Gå til innhold

PC-utgaven av Grand Theft Auto V utsettes – igjen


Anbefalte innlegg

Men jeg tok uansett utgangspunkt i ditt eksempel, hva mener du er et mer relevant eksempel?

Jeeze, les hva jeg og du selv skriver...

 

Du ba om eksempler på AAA-spill som ikke var polerte ved release, og fikk det. De var ikke ment som eksempler på spill som har hatt lang tid mellom konsoll- og PC-versjon.

 

På en PC-port utviklet i etterkant med tilsvarende utviklingstid (utviklingstid altså, ikke spill der porten er påbegynt lenge etterpå)

Jeg tror ikke det er så mange eksempler (muligens bortsett fra GTA IV til PC), rett og slett fordi Rockstar velger å gjøre det på en annen måte enn utviklere flest. Og jeg mener det er helt greit.

 

Det første Mass Effect hadde for så vidt en slags halv-parallell utvikling av 360- og PC-versjon, og der var det vel et halvt år mellom dem. Men det funker heller ikke helt som sammenligning, fordi utviklingen av PC-versjonen startet tidligere sammenlignet med GTA V, fordi Mass Effect i stor grad er laget med tredjepartsverktøy som er laget med multiplattform som fokus (Unreal Developer Kit) og fordi det er et eldre og teknologisk enklere spill.

 

Jeg ser rett og slett virkelig ikke problemet. GTA V for PC/PS4/XBONE ble annonsert i juni i fjor. Så hvis vi antar at det har vært i utvikling siden ca. nyttår 2013/14 så snakker vi om et knapt år for PS4- og XBONE-versjonene (tid som inkluderer utvikling av en god del ny funksjonalitet, ikke bare ren porting) og et halvår mer til PC-versjonen, som ikke er så veldig uvanlig siden PC-versjonen trenger å funke med større variasjon av hardware.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Men jeg tok uansett utgangspunkt i ditt eksempel, hva mener du er et mer relevant eksempel?

Jeeze, les hva jeg og du selv skriver...

 

Du ba om eksempler på AAA-spill som ikke var polerte ved release, og fikk det. De var ikke ment som eksempler på spill som har hatt lang tid mellom konsoll- og PC-versjon.

 

På en PC-port utviklet i etterkant med tilsvarende utviklingstid (utviklingstid altså, ikke spill der porten er påbegynt lenge etterpå)

Jeg tror ikke det er så mange eksempler (muligens bortsett fra GTA IV til PC), rett og slett fordi Rockstar velger å gjøre det på en annen måte enn utviklere flest. Og jeg mener det er helt greit.

 

Det første Mass Effect hadde for så vidt en slags halv-parallell utvikling av 360- og PC-versjon, og der var det vel et halvt år mellom dem. Men det funker heller ikke helt som sammenligning, fordi utviklingen av PC-versjonen startet tidligere sammenlignet med GTA V, fordi Mass Effect i stor grad er laget med tredjepartsverktøy som er laget med multiplattform som fokus (Unreal Developer Kit) og fordi det er et eldre og teknologisk enklere spill.

 

Jeg ser rett og slett virkelig ikke problemet. GTA V for PC/PS4/XBONE ble annonsert i juni i fjor. Så hvis vi antar at det har vært i utvikling siden ca. nyttår 2013/14 så snakker vi om et knapt år for PS4- og XBONE-versjonene (tid som inkluderer utvikling av en god del ny funksjonalitet, ikke bare ren porting) og et halvår mer til PC-versjonen, som ikke er så veldig uvanlig siden PC-versjonen trenger å funke med større variasjon av hardware.

 

 

Jeg skjønner de ikke var ment som eksempler på spill med lang tid mellom versjonene, men når du har trekt inn andre AAA-spill som argument for at dette skal ta lengre tid, og jeg da baserer meg på de samme spillene, så vi har noen felles referanser, så er jo ikke det akkurat et unaturlig valg av eksempler? Når du selv sier det ikke er så mange eksempler som passer med dine relativt snever krav, så synes jeg det er i overkant "strengt" å framstille det som mass effect-eksemplet ikke har noen relevans for denne situasjonen.

 

GTA IV var forøvrig ute mye mye raskere enn GTA V. Og det har jo åpenbart vært multiplattform-fokus på GTA V, det har jo kommet ut på masse plattformer, og det var ikke enklere å porte mellom plattformer før, heller motsatt.

 

Problemet er at folk kjøper unnskyldningen om at dette kun er for polish, når det bare er snakk om at er prioritert ned. Porting med den siste generasjonen er enklere enn noen gang.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Rockstar er noen tøffe utviklere, men begynner å få en liten bismak. Det er bra om det er finpolish som er årsaken, men om det er en selger som står bak de utsettelsene venter de antagelig på et brekkpunkt (melke salg for konsollversjonene mest mulig, vent til preorders bikker nedover, send så til PC-marked).

 

..og det er det som kanskje irriterer en del :) Me included.

 

EDIT: Har i mellomtiden hatt knallmorro med Saints Row 3 og 4, anbefales men sikkert litt avhengig av smak hehe!

Endret av Boye
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Grunnen til at folk er utolmodige er at alt rockstar sier at de skal gjøre blir utsatt, hver gang.

- Stock market

- Heists (var trekkplasteret under markedsføringen. Har ikke kommet enda)

- Utgivelser

 

Smatidig så har de baller til å levere et spill som knapt kan kjøres på ps3 & 360 uten at grafikken forsvinner jevnlig og spillet lagger som bare det. Dette visste rockstar da de ga det ut, men tenkte at mange har last gen konsoller så da bare dytter vi det ut der. Plutselig var ikke polering så viktig likevel.

