Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

SeaLion skrev (4 minutter siden):

En helt sinnsyk sak... Herregud for noen klovner som står bak dette prosjektet. Greit at de har fjernet skiltet (og jeg mangler ord for resonnementet som ble brukt for å forsvare det før det var der...), men den infrastrukturen som nå er igjen er jo uansett bare tøv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Herr Brun skrev (Akkurat nå):

En helt sinnsyk sak... Herregud for noen klovner som står bak dette prosjektet. Greit at de har fjernet skiltet (og jeg mangler ord for resonnementet som ble brukt for å forsvare det før det var der...), men den infrastrukturen som nå er igjen er jo uansett bare tøv. 

Ja, ser ikke mye seriøst ut. Hva er vikepliktsituasjon mellom syklister, biler og fotgjengere ved disse sideveiene / innkjøringene?

 

Lenke til kommentar
Zlatzman skrev (24 minutter siden):

Ja, ser ikke mye seriøst ut. Hva er vikepliktsituasjon mellom syklister, biler og fotgjengere ved disse sideveiene / innkjøringene?

 

Det kommer an på hva området til høyre er, altså om man svinger av til ordinær veg eller til parkeringsplass, bensinstasjon eller lignende. (Er innkjørselen til bensinstasjonen direkte fra "hovedveien" her, eller kjører man først av på en annen vei og så inn på CK)

Mer interessant er det etter mitt skjønn at man har brukt sykkelmaur, men ikke skiltet som sykkelvei. Så det vi ser her er enn så lenge kun et fortau med maling på, så reglene for passering av gående er de samme som på fortau/gangveg. Men det kan jo være de har tenkt til å sette opp skilt, da. 

Lenke til kommentar

Hvordan greier vi i Norge å lage så mye problemer mellom biler, sykler og fotgjengere? Er virkelig så mange av oss såpass selvopptatte at man konsekvent tenker jeg, meg og meg selv i trafikken?

Det første jeg lærte på kjøreskolen da jeg kom ut på trafikkert vei var at bilkjøring var samhandling. Det kan da ikke være så jævlig vanskelig å samhandle, og ta seg tiden til å hjelpe andre frem?!

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Fordi syklister tror de kan gjøre hva de vil og fotgjengere har loven på sin side
Man lærte/lærer ikke slike viktige ting i skolen
Viktigere med kristendom og nynorsk enn trafikkregler og økonomi 

Jeg fikk vite at syklister har vikeplikt i fotgjengerfeltet når jeg kjørte opp til bil
Ingen fortalte meg dette, og dette var før alle hadde internett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

Fordi syklister tror de kan gjøre hva de vil og fotgjengere har loven på sin side
Man lærte/lærer ikke slike viktige ting i skolen
Viktigere med kristendom og nynorsk enn trafikkregler og økonomi 

Jeg fikk vite at syklister har vikeplikt i fotgjengerfeltet når jeg kjørte opp til bil
Ingen fortalte meg dette, og dette var før alle hadde internett

Holdningen din er jo like nedlatende og rævva som holdningen du kritiserer hos syklistene. Det er problemet.

Jeg sitter på jobb hver dag og hører om de samme personene som havner i trøbbel i trafikken, det være seg som bilfører, syklist eller fotgjenger. Jeg opplever så og si aldri trøbbel i trafikken, fordi jeg er innstilt på samarbeid og jeg ser på trafikkbildet som et sjakkbrett; man må tenke flere trekk fremover.

Holdningen må endre seg hos alle parter. Det har aldri hjulpet å sitte på en tue og anføre hvor perfekt en selv er mens alle andre er håpløse. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (3 timer siden):

Jeg opplever så og si aldri trøbbel i trafikken, fordi jeg er innstilt på samarbeid og jeg ser på trafikkbildet som et sjakkbrett; man må tenke flere trekk fremover.

Mange ganger jeg kunne ha tutet, men latt være fordi det ikke vil utgjøre noe
Heldigvis så har vi ikke amerikanske tilstander i Norge, hvor de tuter for alt

Aldri hatt trafikkproblemer, etter at jeg kjørte opp til lastebil og ble mye roligere i trafikken

Lenke til kommentar
18 hours ago, Dubious said:

Fordi syklister tror de kan gjøre hva de vil og fotgjengere har loven på sin side
Man lærte/lærer ikke slike viktige ting i skolen
Viktigere med kristendom og nynorsk enn trafikkregler og økonomi 

Jeg fikk vite at syklister har vikeplikt i fotgjengerfeltet når jeg kjørte opp til bil
Ingen fortalte meg dette, og dette var før alle hadde internett

Problemene starter med nordmenns "monkey mind" generalisering. Samt "meg først" mentalitet.

Du har en stor andel syklister som ikke tilhører den kategorien i det hele tatt og en stor andel fotgjengere som vaser rundt som zombies med øreklokker på øra i et travelt trafikkbilde.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (15 minutter siden):

Problemene starter med nordmenns "monkey mind" generalisering. Samt "meg først" mentalitet.

Du har en stor andel syklister som ikke tilhører den kategorien i det hele tatt og en stor andel fotgjengere som vaser rundt som zombies med øreklokker på øra i et travelt trafikkbilde.

Samt en stor del bilførere som aldri skulle hatt sertifikat slik de kjører i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Fortsettelsen av den berømte sykkelstamveien mellom Sandes og Stavanger får et par partier med 7% stigning. Vegvesenets egen håndbok for bygater (for biler) angir maks 8% stigning, så 7% er såpass bratt at mange syklister nok vil måtte leie sykkelen opp disse kneikene. Prislapp for denne forlengelsen er 1,5 milliarder kroner.

https://www.nrk.no/rogaland/mener-_sykkel-motorvei_-til-1_5-milliarder-mellom-stavanger-og-sandnes-har-for-mange-bakker-1.15461555

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (På 6.5.2021 den 2.22):

Vegvesenet skjønner ikke at det er mye hardere å sykle opp slike stigninger enn det er å kjøre de.

Slike bakker er grunnen til at jeg stoppet å sykle, og at jeg ønsker meg momsfrie elsykler.

De får installere en sykkelheis der, som fungerer en gang i skuddåret.

Lenke til kommentar

Stalheimskleiva, med maksimal stigning på 20%, var en gang en del av riksveinettet i Norge.  Det var også den bratteste riksveistigningen i Norge. Mange bilister kom seg ikke opp der, men måtte ha hjelp. Nå er veibiten erstattet av en tunnel og derfor stengt for biltrafikk oppover. Syklister har dog lov å sykle opp. Det er en øvelse kun for de aller sprekeste. Jeg har prøvd, med oppakning.

Hvis man skulle anlagt en sånn stigning for biler i dag ville man nok installert en bilheis, som fungerte en gang i hundreåret. 😉

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...