Gå til innhold

Den store syklister-i-trafikken-tråden


SeaLion

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

og da forsvinner hele poenget med elsykkel..

Billigere med moped

 

Det er vel gjerne grunnen til at de ikke er så populære i Norge. I Sveits har de mer eller mindre samme regler som i Norge, men i Sveits er de mer restriktive med sykler (ingen fortaussykling), som gjør at mange kjøper de raskere elsyklene med nummerskilt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+5132

Det er bare Norge, Island og Nord-Korea som tillater sykling på fortau.

Enkelte steder i USA tillater det også (Boston og Washington DC iallfall). Sikkert andre land også. Så spesielt er det ikke.

Lenke til kommentar

I resten av Europa, selv i våre naboland Sverige og Danmark, er fortaussykling forbudt. Så jo, det er spesielt.

 

Det har vært foreslått å forby dette i Norge også, flere ganger, men med milevis av den særnorske bastarden gang- og sykkelvei, så ville et sånt forbud bydd på trafikkale problemer, påstås det.

Lenke til kommentar

Veiplanleggere må snart slutte med å tenke på syklister som "rullende fotgjengere på søndagstur". Her er et eksempel fra virkeligheten (ved City Syd i Trondheim) med mitt alternative forslag.

post-51414-0-06601400-1534156612_thumb.jpg

 

I Vegvesenets egne retningslinjer N100 for veiutforming står det at sykkeltraséer skal ha en minste kurveradie på 40 meter. Kurveradien ved den røde ringen er 10 meter og ved den gule (midt i en bakke) bare 5 meter.

Noen mener slike svinger legges inn for å dempe farten på syklistene. Når skal man begynne å legge inn skarpe svinger på motorveier for å dempe farten på bilister?

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Men når 9 av 10 syklister ikke følger eller kan trafikkreglene her til lands, så burde de etter mitt syn holde seg langt unna veibanen.

 

Folk som bryter vikeplikt, sykler på rødt eller som deiser uti veibanen over et gangfelt fra et uoversiktlig sted (eller gangfelt generelt) hvor man risikerer å sende en stakkar i rullestol for resten av livet er vel noe de fleste som kjører bil ser titt og ofte.

 

HVOR vanskelig er det f.eks å GÅ AV sykkelen når du skal over veien? Så å si de eneste jeg ser som gjør dette, er de aller yngste som går på barneskolen.

 

Var forøvrig i Danmark i ferien, å der så ting ut til å være mye bedre tilrettelagt for syklister.

Endret av Simkin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veiplanleggere må snart slutte med å tenke på syklister som "rullende fotgjengere på søndagstur". Her er et eksempel fra virkeligheten (ved City Syd i Trondheim) med mitt alternative forslag.

 

attachicon.gifsykkelbruer_v_city_syd.jpg

 

I Vegvesenets egne retningslinjer N100 for veiutforming står det at sykkeltraséer skal ha en minste kurveradie på 40 meter. Kurveradien ved den røde ringen er 10 meter og ved den gule (midt i en bakke) bare 5 meter.

Noen mener slike svinger legges inn for å dempe farten på syklistene. Når skal man begynne å legge inn skarpe svinger på motorveier for å dempe farten på bilister?

Slik jeg tolker kartet er det terrenget som gjør det nødvendig med en skarp sving ved den gule ringen, for å komme under broen.

Utformingen på sykkelbroen til høyre kan henge sammen med utbyggingskostnader, ditt forslag ser dyrere ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men når 9 av 10 syklister ikke følger eller kan trafikkreglene her til lands, så burde de etter mitt syn holde seg langt unna veibanen.

 

Folk som bryter vikeplikt, sykler på rødt eller som deiser uti veibanen over et gangfelt fra et uoversiktlig sted (eller gangfelt generelt) hvor man risikerer å sende en stakkar i rullestol for resten av livet er vel noe de fleste som kjører bil ser titt og ofte.

 

HVOR vanskelig er det f.eks å GÅ AV sykkelen når du skal over veien? Så å si de eneste jeg ser som gjør dette, er de aller yngste som går på barneskolen.

 

Var forøvrig i Danmark i ferien, å der så ting ut til å være mye bedre tilrettelagt for syklister.

Jeg går av når jeg skal over gangfelt, men noen bilister tror jeg tolker det som en provokasjon. "Bruker mest mulig tid på å krysse liksom, jævla syklist!"-typer.

 

De fleste biler stopper uansett, så hvorfor ikke fjerne den idiotregelen om å gå av?

Endret av 8DX8QO0Y
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste biler stopper uansett, så hvorfor ikke fjerne den idiotregelen om å gå av?

 

Regelen finnes ikke, så det er ingenting å fjerne. Det finnes ingen plikt å gå av sykkelen for å gå over veien. Det er tillatt å sykle både på fortau, i gågater og i gangfelt (fotgjengerovergang).

 

§ 18.Særlige bestemmelser for syklende

3. Sykling på gangveg, fortau eller i gangfelt er tillatt når gangtrafikken er liten og syklingen ikke medfører fare eller er til hinder for gående. Slik sykling må ved passering av gående skje i god avstand og i tilnærmet gangfart.

 

Lenke til kommentar

Jeg går av når jeg skal over gangfelt, men noen bilister tror jeg tolker det som en provokasjon. "Bruker mest mulig tid på å krysse liksom, jævla syklist!"-typer.

 

?

Det må være en veldig liten andel som blir provosert av at du går av sykkelen..og hvis de gjør det er det vel lite å bry seg om?

Jeg kan garantere deg at det er atskillig flere bilister som blir irriterte om du velger å krysse gangfeltet på sykkelen, at de må vente 3 sekunder ekstra bryr de seg lite om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Begynt å filme når jeg sykler til jobb. Tre nestenulykker denne uka, alle på samme form: jeg sykler i sykkelfelt, bil tar meg igjen, svinger umiddelbart til høyre. Jeg er årvåken, så det ender bra. Men burde ikke vært nødvendig. Se seg for når man krysser sykkelfeltet, spesielt når man akkurat har passert en syklist der..

post-87384-545231_thumb.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jepp. Der er det forbudt å blande syklister og fotgjengere. Det er ikke tillatt å sykle på fortau i Danmark, og det finnes ingen kombinerte gang- og sykkelveier i Danmark.

og i Norge bygges det nesten bare gang- og sykkelveier

 

Skal man få syklistene bort fra gående og kjørende/biler, så må det bygges egne sykkelveier

Jeg kommer alltid til å sykle i veien 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...