Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

attachicon.gifsykkel.png

 

Lilla sykkel i sykkelfelt skal rett frem. Blå bil skal til venstre. Blå bil har vikeplikt, ikke sant?

 

Her går ikke sykkelfeltet igjennom krysset, har det noe å si?

I trafikkreglenes paragraf 7:

 

"3. Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder. Kjørende som vil svinge inn over fortau har vikeplikt for gående og syklende som ferdes på fortauet."

 

paragraf 1:

 

"c) Kjørebane: Den del av vegen som er bestemt for vanlig kjøring.

d) Kjørefelt: Hvert enkelt av de langsgående felt som en kjørebane er delt i ved oppmerking, eller som er bredt nok for trafikk med en bilrekke."

 

Så ja jeg kommer til at blå bil har vikeplikt.

 

Rent praktisk så er dette en farlig situasjon for den syklende. Jeg pleier å forlate sykkelfeltet om trafikken tillater det og ligge midt i kjørefeltet gjennom krysset dersom jeg ser det er en risiko for å bli påkjørt gjennom et slikt kryss. Dersom det ikke er praktisk å gjøre dette må man forsikre seg om at man er blitt sett ved blikkontakt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I trafikkreglenes paragraf 7:

 

"3. Kjørende som vil svinge har vikeplikt for gående eller syklende som skal rett fram på kjørebanen eller vegens skulder.

 

Høres faktisk ut som at bilen også har vikeplikt selv om det ikke hadde vært sykkelfelt, og jeg kom syklende på innsiden.

 

Om begge kjører ved siden av hverandre inn i krysset, er det jo åpenbart bilen må se seg for når den svinger over. Men hva med når syklisten kommer i høyere fart bak?

 

Men ja, en farlige situasjoner i kryss jeg opplever ofte her i Oslo. Går alltid bra, men 100% fordi jeg selv er oppmerksom. Så spørsmålet er litt hvor mye rett jeg har i å kjefte på bilene etterpå :hmm:

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Høres faktisk ut som at bilen også har vikeplikt selv om det ikke hadde vært sykkelfelt, og jeg kom syklende på innsiden.

Enig

 

HøreOm begge kjører ved siden av hverandre inn i krysset, er det jo åpenbart bilen må se seg for når den svinger over. Men hva med når syklisten kommer i høyere fart bak?

Da blir det fort delt skyld, forbikjøring i kryss er jo heller ikke lov.  

 

Skyld er jo imidlertid underordnet. Det viktige er å unngå skade.

 

Men ja, en farlige situasjoner i kryss jeg opplever ofte her i Oslo. Går alltid bra, men 100% fordi jeg selv er oppmerksom. Så spørsmålet er litt hvor mye rett jeg har i å kjefte på bilene etterpå :hmm:

Ytringsfrihet har du jo, men å drive med kjefting i trafikken har gjerne lite for seg uansett hvor mye rett en har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Da blir det fort delt skyld, forbikjøring i kryss er jo heller ikke lov.

Ja, men er det eget sykkelfelt vet jeg ikke helt om jeg vil definere det som forbikjøring. Blir kanskje en vurderingssak fra kryss til kryss.

 

Skyld er jo imidlertid underordnet. Det viktige er å unngå skade.

 

Ytringsfrihet har du jo, men å drive med kjefting i trafikken har gjerne lite for seg uansett hvor mye rett en har.

Enig i disse to. Jeg siktet ikke til skrikekamper i trafikken, det vinner ingen på. Men jeg kjefter/mumler fortsatt til meg selv i det jeg sykler videre, og da greit å vite om det er berettiget eller ikke.

Lenke til kommentar

Ja, men er det eget sykkelfelt vet jeg ikke helt om jeg vil definere det som forbikjøring. Blir kanskje en vurderingssak fra kryss til kryss.

Det er forbikjøring når du kjører forbi, dette endres ikke av om det er sykkelfelt eller ei. Det finnes unntak som gir lov til å kjøre forbi i kryss, men jeg ville ikke prøvd å påberope meg de her. Svaret for den skisserte situasjonen blir uansett at da er det i strid med veitrafikklovens paragraf 3.

 

Det at du sykler og at du sykler i sykkelfelt gir begge deg lov til å kjøre forbi på høyre side, men alle andre regler for forbikjøring må fortsatt overholdes.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enig

 

Da blir det fort delt skyld, forbikjøring i kryss er jo heller ikke lov.  

 

Skyld er jo imidlertid underordnet. Det viktige er å unngå skade.

 

 

Ytringsfrihet har du jo, men å drive med kjefting i trafikken har gjerne lite for seg uansett hvor mye rett en har.

