Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har Windows 2000 med SP3, og har lagt til :

[...]

 

Bare sånn i tilfelle det har krøpet seg inn en liten leif hvis du har gjort det manuelt, kan du ikke gå til første innlegget og bruke .reg-filen det er linket til? Denne har jeg brukt på ca 10 maskiner, så den funker garantert.

 

Dette har desverre ikke hjulpet. BIOSen min sier at disken er 160GB, er det noe mer som kan være problem med selve systemet mitt da??

 

Nei, hvis BIOS rapporterer riktig størrelse, er det OSet som må fixx0res. :)

 

Disken var formatert før jeg endret støtten, men da med en partisjon som var mye mindre enn 128GB. Ledig plass etter denne partisjonen burde ha økt. Men Partition Magic sier fortsatt at total størrelse på hele disken er 128GB....

 

Drit i PM, bruk Microsofts diskbehandling istedenfor. PM er litt rar til tider, særlig med store disker.

 

PS: Grunnen til at mange disker viser mindre plass en disken "er", er fordi diskstørrelsen oppgis i forskjellige måter:

En disk som oppgis til å være 200GB er egentlig 200.000.000.000 Byte =

186,264514923095703125 GB...

 

Hvis du kikker på første innlegget i denne tråden står størrelsene og hvorfor det er forskjeller nokså klart allerede.

 

Er det ikke så at du må ha SP4 på w2k for å få støtte for større disker? (at sp3 ikke er nok?)

Nei. Alt du trenger er EnableBigLba, man trenger ikke SPx overhodet.

Lenke til kommentar
Bare sånn i tilfelle det har krøpet seg inn en liten leif hvis du har gjort det manuelt, kan du ikke gå til første innlegget og bruke .reg-filen det er linket til? Denne har jeg brukt på ca 10 maskiner, så den funker garantert.

 

 

Drit i PM, bruk Microsofts diskbehandling istedenfor. PM er litt rar til tider, særlig med store disker.

Bruker filen din, og diskbehandlingen i windows. Windows raporterer fortsatt 128 GB.... Mens BIOSen sier 160GB....

 

MEGET frustrert nå.....

 

Ikke noe sært ved at dette er Bootdisken til Windows? (Disken er C: og bootpartisjonen.. Selve Windowsen min ligger på D:, dvs en annen disk)

Har Kun windows 2000 på maskinen...

Det kunne være noe sært i Windows som sa at de ikke støttet bootdisker over 128 GB...

Trodde at dette i såfall ville gitt boot-problemer, og ikke ha noe å si for hvor mange og store logiske disker jeg kan lage....

 

Bruker for tiden kun ca 74GB av den nye disken. Resten, ca. 54GB er ledig...

(Det burde vel være ca 21 GB ekstra ledig... Siden 160GB = 149 GB egentlig)

 

Sukk....

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Typiske diskstørrelser [fra produsent - vises i Windows]:
  • 200 GB = 186 GiB
  • 160 GB = 149 GiB
  • 120 GB = 111 GiB
  • 80 GB = 74 GiB

Du skriver at 200GB = 186GiB, men på den nye 200GB Maxtor-disken jeg kjøpte før jul får jeg faktisk litt over 191GB eller noe, og den er formatert med NTFS. Synes dette var litt rart, samme gjorde kameraten min, som har "mistet" like mye på en 120GB disk som jeg gjorde på min 200GB disk.

 

Er jeg veldig heldig, eller hva er "galt"?

Lenke til kommentar

Nå fungerte det for meg!

 

Alt jeg gjorde, var å installerte SP4.

Det gjorde at min totale diskplass på den nye disken ble 149,05 GB

 

Så da er alt i orden!!

 

Men det skjedde altså først etter at jeg installerte SP4, så det virker som det kan ha noe å si for noen systemer hvilken SP man har.... SP3 var altså ikke nok for meg!

 

Gjorde ingen andre forandringer av systemet.....

(Men hadde fra før satt LBA-innstillingen i registeret)

 

Takk for all hjelp!

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Har ikke lest så veldig nøye alt her, men har fått med meg at kontrollerne på hovedkortene kan gjøre at man ikke får brukt all plassen på nye disker..

