Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

Hvordan får du det til, om jeg tør spørre?

Ta et eksempel: 120GB.

 

120GiB = 120*2^20 = 125 829 120 binærbyte

120GB = 120*10^6 = 120 000 000 byte

 

Harddisk produsentene oppgir altså sine størrelser i GiB, men når vi setter dem i maskinen blir de mindre fordi opperativsystemet opererer med GB.

 

Harddisk produsentene lager altså en "120gb" harddisk med ca. 114.45GiB som i GB form blir 120GB slik at dem altså kan gå ut med at dem har 120GB, mens i realiteten egentlig bare har 114.45 "windows-gigabyte"...

 

114.45*2^20 = 120 009 523 binærbyte

 

Eller er det meg som er trøtt akkurat nå og ikke forstår dette helt?

 

edit: leif. Også vet jeg ikke helt hvordan jeg selv tenker nå jeg, men jeg vil i alle fall ha det til at GiB blir mer enn GB, i alle fall etter hvordan du forklarer det?

Endret av zimen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg byttet harddisk på mingamle Toshiba 320cds fra 4GB til 20GB i dag.

Når jeg la inn win98se etter oppstart viste den 20GB disk.

Men så ville jeg dele den i to, alså opperativsystemet på C og alt annet på D.

 

Når det var gjort og win98se var instalert på nytt så finner den bare 8GB tilsammen ?

 

Så da var det bare å formatere igjen og endre til en partisasjon, men fremdeles etter ny instalasjon vill den bare finne 8GB.

 

HD er fra Toshiba og laget for denne pc`n. :yes:

 

Men hva kan jeg ha gjort galt her :blush:

 

Noen tips om hvordan jeg får den tilbake til de 20GB som var der første gangen :cool:

 

Kanskje en forklaring på hvordan man parisjonerer en HD også ;)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har et problem her som jeg håper at dere som har virkelig peil kan hjelpe meg med.

 

Jeg har en WD 250 GB. For å løse 137GB-grenseproblemet, så formatterte jeg bare C: til 40 GB først, installerte Windows XP, så SP1, og deretter partisjonerte og formaterte resten av harddisken.

 

Men nå kom jeg på at jeg har fått et annet problem. Om jeg en gang skulle måtte reinstallere Windows XP på nytt, så er jeg rett og slett screwed!! :

 

Uten SP1 klarer ikke Windows XP installasjon å gjenkjenne harddiskens partisjoner med 48-bits addressering, og jeg vil være nødt til å formattere hele disken på nytt. Problemet er at jeg ikke vil slette det jeg har på de andre partisjonene bortsett fra C når jeg vil reinstallere Windows.

 

Har noen forslag til hvordan jeg kan løse dette problemet? Tusen takk på forhånd for tips. m(_ _)m

Lenke til kommentar
Hei, jeg har et problem her som jeg håper at dere som har virkelig peil kan hjelpe meg med.

 

Jeg har en WD 250 GB. For å løse 137GB-grenseproblemet, så formatterte jeg bare C: til 40 GB først, installerte Windows XP, så SP1, og deretter partisjonerte og formaterte resten av harddisken.

 

Men nå kom jeg på at jeg har fått et annet problem. Om jeg en gang skulle måtte reinstallere Windows XP på nytt, så er jeg rett og slett screwed!! :

 

Uten SP1 klarer ikke Windows XP installasjon å gjenkjenne harddiskens partisjoner med 48-bits addressering, og jeg vil være nødt til å formattere hele disken på nytt. Problemet er at jeg ikke vil slette det jeg har på de andre partisjonene bortsett fra C når jeg vil reinstallere Windows.

 

Har noen forslag til hvordan jeg kan løse dette problemet? Tusen takk på forhånd for tips. m(_ _)m

Lån en win xp cd som har sp1. Du kan bruke samme cd key som du har på din egen cd. (Dette skal være fult lovlig i henhold til MS lisens betingelser.)

Lenke til kommentar

Hei, takk for en informativ tråd.

