Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

Antar at det er her jeg skal spørre om problemet mitt.

 

Jeg mottok den nye pc-en jeg bestilte fra komplett idag og satte i gang med å installere Vista 64bit på harddisk 75gb og da jeg var ferdig gikk jeg inn i datamaskin og sjekket om harddisk nr 2 var der som er på 750gb. Men nei det var ikke der, bare C: som er på 75gb, den jeg installerte vista på. Prøvde å legge til den andre harddisken uten å lykkes.

 

Jeg har ikke noe særlig kunnskap om data. Trodde at jeg bare trengte å installere vista så var pcen klar. Håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+90817234

Hei.

 

Jeg kjøpte en ny PC i går med 500 gig harddisk og Vista (Home Basic). Problemet er at 65 gig ble vist som oppbrukt, selv om det ikke er brukt mer enn 10 gig.

 

Noen som vet hva det kan skyldes?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 uker senere...
Hei.

 

Jeg kjøpte en ny PC i går med 500 gig harddisk og Vista (Home Basic). Problemet er at 65 gig ble vist som oppbrukt, selv om det ikke er brukt mer enn 10 gig.

 

Noen som vet hva det kan skyldes?

 

 

 

Heisann!

Svaret finner du på første side av denne forum lenken. Under punkt 4

Sitat fra guiden:

4. Jeg kjøpte en en xxx GB stor harddisk, men i Windows er den xx GB mindre?

 

Dette er fordi diskprodusentene og operativsystemene regner i forskjellige tallsystem.

Dette er hva diskprodusentene bruker, nemlig SI-enheter:

 

* 1 GB = 1 000 MB = 1 000 000 kB

Dette er hva operativsystemene bruker:

 

* 1 GiB = 1 024 MB = 1 048 576 KiB

 

 

* 200 GB ≈ 186 GiB

* 160 GB ≈ 149 GiB

* 120 GB ≈ 111 GiB

* 80 GB ≈ 74 GiB

 

I tillegg kommer litt overhead fra selve filsystemet, men det er noenlunde neglisjerbart. Ta verdiene med en klype salt, men de skal stemme sånn noenlunde.

 

Mer info: http://physics.nist.gov/cuu/Units/binary.html

 

Håper dette ga deg svar

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har et rimelig stort problem akkurat nå.

 

Jeg skulle til å installere Vista Buisness 64bit på min 250GB Seagate Barracuda disc. Den gang det var XP på den, var den delt opp i to paritsjoner. En på 20GB og en på 230GB.

 

Da jeg skulle installere Vista sto det at det krevde litt i underkant av 15GB. Greit tenkte jeg og valgte format C:. Da det var gjort krevde plutselig vista litt over 23GB, altså mindre enn hva jeg har på C:. Så det eneste som skjer nå, er at installasjonen feiler.

 

Spørsmålet mitt er om det går ann å få tak i formaterings, og oppdelings program, altså en slags diskmanager, som jeg kan bruke uten ett OS? Slik at jeg kunne knabba noen GB fra partisjon D:

 

Det er alt for mye på D: som jeg ikke vil miste, og jeg kan derfor ikke formatere den. Jeg husker da jeg gikk på VK1 elektronikk, så hadde vi et slikt program, men det var til samsung disker, jeg husker ikke hva det programmet het, eller om det kan brukes til andre disker.

 

Eller er det eneste alternativet å installere det på D:, og deretter kjøre diskmanager fra windows?

 

 

problemet er løst

Endret av mnilsen
Lenke til kommentar

Har en Lenovo bærbar pc. Litt over 1 mnd gammel. 160 giga harddisk. Slik jeg har forstått det, er 5 giga i en egen sjult partisjon, for recovery osv.

 

Jeg har bare lagt inn noen bilder og litt film, totalt ivertfall under 10 giga. Men likevel får jeg nå beskjed om at C: har lite diskplass. Akkurat nå har jeg igjen 1 giga. Når jeg summerer alle kataloger/filer på C: står det at 18 gigabyte er i bruk. Men egenskaper på C: påstår at 142 av 144 gigabyte er i bruk.. Hvordan kan dette ha seg? Jeg har Windows Vista, og har ikke brukt det før, så det kan kanskje være innstilinger som jeg ikke vet noe om? Har aldri brukt Vista før. Håper noen kan hjelpe.

 

Mvh Jan Ove

post-19551-1224350239_thumb.jpg

post-19551-1224350300_thumb.jpg

post-19551-1224350318_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Dette virker som plassen for mitt problem. Jeg bygde nettopp en ny PC, og bestemte meg for å bruke min gamle 74gb WD raptor disken i denne nye Pcen for å spare penger osv. Den gamle disken er ikke formatert, og da jeg først startet den nye PCen bootet den faktisk rett fra hardisken, og jeg om inn i windows. Tingen er at jeg planla å formatere samt reinstallere Windows XP når jeg allikevel hadde helt ny PC. Når jeg da satte Boot Priority til CD-rom, og valgte Boot from CD i oppstarten, fikk jeg etter noen minutter med innlasting beskjed om at Hardisken min er korrupt, eventuelt at den bør skjekkes for virus, feil eller liknende. Dette skjer akkurat i den delen der skriften sier: starting WindowS, altså før delen der de spør om du vil reparere, formatere og\eller partisjonere. Dette er den eneste hardisken i Pcen, og den står som Slave (hvis det skulle ha noe å si på en SATA disk). CD-rommen jeg bruker er ekstern, men trodde ikke dette heller skulle gjøre noen forskjell. Spørsmålet mitt blir da om noen kan gi meg tips til mulige feil. Bør jeg for eks formatere hele C: fra "run" funksjonen i Windows for eks, og prøve reinstallere etter hardisken er formatert?

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Vet ikke om det er her jeg skal spørre men here it goes: Kjøpte en ekstern harddisk i dag. En 1TB Western Digital fra Datakjeden. Nå når jeg skulle begynne å overføre noen filer, funket noe og annet ikke. En rar-fil på 300mb gikk fint, men når jeg skulle overføre en mappe på 14,4 GB fikk jeg følgende feilmelding

 

post-145786-1240433341_thumb.jpg

 

Jeg har selvfølgelig masser av plass igjen (930 GB), og lurer på hva jeg gjør galt.

 

EDIT: Googlet litt rundt. Fant ut at jeg må formatere saken til NTFS :)

Endret av Merkwürdichliebe
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er det på nokon som helst måte mulighet å "recovera" filer etter formatering??

 

Brukte Recovery manager,valgte å sikkerhetskopiere, fekk så beskjed om å sette inn "usb-stasjon" koblet til ekstern HDD, men den fant den ikkje så eg trykka avbryt, den startet då på formatering! (tilbake og avbryt knappen var grået ut) Etter restart var ikkje sikkerhetskopi som valg så tenkte den hadde det lagret frå forrige økt, så eg formaterte ferdig da. Men neida, alt var wipa clean!!! AARGHH!

 

Er alt håp ute?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
[... formateringsulykke ...]

Er alt håp ute?

 

Svaret kommet nok for sent for deg, men men. Det finnes håp, men du må til med tredjepartsprogramvare og en eller flere disker for å gjenopprette ting. Ikke gjør noe som helst med disken du vil gjenopprette noe fra, særlig hvis du har feilformatert. Koble disken til en annen maskin eller bruk en annen disk til å starte opp maskinen din.

 

Jeg har gode erfaringer med Ontrack Easy Recovery.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...