Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Veldig lyst å bestille X34A selv også bare oppgradere hovedkort/prosessor nærmere lansering av Battlefield 1, men det koster.. i5 3570K er vel litt i svakeste laget er jeg redd. :p

 

Absolutt ikke. En kjempefin prosessor som er en mer enn kapabel til moderne gaming. Bare hold den på en god og høy klokkehastighet, så skal det være lite som begrenser deg enn om du hadde hatt en moderne 6600K. Om noe, er det bedre at du heller venter på Intels første 10nm-arkitektur, Cannonlake, i 2017. 

 

 

Da blir det å bytte ut 3. stk standrad BenQ skjermer med X34A så får vi se hvor godt Battlefield 1 gjør det med 3570K og 1080. Aldri vært spesielt krensen når det gjelder skjermer, men etter å ha testet PG278Q så er det tydelig at jeg har gått glipp av mye så det blir godt med en ordentlig skjerm!

Lenke til kommentar

Hvilke spill er det som faktisk benytter mer enn fire kjerner, kontra høyere single-thread ytelse? Linus Tech Tips har jo testet dette flere ganger og konklusjonen er jo alltid den samme; IPC og single-thread ytelse er det som gjelde i spill 99% av tiden.

 

Vi ser allerede endringer på dette nå - og kommer til å se mer og mer fremover - som DX12 spillene ruller ut. En i5 6600K vil fungerer fint i nesten alt av DX11 spill, og tidlige DX12 spill, men så kommer det til å sette sine begrensninger.

 

Per nå ser man ytelsesforbedring opp til 6 kjerner iallfall, men så begynner det å flate ut rimelig mye. Opp hit øker ytelsen rimelig mye, så hvor vi tidligere snakket om "trenger jeg mer enn 2 kjerner" spør vi oss nå "trenger jeg mer enn 4 kjerner". Altså ser vi at teknologien går fremover, og fler og fler kjerner blir tatt i bruk. Trenger du 8 kjerner med HT i dag? Nei, men jeg vil si at i tiden fremover nå så kan det iallfall lønne seg å ha en 4 kjerner med HT. I så måte kan man jo spekulere i om "folkefavoritten" i5 2500K/3570K/4670K/4690K/6600K (altså overklokkbare 4 kjernere uten HT) vil være et mindre smart valg i tiden som kommer.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det er vel ikke så sort-hvitt da. En 6800K har en baseclock på 3.4 Ghz, mens en 6700K har 4.0 Ghz + en liten IPC forbedring over Broadwell-E. For en person som ikke skal overklokke, og bruke den til å spille, så vil jeg si 6700K er et bedre valg per i dag. Overklokker man, så stiller situasjonen seg annerledes. Skal man ha flere skjermkort, så blir det også et annerledes valg.

Lenke til kommentar

Hele argumentet med at straks vil spill utnytte flere kjerner hørte jeg allerede tilbake når jeg skaffet meg i7-980X i sin tid :p

 

Det er klart om man har spesielle behov som 2-4x skjermkort som krever flere lanes, eller man sitter å bedriver mye tung encoding og rendering eller kjøre tunge algoritmer med tanke på live streaming når man spiller osv.. Så vil LGA2011 gi mening.

 

 

Men dette er fort temmelig nisje, og for de aller aller fleste, inkludert de av oss som driver med overklokking så vil LGA1151 gi langt mer mening hva gjelder IPC og single-threaded ytelse også koster det jo gjerne mindre. Penger man heller burde spytte inn i andre elementer som skjermkort, NVMe SSD, skjermer eller lignende.

 

 

Sitter selv på LGA2011 med i7-3960X og kjører per i dag 2x GTX 980 og jeg føler investeringen i 6-kjerne egentlig har vært temmelig bortkastet.

 

Men fult mulig fremtiden vil forandre på det. Men er det noe jeg har lært så er det at man handler ut ifra nuet og ikke ut ifra spekulasjoner om fremtiden.

Lenke til kommentar

Hei folkens. Dere, jeg tenkte å kjøpe ny pc, jeg har en 1080p skjerm med 144hz, har lyst til å spille BF1 i 100 + fps konstant på ultra, bør 1080 kjøpes da eller holder det med 1070? Med tanke på fremtidige spillutgivelser, tror dere det er et godt kjøp å velge 1080 forran 1070 når en først skal oppgradere ? :)

Endret av JTT
Lenke til kommentar

Hvilke spill er det som faktisk benytter mer enn fire kjerner, kontra høyere single-thread ytelse? Linus Tech Tips har jo testet dette flere ganger og konklusjonen er jo alltid den samme; IPC og single-thread ytelse er det som gjelde i spill 99% av tiden.

Ac syndicate

Total war: warhammer

Fallout 4

 

Er spill jeg har får merkbart bedre ytelse med en i7 over en i5. Altså HT vs ikke HT. Er forøvrig bare å google. I5 kjører ofte 100% på de spilla og sliter veldig.

 

Nå er vel del denne diskusjonen 4C vs 6-10C. Og der har jeg sett små forskjeller. Eneste spillet jeg kommer på er total war: warhammer.

Lenke til kommentar

Ganske mange har mye dritt i bakgrunnen når man spiller. Da kan det også hjelpe å ha flere kjerner. Slik blir det skjeldent testet på nettsteder de tester cpu og skjermkort. Dette kan også være noe å ta med i beregningen. Men for all del, kjøp 4 kjerner cpu om dere vil :p

 

The Division og GTA V er også eksempler på at mere enn 4 kjerner hjelper godt på ytelsen. Bruker man flere enn ett skjermkort, så er det nå en del spill som får "dual channel" minne til å bli flaskehals. Dermed må man kompansere med veldig raskt minne, for å ikkje få en flaskehals der. Detter taler også for x99 plattformen som har "quad channel" minne. Så det er ikkje bare at flere enn 4 kjerner cpu som hjelper i nyere spilll. 

 

Men som sagt, samme for meg hva dere velger ;)

Endret av Nizzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok , bare så det er sagt så er jeg tilhenger av flere kjerner , men akkurat nå så er det aktuelt å kjøpe seg en 6x kjerners cpu om :

 

1 : Man spiller de nyeste spillene som BF4 som faktisk er flink til å ta i bruk de ekstra kjernene.

2 : Man gjør flere ting samtidlig som å streame mens man spiller.

3 : ønsker å la pcen jobbe litt med eventuelt de frie kjernene ( 1 dedikert til torrent om man spiller singleplayer osv ) .

 

Men ja, det går sikkert an å overleve på 2 kjerner eller 4 kjerner, men helt adekvat er det ikke lenger og noen spill streber virkelig...

Lenke til kommentar

I følge Prisguide skiller det ca 1100 kr mellom 6700K og 6800K. Da kan man argumentere for at man kan like gjerne gå for 6800K. Men steget opp til 6900K er betydelig mer, på nesten 8000 kr mer enn det 6700K koster... For en gamer er den prisforskjellen et GTX 1080 kort det for å sette det i perspektiv! Så 6800K er kanskje en slags sweetspot da, der man har nok CPU kjerner og en pris som ikke er helt i skyene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...