Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

 

Poster her også, siden ingen i AMD Polaristråden tør å kommentere den :p

 

Faktisk en video verdt å se:

GTX 1060 vs. RX 480 in 6 year old AMD and Intel Computers

 

 

Plutselig var ikkje Vulcan og DX12 helt konge med gammel cpu alikavel...

 

Interessant, jeg har en FX-8350 og sitter å lurer på om jeg skal kjøpe en GeForce GTX 1070 Founders Edition eller heller gå for MSI GeForce GTX 1070 Gaming X. Har det mye å si?

 

 

Siden jeg selv sitter på akkurat samme cpu kan jeg gi min erfaring , merk dette er på 4Ghz hastighet og testet med både Amd 280 , Nvidia 980. 

 

Utnyttelsen er ikke maksimal på eldre os, jeg så derimot en forbedring ved overgangen til Windows 10 kontra windows 7 og 8.1 i en del spill , et par driveroppdateringer gjorde også at kortene yter bedre. 

Uansett så mener jeg personlig at en FX 8350 ikke greier å utnytte i nærheten av det man kan få av Nvidia sine toppkort , så mitt beste tips der er å bygge ny pc hvor du finner ut om du ønsker å være langsiktig og gjør derfor en kraftig investering i forhold til hva du betaler nå men får igjen for det i forhold til lengre levetid.

 

FX 8350 er en såpass dårlig cpu i dag at ikke engang med overklokking gir den utnyttelse av nyere skjermkort , den har kanskje muligheter for å utnytte greit et 1060 fra Nvidia , men for å være ærlig så hadde jeg da ( om du absolutt skal ha en oppgradering sammen med FX ) kjørt på med RX 480 da min erfaring er at Amd sine cpu'er fungerer bedre sammen med Amd gpu'er.

 

Har man det beste amd skjermkortet bør man kombinere det med intel forresten, bare så det er sagt, intel sine cpu'er er langt bedre enn det amd har å by på per dags dato og fortsetter det sånn som vi har sett med polaris så kan vi ikke forvente en opptur når Zen kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Leveringsproblemer hos Postnord, så det vil ta 5 dager istedet for 1 ifølge Komplett..

 

Mitt har i hvert fall ankommet Oslo allerede.

 

Fikk akkurat pakke fra Postnord fra komplett.no. 

 

Bestilte kl 15.00 tirsdag, og den kom torsdag formiddag her oppe i Molde.

Lenke til kommentar

 

 

Interessant, jeg har en FX-8350 og sitter å lurer på om jeg skal kjøpe en GeForce GTX 1070 Founders Edition eller heller gå for MSI GeForce GTX 1070 Gaming X. Har det mye å si?

 

 

FX 8350 er en såpass dårlig cpu i dag at ikke engang med overklokking gir den utnyttelse av nyere skjermkort , den har kanskje muligheter for å utnytte greit et 1060 fra Nvidia , men for å være ærlig så hadde jeg da ( om du absolutt skal ha en oppgradering sammen med FX ) kjørt på med RX 480 da min erfaring er at Amd sine cpu'er fungerer bedre sammen med Amd gpu'er.

 

 

Det er jo helt riktig for de aller fleste, ettersom de fleste fremdeles bruker 1080p skjerm. Og mange av dem igjen faktisk har 144Hz skjermer. Men ironisk nok så har CPU mindre å si jo høyere opp i oppløsning man går, så om man i dag vil gå over til 4K gaming, så taper man ikke så mye ytelse med selv et GTX1080, selv om man parrer den med en i5 750!!

 

Forklaringen er at jo flere fps man får, desto viktigere er CPU. Men høyere oppløsning øker ikke arbeidsmengden til CPU nevneverdig. Faktisk er dens arbeidsoppgaver av en slik natur at den i stor grad kan drite i oppløsningen. Så om man kjører 1080p og et GTX1080 med f.eks. i7 6700K, og det gir deg 250fps i et spill. Så blir samme skjermkortet strupet av et i5 750 i så stor grad at du kanskje bare får ~70fps med det oppsettet. Øker man til 1440p så faller fps med 6700K til f.eks 150fps. Men med 750 så får du fremdeles bare ~70fps. Øker du så til 4K, så er kanskje 6700K maskinen også nede i ~70fps, og fordi det nå i 4K er 100% skjermkortet som er bottleneck. Så vil du kunne få ~70fps med i5 750 også. Vel tallene her har jeg jo halt ut av ræva fordi jeg ikke gidder å se hele videoen jeg selv nettopp linket til, bare for å hente de nøyaktige tallene derfra. Det er jo bare prinsippet jeg prøver å få frem.

 

Jeg tror altså at en FX-8350 fint kan drive et GTX1070 eller til og med et GTX1080. Men ikke i 1080p og 1440p. Man må opp i 4K.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror altså at en FX-8350 fint kan drive et GTX1070 eller til og med et GTX1080. Men ikke i 1080p og 1440p. Man må opp i 4K.

