Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

dete blei eg ikkje kloge på mangle 25gb eg. kos får eg dei te bars ???

kvar gong eg formatere så muste eg litt te, eg fant ud nå nettop at 10 gb va på backup men då mangle eg jo ennå 15 gb. eg såg det på diskbehandling at 10 gb va lagt te backup men dei siste 15 ser eg ikkje HjEEELLLP

Endret av Dream_0n
Lenke til kommentar

Skjønner noen av dere dette her:

Kjøpt ny 200GB disk. Vises OK som 200GB i bios.

Partisjonerte ok til ca.190GB med PM7. Klonet den gamle 40GB med WIN98SE over til den nye og bootet fint.

MEN, under Min datamaskin -> Egenskaper -> Ytelse står det at "Ytelsen kan forbedres ved å aktivere virtelt minne".

Under "Virtelt minne" står det likevel avkrysset for "La Windows styre virtuelt minne", mens under "Angi egne instillinger" vises ledig diskplass på C:\ som minus noen tusen MB.

 

Pga problemet over prøvde jeg med FDISK. FDISK så disken som kun 59GB.

Slettet partisjonen . Opprettet den på ny. Brukte 100% av disk. (fortsatt 59GB) og formaterte. Etter formateringen hadde jeg mine 190GB igjen. Innstallerte W98SE fra scratch, men får forsatt problemet med virtuelt minne.

 

Om jeg prøver å kjøre Scandisk får jeg melding om at jeg ikke har nok minne.

Lenke til kommentar

Fikk løst problemet med virtuelt minne.

Reduserte partisjonen fra 190GB til 100GB.

Bootet på ny og problemet var vekk. Scandisk fungerte også.

 

Kun 59GB i Fdisk er fortsatt litt mystisk, men med Partition manager har jeg kontrollen.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har både win xp sp1 og bios som støtter big LBA og jeg har editert registeret.

 

Men alikevel virker ikke 200GB harddiskene mine slik de skal.

Jeg får opp at diskene er på 200GB og om jeg bare lager én partisjon på 187GB som er maks, får jeg ikk noe feilmelding disken er tilsynelatende aktiv og "healty".

 

Men når jeg prøver å skrive over 137,5GB til diskene så får jeg windows delayed write error. Det verste er at jeg partisjonerte bare 120GB av den ene disken slik at jeg ihvertfall kunne bruke 120GB av den. Men etter hvert som det gikk litt tid så ble mer og mer av filene som var lagret der mer og mer korrupte.

 

Noen som kan hjelpe meg?

takk.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte akkurat ny PC på komplett. Harddisken skulle være på 250GB, å i bios stod det 237GB (greitt nok), men da jeg kom inn i Windows var hdd'en bare på 137, noe som er utrolig lite i forhold til dens egentlige størrelse..

 

Noen som kan være så SNILL å hjelpe ??

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte akkurat ny PC på komplett. Harddisken skulle være på 250GB, å i bios stod det 237GB (greitt nok), men da jeg kom inn i Windows var hdd'en bare på 137, noe som er utrolig lite i forhold til dens egentlige størrelse..

 

Noen som kan være så SNILL å hjelpe ??

Kjør patchen i første innlegg så får du det til å se ut som 237GB i windows også. Windows rapporterer dessverre feil siden de blander med benevninger, det riktige er 250GB selv om det står 237GB. Volia, all plass på plass :)

Lenke til kommentar

Nå har jeg funnet de 105GB som jeg manglet på C: Denne plassen er tilordnet stasjonsbokstav F:

Men visst jeg formaterer pc'n nå, og samtidig sletter partisjonenen under installasjonen til windows, er fix'en da lagt inn slik at jeg får all plassen på en og samme disk når jeg oppreter en ny partisjon??

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte akkurat ny PC på komplett. Harddisken skulle være på 250GB, å i bios stod det 237GB (greitt nok), men da jeg kom inn i Windows var hdd'en bare på 137, noe som er utrolig lite i forhold til dens egentlige størrelse..

 

Noen som kan være så SNILL å hjelpe ??

Kjør patchen i første innlegg så får du det til å se ut som 237GB i windows også. Windows rapporterer dessverre feil siden de blander med benevninger, det riktige er 250GB selv om det står 237GB. Volia, all plass på plass :)

åssen patch simen1? har du en link?

