Gå til innhold

Sjekk om din mobil kan bruke det nye supernettet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Poenget med utvidelse til "4G+"/ LTE-A gjør ikke direkte at alle får 300 mbit/s nedstrøms på telefonen/nettbrettet eller modemet sitt. Poenget til operatørene er at den totale bruksopplevelsen blir bedre for alle brukerne. En annen ting med bredbåndstilkobling for folk flest er at når man har et abonnement som tillater en å laste ned med 50/100 mbit/s, er ikke at kunder utnytter potensialet hele tiden. Derfor overselges kapasiteten, fordi brukerne kun utnytter potensialet ca. 2 - 10% av tiden. Lasting av nettsider bruker ca. 2-10 mbit/s i noen få sekunder, de store forskjellene utgjøres når virkelig store filer skal lastes ned og opp. Da tar ting kortere tid! Når det gjelder mobilt bredbånd så har man også en kvote å forholde seg til, men man utnytter knapt potensialet for makshastighet.

 

Dette gjelder igrunn alle operatører som tilbyr access via fiber, COAX, xDSL, wimax, UMTS/HSDPA og LTE + noen andre eksotiske løsninger.

 

En annen ting man må ta til høyde for ved trådløs internet access er at alle deler på den totale båndbredden. Responstid er en veldig viktig faktor Jo større mengde trafikk det er mot en basestasjon, jo høyere responstid, selv ved vanlig internett surfing.

 

LTE-A kan og vil gjøre noe med responstiden totalt sett på steder med mange brukere som befinner seg på forskjellige lokasjoner med forskjellig signalstyrke og kvalitet for sluttbrukeren.

 

På håndsett-siden gleder jeg meg til å se håndsett som kommer som rene LTE(A) produkter som har luket vekk 3G(UMTS/HSDPA) og GMSM0 (GPRS/EDGE) teknologien i seg, når dekningsgraden til LTE er tilfredsstillende, mindre energisluk, forhåpentligvis bedre signalstyrke og kvalitet fordi antennene ikke må kjøre flerfoldige løsninger (tilkoblinger) for å holde enhetene online. Dette kommer dog til å ta minst 10 år siden GSM er den mest brukte løsningen per dags dato. 3G er en mer midlertidig løsning som lettere kan lukes vekk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I følge Wikipedia er lista mye lengre og inndelt i flere 4G+ hastighetsklasser: 150, 225, 300 og 450 Mbit/s. Hvorfor er den i artikkelen mye kortere? Har det noe å gjøre med støtte i norske nett, hva som selges her eller noe annet?

 

Tom Bäcker: Klarer du å lese nettsider 300 ganger kjappere med 300 Mbit/s enn med 1 Mbit/s? ;) Kanskje man får pløyd seg gjennom noen ekstra sider i løpet av en økt fordi man kaster bort mindre tid på venting, men det ser jeg bare som et gode. Tid er penger.

 

Strømmetjenester leverer ofte bedre kvalitet etter båndbredden din. Dermed vil 30 minutter med streming fort bli mer data, bare fordi kvaliteten er bedre.

Lenke til kommentar

Det første jeg tenker er: Whats the point? Hva skal jeg med 300mbit på telefonen? Jeg skjønner at bruken er i endring å at fremtiden er trådløs i stor grad, men hvorfor jeg i 2015 skal være lei meg for å ikke få mer enn vanlig 4G fatter jeg ikke. Så lenge våre abonnement ikke har ubegrenset databruk er ikke hastigheter over 20mbit noe jeg trenger ihvertfall. Får jo glatt 30mbit i dag på min iPhone å det er langt mer enn jeg trenger.

Lenke til kommentar

Hva skal jeg med 300mbit på telefonen?

 

Så hvis du skal laste ned et spill på 500MB til telefonen, og har valget mellom å vente i noen minutter, eller å få det 'umiddelbart', så velger du å vente? Da kan jo du bare ta argumentasjonen din helt ut, og gå tilbake til 19.2 kb/s for det er jo enda "bedre" :w00t:

Jeg har problemer med å se hvordan noen kan ønske mindre fart! Filen du laster ned er like stor, datamengden du bruker av kvoten er like stor, det går bare fortere. Men det kan tydeligvis gå for raskt for noen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår til og med binære tall. Problemet er at Halloween og første juledag går i ett, fordi 31OCT = 25 DEC

 

Problemet med denne uttalelsen er at ingen av tallene er binære...

OCT=Octal=Åttetallssystemet

 

31 OCT = 25 DEC = 11001 BIN (= 19 HEX)

 

:-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Seriøst: hva bruker man den hastigheten til? Bruke opp månedens datakvote på ti minutter?

 

Ehm.. Du bruker ikke opp kvoten din raskere fordi!

Data mengden du bruker forblir jo logisk nok det samme uansett om du er på Edge eller 4G+ ;P Hastigheten som varierer.. Nettsiden du skal laste er f.eks 1mb pr side uansett om du er på tregt eller kjapt nett... Samme med en video.. 1Mb er 1mb uansett hastighet ;)

Lenke til kommentar

I følge Wikipedia er lista mye lengre og inndelt i flere 4G+ hastighetsklasser: 150, 225, 300 og 450 Mbit/s. Hvorfor er den i artikkelen mye kortere? Har det noe å gjøre med støtte i norske nett, hva som selges her eller noe annet?

 

Tom Bäcker: Klarer du å lese nettsider 300 ganger kjappere med 300 Mbit/s enn med 1 Mbit/s? ;) Kanskje man får pløyd seg gjennom noen ekstra sider i løpet av en økt fordi man kaster bort mindre tid på venting, men det ser jeg bare som et gode. Tid er penger.

 

Det er vel 300mb/s ++ som er listet her..?

Lenke til kommentar

 

Seriøst: hva bruker man den hastigheten til? Bruke opp månedens datakvote på ti minutter?

Ehm.. Du bruker ikke opp kvoten din raskere fordi!

Data mengden du bruker forblir jo logisk nok det samme uansett om du er på Edge eller 4G+ ;P Hastigheten som varierer.. Nettsiden du skal laste er f.eks 1mb pr side uansett om du er på tregt eller kjapt nett... Samme med en video.. 1Mb er 1mb uansett hastighet ;)

 

Men så er det tvilsomt slik vi mennesker ser på det. Har du raskere nett, så blir du også inspirert til å surfe mer, ha høyere kvalitet på video og musikk, og siden de fleste har en form for begrenset tid, så vil nettet til en viss grad diktere hvor mye du bruker i praksis.

 

På EDGE-nett trenger jeg knapt 500 MB per måned. Med 4G så er det over 6 GB. Da jeg ikke orker å bruke tid på å bruke stort mer med EDGE. :closedeyes:

 

But yeah, vi er vel i grunn alle enige. Og begge poenger er i grunn ganske åpenbare.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...