Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (19 timer siden):

Som syklist og billist så er en av tingene som irriterer meg over syklister i byer at de tror at rødt lys ikke gjelder for dem. Greit om de har egne lys, men de har vi ikke veldig mange av i norske byer ennå.

Mange trafikklys reagerer ikke på syklister. Å stå der i "ukesvis" i påvente av at det dukker opp et tyngre kjøretøy kan være en tålmodighetsprøve. Noen av disse trafikklysene reagerer heller ikke på mopeder eller motorsykler. Jeg har sett motorsyklister som har kjørt på rødt i sånne kryss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):

Å kjøre rundt med buss eller lastebil? Hvorfor skal ikke det være greit?

Noen av de utgjør en stor fare for medtrafikkanter. Det finnes imidlertid teknologi for å minimere dødsonene: egentlig burde store kjøretøy uten sånn teknologi vært forbudt i byer og tettbygde strøk.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Dubious skrev (1 time siden):

Det var svært lite informasjon i den artikkelen, så med mindre du vet mer enn det som står der...

Bildet viser i alle fall en knust sykkel inntil fortauskanten i sykkelfeltet. Ikke lett å vite nøyaktig hva som har skjedd, det kan jo være at sjåføren bare ga faen og kjørte over syklisten selv om syklisten var synlig. Men det er nok en fornuftig antagelse at blindsone har hatt noe å si i denne saken. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dubious skrev (10 minutter siden):

Må ha vært en liten kvinne om hun blir klemt mot fortauskanten

Kan du ikke lese? Jeg har ikke skrevet at syklisten ble klemt mot fortauskanten, jeg har skrevet at sykkelen er knust inntil fortauskanten. Det sier noe om hvor sykkelen (med syklisten) befant seg da hun ble påkjørt. 

Endret av Herr Brun
han eller hun -> hun
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
SeaLion skrev (1 time siden):

I dag behandler Høyesterett spørsmålet om syklisters rettigheter og plikter i kollektivfeltet.

Advokat John Christian Elden mener det hadde vært verre å sykle på gang- og sykkelveien:

– Der utsetter man fotgjengere for livsfare. Det spørs om det er å foretrekke, verken for politikere eller dommere, sier Elden.

Elden; Så du mener syklister skal bryte loven der? (det er eneste måten det utsagnet stemmer) 

Lenke til kommentar
52 minutes ago, D0vendyret said:

Advokat John Christian Elden mener det hadde vært verre å sykle på gang- og sykkelveien:

– Der utsetter man fotgjengere for livsfare. Det spørs om det er å foretrekke, verken for politikere eller dommere, sier Elden.

Elden; Så du mener syklister skal bryte loven der? (det er eneste måten det utsagnet stemmer) 

Det er tydelig at elden er advokat. 

Man sykler fult lovlig på gang- og sykkelvei fordi det er mange ganger livsfarlig å sykle i veibanen blant uansvarlige bilsjåfører. Har selv nesten blitt kjørt ned av supertrøtte sjåfører tidling på morningen. Folk kjører bil selv om de ikke har sovet nok.

En syklist kan valgfritt ferdes på GSV eller vei. På fortau der i mot er jeg enig med elden der bør man unngå å sykle.

Det som der i mot er livsfarlig er gående i gang- og sykkelvei som har øretelefoner eller plugger i ørene og ikke er oppmerksom på lyder og ting som skjer rundt en og gjerne vingler som en halvfull gås i feltet, ikke ser seg for eller gir noe tegn før de endrer retning etc.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Enig at sitatet er litt uheldig. Men har du sett den alternative sykkelveien? Den består av to tynne bruer der det ikke er plass til to i bredden. Resten av veien også veldig smal. Skarpe svinger. Biler som kommer ut bak hekker fra parkeringsplasser. Undergang med 90 graders-sving så man ikke ser hva som kommer i mot. En bratt bakke ned og opp. Her skal tusenvis av syklister trykke seg igjennom, sammen med utallige gående hver dag.

Versus å bare sykle fint og rakt frem på bilveien.

Så det er nok ikke at man oppfordrer til at syklister skal bryte loven der. Det er mer i samme stil som man ikke legger E6 rett igjennom en 30 sone med skolebarn. Det vil skje en ulykke før eller siden.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Matsemann said:

Enig at sitatet er litt uheldig. Men har du sett den alternative sykkelveien? Den består av to tynne bruer der det ikke er plass til to i bredden. Resten av veien også veldig smal. Skarpe svinger. Biler som kommer ut bak hekker fra parkeringsplasser. Undergang med 90 graders-sving så man ikke ser hva som kommer i mot. En bratt bakke ned og opp.

Versus å bare sykle fint og rakt frem på bilveien.

Så det er nok ikke at man oppfordrer til at syklister skal bryte loven der. Det er mer i samme stil som man ikke legger E6 rett igjennom en 30 sone med skolebarn. Det vil skje en ulykke før eller siden.

Jeg ser at jeg tok det litt ut av konteksten og en risikabel og dårlig sykkelvei er noe man gjerne ofte unngår ja. Særlig om man sykler med klikkpedaler og det kan være vanskelig å stoppe ol.

Det er mange stygge underganger i områder som er ment for syklister, helt klart. Selv mener jeg reglementet for hvordan man skal lage sykkelveier i Norge holder altfor lav standard - mildt sagt. At det ikke skjer uhell på en del av disse i Oslo oftere er et mirakel spør du meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg sykler selv forsiktig igjennom den passasjen. Synes bare det er så dårlig infrastruktur at jeg blir frustrert. Et annet alternativ er å sykle på oppsiden ved Nordstrand/Ljabru, noe jeg ofte gjør på langtur. Men det er jo betydelig mange flere høydemetere og ikke noe man kan forvente av hvermannsen til/fra jobb om man vil ha flere til å sykle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke saken om denne har brutt VTL3 det egentlig dreier seg om da - om denne har vært til unødig hinder?
Det er jo lov å sykle i begge de feltene, også gang og sykkelfelt. 

Uten tvil vil det lage presedens og det er fint. Men vil det kun lage presedens for kollektivfelt mon tro, eller kjørefelt/trafikk generelt (med/uten gang/sykkelfelt?)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...