Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det andre er å fikse Windows. SP1 skal visstnok fikse problemet for Windows XP, men det viser seg at det ikke er helt 100% korrekt. Samme gjelder for 2000.

 

Det spiller egentlig ingen rolle, for alt du trenger, er en enkel registeroppføring.

 

 

Kort versjon:

Klikk her, legg til i registeret, start på ny.

 

 

Lang versjon:

For å lage en slik fil selv, gjør man slik:

Start opp Notepad eller en annen teksteditor, klipp ut det som står i mellom <>-taggene, og lagre som 'et eller annet'.reg, f.eks diskaxx.reg

<start>

REGEDIT4

 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\]

"EnableBigLba"=dword:00000001

<stopp>

 

Dobbeltklikk, legg til i registeret, start på nytt.

 

Det denne gjør er å lete seg fram til en nøkkelverdi i registeret, og legge til en verdi under den.

 

 

Etter du har gjort dette, er det bare til å formatere og partisjonere.

 

 

Denne register endringen. Gjelden den for oss som også har installert sp2 på windows xp. Heller har dem gjort noe med dette problemet.

Lenke til kommentar

Svaret på det spørsmålet står i toppen på det du siterer. Dette problemet skal egentlig ikke oppstå hvis man har XP med SP1 eller SP2, eller Win2k med SP4 installert. Men det kan skje allikevel. Jeg aner ikke hvorfor.

 

Har du en disk som er større enn 128GiB og alt funker som forventet, så kan du bare glemme den registersaken. Da er den ikke ment for deg. :)

Lenke til kommentar
Har et slikt problem med min nye 160 gb seagate, i windows er disken 127 gb. Har lagt inn SP1 og den register-fila som foreslås lengre opp her, ingen forskjell. Noe annet som kan prøves ?

Formatere den... :wow:

eller Høyre klikk "min datamaskin" ----> "behandle" og velg "diskbehandling"

Der finner du resten av disken,sikkert uformatert/uoppsatt..

 

 

Du har partisjonert den til 127gb..så etter att du legger inn fixen,så er den partisjonen forsatt 127gb men nå får du også tilgang til resten av disken,som beskrevet over...

 

TaZ

Ok, jeg kom inn i diskbehandling, der finner jeg min WD 160GB HD som følgende:

 

128GB NTFS OK

 

21,05GB Utildelt

 

Hva skal jeg gjøre da? Hvordan får jeg de 21,05 til å bli sammen med de 128GB? Hva må jeg gjøre for å kunne bruke dem? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Har gjordt som trådstarter sa, og fikk den plassen på hdn som jeg skulle :w00t: Jeg hadde kun 120 GB tilgjengelig før jeg innstallerte SP1, da fikk jeg den plassen jeg hadde betalt for (200GiB). MEN... harddisken virker brått så utrolig treg i forhold til det den var før jeg innstallerte SP1.... Har et relativt gammelt HK (ASUS A7A-266), kan det ha noe med at HK`et ikke er så glad i så store harddisker eller noe? Vurderer å reinnstallere Win uten å legge inn SP1 fram til jeg kjøper et bedre HK, får jo da bare 120GB, men heller det enn enn treg 200GB. Noen råd før jeg reduserer Harddiskplassen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

leste nettopp dette, har hatt en wd 200 gb harddisk i et halvt år, ble kvitt problemet ved å installere sp.

 

Men i det siste har pcn vært så dårlig, så jeg skulle da reistallere win, da problemet mitt kom. pcn tror nå at j bare har 130 bg (el noe sånt).

 

Jeg kjøpt da ny harddisk, installerte winxp og sp. Jeg koblet så til den gamle 200gb harddisken. Men BOOM, den funker ikke, må formatere disken..

 

Hva skal jeg gjøre?? Har jeg mistet all data i harddisken? Er det mulig å få noen av dataene tilbake? Hjelp!!

 

Etter at winxp cd'n spurte meg hvor jeg skulle plassere win hen, og j innså da at den gjenkjente bare et parti av harddisken og alt var "borte", gjorde jeg ingenting annet. Så er det noen der ute som kunne hjelpe meg med problemet???

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei :yes:

Ønsk meg velkommen, mitt første innlegg her nå ;)

men problemet er:

Har ny wd 200gig, når jeg skal finne den på partition magic så står det 131gig :ermm:

har 2000, og sp4..!

hva skal jeg gjøre for å få ordnet dette??

detta som var på 1sida vart litt innvikla for meg ja... noen som kan forklare?? :)

 

Edit: har kt3v kort..!

