Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Dubious skrev (12 timer siden):

Hvor mange syklister vet lovene?
Ihvertfall svært få som følger de

Det kan ha flere årsaker:

• Uklare regler
Andre kjørende har to typer vikeplikt, skiltet vikeplikt og vikeplikt for trafikk fra høyre. Syklister har i tillegg vikeplikt for all kryssende trafikk og vikeplikt for annen trafikk som kommer bakfra. Dessuten (i praksis) vikeplikt for andre som ikke overholder vikeplikten (en overlevelsesstrategi).

• Forvirrende merking
Sykkelfelt som opphører uten påviselig grunn og uten skiltet fletting med annen trafikk. Hvis to kjørefelt går sammen til ett skiltes det enten fletting eller hvilket felt som har vikeplikt. Denslags skiltet veilleding tilbys ikke syklister.

• Manglende opplæring
Blant dagens ungdom (spesielt i byene) er det mange som ikke tar sertifikat for motoriserte kjøretøy, så mange unge voksne sykler uten kjennskap til trafikkreglene. Noen skoler har trafikkopplæring, men ikke alle. Alle som har sertifikat for motorkjøretøy har såkalt objektivt ansvar for å unngå ulykker, derfor er øvrige trafikkanter pålagt å ta hensyn til at ikke alle myke trafikkanter har hatt trafikkopplæring.

• Bitvis tilrettelegging
Sykkelfelt og lignende er ikke ferdig utbygd, syklister kan ikke teleportere fra enden på ett sykkelfelt til starten på neste. Da må de ut i trafikken.

• Fortaussykling
Dette er en uting som er forbudt i mesteparten av verden, selv i våre naboland. Sykling på fortau er faktisk forbudt i Norge også, men tillates hvis det er få fotgjengere på fortauet.

• Manglende kontroller/reaksjoner
Politiet har få eller ingen kontroller av syklister, og av og til har ikke politiet filla peiling på hvilke regler som gjelder for syklister. F.eks klarte politiet i Trondheim å bøtelegge 18 syklister for rødlyssykling for noen år siden, men etter at bl.a SLF fortalte at dette trafikklyset ikke gjaldt syklister, så ble bøtene annulert og tilbakebetalt.

• Det går som oftest bra
Det snakkes ofte om "livsfarlige syklister", men de er stort sett ikke farlige for andre enn dem selv. Det er få sykkelpåkjørsler som fører til alvorlige skader for de påkjørte, sykler er jo veldig lette kjøretøy.

Endret av SeaLion
Innlegget ble postet før jeg var ferdig med å skrive ...
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
SeaLion skrev (21 minutter siden):

Det kan ha flere årsaker:
• Uklare regler
• Forvirrende merking

I tillegg vil jeg påstå det er mangelfull opplæring i sykkelregler.

Jeg gikk barneskole i Danmark, og der hadde vi opplæring samt sykkelprøve. Sykkelprøven bestod i å sykle en runde på noen kilometer langs sykkelstier og veier i byen jeg bodde i. Representanter fra skolen stod ulike steder langs ruten (ukjent hvor for oss som syklet), og observerte. Blant annet ble det sjekket at sykkelferdigheter var gode nok, at vikepliktsregler ble fulgt og at farten ble avpasset ved potensielt farlige utkjørsler og kryss. Så vidt jeg husker var dette i 3. klasse eller der omkring.

Til sammenligning mener jeg å huske jeg har hatt en kjapp sykkelprøve i skolegården her i Norge.

Endret av Zlatzman
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
17 minutes ago, Zlatzman said:

I tillegg vil jeg påstå det er mangelfull opplæring i sykkelregler.

Jeg gikk barneskole i Danmark, og der hadde vi opplæring samt sykkelprøve. Sykkelprøven bestod i å sykle en runde på noen kilometer langs sykkelstier og veier i byen jeg bodde i. Representanter fra skolen stod ulike steder langs ruten (ukjent hvor for oss som syklet), og observerte. Blant annet ble det sjekket at sykkelferdigheter var gode nok, at vikepliktsregler ble fulgt og at farten ble avpasset ved potensielt farlige utkjørsler og kryss. Så vidt jeg husker var dette i 3. klasse eller der omkring.

Til sammenligning mener jeg å huske jeg har hatt en kjapp sykkelprøve i skolegården her i Norge.

Dette er en god ide. Samme blir gjort i en del andre europeiske land. Man merker det på sykkelkulturen, men også på bilistene. Tror det er enklere for bilistene hvis syklister er forutsigbare.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Dubious skrev (3 timer siden):

Før jeg kjørte opp, så trodde jeg at bilene hadde vikeplikt for meg når jeg syklet over gangfelt..

Man lærer kristendom og nynorsk, men ikke viktige ting som trafikkregler eller økonomi

Du kunne jo sjekket det selv? Eller sitter du bare passiv å venter på skolering?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+234981
Dubious skrev (32 minutter siden):

Sjekket hvor?
Jeg vokste ikke opp med Google og 24/7 internett
Hadde heller ikke smart mobil 

Hvor mange ungdommer gidder sjekke lover?

Hehe. Du kunne spurt noen voksne. De fantes vel når du var ung? 

Det siste spørsmålet kan du jo google nå som du har internett. 

Endret av Slettet+234981
Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (10 timer siden):

I tillegg vil jeg påstå det er mangelfull opplæring i sykkelregler.

