Gå til innhold

Ateistisk syn, døden og bønn


Anbefalte innlegg

Du som er ateist, sett at du ble dømt til døden, gjerne uskyldig dømt, og satt på "death row" med 3 dager igjen å leve. Hvor sikkert regner du det er at du ikke ville forsøke å be til en eller annen gud i løpet av den tiden?

 

Som barn var jeg ut for en ulykke. Jeg var vel en 10 år. Jeg trodde jeg kom til å bli blind, og jeg ba til "Gud" i 15 min mens jeg ventet på legen. Men både før og etter var kristendommen og kristne liksom noe "teit" som vi gjorde narr av.

 

Vanskelig å vite med sikkerhet hvordan man reagerer i situasjoner man ikke har vært i før. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mange år siden, så jeg for meg muligheten for at jeg kanskje ville folde mine hender i en slik situasjon - sånn for sikkerhets skyld. Den tiden er omme. Sannsynligheten for at en Gud finns, er like stor,men at det skal være den kristnes gud er så usannsynlig at jeg tenker ikke lenger på den muligheten.

 

Dersom det finnes en Gud som har skapt universet og det finnes et liv etter døden. så gjelder det for alle.

 

En ting er sikkert. Dør jeg og våkner opp etterpå så blir jeg mektig overasket.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tror mange tenker "why not" når du er i en slik situasjon.

 

Ja enig, det er jo et godt poeng.

 

Hvor stor andel "finner lyset"?

 

 

Sikkert en del som kanskje tror at siden de ba til gud og det gikk bra, så må det være en gud, akkurat samme måte som alle andre troende rasjonaliserer det på. 

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

 

 

Du som er ateist, sett at du ble dømt til døden, gjerne uskyldig dømt, og satt på "death row" med 3 dager igjen å leve. Hvor sikkert regner du det er at du ikke ville forsøke å be til en eller annen gud i løpet av den tiden?

Be om hva?

Jeg hadde nok håpet på at tilfeldighetene og rettsystemet ville forandre mening før de 3 dagene var omme.

Og som Thonord er inne på, hvem av gudene skulle jeg valgt?`Skulle jeg bare sendt ut noen friendrequests til alle gudene jeg kom på i farten så oddsen hadde steget noe?

Lenke til kommentar

Sikkert en del som kanskje tror at siden de ba til gud og det gikk bra, så må det være en gud, akkurat samme måte som alle andre troende rasjonaliserer det på.

Tenkte mer på situasjonen på "death row". Hva skader det å be? Men blir vel det samme som i situasjonen min som jeg beskrev.

 

*

 

Jeg vet ikke hva man kan be om. Kanskje man kan be om "frelse"? Ikke at jeg selv syns det er noen fornuftig grunn til det, jeg bare tenker på hva enkelte kanskje gjør.

Lenke til kommentar

 

 

 

Du som er ateist, sett at du ble dømt til døden, gjerne uskyldig dømt, og satt på "death row" med 3 dager igjen å leve. Hvor sikkert regner du det er at du ikke ville forsøke å be til en eller annen gud i løpet av den tiden?

Be om hva?

Jeg hadde nok håpet på at tilfeldighetene og rettsystemet ville forandre mening før de 3 dagene var omme.

Og som Thonord er inne på, hvem av gudene skulle jeg valgt?`Skulle jeg bare sendt ut noen friendrequests til alle gudene jeg kom på i farten så oddsen hadde steget noe?

 

Du misforstår! Evig liv ville være for alle. En felles Gud og ferdig med det.

Lenke til kommentar

Hvor sikkert regner du det er at du ikke ville forsøke å be til en eller annen gud i løpet av den tiden?

100% sikkert. Ikke fordi det er et prinsipp, men fordi jeg har viktigere ting å tenke på enn å begynne å omvende hjernen til religiøs osv.

 

Jeg har sett helter i amerikanske filmer ty til bønn i nær døden-situasjoner uten å vise religiøsitet ellers. Da har jeg tenkt "wtf, prøv heller å komme deg heller ut av situasjonen, skriv et notat til dine etterlatte, eller trøst de du er sammen med, enn å kaste bort tid på det der fjaset". Skal man først bli sentimental og filosofisk i et sånt øyeblikk så har jeg i motsetning til bønn, sansen for (spolier-vasel!) Tears in rain-monologen i Blade Runner. Døden er endelig!

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette høres litt ut som "No atheists in foxholes" opplegget. 

 

Hadde det vært tilfellet at jeg hadde havnet på deathrow uskyldig så hadde det vært mer tid brukt på å se hva en kan gjøre på å komme seg ut... mer å få ut av å be til en advokat enn en gud i dette tilfellet om du forventer at noe blir gjort. 

Lenke til kommentar

Jeg føler meg ikke sikker på hva jeg ville gjort, om jeg var i en veldig ekstrem situasjon. Det er ikke godt å vite hvordan man reagerer da, når man allerede vet at man er i stand til å gjøre mye irrasjonelt under press. Så jeg utelukker ikke at jeg ville gjort det, men jeg syns absolutt ikke det taler for religion. Det handler bare om at er man veldig "presset", så gjør man irrasjonelle ting. Noen mennesker mer enn andre, mange trenger ikke engang å være presset (det er jo tross alt veldig mange religiøse). Det ville jo vært irrasjonelt å be til "Gud", siden det ikke har noen effekt på noe som helst - det er som dere sier bedre å fokusere på ting som kan ha effekt, om de finnes.

Lenke til kommentar

Jeg føler meg ikke sikker på hva jeg ville gjort, om jeg var i en veldig ekstrem situasjon. Det er ikke godt å vite hvordan man reagerer da, når man allerede vet at man er i stand til å gjøre mye irrasjonelt under press. Så jeg utelukker ikke at jeg ville gjort det, men jeg syns absolutt ikke det taler for religion. Det handler bare om at er man veldig "presset", så gjør man irrasjonelle ting. Noen mennesker mer enn andre, mange trenger ikke engang å være presset (det er jo tross alt veldig mange religiøse). Det ville jo vært irrasjonelt å be til "Gud", siden det ikke har noen effekt på noe som helst - det er som dere sier bedre å fokusere på ting som kan ha effekt, om de finnes.

 

Jeg har opplevd altfor mange ganger at det har effekt i mitt liv, til at dette kan være sant. Jeg tviler ikke et sekund på at Gud hører mine, og andres bønner. Det er kraft i Jesu navn, det har jeg sett og opplevd personlig. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg føler meg ikke sikker på hva jeg ville gjort, om jeg var i en veldig ekstrem situasjon. Det er ikke godt å vite hvordan man reagerer da, når man allerede vet at man er i stand til å gjøre mye irrasjonelt under press. Så jeg utelukker ikke at jeg ville gjort det, men jeg syns absolutt ikke det taler for religion. Det handler bare om at er man veldig "presset", så gjør man irrasjonelle ting. Noen mennesker mer enn andre, mange trenger ikke engang å være presset (det er jo tross alt veldig mange religiøse). Det ville jo vært irrasjonelt å be til "Gud", siden det ikke har noen effekt på noe som helst - det er som dere sier bedre å fokusere på ting som kan ha effekt, om de finnes.

Jeg har opplevd altfor mange ganger at det har effekt i mitt liv, til at dette kan være sant. Jeg tviler ikke et sekund på at Gud hører mine, og andres bønner. Det er kraft i Jesu navn, det har jeg sett og opplevd personlig. :)

 

 

I anstendighetens navn ber jeg deg be om en kur for kreft og AIDS.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...