønte jeg ikke. Hvorfor skulle det ha noen sammenheng?

Lenke til kommentar

det er jo sikkerheten det mases så mye om for å få vekk  manuelle biler

At det vil gi bonus for dem som er på fest er en annen ting , man kan jo overnatte eller ta taxi i stedet , elle la noen andre kjøre seg

nå tror jeg likevel det ikke vil vær så lur ta autonom bil hjem alene hvis man har drukket for mye og er hyperaktiv

 

sammenhengen for syllene er nettop sikkerheten, akkurat som med de autonome bilene

dessuten vil det jo man få 2 bonuser

man slipper å sykle selv

og alle få lov å kjøre "motorsykkel"

Lenke til kommentar

det er jo sikkerheten det mases så mye om for å få vekk  manuelle biler

At det vil gi bonus for dem som er på fest er en annen ting , man kan jo overnatte eller ta taxi i stedet , elle la noen andre kjøre seg

nå tror jeg likevel det ikke vil vær så lur ta autonom bil hjem alene hvis man har drukket for mye og er hyperaktiv

 

sammenhengen for syllene er nettop sikkerheten, akkurat som med de autonome bilene

dessuten vil det jo man få 2 bonuser

man slipper å sykle selv

og alle få lov å kjøre "motorsykkel"

 

Om du "slipper å sykle selv", så er det ikke en sykkel, da er det en moped eller en motorsykkel.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

det er jo sikkerheten det mases så mye om for å få vekk  manuelle biler

At det vil gi bonus for dem som er på fest er en annen ting , man kan jo overnatte eller ta taxi i stedet , elle la noen andre kjøre seg

nå tror jeg likevel det ikke vil vær så lur ta autonom bil hjem alene hvis man har drukket for mye og er hyperaktiv

 

sammenhengen for syllene er nettop sikkerheten, akkurat som med de autonome bilene

dessuten vil det jo man få 2 bonuser

man slipper å sykle selv

og alle få lov å kjøre "motorsykkel"

 

Om du "slipper å sykle selv", så er det ikke en sykkel, da er det en moped eller en motorsykkel.

 

AtW

 

og derfor forsvinner syklene når de blir for farlige å bruke

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...