Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

[Delvis offtopic]

Hvis man ikke har kontroller/bios støtte for disker over 128gb, finnes det noen software løsning som kan utnytte større disker? Interesert i løsninger for både linux og win 2k/xp pro.

Grunnen til at jeg spør er at jeg har et par gammle pcer som filservere. Det er sånn sett minimale krav til ytelse, kun til lagringsplass.

Jeg har heller ikke kjøpt noen disker større enn 120gb da jeg vil at alle diskene mine skal kunne puttes i serverene, så jeg får ikke testet dette selv.

 

-pg

Det finnes software til det ja, men kun til windows så vidt jeg vet. Nesten alle produsenter av HD tilbyr et slags Overlay program, som gjør at du kan bruke hele disken, uavhengig av støtte i BIOS. Fungerer ikke bra med dual boot, siden disse programmene overskriver MBR med sin egen. De heter ofte noe sånn som Dynamic Drive Overlay, Disc Wizard, Disc Manager, Data Lifeguard Tools...etc.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Følgende står i første avsnitt. :)

 

Det første du bør sjekke, er om resten av maskinen din støtter størrelsen på disken din (typisk kontrolleren).

 

Men jeg kan godt legge det til. RAID-kontrolleroppdateringer er vel vanligvis inkludert i BIOS-oppdateringer, men det er mulig man kan oppdatere slikt separat.

Lenke til kommentar
Har 2x160GB Samsung... Får seff 2x128 i disk management.

Har abit KD-7 Raid med nyeste bios, som skal støtte store disker.

Har Winxp-pro SP1

Har lagt inn enablebiglba

+ et par hotfix fra MS

Men nei, ikke funger!!!

De står på Raid kontrolleren men det har vel ingenting å si.

 

Noen som vet noe jeg ikke har forsøkt?

 

 

SVAR:

 

 

om du har en partisjon på 128gb før du aktiverer 48-bit adressering har du en partisjon på 128gb + upartisjonert plass etter aktiviserting. Du må enten utvide partisjonen du har eller opprette en ny. Oppretter du en ny må denne formateres.

 

 

For å finne denne plassen i vindows 2k/XP

Start/Run/compmgmt.msc--->diskbehandling

 

 

TaZ

Endret av taz
Lenke til kommentar
Følgende står i første avsnitt. :)

 

Det første du bør sjekke, er om resten av maskinen din støtter størrelsen på disken din (typisk kontrolleren).

 

Men jeg kan godt legge det til. RAID-kontrolleroppdateringer er vel vanligvis inkludert i BIOS-oppdateringer, men det er mulig man kan oppdatere slikt separat.

Tror at man må oppdatere en RAID kontroller separat. Det måtte i hvertfall jeg gjøre.

Etter å ha flashet BIOS'en min, rapporterte den korrekt størrelse, men koblet jeg disken via den ekstra RAID-kontrolleren viste den fortsatt 128 GB. Gikk jeg inn i RAID-kontrollerens oppsett under oppstarten av maskinen, så jeg at kun 128GB ble funnet.

 

Dette betyr at jeg nok måtte ha oppgradert RAID'en separat. Nå fikk jeg et problem med det, så jeg flyttet bare disken over på den andre kontrolleren.

 

 

Satte inn den nye disken som "førstedisk" på den primære kontrolleren min...

Så nå booter maskinen min fra det som i windows er G:, mens windowsen min ligger på D:

 

(Booter jeg i gammel DOS, blir min G: plutselig C: )

 

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Tror at man må oppdatere en RAID kontroller separat.

 

Man ikke. Enkelte BIOSer har slikt integrert, eksempelvis mitt MSI Pro2-RU.

 

YMMV helt ettersom.

 

Dette betyr at jeg nok måtte ha oppgradert RAID'en separat. Nå fikk jeg et problem med det, så jeg flyttet bare disken over på den andre kontrolleren.

 

Jeg oppgraderte, eller, dvs nedgraderte (fullversjonen var datert ett år før Lite-versjonen) min RAID-firmware til fullversjon (Pro2-RU kommer med en Lite-versjon).

 

Det var ikke særlig smart, for NT-baserte OS (XP, 2k etc) liker dårlig at man tukler for mye med slikt, særlig når oppstartspartisjonen ligger på den kontrolleren man tukler med. Visstnok.

 

Jeg fikk ikke bootet, rett og slett. Gøy.

Lenke til kommentar
Det finnes software til det ja, men kun til windows så vidt jeg vet. Nesten alle produsenter av HD tilbyr et slags Overlay program, som gjør at du kan bruke hele disken, uavhengig av støtte i BIOS. Fungerer ikke bra med dual boot, siden disse programmene overskriver MBR med sin egen. De heter ofte noe sånn som Dynamic Drive Overlay, Disc Wizard, Disc Manager, Data Lifeguard Tools...etc.

De overlay programmene er vel for alle de andre sperrene som har vært opp igjennom historien. De fleste sliter med 31/32 gb bariærene. Finner ikke noe som kommer over 128gib. Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Jeg oppgraderte, eller, dvs nedgraderte (fullversjonen var datert ett år før Lite-versjonen) min RAID-firmware til fullversjon (Pro2-RU kommer med en Lite-versjon).

 

Det var ikke særlig smart, for NT-baserte OS (XP, 2k etc) liker dårlig at man tukler for mye med slikt, særlig når oppstartspartisjonen ligger på den kontrolleren man tukler med. Visstnok.

 

Jeg fikk ikke bootet, rett og slett. Gøy.

For de RAID kontrollerene jeg har brukt, har det alltid stått at man må oppgradere driveren til OS'et før man oppgraderer biosen.

Lenke til kommentar

Jeg har et problem med en 250Gb WD hd, Når jeg ser hvor stor den er i bios står det 250GB, men inne i windof står det 137, men jeg får likevel bare 127. begge hdd`ene står på cable select. Har formatert hdd`en med PM8 og det blir bare 127 uansett :mad: Har noen, noen tips setter stor pris på raske svar!!!! :thumbup:

Endret av Nå kan du lura
Lenke til kommentar
Dette er hva diskprodusentene bruker, nemlig SI-enheter:

  •  
  • 1 GB = 1 000 MB = 1 000 000 kB
     
  • G = giga = 10^9
     
  • M = mega = 10^6
     
  • k = kilo = 10^3
     
  • (K = Kelvin)
     

Dette er hva operativsystemene bruker:


  •  
  • 1 GiB = 1 024 MB = 1 048 576 KiB
     
  • Gi = gigabinary = 2^30
     
  • Mi = megabinary = 2^20
     
  • Ki = kilobinary = 2^10
     

Dette er ikke SI-enheter. Følgen av dette er at eksempelvis diskplass blir feil i forhold til oppgitte parameter, f.eks 120GB = 111GiB.

Dette skal vel være omvendt eller?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...