Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Blir vel litt sånn "Intel style" dette, ingen vits å konkurere med seg selv.  Men slipper AMD et kort som tar 1080 er nok 1080 TI her rimelig fort.

 

AMD sin Polaris 10 med HBM2 skal visst komme neste år, så da kommer nok nVidia sine Ti/Titan kort like før det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Mange rykter som er ute og går , det sies jo at kortene har blitt sendt / sendes nå til de største sidene på nettet for videre testing...

 

Uansett blir en spennende periode å følge med på hvor bra dette blir...

Får du noen grønne flekker på den røde kappa di nå eller?  :ph34r:

 

 

Nei.

Det er jo tross alt snakk om mindre antall transistorer enn forrige generasjon og en økning i frekvens. Sånn sett er det vanskelig å si om det er store endringer i arkitekturen eller kun en oppgradering til lavere produksjonsteknikk.

 

Og uansett, 599$ eller 6000 kroner er ikke noe jeg hopper i taket for når det gjelder skjermskrot , da bruker jeg heller pengene på å fikse bilskrotet :p

Lenke til kommentar

Trenger man å oppgradere er det like greit å kjøpe nå, for neste chip vil bare legge seg i prissegmentet over, sånn som 780Ti og 980Ti gjorde sammenliknet med 780 og 980. Et sted går grensen for hva jeg gidder å bruke uansett om jeg skulle ha råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1080 : 7.2 Billioner transistorer / 2560 Cuda Cores.

980 Ti : 8 Billioner transistorer / 2816 Cuda Cores.

Husk at 980 Ti hadde deaktivert to SMM fra GM200 brikken, så det fulle antallet er 3072 CUDA Cores.

 

Noen som vet om det er gjort endringer i arkitekturen eller er dette kun krymping?

Den høye klokkefrekvensen er et produkt av 16nm FF. I dette tilfellet har Nvidia ofret transistor-tetthet for å kunne få høyre klokkefrekvenser uten for høyt effektbruk. Det vil si at de kunne ha laget en fysisk mindre brikke med like mange transistorer, men da hadde effektforbruket blitt høyere.

 

I tillegg er det gjort ganske store endringer i Pascal med hensyn på antall instruksjoner per klokke (IPC) Arkitekturen er veldig lik den som ble presentert på GTC, og som finnes i GP100 (Tesla P100). En av hovedforskjellene er at GP104 har mye mindre fokus på dobbel presisjon (FP64).

 

GeForce GTX 1080 skal være tilgjengelig i butikkene om tre uker (27. mai). Uavhengige reviews skal være ute en ukes tid før kortene kommer i butikk.

GeForce GTX 1070 skal være tilgjengelig i butikkene to uker etter GTX 1080.

Lenke til kommentar

 

1080 : 7.2 Billioner transistorer / 2560 Cuda Cores.

980 Ti : 8 Billioner transistorer / 2816 Cuda Cores.

Husk at 980 Ti hadde deaktivert to SMM fra GM200 brikken, så det fulle antallet er 3072 CUDA Cores.

 

Noen som vet om det er gjort endringer i arkitekturen eller er dette kun krymping?

Den høye klokkefrekvensen er et produkt av 16nm FF. I dette tilfellet har Nvidia ofret transistor-tetthet for å kunne få høyre klokkefrekvenser uten for høyt effektbruk. Det vil si at de kunne ha laget en fysisk mindre brikke med like mange transistorer, men da hadde effektforbruket blitt høyere.

 

I tillegg er det gjort ganske store endringer i Pascal med hensyn på antall instruksjoner per klokke (IPC) Arkitekturen er veldig lik den som ble presentert på GTC, og som finnes i GP100 (Tesla P100). En av hovedforskjellene er at GP104 har mye mindre fokus på dobbel presisjon (FP64).

 

GeForce GTX 1080 skal være tilgjengelig i butikkene om tre uker (27. mai). Uavhengige reviews skal være ute en ukes tid før kortene kommer i butikk.

GeForce GTX 1070 skal være tilgjengelig i butikkene to uker etter GTX 1080.

 

 

Blir spennende å se om IPC endringene kan føre til at kortet yter langt bedre per Mhz enn forrige generasjon.

