Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

 

er en furisk alt-tabber. Går radig fort med i7 6700K.

 

Det går fort på en dualcore cpu også, altså trykke på ALT+TAB  :tease:

 

 

Nå er jeg en av de med sykelig mye som er oppe i bakgrunnen. :ph34r:

Og alt var alt annet enn fort med E8500en når jeg alt-tabba. SÅDETSÅ

Endret av BertNaked
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

er en furisk alt-tabber. Går radig fort med i7 6700K.

 

Det går fort på en dualcore cpu også, altså trykke på ALT+TAB  :tease:

 

 

Nå er jeg en av de med sykelig mye som er oppe i bakgrunnen. :ph34r:

Og alt var alt annet enn fort med E8500en når jeg alt-tabba. SÅDETSÅ

 

 

Du er rar du. Jeg kunne trykke like raskt på ALT+TAB når jeg hadde Celeron 300A i 1998 som jeg kan med i7 4930K i dag. Faktisk kanskje raskere i 1998 siden jeg var mye yngre da.  ;)

Lenke til kommentar

I følge Prisguide skiller det ca 1100 kr mellom 6700K og 6800K. Da kan man argumentere for at man kan like gjerne gå for 6800K. Men steget opp til 6900K er betydelig mer, på nesten 8000 kr mer enn det 6700K koster... For en gamer er den prisforskjellen et GTX 1080 kort det for å sette det i perspektiv! Så 6800K er kanskje en slags sweetspot da, der man har nok CPU kjerner og en pris som ikke er helt i skyene.

Men så har jo 6800K en hel del lavere single-threaded ytelse og IPC sammenlignet med 6700K.

 

Så om du ikke tar i bruk de ekstra kjernene på en fornuftig måte så betaler du strengtatt mer for mindre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ok , bare så det er sagt så er jeg tilhenger av flere kjerner , men akkurat nå så er det aktuelt å kjøpe seg en 6x kjerners cpu om :

 

1 : Man spiller de nyeste spillene som BF4 som faktisk er flink til å ta i bruk de ekstra kjernene.

2 : Man gjør flere ting samtidlig som å streame mens man spiller.

3 : ønsker å la pcen jobbe litt med eventuelt de frie kjernene ( 1 dedikert til torrent om man spiller singleplayer osv ) .

 

Men ja, det går sikkert an å overleve på 2 kjerner eller 4 kjerner, men helt adekvat er det ikke lenger og noen spill streber virkelig...

Nå har jo Linus Tech Tips testet nettopp dette og selv spill som GTAV og BF4 hadde ingen merkbare fordeler av 6 kjerner vs 4. Selv ikke når de testet med å kjører flere videostreams og mye rart i bakgrunnen.

 

De konkluderte enkelt og greit med at eneste poenget med LGA2011 og 6kjerner mot LGA1151 med 4kjerner var til encoding og rendering og andre syntetiske oppgaver. Eller om man skal kjøre tunge Multi-GPU løsninger som krever flere lanes.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

I følge Prisguide skiller det ca 1100 kr mellom 6700K og 6800K. Da kan man argumentere for at man kan like gjerne gå for 6800K. Men steget opp til 6900K er betydelig mer, på nesten 8000 kr mer enn det 6700K koster... For en gamer er den prisforskjellen et GTX 1080 kort det for å sette det i perspektiv! Så 6800K er kanskje en slags sweetspot da, der man har nok CPU kjerner og en pris som ikke er helt i skyene.

Men så har jo 6800K en hel del lavere single-threaded ytelse og IPC sammenlignet med 6700K.

 

Så om du ikke tar i bruk de ekstra kjernene på en fornuftig måte så betaler du strengtatt mer for mindre.

5% er en del?
Lenke til kommentar

Er da langt mer enn 5%. 5% er forskjellen på IPC ved samme frekvens, men 6700K og 6800K har store forskjeller i klokkefrekvens.

 

Og igjen så er jo poenget det at du betaler mer for CPU og hovedkort og er hele formålet spilling så betaler du altså mer for mindre i dette tilfellet. Om du ikke har spesielle behov for ekstra kjerner eller lanes.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vent?

 

5960X og Asus X99-E WS ikke er nødvendig for spilling?

 

:p

 

Den dagen jeg bestemmer meg for å gjlre noe annet enn spilling og folding på maskinen så har jeg vel CPU fronten dekket. 5960X 4500mhz burde være selv i enda et par år.

 

Kjøp det du trenger i dag, ikke det du kanskje trenger i morgen. Og nye CPU'er kommer hvert år uansett, så den dagen du "må" ha 6/8/10 core så er det bedre å kjøpe en ny CPU enn din flere år gamle HW/BW-E. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva må til av specs for å drive pg348q? Har en 5820k og skal ha ny(e) skjermkort. Vil en 1080 klare å drive den i akseptabel fps, eller snakker vi nye titan x?

2x 1080 framfor 1x Titan X rå fps messig iallefall. 1x 1080 OC er akkurat nok for den gml swiften imo.

