Gå til innhold

Nye sykkeldingser fra Garmin kan berge liv


Anbefalte innlegg

Det er jo greit , men det var forslaget om  vingling jeg reagerte på.

Dessuten  er det ingen regel som sier at man må sykle der bilen kjøre når det finnes alternativer

( det jo kjent at noe syklister nekter å bruk veiene spesielt laget for dem , fordi de er redd for å ødelegge sykkelen) 

 

 

Tja, du sykler der det er best for deg. Enten det er vei fordi gangfeltet går ikke hele veien, gangfeltet stikker av og blir borte i et boligfelt, eller gudene vet hvor.

 

Dog, det i (), har jeg kun sett og hørt om fra briter. Hovedsakelig fordi lover og reguleringen gjør at de har en veldig sær kultur, å så man skaffer dekk som ikke tåler å brukes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

klart man sykler der det er best .

nå har jeg ikke syklet på evigheter

man skulle tro at de som sykler ville velge det som ga minst risiko men det er jeg jammen meg ikke sikker på at syklister gjør

det virker ihvertfall ikke slik

 

har til og med opplev at en syklist som var på sykkelfelte ved siden av bussen vrengte sykelen nest 90° og rett over veien foran bussen

Lenke til kommentar

når de finnes en sykkelvei på siden av bilveien så vil det at syklister bruker bilveien i stedet for sykkelveiene bli oppfattet  som en demonstrasjon fra syklistene  , derfor blir så mange bilister frustrere og irriterte på syklistene

Greit nok. Du påstår at norske syklister ikke bruker sykkelveiene som er bygget. Jeg vil legge til følgende påstand: Gode sykkelveier blir brukt - også av norske syklister. Jeg håper du klarer å forstå hvordan begge disse påstandene kan være sanne.

 

Merk også at det du kaller "sykkelvei" i 95% av tilfellene er "gang- og sykkelvei".

 

Forøvrig er jeg utrolig fascinert over hvordan enkelte bilelister rett og slett ikke klarer å se artikler som handler om sykkel på et eller annet hvis, uten å kaste seg over kommentarfeltet for å erklære hvor bedritne alle som sykler er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det finnes dessverre tankeløse sjåfører både på sykkel og i bil. Forsåvidt endel ekstremt uoppmerksomme gående også - gjerne fordi de ser på mobilen sin.

I debatten om provokasjonen i å sykle på veien når det finnes gang- og sykkelstier, er det viktig å huske at en hurtig syklist i 25-40 km/t ikke har noe som helst på en gang- og sykkelvei å gjøre sammen med unger, barnevogner og bikkjer. Da må syklisten ned i gangfart, altså helt urealistisk, enten det er trening- eller transport-etappe.

Personlig ønsker jeg meg 1,5-2 meters veiskulder/sykkelfelt langs små- og mellomstore veier. Det hadde gitt meg som syklist bedre sikkerhet og meg som bilist bedre framkommelighet. Samtidig som vi hadde fått ned blodtrykket til de som gidder å la seg hisse opp over å komme et par minutter seinere dit de er på vei.

Lenke til kommentar

Hva skal man med dyr radar når man kan oppnå god kontroll bakover med et lite speil?

 

Selv har jeg god erfaring med små vidvinkelspeil som Zefal Spy og kinesiske kopier, og bruker dette på pendler-syklene:

 

IMG_0893-300x220.jpg

 

 

På raceren skal jeg prøve Sprintech Black Road Drop Bar Mirror (på høyre side på eksempelbilde nedenfor), men jeg har ikke fått montert dem ennå:

 

mirrors.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

klart man sykler der det er best .

nå har jeg ikke syklet på evigheter

man skulle tro at de som sykler ville velge det som ga minst risiko men det er jeg jammen meg ikke sikker på at syklister gjør

det virker ihvertfall ikke slik

 

har til og med opplev at en syklist som var på sykkelfelte ved siden av bussen vrengte sykelen nest 90° og rett over veien foran bussen

 

Sånn er mennesker, de gjør relativt ofte dumme valg, det er derfor folk gleder seg til man får datamaskiner som kjører biler.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

klart man sykler der det er best .

nå har jeg ikke syklet på evigheter

man skulle tro at de som sykler ville velge det som ga minst risiko men det er jeg jammen meg ikke sikker på at syklister gjør

det virker ihvertfall ikke slik

 

har til og med opplev at en syklist som var på sykkelfelte ved siden av bussen vrengte sykelen nest 90° og rett over veien foran bussen

 

Sånn er mennesker, de gjør relativt ofte dumme valg, det er derfor folk gleder seg til man får datamaskiner som kjører biler.

