Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Fikk jeg en déjà vu følelse her. Dette har vi snakket om før. Hvor leste du at Tombraider har en minnelekkasje? Joda 8GB holder sikkert, men jeg synes det er kjekt med litt overkill  :p

 

Link meg gjerne til tidligere VRAM-diskusjoner.

 

Når et spill i 2016 bruker 8GB grafikkminne så er dårlig minnehåndtering svaret. Det kan alle rasjonelle mennesker forstå. Black Ops 3 og Just Cause 3 bruker også rundt 8GB grafikkminne, hvis jeg husker det riktig, og skylden ligger ene og alene hos spillskaperne. Battlefield 4 er et eks. på et spill med nøktern minnebruk. Spillet bruker ca. 2,5GB VRAM i 1440p. For at det i det hele tatt skal nærme seg 8GB VRAM, må man opp på 8K-oppløsning (7,5GB VRAM). I 1440p bruker Far Cry 4 3,7 GB (gjerne ansett som "mye"), mens The Witcher 3 bruker 2GB.

 

De overnevnte tallene er normalverdier som for VRAM-bruk. Når du begynner å se et spill bruke mer enn 4-6 GB VRAM, er minnelekkasje nesten utelukkende svaret.

 

Husk, overkill er bare tullete hvis det er på nvidia-skjermkort, men en fordel hvis amdkort har det :p

 

Et eksempel på "overkill" er vel 8GB VRAM i 390 og 390X. Ingen av brukerne vil få bruk for det, og innen de gjør det, har de allerede kjøpt seg nye grafikkort. Det samme gjelder forsåvidt 8GB VRAM på de kommende grafikkortene; for alt annet enn 4K (som allerede krever langt mindre enn 8GB), er det vel egentlig temmelig "overkill".

 

Det minner meg om ryktet om 6GB minne på Samsung Galaxy Note 6. I stedet for å gjøre noe med minnelekkasjeproblemene i TouchWiz (Samsung Galaxy S6 bruker nesten 2 av 3GB ut av boksen), velger de i stedet å pøse på med mer minne. Litt som å skjule stanken sin med parfyme hele tiden, fremfor å ta en dusj.

 

Jeg er helt enig med deg her. Men enda så blir 8GB VRAM dratt frem som en fordel som er MYE større enn at 970/980 er vesentlig lettere å kjøle. Derfor ville jeg bare poengtere en dobbeltmoral som eksisterer =)

Lenke til kommentar

 

Får bøtte innpå med evergood for å holde seg våken til 03 i natt da.  Challenge accepted.

Og spille Overwatch beta :p

 

Blir nok å vase rundt i GTAV for å dra ut tida kjenner jeg meg rett. :)

 

Får bøtte innpå med evergood for å holde seg våken til 03 i natt da.  Challenge accepted.

 

Vel så spennende er det vel ikke :p

 

Det er faktisk fryktelig spennende. Er nesten litt lille julaften :p

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg i alle fall til å se om jeg har hatt rett eller ikke :p Og muligheten for å peke finger mot alle som har venten på pascal i ett år i håp om mirakler :p

 

De første ryktene hypet den veldig opp da. De fleste entusiaster venter vel uansett på Big Pascal når den en gang måtte komme og ikke disse som blir vist frem nå.

Lenke til kommentar

 

-snip

Jeg er helt enig med deg her. Men enda så blir 8GB VRAM dratt frem som en fordel som er MYE større enn at 970/980 er vesentlig lettere å kjøle. Derfor ville jeg bare poengtere en dobbeltmoral som eksisterer =)

 

 

Host hark , dere glemmer helt at det er snakk om Amd sin serie med skjermkort hvor det har kommet fram at de faktisk har mer behov for minne enn Nvidia sine kort og årsaken til dette er faktisk i at man utnyttet minnet dårligere på Amd kortene enn det Nvidia gjør.

 

Men jeg vil påstå at 8Gb minne kan være behøvelig i dag , ikke nødvendigvis pga høyere oppløsning men pga minnelekasje og at man dermed får en liten fordel ved at man kan spille fra starten av og til utviklerne får fikset spillet såpass at dette ikke lenger er et problem på kort med langt mindre minne he he he...

 

Ser nå at det vil se ut som ytelsen vil legge seg på omtrent 25 til 35% bedre enn 980 ti. Prisen vil være den samme slik jeg forstår det.

1070 kortet ser ut til å distansiere seg mer fra 1080 kortet , ganske så forståelig der , har ikke fått noe estimat på ytelse forskjellen i forhold til 970 men trolig 5 til 15%.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

 

 

 

Siden Rise of the Tomb Raider kan bruke opp mot 7-8GB med vram ved 1440p, så synes jeg de 8GB som skal være på 'GTX 1080' blir litt lite.

Et spill med minnelekkasje eller dårlig håndtering av grafikkminne er ingen rettferdiggjørelse for mer VRAM. Er Arma 3s dårlige CPU-utnyttelse en rettferdiggjørelse for å utvikle 8 GHz-prosessorer?

 

8GB er langt mer enn nødvendig og er rimelig "fremtidssikker". Så er det heller ikke slik at så fort et spill bruker mer VRAM enn man har på kortet, at man er automatisk utsatt for problemer. Med mindre du da har opplevd 4GB VRAM i GTX 970/980, eller Fury-kortene for den saks skyld, som flaskehals/begrensende i spill?

Fikk jeg en déjà vu følelse her. Dette har vi snakket om før. Hvor leste du at Tombraider har en minnelekkasje? Joda 8GB holder sikkert, men jeg synes det er kjekt med litt overkill :p

Kjøp alltid det beste, så får man litt mindre problemer :p

 

Overkill er den beste killen :D

Et ord Gameworks tittel ?

Lenke til kommentar

 

Jeg gleder meg i alle fall til å se om jeg har hatt rett eller ikke :p Og muligheten for å peke finger mot alle som har venten på pascal i ett år i håp om mirakler :p

 

De første ryktene hypet den veldig opp da. De fleste entusiaster venter vel uansett på Big Pascal når den en gang måtte komme og ikke disse som blir vist frem nå.

 

 

Tja. Et sted går grensen for prising. Hvis Pascal prises fra 3-6k, mens Big Pascal prises fra 7k+ så spiller det ingen rolle hvor bra den er, jeg gidder av prinsipp ikke å betale så mye for Big Pascal selv om jeg har råd. Isåfall vil jeg gjøre noe dumt ved å _ikke_ kjøpe Pascal nå, da jeg "mister" 1 år med bedre ytelse enn jeg har i dag. NVidia øker marginene sine for hvert år såvidt jeg kan se.

Endret av Ziff
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...