Gå til innhold

Nintendo har begynt å snakke om en ny konsoll


Anbefalte innlegg

det er nok grunnen

Selvfølgelig er det ikke det som er grunnen. Det er nok flere grunner, som at du tjener mer penger på å selge konsoller enn du gjør på å ikke selge konsoller. (Ihvertfall så lange du selger med overskudd.) Som produsent av en av de store konsollene så sitter Nintendo i en helt spesiell posisjon som gir mange fordeler de ikke ville ha hatt om de kun ga ut programvare.

 

Du kommer ikke til å se Nintendos kjerne-spill på andre systemer enn Nintendos egne så lenge de ikke blir tvunget til det av økonomiske årsaker eller at noe mye verre skjer som f.eks at Japan blir rammet av en voldsom naturkatastrofe. Ting som kunne tvinge dem økonomisk kunne foreksempel være at PC'er (eller andre systemer som ikke finnes i dag) fullstendig utkonkurrerer konsollene på grunn av funksjonalitet som vi ikke har idag og som ikke konsollene kan tilby. Nintendo er ikke SEGA, de har god forretningssans og god ledelse. De kommer ikke til å gi opp sine priviliger frivillig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å si akkurat hva som lønner seg. Utvikle egen konsoll og tviholde på de store seriene der. Eller faktisk droppe konsollen og lansere Mario, Zelda og hele røkla til de to andre. Personlig tror jeg det er en god ting at det er ihvertfall tre konkurrenter, men om det er det økonomisk beste valget for Nintendo er jeg mer usikker på.

For meg virker det klart som kildevann at det økonomisk beste valget er å fortsette som konsollprodusent. Kortsiktig ville de kunne nå langt flere kjøpere av spillene sine om de begynte å gi de ut på alle de største systemene. Men etter hvert tror jeg Nintendo hadde blitt mindre og mindre viktig, selv om de klarte å fornye spillkonseptene sine.

Lenke til kommentar

Første tanken min er at dette ikkje lover så godt for alle di som støtta opp om Wii U. Men på den andre sida er det kanskje like greit. Nokre vil jo støtte opp om Nintendo uannsett. For min del, har eg nå mista trua på å finne10 spill eg vil ha til Wii U innafor den tida konsollen har att.

 

Når det kommer til Nintendo X er eg egentlig i tvil om desse gamlekarane i Nintendo er i stand til å skjønne kva markedet vil ha. Tipper det blir enda verre enn Wii U.

 

Nintendo spill til mobil kan funke, men ikkje om di spilla blir dårlige etterligninger av orginal-spilla. Det blir som å pisse i motvind og kan gjere vondt verre for ein ny Nintendo-konsoll.

Lenke til kommentar

 

Vanskelig å si akkurat hva som lønner seg. Utvikle egen konsoll og tviholde på de store seriene der. Eller faktisk droppe konsollen og lansere Mario, Zelda og hele røkla til de to andre. Personlig tror jeg det er en god ting at det er ihvertfall tre konkurrenter, men om det er det økonomisk beste valget for Nintendo er jeg mer usikker på.

Kunne ikke vært mer enig. Har sagt det i flere år nå, Nintendo hadde vært tjent med å gå multiplattform. Jeg kjøpte ikke Wii U pga konsollen er noe å skryte over eller pga den gigantiske kontrollen gir meg mer spilleglede.. Den ble utelukkende kjøpt pga eksklusive spill som Donkey Kong Country, Mario Kart osv. Nintendo hadde spart masse penger på å slippe å gå igjennom "research & development" prosessen og lansert Nintendo spill til Sony og Microsoft sine maskiner istedet som selger langt bedre, er kraftigere og har bedre online muligheter. På tide Nintendo innser snart at deres posisjon i markedet som kongen av tv-spill er forbi.

 

 

Jeg tror ikke de hadde vært tjent med det, og jeg hadde ihvertfall ikke vært tjent med det. Jeg vil heller at de skal go out with a bang, enn at de skal bare bli et rent softwareselskap som blir delt opp og vannet ut og kjøpt opp av EA til slutt.

