Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I tilfellet vil det være fysisk umulig å se en syklist før man er på gangfeltet da pga f.eks bygning eller en stor busk. Mener du da bilisten burde fått bot siden han ikke viket for syklisten som kjører i siden?

 

Det finnes regler for hvordan veier og objekter rundt skal bli bygget for å få mest oversikt, dette er det jo ikke for gangfelt. En fotgjenger ville man lett kunne se fordi de går i 4kmt mot syklister som går i 40.

Hvis sykelisten kommer i 40 er det sykelisten som vil få ansvaret når han kommer over fotgjengerfeltet selv med nye regler. Det burde alle som har lov å kjøre lovlig  vite.

Lenke til kommentar

Man skal ALDRI stole 100% på andre i trafikken og hadde folk sluttet å stå på retten sin så hadde ulykkene gått ned med  90%

 

Jeg går og sykler mye, og har aldri vært i ulykker, da jeg ser meg for før jeg krysser veien og tar hensyn til billistene, da jeg selv også er billist

Da går jeg ut i fra at du også tar hensyn til sykelistene når du kjører. Da du også er syklist?

Lenke til kommentar

Det er étt stort problem med det forslaget - og étt alvorlig stort.

 

Det store problemet er at et fåtall enkelte sykkelister kan få seg til å tro at det er langt tryggere å suse ut i gangfelt/veibane når de vet at bilene har vikeplikt. Flere sykkelister velger denne måten å krysse veien på mao.

 

Det alvorlige store problemet : For en bilist som følger med traffikken rundt seg, er det langt vanskeligere å skulle vite at sykkelisten i god fart langs gangfeltet vil komme til å gjøre en plutselig sving inn på veibanen (inn på gangfeltet).

 

I sum : Et større antall sykkelister vil komme til å krysse gangfeltet på hjul - og noen av de som gjør det, kommer med så stor fart - gjerne kombinert med plutselig og umarkert retningsendring. Dette vil medføre flere helt unødvendige skadetilfeller - ergo er jeg imot forslaget.

Jeg synes fotgjengere er farligere her, men ikke uenig.

 

Syklister gjør dette litt i dag allerede men de er lettere å forutse da de ofter stopper å tråkke et lite øyeblikk, vrir på hodet osv. når de ikke gir klare signaler men skal krysse uten å komunisere med billistene (uting men kan forutses).

 

Fotgjengere derimot går med øreklokker og skylapper og går helt i sin egen verden.

Lenke til kommentar

Stort sett, ja (+gående)

 

Så da jeg syklet i et sykkelfelt, det kom en bil bakfra og svingte til høyre rett over meg for å parkere, var det min feil? :hmm:

 

Eller da jeg lå i sykkelfeltet, og en bil skulle snike forbi bilen foran på innsiden og dro med seg meg? :hmm:

 

Du bekrefter jo stereotypien om at yrkessjåfører er hensynsløse og trafikkfarlige.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg denne tråden er meget farget av fotgjengere/sykkelister som har veldig dårlige erfaringer med bilister - og motsatt. For en ting er helt klart - i begge gruppene finner vi idioter som tror det bare er å gi gass, så går alt bare bra.

 

Selv stiller jeg i begge gruppene, og har ingen problemer med å leie sykkelen over fotgjengerfeltet - det er tryggest for meg, jeg får gjerne øyenkontakt med bilisten og vet at jeg blir sett, og ser at bilisten stopper. Hvorfor skulle ikke dette gjelde for alle? Hvorfor er det plutselig greit at en gruppe sykkelister nå skal kunne skytes ut i veien som et prosjektil med loven i hånd bare fordi de skal spare noen skarve sekunder?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv er jeg i alle 3 grupper som nevnes men mest bilist og fotgjenger. 

 

Det er aldri greit med projektiler over veien om de så er gående, joggere, sparkesykler, blades, rulleski, sykler, skateboards, segways mm.

 

Hvorfor skal det bare gjelde syklister?

De fleste nevnte gruppene regnes som fotgjengere i trafikkreglene, inkludert de som bruker rulleski, rollerblades og rullebrett, ja selv elektriske rullestoler. Fotgjengere har bilistene allerede vikeplikt for, uansett hvor fort de kommer.

 

Segway, hoverboard og lignende små elektriske kjøretøy regnes (fra 10. april i år) som en sykkel, altså et kjøretøy.

Lenke til kommentar

Veldig miljøvennlig at biler må stoppe oftere fordi syklister skal ha grønt lys. Dobbeltmoralen til politikerne skinner tvers igjennom.

 

Enig. Og konklusjonen er jo da å forby biler da de forurenser.

 

Før de innfører nye regler så må de få syklistene til å følge gjeldende regler

 

Spiller vel ingen rolle om en syklist følger reglene eller ikke, du skrev jo syklisten uansett har all skyld litt lenger opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Loven er uklar på slike ting, men generelt sett så har bilen vikeplikt

Med uklar så mener jeg at det har vært diskutert i media i mange år og svært lite har blitt gjort og det lages fortsatt farlige kryss

 

Noen plasser har de laget "bokser" foran bilene, sånn at syklistene kan være sikre på at de ikke blir påkjørt når bilene skal svinge og syklisten skal rett fram, som burde være standard over alt hvor det er sykkelfelt og der det ikke er sykkelfelt burde syklisten ha vikeplikt når den skal rett fram og bilene skal svinge

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...