Gå til innhold

Norge tar imot 10.000 flyktninger fra Syria.


Anbefalte innlegg

Du lever vel på dine foreldere da (gratis bolig, mat, m.m.)  og har aldri gjort et "arbeidesslag".  :( Og det er ikke helt det samme, ellers hadde du ikke kommet noe slikt naivt sprøyt.

Nå må du gi deg.

 

Jeg bor for meg selv, får ingenting hjemmefra. Jeg har jobbet siden jeg var 13, fulltid fra jeg gikk ut av videregående. Nå er jeg student, så har bare deltidsjobb.

 

Ikke bli spåkone med det første, vær så snill.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vet ikke hva du "prater" om, bare "viss vas". Men, det er jo ikke noe nytt fra deg.  :)

 

Dersom du mener at jeg har mistolket lover og regler her, så må du gjerne dokumentere det.

 

Undrer på både din etniske herkomst og din naive alder?

 

 

Hvorfor? Blir mine argumenter mer eller mindre riktige avhengig av hvor jeg kommer fra?

 

For ordens skyld, min mors slekt er fiskere fra Romsdal, og min fars slekt bønder fra Nordmøre. Så langt tilbake som jeg har giddet å sjekke.

 

Du nevner som eks. "fylle hyller", men de fyller ikke bare hyller! Slik jobb går på rundgang, så de ikke får for ensidig jobb og får belastingsskader. Vet du ikke det engang? 

 

 

Joda, jeg vet det. Jeg har jobbet i butikk selv i flere år. De sitter i kassen også, og gjør andre jobber. Det krever ikke høyere utdanning det heller. Det krever derimot språkkunnskaper, så det må være en prioritet. Min lokale Meny-butikk som ligger i det lokale innvandrerstrøket har flere asylsøkere i slike jobber. 

 

Er du 10 år?

 

 

Jeg er 58. Ikke at jeg ser at det er relevant.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Korleis veit me at det er dei mest trengande som ev. vert blant dei 10 000? Det veit me ikkje. Dei mest trengande får truleg aldri sjansen til å koma til Noreg.

 

Då er det feil å bruka mangfoldige milliardar på så få, og berre gløyma resten, og samtidig risikera mange negative følgjer her i landet.

 

Det er misforstått godhet å ta inn så mange frå Syria. Rein dumskap, og det bør ikkje skje.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Korleis veit me at det er dei mest trengande som ev. vert blant dei 10 000? Det veit me ikkje. Dei mest trengande får truleg aldri sjansen til å koma til Noreg.

 

Jo. I den grad vi kan stole på FNs høykommisær for flyktninger. De har nemlig identifisert 380 000 blant de millioner som er registrert

på flukt som ikke kan få den nødvendige hjelpen i flyktningeleirene eller hjemlandet. Det være seg grunnet politisk eller religiøs overbevisning, sykdom og annet.

 

Dette er ikke asylsøkere som kommer til landet uanmeldt og som så må vurderes enkeltvis av UDI. Dette er flyktninger som allerede er vurdert som særlig trengende og som gis opphold gjennom offisielle kanaler.

 

Då er det feil å bruka mangfoldige milliardar på så få, og berre gløyma resten, og samtidig risikera mange negative følgjer her i landet.

 

 

Det forutsetter at det er et enten eller. Og at derfor må man prioritere eller, altså de mange som kan hjelpes i hjemlandet eller nabolandene framfor de som ikke kan, fordi det blir billigere. Men dette er to distinkte grupper som begge trenger hjelp. Vi bør yte vår skjerv til begge.

 

Det er misforstått godhet å ta inn så mange frå Syria. Rein dumskap, og det bør ikkje skje.

 

 

Det står det deg selvsagt fritt å mene.

 

Geir :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi nekter dem ikke å jobbe!

 

Ikke? Reglene ble innstrammet i 2009. Det er nå et krav for å få midlertidig arbeidstillatelse at asylintervjuet er gjennomført, at det ikke er tvil om identiteten, og at det ikke er aktuelt å bortvise vedkommende. I tillegg er UDI gitt mulighet til å avslå etter skjønn. Og dette gjelder altså etter søknad. Utgangspunktet er at de ikke får jobbe, men de kan søke om å få lov. Edit: Asylintervjuet har vel 10 måneders ventetid nå, og i mens sitter de på mottak på Vang og andre bygdekommuner. Hvor skulle de få tilbud om jobb hen?

