Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei

Har et problem med å få mine to 200 Gb seagate disker til å fungere sammen med mitt K7T266Pro2-RU MSI HK, på Promise Raid kontroller IDE 3 og 4. Diskene virker fint på IDE 1 og 2.

 

Har lagt SP2 i xp og lagt inn støtte for store disker i registere iht ovenforstående, men ingen endring. BIOS versjonen skal gi støtte for 160 GB HD, på IDE 3 og 4.

 

Under oppstart vises 200 GB i Promises sin BIOS og at de er fungerende. Jeg har formatert HD flere ganger med Seagate sitt Disk Wizard program, men ingen deteksjon av diskene i Windows :no:

 

Under enhetsbehandling ligger Raid driveren og er fungerende.

 

HK ble kjøpt 2002 og var en nyhet det året.

 

Kan ikke forstå hvorfor dette er et problem :cry: Noen som kan belyse dette nærmere?

Lenke til kommentar

Det kan virke som om Promise-driveren ikke fungerer likevel, eller at du må gjøre noe i Promise-biosen for å sette opp diskene på et vis. Mulig du må sette de i Raid1 eller "R"aid0 for at det skal fungere.

 

Det er mulig det står en forklaring i manualen til hovedkortet.

Lenke til kommentar

Takk for svar ;)

 

Jeg hadde et fungerende Raid oppsett i stripe mode på 400GB (2x200GB). Dette falt ut av Windows etter et på måneder av en eller annen grunn som jeg er uvitende om. Mistet da alle filmer og musikk :cry:

 

Derfor har jeg denne gangen planer om å bruke Promises kontrolleren som en vanlig IDE kanal. Dette skal da kunne gjøres ved å koble på først den ene HDèn, så den andre etterpå. Da vil de danne to seperate 1+0 stripe enheter.

 

På MSI sine sider står det at BIOS versjon 3.6 skal inneholde støtte for 160GB HD for Promises Raid kontroller. Og det er jo over den magiske grensen på 137GB, noe som skulle tilsi at en 200GB skulle også virke. :hmm: Jeg har installert versjon 3.7. Alle 200GB kommer opp ved oppstart av maskinen, hvor det kommer frem av BIOS displayet av Promises raid kontroller.

 

Så hvorfor kan ikke Windows detektere HD en? Synes at jeg har gjort alt det som skal til. Kan det være at jeg må installere windows på nytt eller lign.... :roll:

Lenke til kommentar

Jepp da virker det :dribble: jiiiiippppi :w00t:

 

Det var driveren til Promises Raid kontrolleren som var for gammel, avinnstallerte fra Enhetsbehandling og la inn driver 2.0.0.25 så virket det :love: Fulgte følgende oppskrift:

 

160GB drives on RAID will work; What you need:

 

1. XP with SP1

2. newest promise driver 2.0.0.25

3. Promise driver disk for installing the XP (you know after "press F6 ...")

4. Useful is e.g. PartitionMagic 8 for prepartitioning the drives

 

After typical installationprocess ( you have to identify the drives in the BIOS with the Promisemenu first and to build up a RAID drive) your drives are known to the System as a ca. 320 GB drive. After installation of XP and SP1 on a NTFS Partition you have to update SP1 AND the Promise driver (please join the FastTrak 100 hardware it will 100% work)

Then you can access the other partitions behind the 137GB border aand format these Partitions.

Good luck!

 

PS-Denne driveren til Promises kontrolleren lå ikke på MSI sine sider, men på Promise sine egne internett sider.

 

Takker for ny vinkling på mitt problem :thumbup:

Endret av Gunsmoke
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg formaterte nettopp en kompis sin harddisk som var delt i tre partisjoner. Det var kun C: som ble formatert, men når vi startet opp maskinen for første gang etter formatering var E: på 20 GB "ødelagt". Jeg prøvde å formatere den i Windows, men det funket ikke, så slettet jeg partisjonen i diskbehandling og nå har den bare forsvunnet. Noen tips til å hente opp harddiskplassen igjen?