Det er jo defintivt godt å se at effektforbruket nå begynner å komme ganske så lavt . med HBM minne hadde vi trolig sett enda lavere Watt enn det her , men definitvit en bra utvikling de siste årene.

Lenke til kommentar

$100 mer for 1080 Founders Edition. Denne skal vistnok være overklokket. På event hadde de 1080 kjørende på 2.1GHz og ettersom standard 1080 er på 1.7GHz så kan det kanskje hende de kjørte Founders Edition.

Founders er spesialplukka brikker som skal kunne overklokke meget bra.

De vanlige produktene skal helt fint klare 1607 MHz base frekvens, og minst opp til 1733 MHz med boost.

Lenke til kommentar

Det er jo defintivt godt å se at effektforbruket nå begynner å komme ganske så lavt . med HBM minne hadde vi trolig sett enda lavere Watt enn det her , men definitvit en bra utvikling de siste årene.

Ja, du kunne kanskje ha spart litt (ca. 20W?) hvis du hadde kjørt HBM minnet på en like konservativ frekvens som GDDR5X-minnet på 1080.

Tilgjengelighet hadde vært et stort problemet. Alt HBM2 minnet som blir produsert de neste par månedene går til produksjonen av Tesla P100 moduler...

 

Edit: Typo

Endret av HKS
Lenke til kommentar

 

Det er jo defintivt godt å se at effektforbruket nå begynner å komme ganske så lavt . med HBM minne hadde vi trolig sett enda lavere Watt enn det her , men definitvit en bra utvikling de siste årene.

Ja, du kunne kanskje ha spart litt (ca. 20W?) hvis du hadde kjørt HBM minnet på en like konservativ frekvens som GDDR5X-minnet på 1080.

Tilgjengelighet hadde vært et stort problemet. Alt HBM2 minnet som blir produsert de neste par månedene går til produksjonen av Tesla P100 moduler...

 

Edit: Typo

 

 

Det positive med det er jo at slik forespørrsel bør jo få ned prisene på lang sikt og når konsumentproduktene blir tilgjengelig vil det kanskje ikke koste like mye fra lommeboka vår for å få HDM2 minne.

Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg skal selge 980 korta mine for et 1080?

 

Får kanskje 3K pr stk iogmed de har vannblokker m bakplater. Så spytter jeg inn litt selv. Hiver 980Ti kortet til folding dedikert og koser meg med et 1080 :hmm:

Trudde ikke du brydde deg om de nye kortene, jeg?

Lenke til kommentar

 

$600 = 5000 kr, men legger man på litt ekstra så tipper jeg ca. 6000 kr i norske butikker

 

Tror vi trygt kan regne med at butikkene vil bruke 10-gangen hvis ikke dollarkursen skulle stupe bratt de neste ukene.  Uansett bør det koste mindre enn et 980 Ti gjør nå og om testene er enige med presentasjonen så er det vanskelig å kicke på den prisen for en som har kjøpt et 980 Ti.  Får bare håpe jeg får aldri så lite igjen for det når det skal selges.

 

Unnskyld, men har dere hørt om konseptet merverdiavgift?

$600 = kr 4.920 , tillagt 25 % mva blir dette kr 6.150, deretter kommer det vanlige ekstra påslaget til norske butikker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror kanskje jeg skal selge 980 korta mine for et 1080?

 

Får kanskje 3K pr stk iogmed de har vannblokker m bakplater. Så spytter jeg inn litt selv. Hiver 980Ti kortet til folding dedikert og koser meg med et 1080 :hmm:

 

1080 vs 980sli? Samme eller litt bedre ytelse? Så lenge det ikke er dårligere ytelse kommer jeg til og selge mine 980 med vannblokker for 4k, bare for og bli kvitt dem liksom :)

Lenke til kommentar

 

Tror kanskje jeg skal selge 980 korta mine for et 1080?

 

Får kanskje 3K pr stk iogmed de har vannblokker m bakplater. Så spytter jeg inn litt selv. Hiver 980Ti kortet til folding dedikert og koser meg med et 1080 :hmm:

 

1080 vs 980sli? Samme eller litt bedre ytelse? Så lenge det ikke er dårligere ytelse kommer jeg til og selge mine 980 med vannblokker for 4k, bare for og bli kvitt dem liksom :)

 

Du skulle jo kjøpe mine du :(

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...