 

AtW

 

det hadde neppe gjort den store forskjellen om busen hadde var automatisk

Lenke til kommentar

 

når de finnes en sykkelvei på siden av bilveien så vil det at syklister bruker bilveien i stedet for sykkelveiene bli oppfattet  som en demonstrasjon fra syklistene  , derfor blir så mange bilister frustrere og irriterte på syklistene

Greit nok. Du påstår at norske syklister ikke bruker sykkelveiene som er bygget. Jeg vil legge til følgende påstand: Gode sykkelveier blir brukt - også av norske syklister. Jeg håper du klarer å forstå hvordan begge disse påstandene kan være sanne.

 

Merk også at det du kaller "sykkelvei" i 95% av tilfellene er "gang- og sykkelvei".

 

Forøvrig er jeg utrolig fascinert over hvordan enkelte bilelister rett og slett ikke klarer å se artikler som handler om sykkel på et eller annet hvis, uten å kaste seg over kommentarfeltet for å erklære hvor bedritne alle som sykler er.

 

ja det er riktig , jeg skilte ikke mellom gang og sykkelveier og sykkelveier

nå vil jeg likevel påpek hva skal en treningsyklist å gjøre på sterkt trafikkert vei .

er det for trene reaksjonsevnen sin ?

 

hva med de som ønsker trimme bilen siene ?

hvorfor kan ikke syklister lage sien engen baner for dette ?

 

i område rund Bodø virker de som det er et fåtall av syklisten som faktisk aksepterer reglen ved fotgjengeroverganger

de komme busende rett ut i veibanen , samtidig er det mange bilister som er for snille og slipper dem frem

 

jeg tipper at årsaken ligger i følgende .

  • bilisten er redd for kjøre på syklisten og så bli dømt for det
  • ofte har bilisten stoppet for en fotgjenger og det kommer en syklist som da ser sitt snitt å bare sykle over
  • mange ønsker jo at når man har stoppet bilen og syklisten kryssere veien at han bruker kortest mulig tid . da kunne syklisten hive sg på sykelen i stedet for rusle sakte over med sykkelen
  • mange syklister virker slett ikke redde for å bli påkjørt

så streng tatt er syklisten tydeligvis både i veien for bilene og for de gående

 

angående bilvei og andre relaterte begreper så må man ikke misforstå dem

motorvei var designet for et motorkjøretøy men en miste hastighet på 40 km/t

en bilvei var designet for at biler skulle kjørere der selv om alle får lov å ferdes der

da burde også logikken tilsi at man slipper frem de farekostene som er raskere en en selv ,

dessverre virker det ikke som alle har forstått det , enten det er en trakter , syklist , moped elle bil med campingvogn eller andre farekoster 

 

en sykkelvei, sykkelsti eller sykkelfelt er designet for syklister og jeg tipper i motsetning til bilveien at ingen andre en syklister har lov til å ferdes der ( det vierer ikke helt rettferdig )

så har man og gang og sykkelstier/veier  som er designet for både syklister og gående , men de er tydeligvis i veien for hverandre.

det blir nok også gjort slikt for å spare areal

 

de siste årene har det bilt stadig mere av det som heter sykkelfelt , der man deler av et stykke av veien tilegnet syklister.