 

Edit: *løst*

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Arsenal_RULES: Når du har lagt inn patchen i første post så kan du sjekke "disk management" for å se om resten av disken ligger der som "ubrukt område". Hvis det er tilfelle så må du opprette en partisjon der for å bruke den. Hvis du ikke ser noe ubrukt område i disk management så må du nok oppdatere bios (Dette gjelder som regel hovedkort som er mer enn et par år gamle). Du får som Ueland sier instruksjoner til det på produsentens hjemmeside.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

uff.. mye å lese her.. har ingen problemer, tho.

 

orket ikke å lese mere om akkurat dette. så jeg vet ikke om det har blitt sagt før, men det tror jeg.

 

Hvis noen ikke får registrert sin 200 gb disk som 200gb. prøv å oppdatere bios det bruker å hjelpe :)

 

som sagt jeg ANER ikke om noen andre har sagt noe. er bare hjelpsom.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+981234789

har en disk på 200Gb, men viser 127Gb i win,

under disk management står det at 60Gb er Unallocated, hva betyr det?

så hvis jeg legger inn den regfixen og starter på nytt så vill jeg få de 60Gb tilbake?

 

takker for svar

Lenke til kommentar

NIrD: Det betyr at du sansynligvis har partisjonert harddisken før du innstallerte patchen (evt. SP1). Patchen er tydeligvis inne allerede siden du får opp 200GB i disk management. Partisjonering vil si at du lar windows bestemme størrelsen på den delen av harddisken som skal brukes. Hvis windows bare oppdaget 128 GiB i utgangspunktet og du valgte "bruk all plassen" så blir partisjonen bare 128 GiB. Dette endrer seg ikke når patchen innstalleres. I disk management ser du hvor store partisjonene er. Windows har ingen funksjon for å utvide eksisterende partisjoner så hvis du vil bruke de resterende 60GB så har du tre valg:

1. Opprette en ny partisjon i det siste området og formatere den (legge et filsystem på 60GB-området). Det vil si du får en ny stasjonsbokstav. F.eks F: .

2. Slette hele harddisken og opprette en ny partisjon, denne gangen med patchen inne og velge hele området på 200GB. F.eks via orginal windows CD med SP1 på eller hvis du har windows på en fysisk annen harddisk: Slette den gamle 128GiB-partisjonen og opprette den nye 200GB-partisjonen fra disk managment.

3. Bruke 3.parts programvare til å utvide den eksisterende partisjonen uten å slette noe. Et eksempel på slik programvare er Partition Magic. NB. Dette er litt risikabelt og det anbefales backup før du begynner.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Har akkurat fulgt de første tipsene for å få de resterende GB ut av min nye 200GB Seagate disk, men støttet på et lite problem. Kjører win2000 med alt av service packs og hovedkoret er helt nytt, kjøpt sammen med disken..

 

I disk management viste den først 128GB, som forventet, etter å ha lagt til biglbl i registeret dukket de siste opp og de sto at jeg hadde 186GB unallocated, jeg tenker hurra og starter formateringen. Valgte fat32 og en stor partisjon. Det ser ut til å funke men når den er ferdig med formateringen får jeg en advarsel om at den er for stor eller noe sånt... I disk management vises den som healthy og "blå" og alt ser bra ut men funker jeg får ikke tilgang til disken, får bare spørsmål om jeg vil formatere..

 

Kan ikke fat32 være så stor? Noen andre ideer til hva som kan være problemet?

Lenke til kommentar

Fat32 kan være så stor, men Microsoft har satt en kunstig maksgrense på 32GiB fordi de ønsker at volk skal bruke NTFS i stedet for FAT32 på store partisjoner. Denne kunstige maksgrensen gjør at formateringsprogrammet i windows 2000/XP ikke vil formatere mer enn 32GiB i FAT32. I Windows 98 og ME går det fint opp til 64GiB, men over det så trenger man en patch. Du kan også bruke 3. parts programvare til å formatere med og da kan du få FAT32 helt opp til 2 TiB. Alle Windoswversjoner etter Win95 OSR2 kan bruke FAT32 opp til 2TiB når partisjonen finnes. Problemet er altså formateringsprogrammet og ikke den delen av windows som gjengjenner, leser og skriver til disken.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...