Endret av Even1
Lenke til kommentar

Kjøpte meg en ny HD idag:

Seagate Barracuda 7200.7 160GB IDE

 

Men den viser bare 31,4 GB! :cry:

Har formatert hardsiken til NTFS..

 

Hva har skjedd...? Noe software som trengs, eller noe jeg må gjøre...?

Se vedlagt bilde..

 

PS! Har windows XP pro. SP1

post-62-1104942438_thumb.jpg

Endret av j0k3r
Lenke til kommentar

Problemer med en 250GB Freecom ekstern-disk. Trenger hjelp.

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=358407

 

 

j0k3r: Disken har kanskje en 32GB sperre med jumpersettings, flytt om jumper'ene slik at de står riktig.

 

 

EDIT: Fant løsning på problemet mitt.

Disken var formatert med FAT32, som det virker som har en begrensning.

Konverterte diskn til NTFS og alt ble bra.

 

konvertering til NTFS

convert J: /fs:ntfs

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Hva gjør jeg dersom det er en helt ny disk som skal installeres på en "helt ny" maskin? Koblet ut min gamle disk, satte inn den nye på 200 GB, og installerte OS på den, men fant ut at jeg bare hadde 128 GB på den. Hva gjør jeg da? Hjelper vel lite å fikse de greiene i registeret, reboote, og formatere, for da vil jeg vel miste registerinfoen igjen, eller? :dontgetit:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Takker for denne tråden!!

Jeg hadde win 98se på maskina som er ca 4-5årgammel.

Kjøpte stor disk og fikk ikke opp mer enn 127gb.

Snakket med folk i butikken og de sa det ikke ville hjelpe om jeg brukte diskontrollere eller instalerte xp. Jeg istalerte xp og fikk fortsatt ikke opp enn 127gb. Eter å ha lest denne tråden og lagt til den stringen i registeret så vipps fikk jeg 60gb til :thumbup::tease:;):yes::dribble:

Lenke til kommentar
Hva gjør jeg dersom det er en helt ny disk som skal installeres på en "helt ny" maskin? Koblet ut min gamle disk, satte inn den nye på 200 GB, og installerte OS på den, men fant ut at jeg bare hadde 128 GB på den. Hva gjør jeg da? Hjelper vel lite å fikse de greiene i registeret, reboote, og formatere, for da vil jeg vel miste registerinfoen igjen, eller? :dontgetit:

 

Jeg er litt sent ute her, men hvis du fortsatt lurer på hva du skal gjøre, så er det bare til å følge instruksene. Du installerer SP1 eller SP2 og ser om det fikser problemet. Hvis ikke, legger du til registerverdien.

 

Du sjekker om det har funket ved å gå inn i Disk Manangement (start/kjør/diskmgmt.msc) og se om du har fått opp den utildelte plassen. Denne må du så partisjonere.

 

Snakket med folk i butikken og de sa det ikke ville hjelpe om jeg brukte diskontrollere eller instalerte xp. Jeg istalerte xp og fikk fortsatt ikke opp enn 127gb. Eter å ha lest denne tråden og lagt til den stringen i registeret så vipps fikk jeg 60gb til  :thumbup:  :tease:  ;)  :yes:  :dribble:

 

Hehe, det er dét den er ment for. Fint å se at den har hjulpet folk. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det mulig å overføre plass mellom de to partisjonene etterhvert? Jeg fikk partisjoner på 63 og 127 gigabyte, men det er egentlig en merkelig fordeling i mine øyne. Jeg ville helst hatt en stor disk, eller i det minste en mindre (ca 10 gb) systemdisk og en 180 for spill og morro. Er dette mulig?

Lenke til kommentar

Ja, det er mulig, men med mindre du bruker tredjepartsprogramvare som f.eks Partition Magic, må du svjv slette partisjonene først. Altså, med DiskMan må du slette partisjonen(e) for så å lage nye. Med Partition Magic eller tilsvarende programvare kan du gjøre dette 'on-the-fly', men du risikerer at dette kan gå galt, f.eks hvis strømmen går midt i prosessen. Jeg har gjort det et par ganger og det har alltid gått greit for meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...