 

De fleste av dem har ikke skolering og kompetanse til et teknologisk samfunn som det norske.

 

Det er selvsagt et problem. Men vi har jo mange jobber som ikke trenger så voldsomt med skolering. Alle de som fyller hyllene på min lokale Rema-butikk, for eksempel. 

 

Edit: Siden jeg fikk kjeft for den formuleringen: Jada, de gjør andre ting også. Som heller ikke trenger mye skolering.

 

Geir :)

 

Er det ikke en viss rift om slike jobber. Joda, disse folkene kan sikkert jobbe på Rema - men de bør isåfall være de best kvalifiserte og konkurrere på normale vilkår. Hvor realistisk er det at en analfabet som ikke snakker språket utkonkurrerer en skandinavisk student til en slik jobb?

Lenke til kommentar

Er det ikke en viss rift om slike jobber. 

 

Jo det er en rift om jobbene her i landet. Men flere mennesker betyr ikke bare flere arbeidssøkere, det betyr flere kunder for de samme butikkene, flere jobber i andre næringer og så videre. Og ja, i utgangspunktet finansiert av staten gjennom tilskuddet til bosetting av flyktninger. Det er ikke gratis.

 

Joda, disse folkene kan sikkert jobbe på Rema - men de bør isåfall være de best kvalifiserte og konkurrere på normale vilkår. 

 

 

Selvsagt. Og som jeg sa i et senere innlegg, i min lokale Meny-butikk jobber det flere asylsøkere. De har lært seg språket, og fungerer utmerket.

 

Hvor realistisk er det at en analfabet som ikke snakker språket utkonkurrerer en skandinavisk student til en slik jobb?

 

 

Hvorfor tror du folk fra Syria er analfabeter? De har pliktig skolegang, som i Norge, og idag er det bare 9% av syriske menn og 18% av syriske kvinner som ikke kan lese og skrive. Syria har 21 universiteter, bare i Damaskus studerer det 180 000 mennesker. (Om vi skal tro Wikipedia.)

 

Det er kanskje motsatt: Et vel så stort problem her i landet er at flyktninger og asylsøkere er overkvalifisert for jobbene de blir tilbudt. Universitetsutdannede innvandrere vasker gulv og kjører drosje, fordi de ikke får godkjent sin kompetanse her.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Gidder ikke sitattårn :)

Jeg har vel sagt før at jeg er for at de med relevant utdanning kan komme hit. Her på campus/MatNat jobber det mange fra land langt borte, også godt oppe i systemene. I så måte er kanskje realister blant de vi burde vurdere å sile ut, da disse enklere får relevant jobb. Men! Det er vel ikke blant disse forkjemperne mener vi burde lete, det er kanskje nettopp analfabetene man kan hevde trenger å komme hit mest...? I tillegg til invalide og tilsvarende.

 

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Jeg har vel sagt før at jeg er for at de med relevant utdanning kan komme hit. Her på campus/MatNat jobber det mange fra land langt borte, også godt oppe i systemene. I så måte er kanskje realister blant de vi burde vurdere å sile ut, da disse enklere får relevant jobb. Men! Det er vel ikke blant disse forkjemperne mener vi burde lete, det er kanskje nettopp analfabetene man kan hevde trenger å komme hit mest...? I tillegg til invalide og tilsvarende.

 

Tja, om jeg regnes som en av disse forkjemperne vet jeg ikke, men i så fall mener jeg at de som trenger det mest er de som trenger beskyttelse eller annen assistanse. Jeg synes ikke vi skal bruke asylinstituttet til å løse fattigdomsproblemer. 

 

Så er jeg jo som kjent liberalist, og synes godt at syrere med relevant kompetanse kan komme hit som arbeidsinnvandrere om noen vil gi dem jobb, uavhengig av flyktningesituasjonen. Og jeg synes heller ikke det er galt at folk løser sine egne fattigdomsproblemer ved å søke lykken i rikere land. Men det er altså ikke en begrunnelse for asyl i seg selv.

 

Og jeg synes at når flyktninger/asylsøkere først er kommet hit, og lærer seg språket og kommer seg i jobb, så bør de kunne "skifte innvandringsfil" og få opphold som arbeidsinnvandrere, og la andre trengende ta over plassen i asylkøen. Nettopp derfor mener jeg at vi skal prioritere å få dem integrert og i jobb.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Kunne man ikke heller slått to fluer i en smekk og funnet arbeidsdyktige flyktninger, da? Man er da en flyktning selv om man har mastergrad i et eller annet, og fint finner seg jobb på egenhånd. Da bør man kvalifisere for kvoten.