å skille syklist og bil fra hverandre kun med maling virker ikke spesielt trygt 

hadde ikke denne streken hver der så måtte bilen holde større avstand til syklisten

logikken bak det er lit vanskelig å helt forstå

 

hvis det er meningen at gående og syklende skal del samme vei hvorfor da ikke del inn veien i 2 felt 

der gående kan gå søndagsturen sin i 5 km/t  og syklisten kan rase av gårde i 40-50 km/t  ?

man gjør jo det jo på bilveiene

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

klart man sykler der det er best .

nå har jeg ikke syklet på evigheter

man skulle tro at de som sykler ville velge det som ga minst risiko men det er jeg jammen meg ikke sikker på at syklister gjør

det virker ihvertfall ikke slik

 

har til og med opplev at en syklist som var på sykkelfelte ved siden av bussen vrengte sykelen nest 90° og rett over veien foran bussen

 

Sånn er mennesker, de gjør relativt ofte dumme valg, det er derfor folk gleder seg til man får datamaskiner som kjører biler.

 

AtW

 

det hadde neppe gjort den store forskjellen om busen hadde var automatisk

 

 

Det er ikke bare syklister som gjør dumme ting, men alle trafikanter. Det er jo fint du har lagt merke til at folk gjør mye rart i trafikken.

 

AtW

Lenke til kommentar

hvordan kan de gående være i veien ?

det er jo kun ved fotgjengerovergangene at de møtes

 

på mange måter så høres det som du helst vil ha vekk både biler og gående fra veien til fordel for syklister.

bare den tanken virker en smule provoserende , spesielt siden disse veien egentlig ikke er bygd spesielt for sykler

 

jeg kunne sammenligne det med mye forskjellig , men de fleste ville ikke forstå det

det er også derfor jeg ikke er  spesielt begeistret for måten alle disse sykkelkonkurransen tar seg til rette på

Lenke til kommentar

hvordan kan de gående være i veien ?

det er jo kun ved fotgjengerovergangene at de møtes

 

på mange måter så høres det som du helst vil ha vekk både biler og gående fra veien til fordel for syklister.

bare den tanken virker en smule provoserende , spesielt siden disse veien egentlig ikke er bygd spesielt for sykler

 

jeg kunne sammenligne det med mye forskjellig , men de fleste ville ikke forstå det

det er også derfor jeg ikke er  spesielt begeistret for måten alle disse sykkelkonkurransen tar seg til rette på

 

Ja, og der er de i veien.

Jeg vil ikke ha bort gående og veien, jeg vil at du skal få det inn i huet at syklister har like mye rett på en normal vei som bilister, å la seg provosere av at noen vil ha vekk biler er dobbeltmoral, når du selv argumenterer for å ha vekk sykler. Veien er bygd for både biler og sykler, det må du ta innover deg.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

hvordan kan de gående være i veien ?

det er jo kun ved fotgjengerovergangene at de møtes

 

på mange måter så høres det som du helst vil ha vekk både biler og gående fra veien til fordel for syklister.

bare den tanken virker en smule provoserende , spesielt siden disse veien egentlig ikke er bygd spesielt for sykler

 

jeg kunne sammenligne det med mye forskjellig , men de fleste ville ikke forstå det

det er også derfor jeg ikke er  spesielt begeistret for måten alle disse sykkelkonkurransen tar seg til rette på

 

Ja, og der er de i veien.

Jeg vil ikke ha bort gående og veien, jeg vil at du skal få det inn i huet at syklister har like mye rett på en normal vei som bilister, å la seg provosere av at noen vil ha vekk biler er dobbeltmoral, når du selv argumenterer for å ha vekk sykler. Veien er bygd for både biler og sykler, det må du ta innover deg.