Lenke til kommentar
Jeg kjøpte akkurat ny PC på komplett. Harddisken skulle være på 250GB, å i bios stod det 237GB (greitt nok), men da jeg kom inn i Windows var hdd'en bare på 137, noe som er utrolig lite i forhold til dens egentlige størrelse..

 

Noen som kan være så SNILL å hjelpe ??

Kjør patchen i første innlegg så får du det til å se ut som 237GB i windows også. Windows rapporterer dessverre feil siden de blander med benevninger, det riktige er 250GB selv om det står 237GB. Volia, all plass på plass :)

åssen patch simen1? har du en link?

Gå til det aller første innlegget i denne tråden, les punkt nr 1 og deretter den korte versjonen av løsninga.

 

Kort versjon:

Klikk her, legg til i registeret, start på ny.

Høyreklikk på ordet "her" i det aller første innlegget og "trykk legg til i registeret".

Lenke til kommentar
Kort versjon:

Klikk her, legg til i registeret, start på ny.

 

 

Lang versjon:

For å lage en slik fil selv, gjør man slik:

Start opp Notepad eller en annen teksteditor, klipp ut det som står her, og lagre som 'et eller annet'.reg, f.eks diskaxx.reg

 

CODE 

 

REGEDIT4

 

[HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Services\Atapi\Parameters\]

"EnableBigLba"=dword:00000001

 

 

jeg la inn denne filen. Tror det er unødvendig. Skader denne filen systemet? Eller noe? Bør jeg fjerne den?

Lenke til kommentar

Den skader ikke noe. Den bare gjør at windows gjenkjenner hele disken selv om den er over ~137GB (=128GiB).

 

Uten den fila så vil trolig windows miste den egenskapen at den gjenkjenner så store harddikser. Dvs. at det blir trøbbel hvis du har en så stor harddisk og fjerner det innlegget fra reigsteret.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Den skader ikke noe. Den bare gjør at windows gjenkjenner hele disken selv om den er over ~137GB (=128GiB).

 

Uten den fila så vil trolig windows miste den egenskapen at den gjenkjenner så store harddikser. Dvs. at det blir trøbbel hvis du har en så stor harddisk og fjerner det innlegget fra reigsteret.

Okay føler meg lettet..

 

for jeg har fått noe rart på pcn min.. og da jeg scanna med ad-aware

viste det hkey_local_machine:software/isbar/

det er en fil som gjør at dataen min går så utrolig treg.

jeg får ikke fjerna den. er det en virus/spyware kategori her?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Jeg har kobla til 2 disker i kontrolleren min nå, men får bare 128GB på begge, hva kan jeg gjøre for og få 200 på begge diskene? Jeg har service pack 2 inne.

Du kan prøve å flashe firmwaren på kortet til en nyere versjon. Det kan være det som setter begrensningen på 128 GiB (~137GB) i ditt system.

 

NB. Ikke flash firmwaren hvis diskene står i Raid. Da kan innholdet bli uleselig og kreve en formatering før du kan bruke plassen igjen.

 

PS. Jeg antar det er i "disk management" du ser 128GiB-begrensningen på diskene.? (Ikke på C: D: osv i Windows Explorer)

Lenke til kommentar

Hmm.. Det virker som det er relatert til kontrolleren ja, siden du har en annen disk (tilknyttet kontrolleren på hovedkortet) som er på 186 GiB (200GB)

 

De sier noe om det i denne tråden:

In order to recognise hard drives greater than 137GB you need to have an ATA-133 IDE controller. That 137GB is the size limit for ATA-100 controllers.
Nå skal man ta det man leser på forum med en klype salt, men det ser ut til å virke slik flere plasser også. Setningen " Large LBA Mode: 48-bit LBA supports drive sizes greater than 137GB each" står på i spesifikasjonene til begge de to ATA133-kontrollerene, men ikke på noen av de to ATA100-kontrollerene til Promise i linken.

 

Men på den andre siden så må i hvertfall ATA100-kontrolleren Promise Ultra100DX2 støtte så store disker:

Det er også en som nevner at 100TX2-kortet kan flashes til å støtte over 128GiB her.

 

Edit: Jeg fant svaret på problemet ditt: Du laster ned ny bios til kontrollerkortet ditt her. Fiksen kom med forrige biosversjon men jeg antar du fint kan bruke siste versjon (2.20.0.15) for å få ennå flere fikser.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...