Lenke til kommentar

Aner ikke hva Nintendo har tenkt for neste generasjon, men er litt skeptisk. Wii fokuserte for mye på Wiimoten, uten at den faktisk ble noe særlig bra. Wii U fokuserte på gamepaden, men også den er svært lite brukt. ZombieU brukte gamepaden på en interessant måte for å skanne skjermen, men det var et launchspill. Hvor mange andre spill har gjort noe lignende etter launchtitlene? Noen som helst? XBoks på sin side hadde Kinect, som Microsoft selv har droppet. Sony hadde PS Move, men den er vel så godt som droppet nå. Hva kan Nintendo gjøre for å lage en gimmick folk og utviklere faktisk vil ha? Å gjenkjenne ansikt og stemme høres tøft ut på papiret, men hvilken praktisk betydning har det?

 

Og hva med DS og 3DS? Selv den gamle DS-en kan bruke stemmen og pusten i spill (f.eks blåse bort røyk ved å blåse inn i mikrofonen), og den gikk så langt at den faktisk kunne gjenkjenne hvor lyst det var i rommet man var i, og bruke det i spill. Riktignok bare étt spill så vidt jeg vet, men det funket. (husker ikke i farten hva det het, men det var forløperen til Lunar Knights, av Hideo Kojima. Ja, han Metal Gear Solid-fyren.) ;)

 

Poenget er at gimmicker sjelden blir så bra som man tror. For den saks skyld, hvor mange brukte 3D på 3DSen? Det kan bli noe annet på New 3DS, men selv der bruker jeg den sjelden. 2D holder i massevis for meg. Street Pass? Sjelden jeg får noen treff, og selv når jeg gjør det er det ubrukelig. SpotPass kan være interessant, men det er sjelden noe bra der heller.

 

 

ror jeg det nærmer seg slutten for dedikerte håndholdte spillkonsoller. Det er rett og slett for mye styr å dra med seg en dedikert spillkonsoll rundt når (så godt som) alle har en mobiltelefon med bedre skjerm og specs i lomma.

Kanskje derfor 3DS selger som hakket møkk... :p

 

http://www.ign.com/articles/2015/03/12/nintendo-3ds-sells-nearly-395000-units-in-februray

Ja, altså, jeg kjøpte jo en selv. Og vil ha den nye for å spille Xenoblade Chronicles. Men det er jo fordi det ikke finnes et alternativ. Dersom jeg kunne få spillene, og en kontroller av noe slag, til telefonen min, ville det ikke falt meg inn å kjøpe en 3DS.

Lenke til kommentar

Jeg frykter at Nintendo kommer til å slippe en konsoll som matcher PS4/Xbone eller som bare er littegrann kraftigere. De er nødt å tenke lenger fremover hvis de vil ha en bit av konsollmarkedet. Nytter ikke å lansere en konsoll som blir parkert av PS5 og "Next-box" når de kommer. Da ender de bare opp i samme situasjon som nå. Støtte fra uavhengige utviklere er livsnødvendig og da nytter det ikke å lansere foreldet maskinvare og påstå at de ikke konkurrer mot Sony og MS. Men det spørs vel egentlig om de har ressurser til å ta opp kampen.

Lenke til kommentar

Aner ikke hva Nintendo har tenkt for neste generasjon, men er litt skeptisk. Wii fokuserte for mye på Wiimoten, uten at den faktisk ble noe særlig bra. Wii U fokuserte på gamepaden, men også den er svært lite brukt. ZombieU brukte gamepaden på en interessant måte for å skanne skjermen, men det var et launchspill. Hvor mange andre spill har gjort noe lignende etter launchtitlene? Noen som helst? XBoks på sin side hadde Kinect, som Microsoft selv har droppet. Sony hadde PS Move, men den er vel så godt som droppet nå. Hva kan Nintendo gjøre for å lage en gimmick folk og utviklere faktisk vil ha? Å gjenkjenne ansikt og stemme høres tøft ut på papiret, men hvilken praktisk betydning har det?