 

AtW

 

Du lar de provosere fordi jeg blir provosert  at syklistene har tatt veien

det må da gå an å se poenget her

dessverre så har ikke du gjort det

 

veien var laget for at bilen skulle komme frem ikke sykkelen 

da blir det forkastelig å mene at sykelen skal ha så sterk makt her , spesielt nå den har fler alternativer

 

da ender det vel mad at man skal jage vekk bilistene med beruselsen av at de ikke trenger å bruke veien 

 

jeg blir så forbannet når noe ikke klarer å se sammenhengen til konfliktene

 

bilveien er ikke laget for at syklister og mindre kjøretøy skal ta seg til rettete , de er laget for  at biler skal kunne komme seg frem

at det er plass til andre der er fordi de kan bruke dem , ikke for at de skal ta seg til rette

og det er nok det som ligger i konflikten her

bare synd at du ikke ser det

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt, det er bare at poenget ditt er basert på en feil, nemlig at du mener veien er lagd for biler, det er feil, de er også lagd for sykler, og sykler har ingen sterk makt på veien, det er bare tøv. Folk som ikke tåler sykler i veien uten å bli så sinte at de gjør farlige ting i veien har ikke noe der å gjøre, jeg gleder meg til de blir erstattet av datamaskiner.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg ser poenget ditt, det er bare at poenget ditt er basert på en feil, nemlig at du mener veien er lagd for biler, det er feil, de er også lagd for sykler, og sykler har ingen sterk makt på veien, det er bare tøv. Folk som ikke tåler sykler i veien uten å bli så sinte at de gjør farlige ting i veien har ikke noe der å gjøre, jeg gleder meg til de blir erstattet av datamaskiner.

 

AtW

 

veiene er designet for at det skal være plass for biler , ergo så er de laget for få plass til bilen

at man har latt andre få lov til kjøre der , er ikke fordi de er laget spesielt for dem , men fordi det er unødvendig å lage det når de likevel er plass for dem der

 

hadde veien som bilen kjører på vært laget for syklister og gående så vill de også  vær nødvendig å ta ha hensyn til syklister og gående når vein ble designet .

det har man ikke gjort

 

du må ikke blande sammen det  veiene designet for og det å ha lov til , i denne sammenhengen.

 

jeg blir bare forbannet når noen oppfører seg om om de eier veien .

en bil trenger den plassen den trenger , ofte er bare veien så vid brede nok til bilen

syklister har da mer en nokk plass , helt til det kommer en bil

og da blir jo spørmålet hvem skal da ta hensyn til hvem her 

 

sykler man ned i grøfta, hvis det er en grøft der da så kan man bare trille sykkelen opp igjen , med mindre man har ramlet nedi

fore en bil er det verre når den havner nede i grøfta , fordi man måtte svinge unna en syklist som sto på  sitt

 

jeg håper at du etter hver klarer å se problematikken etter hver

nå tipper jeg at det hele begynte da en av parten ikke ville vise hensyn til den andre , også har man få et negativt syn på motparten

 

du sier at du gleder deg til at man skal slippe å se noen kjøre selv

etter tidligere diskusjoner , fra andre tråder så vil man nok forsatt se at noen må kjøre manuelt også i fremtiden , men de er i mindretall

 

men hva med de gående og syklende som er lite hensynsfulle ?

hadde det ikke også vært en god ide at det kom autonome sykler ?

Lenke til kommentar

ja det er riktig , jeg skilte ikke mellom gang og sykkelveier og sykkelveier

nå vil jeg likevel påpek hva skal en treningsyklist å gjøre på sterkt trafikkert vei .

er det for trene reaksjonsevnen sin ?

 

--snip--

i område rund Bodø virker de som det er et fåtall av syklisten som faktisk aksepterer reglen ved fotgjengeroverganger

de komme busende rett ut i veibanen , samtidig er det mange bilister som er for snille og slipper dem frem

Bodø er ikke spesiel. F.eks sykle Bodø Sentrum til Mørkved(Universitet ligger der), som er ca 10km. Bilveien går rett. Gangfeltet som ved veien skifter tilfeldigvis side minst 4 ganger på strekkningen, samt at det er fotgjengerfelt med lys på hvert eneste kryss etter halve veien. Du kan også bruke noen underganger av noen broer, og havne i veldig ujevnt terreng. Du kan følge korteste vei, og risikere å kjøre deg bort hele 2 ganger når gangveien forlater veien og går inn i boligfelt.

