Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som sagt, jeg mener og tror at du må da slette den eksisterende partisjonen først så lenge du ikke bruker tredjepartsprogramvare. Med Partition Magic er dette fot i hose.

 

Kanskje likegreit å starte en ny tråd om dette for å få innspill fra andre enn meg, jeg vet ikke hvor ofte andre folk leser denne tråden. :)

Lenke til kommentar

Orker ikke å lage ny tråd :blush:

 

Partition magic koster jo penger, kan du nevne noen gode alternativer? Hva mener du med å slette partisjonen? Da har jeg jo bare den samme plassen ubrukt igjen, og er ikke et eneste skritt lenger.

 

Her er forresten hva jeg har gjort så langt:

1. Kjøpt ny 200GB HDD

2. Koblet til nevnte harddisk som "slave", og formatert den

3. Funnet ut at den nye disken ikke kunne utnyttes fullt ut

4. Lest denne tråden og delvis løst problemet ved hjelp av register og partisjonering

 

Jeg har lyst til å gjøre:

1. Slå sammen partisjonene igjen, om det er mulig

2. Omkoble den nye disken til "master", og innstallere OS på den

3. Kopiere gammelt data fra tidligere "master"

Endret av g0mpen
Lenke til kommentar

Ah, ok, jeg trodde at du hadde OS på den nye disken allerede. Det du gjør er at du først kopierer alt over fra den nye disken. Så sletter du den eksisterende partisjonen. Da får du ~ 185GiB utildelt plass på den nye disken, altså all ledig plass. Så partisjonerer du bare etter behov. En 10-15GiB til OS høres bra ut.

 

En ting hvis du kopierer noe til den nye, store partisjonen du lager: Husk bare å ikke skriv til partisjonen som blir liggende i grenseland før du har fikset Windows, altså mellom/over 128GiB-grensen, og ikke la Windows kjøre disksjekk på den.

Lenke til kommentar

Men jeg kan altså ikke bruke hele disken som en enhet? Vil ha så få partisjoner som mulig, så dersom jeg ikke kan ha mer enn 128 likevel kommer jeg ikke til å bruke 10 GB partisjonen, da må jeg jo ha en på 128, en på 10, og en med den resterende plassen. At det skal være så vanskelig da! Jeg vil bare bruke hele harddisken min uten å dele den opp :cry:

 

Kan jeg begynne med å "balansere" partisjonene med partition magic da? Så innstallere OS på en av de, og begynne å kopiere fra den andre disken?

Lenke til kommentar

Jo altså, slik jeg forstår deg, så vil du ha én partisjon på ~ 10 GiB til operativsystemet og resten av disken på ~ 175 GiB til ting og moro, ikke sant?

 

Og det er helt problemfritt å sette opp sånn som oppsettet ditt er i dag. Du kan gjøre slik jeg skisserer ovenfor. Problemet kommer når du skal reinstallere Windows, da kan Win klikke når den ser den store partisjonen som krysser 128 GiB-grensen. Så lenge du ikke skriver til den eller lar Windows kjøre disksjekk går dette så fint så.

 

Edit: Dette virker enkelt for meg iom at jeg har gjort det en gang og to, men det kan godt være at jeg forklarer det kjempedårlig. Bare fortell meg hva jeg bør forklare enklere, så skal det nok bli en ordning på det. :)

Endret av LarsC
Lenke til kommentar

Fikk fikset partisjonene, og formatert de, men når jeg startet pcen på nytt med windows cd i fikk jeg en feilmelding som sa at det manglet "NTLDR" (nei, jeg blander ikke med NTFS). Hva er dette og hva kan det skyldtes? Det hjalp ikke å starte på nytt.

Endret av g0mpen
Lenke til kommentar
Kan belyse et problem jeg hadde når jeg kjøpte ny 160GB Samsung-harddisk.

Denne problemstillinga er ikke nevnt over, tror ikke den er veldig normal.

 

HD'n vises som 32/34GB i BIOS og i Windows XP.

Tips som å legge til registeret, oppdatere BIOS osv hjalp ingenting.

 

Det viste seg at noen harddisker har 2 forskjellige jumper settings som master/slave. Den ene er vanlig Master/Slave (General Pin Setting). Den andre er "Pin Setting (32GB Clip Pin Setting). De har rett og slett begge settene med jumper settings på samme pinnerekka. 32GB Clip pin setting begrenser rett og slett hele harddisken til 32GB. Hva det skal være godt for må du spørre noen andre om.

 

Av en eller annen obskur grunn, var at den var satt til Slave på 32GB Clip pin settinga fra fabrikken, ikke General Pin setting. Det var bare å flytte jumperen til 2 andre pinner (Slave General Pin Setting) så løste problemet seg.

 

Kort fortalt, hvis disken din vises som 32/34GB i BIOS, sjekk den lille folderen/arket du fikk med HD'n. Det er nesten garantert 2 forskjellige sett jumper settings, bare med forskjellige plasseringer på pinnene!

Eks. Slave på "32GB clip pin setting" er å sette jumper mellom de første 2 pinnene.

Slave på "General pin setting" er å ta vekk jumperen helt.

Takk for hjelpen Bitex - du har reddet dagen med dette tipset.

 

mvh

Trond M.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-10579
Kjøpte meg en ny disk i går(160 S-ata samsung som skal brukes til systemdisk), tenkte ikke på det her, får jeg lagt til de siste 21GB til min c:? Evt med noe annet en enhetsbehandling? :)

Nei, du må formatere.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en ny disk i går(160 S-ata samsung som skal brukes til systemdisk), tenkte ikke på det her, får jeg lagt til de siste 21GB til min c:? Evt med noe annet en enhetsbehandling? :)

Nei, du må formatere.

Joda, du kan legge til de siste 21GB uten å formatere. Det er bare å installere patchen eller WinXP SP1 først så kan man bruke 3.parts programvare til å utvide partisjonen. F.eks PartitionMagic.

Lenke til kommentar
Kjøpte meg en ny disk i går(160 S-ata samsung som skal brukes til systemdisk), tenkte ikke på det her, får jeg lagt til de siste 21GB til min c:? Evt med noe annet en enhetsbehandling? :)

Nei, du må formatere.

Joda, du kan legge til de siste 21GB uten å formatere. Det er bare å installere patchen eller WinXP SP1 først så kan man bruke 3.parts programvare til å utvide partisjonen. F.eks PartitionMagic.

Takk skal du ha :) Prøve på det her etterpå da.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Jeg kjøpte nettop 200 gb harddisk, men Windows sier at den er bare 127,5 GB når den egentlig skal være 185~gb.

 

Har sp1, og har lastet ned den register filen, men ingenting av dette har virket til nå. Noe mer jeg kan gjøre for å fixe det?

Installer Partion Magic og der ligger alle GB dine. Du må bare "fylle på" det som mangler

 

"Resize partion" og dra den tingen helt til høyre.. :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...