 

Og hva med DS og 3DS? Selv den gamle DS-en kan bruke stemmen og pusten i spill (f.eks blåse bort røyk ved å blåse inn i mikrofonen), og den gikk så langt at den faktisk kunne gjenkjenne hvor lyst det var i rommet man var i, og bruke det i spill. Riktignok bare étt spill så vidt jeg vet, men det funket. (husker ikke i farten hva det het, men det var forløperen til Lunar Knights, av Hideo Kojima. Ja, han Metal Gear Solid-fyren.) ;)

 

Poenget er at gimmicker sjelden blir så bra som man tror. For den saks skyld, hvor mange brukte 3D på 3DSen? Det kan bli noe annet på New 3DS, men selv der bruker jeg den sjelden. 2D holder i massevis for meg. Street Pass? Sjelden jeg får noen treff, og selv når jeg gjør det er det ubrukelig. SpotPass kan være interessant, men det er sjelden noe bra der heller.

 

 

ror jeg det nærmer seg slutten for dedikerte håndholdte spillkonsoller. Det er rett og slett for mye styr å dra med seg en dedikert spillkonsoll rundt når (så godt som) alle har en mobiltelefon med bedre skjerm og specs i lomma.

Kanskje derfor 3DS selger som hakket møkk... :p

 

http://www.ign.com/articles/2015/03/12/nintendo-3ds-sells-nearly-395000-units-in-februray

Godt poeng, Wiimoten virket veldig godt en periode, utviklerne ikke viste hva de skulle bruke den til og forsto begrensingene. Folk ble lei.

Et problem er at det er vanskelig å få tredjepart støtte for gimmicker, utviklere har liten erfaring og de fleste store spill er multiplattform og liker ikke slikt.

 

Hvor mange nyvinninger med suksess har det vært siden PS2 kontrolleren?

Lenke til kommentar

 

 

Vanskelig å si akkurat hva som lønner seg. Utvikle egen konsoll og tviholde på de store seriene der. Eller faktisk droppe konsollen og lansere Mario, Zelda og hele røkla til de to andre. Personlig tror jeg det er en god ting at det er ihvertfall tre konkurrenter, men om det er det økonomisk beste valget for Nintendo er jeg mer usikker på.

Kunne ikke vært mer enig. Har sagt det i flere år nå, Nintendo hadde vært tjent med å gå multiplattform. Jeg kjøpte ikke Wii U pga konsollen er noe å skryte over eller pga den gigantiske kontrollen gir meg mer spilleglede.. Den ble utelukkende kjøpt pga eksklusive spill som Donkey Kong Country, Mario Kart osv. Nintendo hadde spart masse penger på å slippe å gå igjennom "research & development" prosessen og lansert Nintendo spill til Sony og Microsoft sine maskiner istedet som selger langt bedre, er kraftigere og har bedre online muligheter. På tide Nintendo innser snart at deres posisjon i markedet som kongen av tv-spill er forbi.

 

 

Jeg tror ikke de hadde vært tjent med det, og jeg hadde ihvertfall ikke vært tjent med det. Jeg vil heller at de skal go out with a bang, enn at de skal bare bli et rent softwareselskap som blir delt opp og vannet ut og kjøpt opp av EA til slutt.

 

 

Hvorfor er det viktig for deg om de "go out with a bang"? Det viktigste er vel hva de får ut av bra spill?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Ja, altså, jeg kjøpte jo en selv. Og vil ha den nye for å spille Xenoblade Chronicles. Men det er jo fordi det ikke finnes et alternativ. Dersom jeg kunne få spillene, og en kontroller av noe slag, til telefonen min, ville det ikke falt meg inn å kjøpe en 3DS.

Poenget er at 3DS selger i bøtter og spann, og vil nok fortsette å gjøre det lenge. Noen er som deg og kjøper den for ett spill (men hvorfor kjøpte du den nå, og ikke npr Xenoblades kommer?), men veldig mange spiller alt mulig rart på den. Det er lett å si Wii U er den "ekte" Nintendo-konsollen, men det er ikke til å komme utenom at 3DS er den suverent mest populære. Selv om folk her i tulle-Norge nekter å godta den som en "ekte" konsoll. Jeg kan glatt nevne flere titalls knallspill til 3DS om noen skulle være interessert, men jeg har faktisk gitt helt opp å diskutere den konsollen her. Det er rimelig synd.