Jeg gikk barneskole i Danmark, og der hadde vi opplæring samt sykkelprøve. Sykkelprøven bestod i å sykle en runde på noen kilometer langs sykkelstier og veier i byen jeg bodde i. Representanter fra skolen stod ulike steder langs ruten (ukjent hvor for oss som syklet), og observerte. Blant annet ble det sjekket at sykkelferdigheter var gode nok, at vikepliktsregler ble fulgt og at farten ble avpasset ved potensielt farlige utkjørsler og kryss. Så vidt jeg husker var dette i 3. klasse eller der omkring.

Til sammenligning mener jeg å huske jeg har hatt en kjapp sykkelprøve i skolegården her i Norge.

Jeg gikk på skole på 80-tallet i Norge og hadde samme opplegg som du beskriver fra Danmark. Vi hadde årlig sykkeldag der vi syklet minst 1 mil med ulike poster.  Husker ikke hvilke klassetrinn det var, men ihvertfall gjentagende over flere år.

Forøvrig husker jeg at på den tiden syklet vi på sterkt trafikerte veier uten gang/sykkelveg...og sykkelhjelmer eksisterte ikke!

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Før jeg kjørte opp, så trodde jeg at bilene hadde vikeplikt for meg når jeg syklet over gangfelt..

Man lærer kristendom og nynorsk, men ikke viktige ting som trafikkregler eller økonomi

Weird. Vi hadde grundig opplæring i hvordan man syklet i trafikken før vi fikk sykle til skolen. 

Men om det er noen trøst så har ikke bilene lov til å kjøre på deg om du sykler over veien... 

Lenke til kommentar
Sheldon C skrev (1 minutt siden):

Jeg gikk på skole på 80-tallet i Norge og hadde samme opplegg som du beskriver fra Danmark. Vi hadde årlig sykkeldag der vi syklet minst 1 mil med ulike poster.  Husker ikke hvilke klassetrinn det var, men ihvertfall gjentagende over flere år.

Forøvrig husker jeg at på den tiden syklet vi på sterkt trafikerte veier uten gang/sykkelveg...og sykkelhjelmer eksisterte ikke!

Må ha forsvunnet på tidlig 90-tallet, ellers så er det noe enkelte skoler hadde

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Sykkelboten fra Mosseveien ender i Høyesterett
Merk at det ikke er boten som er anket til høyesterett, men basisspørsmålet om syklister må anses som en nødig eller unødig hindring i trafikken. Dette er et prinsippielt spørsmål, som kan danne presedens for tilsvarende saker.

https://vartoslo.no/hoyesterett-ivar-groneng-norges-cykleforbund/sykkelboten-fra-mosseveien-ender-i-hoyesterett/226654

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (1 time siden):

Sykkelboten fra Mosseveien ender i Høyesterett
Merk at det ikke er boten som er anket til høyesterett, men basisspørsmålet om syklister må anses som en nødig eller unødig hindring i trafikken. Dette er et prinsippielt spørsmål, som kan danne presedens for tilsvarende saker.

https://vartoslo.no/hoyesterett-ivar-groneng-norges-cykleforbund/sykkelboten-fra-mosseveien-ender-i-hoyesterett/226654

Teknisk sett er det jo nettopp boten som er anket til Høyesterett. Man må ha en konkret sak for å få prøvd prinsipielle spørsmål. Men ja, Høyesterett tar primært stilling til det prinsipielle spørsmålet. 

Lenke til kommentar
SeaLion skrev (1 time siden):

Saken er anket, boten er vedtatt og betalt.

Nei. Du kan ikke vedta og betale en bot og samtidig få grunnlaget for boten behandlet av domstolene. Her skiller bot som straffesanksjon (egentlige bøter) seg fra "bøter" i form av administrative gebyrer (parkeringsbot e.l.), hvor du nettopp må betale selv om du klager. 

Et forelegg er først et gyldig pengekrav når det vedtas. Ellers må bøtes idømmes av domstolen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SeaLion skrev (47 minutter siden):

Det er upresist. Bevisvurderingen under skyldspørsmålet er endelig avgjort i lagmannsretten, ikke hele skyldspørsmålet. Hvis HR kommer til at lovanvendelsen er feil, så vil selve skyldspørsmålet måtte revurderes selv om bevisvurderingen ikke gjør det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 3/3/2020 at 3:49 PM, Tåkefyrste said:

Helt utrolig at folk på sykkel tør sykle i blindsonen til store lastebiler. 

Uten å ta diskusjonen om hvem som skal ha skylden i slike situasjoner så er det iallefall 100% sikkert hvem som blir taperen.

Helt enig, jeg tenker at de som dør i slike situasjoner er uvitende om faren som får meg til å tenke på at kanskje ikke alle skal ha lov til å sykle i trafikken uten noen form for sertifikat.

Lenke til kommentar
On 3/3/2020 at 5:26 PM, Dubious said:

Angående syklist artikkelen, så handler hele greia om at ene sykkefeltet er stengt fordi de driver noe bygging på ene siden, og at alternativ rute ikke er bra nok.

Tviler på at vedkommende er syklist

Billistene opplever noe som er mye verre enn syklistene
Syklister kan sykle gjennom alle enveiskjørte gater og sykle i gater hvor biler ikke har lov å kjøre

Som syklist og billist så er en av tingene som irriterer meg over syklister i byer at de tror at rødt lys ikke gjelder for dem. Greit om de har egne lys, men de har vi ikke veldig mange av i norske byer ennå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...