 

 

Heh , nå har jeg ikke skjerm til å kunne skryte på meg 4K , hadde en med 1440p og har testet ut 4k når jeg testet en haug med skjermkort for en venn av meg og fikset kjøleløsningen på noen av dem , men kombinasjonen der var jo selvsagt i7 6xxx og 980 ti /980 og 970 skjermkort og noen Amd kort. 

 

Men følelsen min er at øker man frekvensen så har man flere slike "spikes" der ytelsen faller som en murstein og så tar seg opp igjen , mens på lavere oppløsning er dette litt mer jevnt med et kraftigere skjermkort. Men å utnytte det maksimalt er ganske håpløst med en FX.

 

Det er jo derfor jeg er glad for å se de store endringene som kom på plass med W10 og DX12 og ikke minst Vulkan, det har jo åpnet for at man kan utnytte resursene på datamaskinene på en langt bedre måte og som igjen gjør at arbeidsfordelingen mellom gpu og cpu legges på en sånn måte at ytelsen enten øker eller ikke faller så drastisk som før.

 

En ting er klart, har man fremtidsplaner og pengene til det er det ingenting imot at man kjøper seg det beste Nvidia skjermkortet først og så oppgraderer resten av pcen sin... :)

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror altså at en FX-8350 fint kan drive et GTX1070 eller til og med et GTX1080. Men ikke i 1080p og 1440p. Man må opp i 4K.

 

 

...

 

Men følelsen min er at øker man frekvensen så har man flere slike "spikes" der ytelsen faller som en murstein og så tar seg opp igjen , mens på lavere oppløsning er dette litt mer jevnt med et kraftigere skjermkort. ...

 

Det er derfor man har g-sync :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tror altså at en FX-8350 fint kan drive et GTX1070 eller til og med et GTX1080. Men ikke i 1080p og 1440p. Man må opp i 4K.

 

 

...

 

Men følelsen min er at øker man frekvensen så har man flere slike "spikes" der ytelsen faller som en murstein og så tar seg opp igjen , mens på lavere oppløsning er dette litt mer jevnt med et kraftigere skjermkort. ...

 

Det er derfor man har g-sync :)

 

 

Kan garantere deg at om du får et momentant fall til 1 fps så hjelper ikke G-sync. Noen spill har det problemet pga feil i kodingen eller rett og slett pga last , andre ganger er det pga skjermkortet.

Lenke til kommentar

Ser at boost clock på titan P tydeligvis er på 15xx. Kan være det klokker endel lavere, og ikke yter så mye bedre som jeg trodde/tror. Time will show.

 

Om mitt evga klokker dårlig går det i retur og jeg kjøper et Strix hos DI.

 

Skal llare minst 2050 på stock spenning.

 

Fikk ordnet meg nett, så dere blir ikke kvitt meg så lett. ^^ (Dere elsker vinglingen min uanz<333).

 

EDIT: Bruker cam pga gridv2. Funker konge!

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Da jeg begynte å bli aktiv på diskusjon.no syntes jeg folk var litt småslemme med Christian. Men nå skjønner jeg hva de mener:P ​Jeg vingler en del selv ved hardwarekjøp og brukte lang tid frem og tilbake mellom RX480/GTX1070 før det endte med kjøp.

 

Du tar dog kaka med å endre mening hver time :p

Lenke til kommentar

 

 

Leveringsproblemer hos Postnord, så det vil ta 5 dager istedet for 1 ifølge Komplett..

 

Mitt har i hvert fall ankommet Oslo allerede.

 

Fikk akkurat pakke fra Postnord fra komplett.no. 

 

Bestilte kl 15.00 tirsdag, og den kom torsdag formiddag her oppe i Molde.

 

Ahh, ser min og er i Oslo, eg bare såg på ka komplett hadde skrevet, og snakka med chatten, di sa at postnord hadde problemer pga di kjørte mindre i Juli, men 5 dager er sikkert bare ein maks grense, ser på min sporing at eg skal ha den Mandag ifølge den.

Lenke til kommentar

Da jeg begynte å bli aktiv på diskusjon.no syntes jeg folk var litt småslemme med Christian. Men nå skjønner jeg hva de mener:P ​Jeg vingler en del selv ved hardwarekjøp og brukte lang tid frem og tilbake mellom RX480/GTX1070 før det endte med kjøp.

 

Du tar dog kaka med å endre mening hver time :p

 

Njaa, har jo sagt at om 1080 fe klokker dårlig går det i retur.

 

Men når jeg hørte om titan P ble jeg usikker før jeg leste spefikasjonen.

 

Makes sense, right?

 

Folk har bedret seg også. Noen var direkte drittsekker (noen som er aktive her..) andre ble bare lei. Noe som er OK.

 

Ekke lett å bestemme seg når man er 16 og hwintr. ^^

Lenke til kommentar

Nå spiller ikke jeg CPU intensive spill som Arma 3 men heller GPU fokuserte spill som Doom.

 

 

Jeg tror flaskehalsen ikke er så betydelig der.

 

Edit: det blir uansett et stort hopp fra 7870 som jeg har nå. Jeg ser også at den lokale databutikken min har et 1070 FE kort til salgs nå, veldig fristende å reise bort å kjøpe det :-)

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...