Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

Hvis jeg tar min 200GB hd, med 2 partisjoner. En systempartisjon på 10GB og en med resterende.

 

Windows slettes og legges inn igjen på systempartisjonen, uten å endre på partisjonene. Og legger inn SP1 osv.

 

Vil dette da påvirke de data som da ligger på partisjon 2?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579
Hvis jeg tar min 200GB hd, med 2 partisjoner. En systempartisjon på 10GB og en med resterende.

 

Windows slettes og legges inn igjen på systempartisjonen, uten å endre på partisjonene. Og legger inn SP1 osv.

 

Vil dette da påvirke de data som da ligger på partisjon 2?

Nei, ikke med mindre du sletter partisjon 2.

 

Du kan trygt "herje" med partisjon 1.

Lenke til kommentar
Hvis jeg tar min 200GB hd, med 2 partisjoner. En systempartisjon på 10GB og en med resterende.

 

Windows slettes og legges inn igjen på systempartisjonen, uten å endre på partisjonene. Og legger inn SP1 osv.

 

Vil dette da påvirke de data som da ligger på partisjon 2?

Nei, ikke med mindre du sletter partisjon 2.

 

Du kan trygt "herje" med partisjon 1.

Det er netopp derfor det er smart å ha en egen partisjon for lagring, som ikke brukes til noe annet enn å lagre filer du vil ta vare på.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Eg har gjort slik som har blitt sagt her inne og har greidd å fikse problemet med min 160G Samsung, har nå 149GB i Windows. Men nå har 21GB som er utildelt og eg lurte på hvordan eg, om det er mulig, kan få de 21GB inn på en partisjon?

Les del 2 ... 160GB (det harddiskprodusenten oppgir) = 149GiB (det Windows oppgir)

 

 

Etter denne, må jeg formatere da?

 

Nei, du må partisjonere. Kikk i Diskmanager, så skal du se at resten av disken ligger der som uallokert plass.

Lenke til kommentar

Denne .reg fila! skal jeg kjøre den\starte den eller legge den i en eller annen mappe i windows. pga. min 160 som kun yter 128gb i windows. kanskje et dumt spørsmål ,men når jeg starter fila sier den at: "registry edition is disabled by your admin." selv om jeg er administrator sjøl!

takk for svar

Lenke til kommentar
Denne .reg fila! skal jeg kjøre den\starte den eller legge den i en eller annen mappe i windows. pga. min 160 som kun yter 128gb i windows. kanskje et dumt spørsmål ,men når jeg starter fila sier den at: "registry edition is disabled by your admin." selv om jeg er administrator sjøl!

takk for svar

Da er maskinen din infisert av virus .

Flere virus som blokkerer regedit .

Kjør en online scan fra disse to :

http://www.pandasoftware.com/activescan/co...n_principal.htm

http://housecall.trendmicro.com/housecall/start_corp.asp

 

Workaround for tilgang til registeret (registry):

Kopier filen

c:\windows\system32\regedit32.exe

lim den inn (paste) til skrivebordet .

Og gi den nytt navn (rename) til regedit32.com .

 

Åpne skrivebord filen regedit32.com

Da kommer du inn i registry .

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg får slenge meg inn i diskusjonen da jeg har problemer med min nye Seagate 200gb disk.

Har koblet denne til pc'n, men får kun opp 33,8GB i BIOS.

Installerte så Seagate DiscWizard og får faktisk opp 200GB i windows!? :dontgetit:

 

Hovedkortet (Asus A7V8X-X) er splitter nytt med nyeste bios oppdatering.

Har 2 andre disker på 30 og 60 GB og de vises korrekt.

 

Har forsåvidt også testet harddisken på et annet hovedkort (Asus A7N8X) med akkurat samme resultat.

 

Hva kan jeg gjøre? Er det hdd'en som det er noe galt med?

Lenke til kommentar

kan noen forklare hvordan PM8 klarer å partisjonere en 200GB disk på 4 sekunder?

Partisjons tabellen består av noen få stusselige byte. Om den ikke trenger å flytte data er det bare en oppdatering av tabellen som trengs. Det tar ikke lang tid.

Ja, det jeg glemte å fortelle var at diskplassen var klar til bruk. Windows disk manager bruker godlang tid på å formatere noe PM8 hoppet elegant over...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, jeg har nå prøvd med den fila å formaterte idag, men viser fortsatt 127 , mangler 73gb :no: Så er det noen som kan si hva jeg skal gjøre nå? :hmm:

 

 

Edit: Lagde ny partisjon å fikk 58.32gb, er hvertfall bedre det

 

Men kan jeg få de andre 11.29gb eller er det normalt?

 

Så det funket det tipset :thumbup::w00t:

Endret av destroyy
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Rart problem! :mad:

 

For et par dager siden måtte jeg formatere hele HD ( virus angrep) og alt gikk greit. Jeg Instalerte Os'et (Win XP Pro), nedlasta SP1a og regfiksen. Instalerte PM8 (eller noe sånt). MEN denne gangen finner jeg ikke den resterende plassen (eller rettere sagt den resterende uformaterte partsjonen) Verken i disk managment eller PM, det står kun 131062.... :hmm:

 

Altså det som er rart at jeg gjorde alt dette for en del mnd siden og greide det ( mer eller mindre) med litt hjelp fra dere, så nå håper jeg at noen kan atter en gang gi meg en hjelpende hånd....? :cry:

 

 

Help me...... :no:

Lenke til kommentar

Mente du meg??

 

Vell ,den er tom... :nei: så....

 

PS

Bare for å si ifra, så har jeg en samsung 160Gig HD ( har sakt dette før da) som er koblet via Raid!

Har nyeste drv ...osv. Denne oppstillinga funka før så... ??? :(

Endret av sun360
Lenke til kommentar

Fin guide.

Vet du kanskje hvorfor man noen gang ikke får igjen diskplass etter man har slettet noe også? Iallefall ikke før noen timer\dager etter sletting.

 

Nei, jeg har ikke på hverken system restore, norton protected recycle bin, eller reservert plass for papirkurven. Jeg prøver å kjøre scandisk osv, men diskplassen får jeg tilbake akkurat når det passer winxp selv. (før fikk jeg tilbake alt med en gang jeg slettet)

 

Er det ikke det ene med windows, så kan du bite deg på at det er det andre.... :cry:

Lenke til kommentar

Jeg har Win2kPro.

 

To harddisker på 160GB. Får brukt 149GiB på den ene i windows, men husker ikke hvordan jeg fikk det til. Nå når jeg endelig har tatt backup av nok på den andre, vil jeg ta i bruk resten her også (vises som 127 GiB).

 

Hvordan fikser jeg dette? Og nei, jeg har ingen planer om winXP.

 

edit_

 

service pack var løsningen :D

Endret av genesis
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...