Hadde tatt 1x Titan X any day fremfor SLI. Er så mange spill som skalerer dårlig og med DX12 så virker det jo som om SLI er på full vei ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva må til av specs for å drive pg348q? Har en 5820k og skal ha ny(e) skjermkort. Vil en 1080 klare å drive den i akseptabel fps, eller snakker vi nye titan x?

2x 1080 framfor 1x Titan X rå fps messig iallefall. 1x 1080 OC er akkurat nok for den gml swiften imo.

Hadde tatt 1x Titan X any day fremfor SLI. Er så mange spill som skalerer dårlig og med DX12 så virker det jo som om SLI er på full vei ut.

 

Problemet er at det er så mange spill som skalerer veldig bra med sli også. Dermed blir det 2x Pascal Titan X any day  :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er da langt mer enn 5%. 5% er forskjellen på IPC ved samme frekvens, men 6700K og 6800K har store forskjeller i klokkefrekvens.

 

Og igjen så er jo poenget det at du betaler mer for CPU og hovedkort og er hele formålet spilling så betaler du altså mer for mindre i dette tilfellet. Om du ikke har spesielle behov for ekstra kjerner eller lanes.

Pussig, min 3930k kjører på 4.5 GHz, noe som er betydelig mer enn 2600k. Nesten så man skulle tro at det er en ikkesak å få lik frekvens på cpuer :)

 

Men folk må selvsagt få lov til å kjøpe akkurat hva de vil. Dog, jeg trodde at poenget med slike forum var å kunne få tips ifra gamle travere, som har kunnskap og erfaring man ikke lett får ifra tester. Jeg vet i alle fall at jeg har brukt veldig mange timer på å finne ut hvorfor tester så sjelden stemmer overens med virkeligheten.

 

Mens vi før hele tiden fikk høre om hvor mye cpu man fikk for pengene med fx8xxx får vi nå høre hvor mye smartere 4-kjerner er. Er heldigvis ikke mine penger som blir brukt:)

Lenke til kommentar

Så bare fordi jeg ikke er enig med deg så er jeg ikke godkjent som en gammel traver? ;)

Kanskje han mener at du bare er gammel :p

 

Neida...

 

Problemet med mange tester, er at det blir testet i singleplayer benchmarks som bruker lite cpu.

 

Jeg har selv hatt "alle" 4 kjerner cpuene opp igjennom årene bare for å overklokke dritten ut av dem. Har da testet disse side ved side med 6 kjerner cpuene jeg har hatt. Mange spill merker man ikkje forskjell, og noen merker man forskjell. Siden jeg ikkje bare spiller spill som bare bruker 4 core og mindre, samt gjør andre ting enn spill, så ser jeg ingen vits i å ha en 4 core til bruksmaskin.

 

Hvis prisforskjellen er såpass liten at man garantert får mere igjen for 6core + ved bruktsalg, så skal det godt gjøres å forsvare å kjøpe en 4 kjerner cpu i 2016. Men som sagt, folk kan gjøre akkurat hva de vil selv :D

 

Dere husker vel at 99.9% av hele internett sa at høyere minnehastighet hadde INGEN ting å si for spillytelse?

 

Deilig å finne ut at det faktisk var en god forskjell, selv om "alle" sa at det var det ikkje.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntes det er litt teit å sammenligne 6800k vs 6700k.

 

Er vel 28 pcie lanes på 6800k. Så skal du ha noe bør du vel gå for 6850k. Hvis du tenker SLI. Et lite problem med x99 er ram hastighet ved sli. Med skylake så er ikke 4000mhz et problem. Men med x99 er det vanskligere.

 

Har ikke noe problem å anbefale skylake til mannen i gata. Men har du pcie kort. Nvme ssd og skal ha to gpuer. Så gimper du setupen noe jævlig. Å være gjerrig på cpu når du bruker 15 laken på gpu forstår jeg ikke.

 

Er forøvrig enig med Nizzen. SLI har blitt bedre med 10xx serien. Det jobbes også for å gjøre SLI enda bedre. Nye SLI broen har jo også visst ytelsesendring.

 

Det folk dog med slutte med er å si at i5 er nok for gaming. Finnes vel 10 tester ute nå der i5 ligger 10-20 fps bak en i7. Ordtaket der stammer fra urtida og er ikke gjelende lenger.

Endret av henrikrox
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva må til av specs for å drive pg348q? Har en 5820k og skal ha ny(e) skjermkort. Vil en 1080 klare å drive den i akseptabel fps, eller snakker vi nye titan x?

Har spilt med både 1080 og 1080 sli. Har vel alltid hatt over 60 fps med et kort overklokka til 2050mhz. Er vel witcher 3 som har dippa under 60. Nå har du jo gsync. Så du merker jo omtrent ikke frame drops på den. Sammenlignet med en "vanlig skjerm".
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget slik jeg ser det er hvorfor betale mer for en plattform med lavere IPC og single-threaded ytelse om det er det som er mest relevant for brukeren i praksis.

 

Hadde LGA2011 vært bedre på samtlige områder, så hadde det vært noe annet. Men per dags dato så er det ikke det, og du betaler en del mer for å være på den plattformen.

 

Men så fort du har behov for ekstra lanes så er det jo eneste logiske løsningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...