Ingen store spill, laget i 2010-2015 er ment for et system med 256mb ram og 256mb grafikkminne.

 

Alt rockstar sier ender med å bli løgn, og de prøver ikke å skjule at de ønsker å flå folk.

Hvorfor skal ikke folk slenge med leppa til selskaper som holder på sånn? Det er jo nettopp til slike folk man skal slenge med leppa til.

Lenke til kommentar

Aldri før har jeg fått så mange mailer på telefonen som når ATW the one and only gikk berserk i denne tråden.

 

Jeg får bare krype til korset og huske å skru av notifikasjoner i trådene jeg kommenterer. Makan.

 

Takk for tilliten, men ca 4/5 deler av postene i tråden er fra andre enn meg, så jeg skal ikke ta på meg hele den æren.

 

AtW

Lenke til kommentar

Grunnen til at folk er utolmodige er at alt rockstar sier at de skal gjøre blir utsatt, hver gang.

- Stock market

- Heists (var trekkplasteret under markedsføringen. Har ikke kommet enda)

- Utgivelser

 

Smatidig så har de baller til å levere et spill som knapt kan kjøres på ps3 & 360 uten at grafikken forsvinner jevnlig og spillet lagger som bare det. Dette visste rockstar da de ga det ut, men tenkte at mange har last gen konsoller så da bare dytter vi det ut der. Plutselig var ikke polering så viktig likevel.

Ingen store spill, laget i 2010-2015 er ment for et system med 256mb ram og 256mb grafikkminne.

 

Alt rockstar sier ender med å bli løgn, og de prøver ikke å skjule at de ønsker å flå folk.

Hvorfor skal ikke folk slenge med leppa til selskaper som holder på sånn? Det er jo nettopp til slike folk man skal slenge med leppa til.

 

Pøh, grunnen til at folk er utolmodige er at di er ein gjeng brelebarn som ikkje takler at Rockstar går sine egne veier og ikkje lar nevnte brelebarn få viljen sin i eit og alt.

 

Elles må eg seie at eg ikkje har opplevd GTA V slik du framlegger det.

 

PS3 utgaven av GTA V fungerte meget bra. Rockstar drog virkelig all kraft ut av konsollen, men det fungerte. I forhold til kva andre spill hadde levert før på PS3 var GTA V ganske så polert, spesiellt når det er snakk om multispill. 360 utgaven var dog ikkje like bra.

 

At Rockstar sin forretningsmodell legger opp til å gje den største fan-basen(PS360) spillet først bør ingen klage over. At di dernest følger opp med utgaver til di nyaste konsollane er og greit da det vil bli den neste store fan-basen. Og for å imøtegå di som klaga på PC utgaven av GTA IV, forsøker di nå å gje ut ein så polert og fungerande PC utgave av GTA V som mulig der di tek seg tid til å polere litt ekstra for at denne versjonen skal skinne aller best. Det er faktisk Rockstar sitt valg og ut fra eit forretnings-perspektiv ville eg gjort det på samme måten, fordi det ligger mykje meir penger i eit spill solgt til konsoll enn eit spill solgt til PC.

 

Syns Rockstar er ein av få spillutviklere som farer med svært lite løgn. Alikevel er eg sikker på at pirat-versjonen blir størst på PC fordi mange av di som spiller på PC ser på seg sjølv som di utvalgte og di takler da ikkje å komme sist i rekka.

 

Har testa GTA V på PS3, Xbox 360 og PS4. Kjøper GTA V til PC når eg veit at det fungerer optimalt, men det haster ikkje. Håper nesten at di polerer litt ekstra, gjerne til ut i mai.

Lenke til kommentar

At Rockstar sin forretningsmodell legger opp til å gje den største fan-basen(PS360) spillet først bør ingen klage over. At di dernest følger opp med utgaver til di nyaste konsollane er og greit da det vil bli den neste store fan-basen. Og for å imøtegå di som klaga på PC utgaven av GTA IV, forsøker di nå å gje ut ein så polert og fungerande PC utgave av GTA V som mulig der di tek seg tid til å polere litt ekstra for at denne versjonen skal skinne aller best. Det er faktisk Rockstar sitt valg og ut fra eit forretnings-perspektiv ville eg gjort det på samme måten, fordi det ligger mykje meir penger i eit spill solgt til konsoll enn eit spill solgt til PC.

 

 

 

Det er rockstar sitt valg, men det er også kundene sitt valg hvordan de reagerer på dette, det er ingenting galt i å klage over den avgjørelsen om man er uenig i den. Forøvrig er det vel i beste fall en halvsannhet at "det ligger mye mere penger i et spill solgt til konsoll enn til PC"?

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må faktisk si meg enig med ATWindsor i denne diskusjonen. Ser ingen grunn til å skulle beskytte rockstar med nebb å klør for en avgjørelse som er gjort garrantert for at de skal tjene mest mulig penger å ikke for forbrukerens beste.

 

Det er dessverre ikke alle som skjønner hvordan programmerings bransjen henger i sammen idag.

Og jeg skjønner heller ikke at folk vil jobbe som utviklere i en såpass kynisk bransje, nå er det ikke så ille her til lands, men over dammen er det helt Texas!

 

Lenke til kommentar

Aldri før har jeg fått så mange mailer på telefonen som når ATW the one and only gikk berserk i denne tråden.

 

Jeg får bare krype til korset og huske å skru av notifikasjoner i trådene jeg kommenterer. Makan.

Er ganske enig, jeg mast helt tråden i denne tråden etter han kom inn. Tror han liker postcounten sin.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...