 

Og for den saks skyld er den gamle 3DSen ikke kraftig nok til å kjøre Xenoblades. Lykke til med å finne en telefon som gjør det, og som i tillegg har bra kontroller. ;) Om du vet et mirakel skulle klare det vil den uansett være så svindyr at ingen har råd til den, og dermed er det ikke noe vits å satse på det markedet. Bedre med en ekte håndholdt konsoll som tar "ekte" spill.

 

Godt poeng, Wiimoten virket veldig godt en periode, utviklerne ikke viste hva de skulle bruke den til og forsto begrensingene. Folk ble lei.

Et problem er at det er vanskelig å få tredjepart støtte for gimmicker, utviklere har liten erfaring og de fleste store spill er multiplattform og liker ikke slikt.

Hvor mange nyvinninger med suksess har det vært siden PS2 kontrolleren?

Noen nyvinninger har det da vært. Instrumentene til Guitar Hero og Rock Band klarte sakene svært bra, og vi har jo den dansematten til Dance Revolution, og hva de nå heter. Men de fleste nyvinngene er nok rettet mot en bestemt type spill. Jeg tror det er nettopp derfor de lykkes. Wiimote, Kinect, PS Move osv skulle fungere til alt mulig av spill, men det går ikke. På samme måte har vi jo Wii U gamepaden. Den funket utmerket i Zombie U, og jeg kan tenke meg Project Zero 5 med gamepaden som kamera kan bli rått, Men hva er vitsen i plattformspill? Adventurespill? Nyeste Kirby bruker gamepaden og touchskjermen, men til gjengjeld trenger man ikke TVen. Hvorfor skal man det, når alt styres på gamnepaden? (tenker på den Rainbow Course, eller hva det nå heter.)

 

Jeg tror det Nintendo bør gjøre med neste konsoll er å ha en vanlig kontroller og fokusere på vanlige spill, men også tenke mer på billige gimmicker til enkelte spill. Vi kan jo f.eks få tilbake adventure-spill av pek og klikk typen, spill fra TellTale osv, og styre alt med en Power Glove? Den kan fungere mye av det samme som Wiimote, bare bedre, og ikke beregnet på alt fra skytespill til bilspill. Spill fra Telltale er jo stort sett bare å velge dialogvalg og sveipe over skjermen fra tid til annen. En Power Glove kan funke helt fint til sånt. Strengt tatt er det jo bare en Wiimote man fester på hånden, så man slipper å holde den. :)

 

Men ikke glem Wiimoten helt, heller. Den hadde helt klart sine stunder. Mario Kart på Wii kom jo med et ratt vi kunne dytte Wiimoten inn i, og det funket helt fint. Prøvde også de Resident Evil lyspistolspillene med en lyspistol jeg dyttet Wiimoten inn i. Det fungerte også helt utmerket. Så kanskje de rett og slett bare trenger å lage en forbedret wiimote som funker som en vanlig gamepad, men som også kan dyttes inn i billige plastikkgreier for å lage et ratt, pistol osv?

Lenke til kommentar

Hvis de klarer å lage en konsoll som kjører 4K eller hvertfall Full-HD med over 60fps eller mer så har de gjort det bra. Grafikken på PS4 og Xbone er latterlig dårlig i forhold til når de ble lansert og hva de gnidde opp i trynene våre (kanskje bare meg?). Grafikken på PC'er laget på samme tidspunkt er så mye mykere, bedre farger og mindre firkantet. Begrensningene på konsollene i dag er så store at de må ha firkantede blasse spill med dårlig fps for å fungere.

 

Før noen sier noe om at "man får ikke en bedre PC som klarer bedre grafikk til samme pris" argumentet så må jeg si at det bryr meg like lite som folk som ikke tørker seg i ræva.

 

Jeg hadde heller brukt 2000,- mer på en konsoll for å få bedre grafikk. Gjør Nintendo dette bra så blir det kjøp. Wii var fantastisk, Wii U kan diskuteres :p

 

 

Edit;

 

 

Vanskelig å si akkurat hva som lønner seg. Utvikle egen konsoll og tviholde på de store seriene der. Eller faktisk droppe konsollen og lansere Mario, Zelda og hele røkla til de to andre. Personlig tror jeg det er en god ting at det er ihvertfall tre konkurrenter, men om det er det økonomisk beste valget for Nintendo er jeg mer usikker på.