 

Det virker som at du har misset hele poenget med flyktningehjelp og blander sammen arbeidsinnvandrere og flyktninger.

 

Igjen, flyktninger tar vi ikke til Norge for vår egen del, men for deres skyld. Er man alltid avhengig av å få noe igjen om man skal kunne bidra med hjelp?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Men fikk du ikke med deg grunnen for at Oslo`s befolkning vokser?

  • Oslo-kvinner fødte flere barn enn i 2013.
  • Levealderen fortsetter å stige. Antall døde falt kraftig.
  • Flere velger å bli boende i Oslo. For første gang siden 2007 flytter flere til Oslo fra andre deler av landet enn omvendt.

Det siste betyr at nettoutflyttingen av etnisk norske barnefamilier fra Oslo til særlig Akershus og Østfold har bremset opp.

Altså så drukner vi ikke i en flyktningestrøm av Jihadister riktig enda...

Du hoppet glatt over dette.

 

– Befolkningsveksten de andre snakker varmt om er i realiteten innvandring og vekst i innvandrerbefolkningen. Det utgjør 70 prosent, sier Hagen.

 

Hagen viser til de siste tilgjengelige tallene fra Statistisk Sentralbyrå på området. SSB-rapporten fra 2012 viser at etniske nordmenn vil stå for bare 6,4 prosent av befolkingsveksten fram mot 2030. 70 prosent er andelen når også vestlig innvandring og østeuropeisk arbeidsinnvandring er unntatt.

Lenke til kommentar

Begge deler kan være sant. Det vil si at ja, det kan være innvandrere som står for det meste av befolkningsveksten (som ikke er det samme som at det er nyinnvandring.) Samtidig som nordmenn har sluttet å flytte fra Oslo. 

 

Det vil i så fall si at den "fargerike" hovedstaden er i ferd med å gå seg til. Det blir flere med innvandrerbakgrunn uten at etniske nordmenn får lyst til å rømme av den grunn.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Underbygge en slik påstand? Man skulle jo tro at det er generell kunnskap at ikke alle mennesker i verden bare kan pakke sammen å flytte fordi de har lyst. Jobb er såklart det største hinder, men også familie spiller inn.

 

Har man en god jobb så vil man tåle ganske mye i privatlivet før man velger å si opp jobben og flytte.

Endret av Apox
Lenke til kommentar

Er jo ikke alle som har mulighet til å flytte vekk fra oslo selv om de har lyst.

 

Det er sant. 

 

Men andelen som kan og ikke kan vil neppe variere mye over et begrenset tidsrom. Så hvis det stemmer som artikkelen sier at færre nå flytter ut av byen, så er det neppe fordi alle som "kan" har rømt alt. Det er jo i hovedsak snakk om "lokal" utflytting, altså til Akershus og Østfold, steder der man kan bo og fortsatt jobbe i Oslo. 

 

Nå er vi jo noen som har flyttet fra Oslo selv om vi egentlig ikke hadde lyst. Så det kan slå begge veier...  :wee:

 

Geir :)

Lenke til kommentar

jeg har nok spurt om det før , men ej kan jo vinkle det annerledes denne gangen

Hva er poenger med å ta inne 5-10 tusen ekstra personer så må vente i flere år før de faktisk får den hjelpen de trenger ( opphold, arbeid , trygghet o.s.v )

Kunne man heler ikke hjelpe dem med en gang i nærområdet

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

Kunne man ikke heller slått to fluer i en smekk og funnet arbeidsdyktige flyktninger, da? Man er da en flyktning selv om man har mastergrad i et eller annet, og fint finner seg jobb på egenhånd. Da bør man kvalifisere for kvoten.

 

Det virker som at du har misset hele poenget med flyktningehjelp og blander sammen arbeidsinnvandrere og flyktninger.

 

Igjen, flyktninger tar vi ikke til Norge for vår egen del, men for deres skyld. Er man alltid avhengig av å få noe igjen om man skal kunne bidra med hjelp?

 

 

Nei, jeg blander ikke sammen noe. En syrisk ingeniør som har ankommet Lampedusa er like mye flyktning som en enbent gamling som har tatt samme turen. At man har høyere utdanning og er fysisk fit betyr ikke at flyktningestatusen opphører.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...