 

En kamerat av meg har en gammel Athlon 1.0ghz, kjører WinXP med NTFS.... han har satt i en Western Digital 200gb... men akkurat 131069mb er tilgjengelig i partitionmagic...trodde det var noe feil med han bare...

 

Men en annen kamerat av meg har en 1.0ghz Celeron, kjører WinXP med NTFS....og vi satt i en Western Digital 160gb i dag... men han også! har kun 131069mb tilgjengelig i partitionmagic! :thumbdown:

 

Er det kontrollerne som setter stoppern?

 

Er det noe man kan gjøre med det? --eller er det bare å begynne å kjøpe ny hardware ? :laugh:

Lenke til kommentar
Er det kontrollerne som setter stoppern?

 

Er det noe man kan gjøre med det? --eller er det bare å begynne å kjøpe ny hardware ? :laugh:

Det er nok kontrolleren eller BIOS'en som er problemet. Har selv to forskjellige kontrollere integrert på hovedkortet mitt. Den ene er en vanlig integrert kontroller, mens den andre er en Highpoint RAID kontroller. Hadde litt problemer med å flashe opp kontrolleren, men fikk flashet opp BIOS'en min.

Etter at jeg flahset opp BIOS'en min, rapporterte BIOSen at disken er på 160GB.

 

Men som det ble nevnt her. Sier BIOS'en at harddisken er på 160GB ligger problemet i operativsystemet.

 

Se hva kontrolleren/BIOS rapporterer under oppstart. Er dette korrekt (160GB), så er det operativsystemet som er problemet...

 

(Ellers, lønner det seg å lese topicen...;) )

Lenke til kommentar

Jeg har et par spørsmål for å se om jeg skjønner dette her;

 

Først må man aktivere 48-bit LBA ATAPI støtte i registeret, så starte på nytt. Viser Windows den riktige størrelsen på harddiskene når man har startet på nytt, eller må man formatere?

 

Til sommeren har jeg planer og å kjøpe 2 stk. Western Digital Caviar harddisker på 250GB som skal kjøre i RAID-1 og brukes til lagring. Kommer Windows til å vise den riktige størrelsen som er rundt 240GB, eller må man dele opp harddiskene i flere partisjoner?

Lenke til kommentar

om du har en partisjon på 128gb før du aktiverer 48-bit adressering har du en partisjon på 128gb + upartisjonert plass etter aktiviserting. Du må enten utvide partisjonen du har eller opprette en ny. Oppretter du en ny må denne formateres.

 

Du MÅ ikke dele stor disk i flere partisjoner, men det er sterkt å anbefalt. F.x hvis det blir problemer med filsystemet på en partisjon kan du miste data på den partisjonen. Har du da en stor partisjon med masse data, kan du miste masse data. Har du flere partisjoner med litt data, mister du bare en partisjon med litt data. (litt er mindre enn masse!)

Dette gjelder for enkle disker. Hvordan det blir med RAID vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Denne tråden er jo helt genial. Har nettopp kjøpt meg en ny 160gb disk, og problemet var at etter jeg hadde partisjonert og formatert disken var den fremdeles bare 127gb. Så tenkte jeg å lese litt på hardware sitt forum etter svar. Og det første jeg ser nå jeg kommer inn er denne tråden :yes:
Og her fant jeg løsningen på problemet mitt med en gang. Kjempe bra folkens :thumbup: Sitter virkelig pris på dette forumet!
Lenke til kommentar

Har 2x160GB Samsung... Får seff 2x128 i disk management.

Har abit KD-7 Raid med nyeste bios, som skal støtte store disker.

Har Winxp-pro SP1

Har lagt inn enablebiglba

+ et par hotfix fra MS

Men nei, ikke funger!!!

De står på Raid kontrolleren men det har vel ingenting å si.

 

Noen som vet noe jeg ikke har forsøkt?

Lenke til kommentar

Skal nok ikke være nødvendig (og kan dessuten være fatalt hvis man har Win-boot på RAID-oppsettet), men det er noe man kan kikke nærmere på iallefall.

Jeg så at mitt kort hadde fått 160GB-støtte for RAID-delen i en nyere BIOS-versjon, men Epsilon- skriver at han har den nyeste, så det burde gå greit.

 

Epsilon-: Husk at du hvis du har partisjonert før OSet ditt støttet store disker, må du repartisjonere den 'nye' plassen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...