Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

To syklister som ligger side ved side og småprater signaliserer at de gir blanke i trafikken bak. Syklisten til venstre vil også ligge relativt nærme midten og det kan derfor på noen veistrekninger bli vanskelig å passere med min avstand på 1,5 meter.

 

Nei, det signaliserer de ikke. Men for noen er det aldri bra nok, alt syklister gjør er provoserende. 

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis jeg kommer bak en traktor og jeg ser at traktoren legger seg godt ut på veiskulderen så forstår jeg at traktoren har sett meg og ønsker å hjelpe til med forbikjøringen.

 

Tilsvarende med syklister..

 

Sunn fornuft for meg.

 

Om du ser en bil som ikke ligger på veiskulderen, konkluderer du med at den "gir blanke i trafikken bak"?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvis jeg kommer bak en traktor og jeg ser at traktoren legger seg godt ut på veiskulderen så forstår jeg at traktoren har sett meg og ønsker å hjelpe til med forbikjøringen.

Tilsvarende med syklister..

Sunn fornuft for meg.

 

 

Om du ser en bil som ikke ligger på veiskulderen, konkluderer du med at den "gir blanke i trafikken bak"?

 

AtW

Om jeg ser en bil som kjører vesentlug lavere enn fartsgrensen så forventer jeg at den blinker meg forbi ved første anledning, eventuelt at den stopper i en busslomme.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-343576

Hvor i loven står det at en skal passere syklister med en gitt avstand?

Sykler de 2 i bredden så kan de forvente at de som kjører forbi ikke holder anbefalt avstand

Gjort det flere ganger siste uken. jeg var over midtstripen med hele bilen, noe som holder i massevis

 

 

"Forbikjøring av syklister skal skje med en avstand på 1,5 meter mellom bil og sykkel. Dette står ikke i lovteksten, men i veimyndighetenes tolkning av trafikkreglene." 

 

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/her-er-trafikkreglene-for-syklister-og-bilister/a/10093794/ 

Lenke til kommentar

To syklister som ligger side ved side og småprater signaliserer at de gir blanke i trafikken bak. Syklisten til venstre vil også ligge relativt nærme midten og det kan derfor på noen veistrekninger bli vanskelig å passere med min avstand på 1,5 meter.

 

Det blir like dumt som å si at hvis to stykker sitter foran i en bil og småprater så gir sjåføren blanke i trafikken.

Endret av Kjøleskap
Lenke til kommentar

Kan ikke si meg helt enig der..

 

Hvis passasjeren flytter seg til baksetet og setter seg bak sjåføren så tar bilen opp like mye plass i veibanen.

Legger syklistene seg på rekke og legger seg mot høyre derimot..

 

Igjen, argumentet er signaleffekten overfor andre trafikanter...ikke om det er lettere å kjøre forbi i praksis .

Lenke til kommentar

Kan ikke si meg helt enig der..

 

Hvis passasjeren flytter seg til baksetet og setter seg bak sjåføren så tar bilen opp like mye plass i veibanen.

Legger syklistene seg på rekke og legger seg mot høyre derimot..

 

Igjen, argumentet er signaleffekten overfor andre trafikanter...ikke om det er lettere å kjøre forbi i praksis .

 

Problemet er at enkelt tar enhver handling fra syklister som et "signal" på at syklister er fæle. Slike folk er ikke så mye å gjøre noe med, samme hva en gjør er det et problem.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis jeg kommer bak en traktor og jeg ser at traktoren legger seg godt ut på veiskulderen så forstår jeg at traktoren har sett meg og ønsker å hjelpe til med forbikjøringen.

 

Tilsvarende med syklister..

 

Sunn fornuft for meg.

Kjører du forbi traktoren i det samme kjørefeltet, eller legger du deg ut når du kjører forbi traktoren?

 

Legger du deg ut hvis du kjører forbi en syklist som ligger helt ute ved asfaltkanten? Traktoren har liten sjanse for å velte innover veien hvis et hjul kommer utfor asfaltkanten. Syklisten trenger rom både på innsiden og utsiden for å føle seg trygg. Å tvinge bilistene til å skifte felt ved forbikjøring er noe aom anbefales av veimyndighetene. Det er ikke snakk uvilje for å slippe noen forbi å ligge en meter ute i kjørefeltet eller sykle to ved siden av hverandre, men om syklistens egen opplevde sikkerhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...