Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei,

jeg har et problem med Abit KG-7 RAID hovedkort med min nye Western Digital 200 GB disk. Jeg kjører Windows XP.

 

Jeg har gjort alt som foreslås i denne guiden:

- installert sp1

- oppgradert BIOS

- registrert register-fila

 

I diskmanagement i XP finner jeg likevel bare 128GB. Jeg har heller ingen uallokert del av denne som vises. BIOS-en finner derimot hele disken, og boot-disken til Partition Magic finner også hele.

 

Noen tips til hvordan jeg kan løse dette?

 

Øyvind.

Endret av oyvind_b
Lenke til kommentar
Hei,

jeg har et problem med Abit KG-7 RAID hovedkort med min nye Western Digital 200 GB disk. Jeg kjører Windows XP.

 

Jeg har gjort alt som foreslås i denne guiden:

- installert sp1

- oppgradert BIOS

- registrert register-fila

 

I diskmanagement i XP finner jeg likevel bare 128GB. Jeg har heller ingen uallokert del av denne som vises. BIOS-en finner derimot hele disken, og boot-disken til Partition Magic finner også hele.

 

Noen tips til hvordan jeg kan løse dette?

 

Øyvind.

Vet ikke om det vil funke men, kanskje formatere disken på nytt? Tror det var det jeg gjorde for å få det til..

Lenke til kommentar
Hei,

jeg har et problem med Abit KG-7 RAID hovedkort med min nye Western Digital 200 GB disk. Jeg kjører Windows XP.

 

Jeg har gjort alt som foreslås i denne guiden:

- installert sp1

- oppgradert BIOS

- registrert register-fila

 

I diskmanagement i XP finner jeg likevel bare 128GB. Jeg har heller ingen uallokert del av denne som vises. BIOS-en finner derimot hele disken, og boot-disken til Partition Magic finner også hele.

 

Noen tips til hvordan jeg kan løse dette?

 

Øyvind.

Vet ikke om det vil funke men, kanskje formatere disken på nytt? Tror det var det jeg gjorde for å få det til..

Yahoo! Jeg fikk det til ved å installere nye drivere til harddisk kontrolleren! Alt er bare fryd og gammen :D

 

Øyvind

Lenke til kommentar

Hei kjøpte meg ny hardisk her om dagen 200gb WD har SP1 men den kommer ikke over 137gb sperra hva kommer dette av? har søkt overalt fant noen sider så eg leste at eg skulle skifte noe i HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\

men alt der ser ut til og vere sånn som det skal noen som har en ide til hva eg må gjøre?

Lenke til kommentar

Nå har jeg oppdatert Abit BE7-Raid til siste BIOS, uten at den "interne" PCI-kontrolleren finner ut at min nye 160GB er mer enn 131GB.

 

Skal nå prøve Raid-kontrolleren med nyeste drivere fra Abit, så får håpe det hjelper.. Hvis ikke vet jeg ikke hva jeg skal gjøre.

 

Skal brukes som systemdisk uten andre harddisker.

Lenke til kommentar

En jeg kjenner (prøver å hjelpe han via MSN) får ikke frem den ekstra plassen. Han har win2k med SP4 installert. Han har prøvd med reg-filen, men får opp "this file does not have a program associated with it for performing this action. create an associatio in the folder option control panel".

 

Snøring på hva som er feil?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har en liten nøtt her. i morges når jeg skulle sette på mp3 var alle mine mp3 blitt corrupted. jeg slettet partisjonen fra disken og fyrte opp partion magic for å partisjonere den på nytt. Da viste plutselig partition magic disken som en 127 gb disk. disken er av typen western digital 200 gb BB. Disken står på en promise tx2 ide-kontroller sammen med 3 andre av samme type. disse kommer opp i partion magic som 186 gb. har ingen anelse hva som kan ha skjedd. noen som har? har prøvd og lagt til den .reg fixen igjen og oppdatert med ny service pack. kjører winxp med sp1.

all hjelp mottas med glede.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg trenger hjelp. Jeg har harddisk på 200gb men har bare 127gb, de 73gb som er igjen ligger på en stasjon på 8mb som jeg ikke får til å endre på, hva skal jeg gjøre? skriv detaljert! har de 8mb på utildelt, har 2000, får bare til enkelt volum og kan ikke legge de på en annen stasjon

Endret av cartMann
Lenke til kommentar

Det er seriøst! Broren min gjorde det først men så klarte han det ikke. Jeg har 73gb på stasjon (den som jeg mangler) men kan bare bruke 8 mb av de, hvis jeg lager en harddisk av den på 8mb så får jeg ikke til med de 73gb. Går ikke å ta større vollum enn 8mb.

Mye mer komplisert enn det som står på 1 side... herregud dette kommer til å bli vanskelig å fikse. :(

Endret av cartMann
Lenke til kommentar

Høres veldig rart ut og jeg er ærlig talt ikke sikker på at jeg forstår hva du mener engang. Jeg kan ta en titt på det via VNC hvis du vil. ;)

 

 

BTW: Jeg skal se om jeg ikke får fikset litt på den første posten i løpet av morgendagen, kanskje med litt skjermbilder og sånt. :)

Lenke til kommentar

Ok, da vil jeg først og fremst takke alle dere som gjorde det mulig å fikse mitt problem! Meget nyttig! Men det er i slike øyeblikk man virkelig ønsker at man hadde en floppy drive her, og ikke tok sjangsen på å skrive av filen. Noe som medførte til 3 timers uforståelige sjekkinger av bios'er (ungikk flashing av nevnte bios kun fordi jeg ikke hadde floppy stasjon), sjekket gode gamle driverene her og der. Klarte å finne ut hvilken versjon av sata controlleren jeg faktisk hadde (godt detectiv arbeid siden den var integrert).

 

Etter hvert skjønte jeg at siden:

1. biosen viste riktig.

2. driverene på nettet var de samme som jeg hadde

3. jeg hadde da for helvete installert 2000 sp4!!!

 

at noe måtte være galt....... med den fila...... jeg skrev for hånd......

glemte den siste s'en i serviceS....... argh!!! :mad:

 

nuhvel, da er det fixet! hehe, og takk for hjelpen!!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...