Mario og Zelda på PS og XB :nei: , den dagen det skjer så vil jeg ikke leve på denne planeten lengre

Det vakreste spillet som er ute på noen maskin er til ps4 så du vet tydeligvis ikke hva du snakker om.

Lenke til kommentar

 

 

 

Vanskelig å si akkurat hva som lønner seg. Utvikle egen konsoll og tviholde på de store seriene der. Eller faktisk droppe konsollen og lansere Mario, Zelda og hele røkla til de to andre. Personlig tror jeg det er en god ting at det er ihvertfall tre konkurrenter, men om det er det økonomisk beste valget for Nintendo er jeg mer usikker på.

Kunne ikke vært mer enig. Har sagt det i flere år nå, Nintendo hadde vært tjent med å gå multiplattform. Jeg kjøpte ikke Wii U pga konsollen er noe å skryte over eller pga den gigantiske kontrollen gir meg mer spilleglede.. Den ble utelukkende kjøpt pga eksklusive spill som Donkey Kong Country, Mario Kart osv. Nintendo hadde spart masse penger på å slippe å gå igjennom "research & development" prosessen og lansert Nintendo spill til Sony og Microsoft sine maskiner istedet som selger langt bedre, er kraftigere og har bedre online muligheter. På tide Nintendo innser snart at deres posisjon i markedet som kongen av tv-spill er forbi.

 

 

Jeg tror ikke de hadde vært tjent med det, og jeg hadde ihvertfall ikke vært tjent med det. Jeg vil heller at de skal go out with a bang, enn at de skal bare bli et rent softwareselskap som blir delt opp og vannet ut og kjøpt opp av EA til slutt.

 

 

Hvorfor er det viktig for deg om de "go out with a bang"? Det viktigste er vel hva de får ut av bra spill?

 

AtW

 

 

 

Av de to nitriste alternativene, så velger jeg en rask død fremfor en seigpining inn i forglemmelsen slik som Sega har gjort. Nintendo har blitt litt som Apple, de har noen konsepter og et slags...økosystem som er unikt. Det er en hel pakke med maskin, kontrollere,os/miiverse/shop og alle franchisene vi elsker. Jeg håper de fortsetter å utvikle seg i den retningen, selv om Wii U er en kommersiell skuffelse.

Lenke til kommentar

Snakk for deg selv, jeg elsker ikke miiverse og shop og alt det tøvet der, jeg synes de har noen bra spill, og hadde vært glad for å slippe å knytte meg til elendige konsoller for å spille de.

 

AtW

 

Jada, jeg snakker bare for meg selv, men jeg vil bare si at Nintendo sine forsøk på å skille seg ut som spillprodusent og skape sin egen greie er den eneste grunnen til at jeg har en konsoll. Ellers foretrekker jeg PC'n.

Lenke til kommentar

Nintendo er den siste overlevende dinosauren. Evolve or die.

 

De har jo det, bare ikke i retningen du foretrekker kanskje. En playstation 4 er en playstation 1 med litt mer trøkk og et nettverkskort. En 3DS, Wii og Wii U er jo noe helt annet enn Gameboy og Gamecube. Wii var en knallsuksess, (3)DS var en knallsuksess, bare Wii U floppa. Så da får vi se hva slags planer den har for den NX'n da, håper de finner på noe gøy, og ikke bare smeller i sammen en playstation-klone.

Endret av tankbug
Lenke til kommentar

 

Mario og Zelda på PS og XB :nei: , den dagen det skjer så vil jeg ikke leve på denne planeten lengre

 

Hvorfor det? Du spiller vel Nintendo spill pga spillene er bra og ikke pga at det står Nintendo på en plastboks og en håndkontroller?

 

Så du hadde gitt F i om Nintendo plutselig fikk monopol og alle spill måtte spilles på en Nintendo konsoll med en Nintendo håndkontroll??

Lenke til kommentar

"Nintendo har begynt å snakke om en ny konsoll

Blir et helt nytt konsept med fokus på spill."

 

Umm, har det vært noen Nintendokonsoller uten fokus på spill?

 

Wii U har vel hatt eit heller dårlig fokus på spill. Bortsett fra melkeprodukta har det vore fint lite nytt å skrive heim om. Fokus på spill kan jo og bety noko heilt anna.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...