 

Forbikjøring? Skal ikke all forbikjøring skje på venstre side?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Advarsel til trondheimsbilistene, som syklist systemskifter jeg hver dag. Dette føles tryggere og er vesentlig raskere enn å følge veiplanleggernes anlegg for myke trafikkanter mange steder.

 

Dette eksemplet er fra Stavne-området (vest for Nidelva). Jeg kommer nordover på GSV-en (oransj strek) og ser over skuldra om det er klart for å krysse ved gangfeltet, eller om noen tydelig viker for å slippe meg over. Så svinger jeg ut i rundkjøringen og kjører som kjøretøy (sykkel ER kjøretøy) gjennom området, ikke slik veiplanleggerne har lagt opp til for myke trafikkanter (rosa prikkestreker).

 

Jeg har aldri opplevd tuting eller farlige situasjoner, men er alltid forberedt på å stoppe midt i rundkjøringene i tilfelle en bilist fra en sidevei ikke viker som man skal (det har skjedd, men kun én gang).

 

post-51414-0-49150700-1552672813_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Politiet mener visst man må sykle med refleksvest, selv om man har baklys?

 

https://www.nrk.no/hordaland/belgisk-turist-vart-pakoyrd-og-drepen-_-bilisten-blir-ikkje-straffa-1.14540285

 

 

Politiadvokat Kjersti Katrine Svendsen seier til NRK at dette er i tråd med hennar innstilling. Dei meiner sjåføren ikkje kan klandrast for at han ikkje såg syklisten.

Syklisten brukte ikkje refleksvest og var lite synleg trass i at det var baklys på sykkelen.

– Dette kan vera ei påminning til syklistar om at det er lurt med refleksvest, også på sommaren.

 

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar

Bilister kan ha også problemer med å oppfatte motorsyklister på veien, fordi de ubevisst kun ser etter annen biltrafikk, og derfor lett overser tohjulinger.

 

Det første man lærer i teorikurset for MC-lappen er å gjøre seg mest mulig synlig, også på dagtid. Bl.a å benytte fjernlys på dagtid, selv om det egenlig ikke er tillatt. Og benytte refleksvest. Så syklister bør gjøre det samme, for de er enda mer usynlige i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

En ting jeg oppfordrer alle til er å i tillegg til å ha blinkende veldig sterkt rødt ledlys under salen så bør man ha blinkende ledd også bakpå hjelmen samt evt. på ryggsekken om man har på seg det.

 

Ser man ikke vedkommende da så hjelper det ikke med refleksvest. Litt av problemet er at mange kjører for tett innpå kantlinja rundt blindsvinger hvor det fort kan være en syklist som så blir påkjørt bakfra.

 

Eksempler:

 

 

 

 

Det er også enkelt å kjøpe noen små røde ledlys man fester på selv og kan lade med USB.

Da begynner man å gå tom for unnskyldninger om man ikke "ser" syklisten.

 

Jeg er alltid nøye med gode lys når det er sterk sol. I mørket trenger man ikke like sterke lys for å synes.

 

Men nå var det nytt for meg at hvis man ikke ser en person eks. i fotgjengerfeltet pga blendende sol så fritas man for ansvaret så lenge mammaen med barnevogn ikke gikk med refleksvest. Greit å kunne henvise til denne saken om det uhellet noen gang skulle forekomme.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Vær ekstra oppmerksomelbiler, man hører ikke om de gir "gass" (strøm) i stedet for å stoppe!

På ettermiddagene sykler jeg sørover på GSV-en nede på Selsbakk (Trondheim) og rekker ut hånda i god til for å svinge over gangfeltet og fortsette opp Gamle Okstadbakkene. Mange bilister viker og slipper meg over, selv om syklisten har vikeplikt, slik at jeg slipper å stå av sykkelen og kommer meg raskt over gangfeltet. Forleden dag så jeg at det kom en bil langt bak meg (sørover) og bilen som kjørte nordover bremset tydelig for å slippe meg over. Heldigvis så jeg meg for bakover én gang til, og oppdaget at bilen nordfra ikke bremset, men økte farten kraftig. Hadde det vært en fossilbrenselbil ville jeg hørt gasspådraget, men dette var en elbil, så akselerasjonen var lydløs. Svosj så fór den forbi.

Jeg rakk heldigvis å stoppe, ellers kunne dette gått riktig ille, men veltet og pådro meg litt asfalteksem. Så varsko her: Vær ekstra oppmerksom på elbiler i trafikken, de er skumle fordi de er støysvake.

 

post-51414-0-02505200-1561120752_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...