Ved å følge veien sparer du deg for:

1. Alle avstikkere(ca 1 mulig per kilometer)

2. Vente på at lysene skal skifte farge på fotgjengerfeltet

3. Du kan fortsatt ta til høyre over til gangfeltet, i hvert eneste kryss

 

Og Bodø har et godt oppsett på gangfelt kontra veibane. Så fremt du er kjent, vil du i de aller fleste tilfellene ikke bry deg spesielt om vei kontra gangfelt.

Jeg sliter med å forestille meg hvorfor en turbosyklist i kondomdress gidder å bruke gangfelt vis han skal sykle 10-20km en vei, for å trene. Spesielt vis gangfeltene er ikke godt tilrettelagt.

 

hvis det er meningen at gående og syklende skal del samme vei hvorfor da ikke del inn veien i 2 felt 

der gående kan gå søndagsturen sin i 5 km/t  og syklisten kan rase av gårde i 40-50 km/t  ?

man gjør jo det jo på bilveiene

Britene har prøvd det der.

Det eneste det leder til er at man ikke vil sykle fordi man vil før eller siden møte noen i motgående kjøreretning.

Du vil fortsatt ha vennegjengen på 5-6 stykker som tar opp hele jævla gangfeltet, og er nesten på fylla.

Du vil fortsatt ha turgjengen blom, som går 2 i bredden, på en måte som gjør det klin umulig å passere.

Det vil gjøre det enda verre med små unger, siden du tror du kan bevege deg fort.

Det vil gjøre fremkommelighet enda verre, da man fort glemmer å merke banene så de kan brukes, og fordi man kun oppgraderer infastruktur gradvis.

 

Dog, jeg tror også at sykkelveien er et virkelig dødfødt konsept. Det eneste sykkelveier virkelig sier, er at du har underdimensjonert kjørebanen for bil, og gangfeltene er for små til at fotgjenger og sykkel klarer å møtes.

Lenke til kommentar

har du vært i området ,eller har du bare studert det på kartet  ?

 

Det at noe sier at man ikke vil sykle der fordi det skifter side så mange ganger sier veldig mye om hvordan de respekterer resten av trafikken.

det sier også lit om hvilken form de egentlig er i og hvilken holdning de har til trening , at sykkelstien er lit lengre en bilveien

 

Bodø begynte med egnene sykkelfelt for ikke så mange år siden

problemet var at de tok en god del av bilveien .

kjørefeltet for bilen er lit for smale etter min mening på en av strekningene

det andre feltet går i et område der det er mye kollektivtrafikk , slik at busslimene og sykkelfeltet må dele samme plass

det er uheldig etter min mening

 

det du skriver om at britene har prøv å dele fortauet i 2 soner virker mest som en dårlig unnskyldning

da kunne man like gjerne latt være å bygge vei fordi det er så mange på fylla der som blir påkjørt

 

fortauene eller veien må selvsagt være brede nok til at det går an for både syklister og gående å ferdes der med flere i bredden 

jeg likte den løsningen de hadde i Sverige den gangen jeg var der , med egen felt for syklister

det var til og med egen lyskryss for syklister

 

 

du sier at det blir kaos .

ja det blir kaos hvis det ikke gjøres skikkelig

da menr du haller at det er bedre med kaos på veien sammen med bilene ?

 

man trenger egen kjørefelt for biler

men trenger egen filer for de som ikke klarer å  fartsgrensen ( i dag finnes det kun krabbefelt i noen bratte bakker )

man trenger egne felt for syklister

man trenger egen felt for saktegående kjøretøy

man trenger egen felter for gående

 

Da først unngår man kaos

 

biler og gående må helt klar ha egen felt

hvis fartsgrensen er 70 er mere  så hadde det passet bra med egen krabbefelt for de som sykler

og i noen tilfeller vill det vært bra med egen sykkelfelt i 60 sonen ( det er ikke alle som sykler så fort )

 

mange steder , det er vel streng tatt bare på motorveien , har man egen farts soner.

det menr jeg hadde passet bra der man ikke kunne holde fartsgrensen

da sipper man også at syklister ligger og holder igjen trafikken i 80 soner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...