 

Jeg har skaffa meg en Seagate 160GB HD og har et Abit KT7-raid hk. Vil dele en erfaring med de som har et lignende oppsett. Jeg la nemlig inn .reg fila og flasha BIOS uten det ble noen endring i XP, ingen mulighet

for å utvide partisjonen. Jeg hadde harddisken stående på ata100, og i BIOS på Highpoint kontrolleren kom den fortsatt opp som 128GB. Da jeg flytta harddisken over til ata66, fikk jeg utvidet partisjonen i XP (forstå det den som kan). Flytta den deretter tilbake til ata100 igjen. I HPT BIOS'n viser den fortsatt 128GB, men i XP er harddisken nå på 149GB. ;)

Lenke til kommentar

Prøvde seagate 160gb på BH6 for et par dager siden. Med XP sp1 var alt jeg trengte å gjøre å kjøre Add hardware wizzard fra kontrolpanelet. (Før wizzarden fant den ikke disken i det heletatt.)

 

Med red hat 9 på samme maskin var det bare å mounte.

 

(For de som er nye i gamet: BH6 er en legende av et hovedkort innen overklokking, sammen med celleron 300A. ATA33 kontroller!)

Lenke til kommentar
Hvordan får du det til, om jeg tør spørre?

Ta et eksempel: 120GB.

 

120GiB = 120*2^20 = 125 829 120 binærbyte

120GB = 120*10^6 = 120 000 000 byte

 

Harddisk produsentene oppgir altså sine størrelser i GiB, men når vi setter dem i maskinen blir de mindre fordi opperativsystemet opererer med GB.

 

Harddisk produsentene lager altså en "120gb" harddisk med ca. 114.45GiB som i GB form blir 120GB slik at dem altså kan gå ut med at dem har 120GB, mens i realiteten egentlig bare har 114.45 "windows-gigabyte"...

 

114.45*2^20 = 120 009 523 binærbyte

 

Eller er det meg som er trøtt akkurat nå og ikke forstår dette helt?

 

edit: leif. Også vet jeg ikke helt hvordan jeg selv tenker nå jeg, men jeg vil i alle fall ha det til at GiB blir mer enn GB, i alle fall etter hvordan du forklarer det?

Det regnestykket ditt er litt feil:

120 GiB = 120*2^30 B = 128 849 018 880 B

120 GB = 120*10^9 B = 120 000 000 000 B

 

Som du ser mellom første og andre ledd så har vi bare byttet ut slik:

Gi -> 2^30

G -> 10^9

Byte er fortsatt byte og 120 er fortsatt 120

 

Problemet er at Windows bruker GiB-tallet og benevner det med GB-benevningen. Altså gal kombinasjon av tall og benevning. Hadde de bare brukt GiB-tallet med GiB-benevningen eller GB-tallet med GB-benevningen så hadde alt vært helt ok.

 

Feilen kan sammenlignes med å måle en avstand på 1 meter (100 centimeter) og benevnet tallet (100) med feil enhet, (f.eks tommer). 1 meter er slettes ikke det samme som 100 tommer. Hadde man bare brukt cm-benevningen sammen med cm-tallet så hadde alt blitt riktig: 100 cm. Man kunne også ha brukt tomme-tallet sammen med tomme-benevningen og fått rett resultat: 39,37 tommer. Altså: 1m = 100cm = 39,37 tommer, men er IKKE lik 100 tommer.

Lenke til kommentar
Hei, takk for en informativ tråd.

 

Jeg har skaffa meg en Seagate 160GB HD og har et Abit KT7-raid hk. Vil dele en erfaring med de som har et lignende oppsett. Jeg la nemlig inn .reg fila og flasha BIOS uten det ble noen endring i XP, ingen mulighet

for å utvide partisjonen. Jeg hadde harddisken stående på ata100, og i BIOS på Highpoint kontrolleren kom den fortsatt opp som 128GB. Da jeg flytta harddisken over til ata66, fikk jeg utvidet partisjonen i XP (forstå det den som kan). Flytta den deretter tilbake til ata100 igjen. I HPT BIOS'n viser den fortsatt 128GB, men i XP er harddisken nå på 149GB. ;)

Hei! Hadde akkurat samme oppsett på maskinen min. Jeg hadde også et lignende problem. Grunnen til at HPT ikke så mer enn 128 GB var at jeg ikke greide å oppgradere denne. Når jeg flashet BIOS'en ble den integrerte diskkontrolleren i orden, mens HPT fortsatt ikke ville akseptere disken som mer enn 128 GB...

 

Flyttet disken over på ata66 kontrolleren, men prøvde ikke som deg å flytte den tilbake til HPT kontrolleren.... Skulle kanskje prøvd det....

 

Men siden den tid har hovedkortet mitt tatt kvelden, og jeg har kjøpt meg et nytt...;) Så jeg får ikke testet det nå!

Lenke til kommentar

Installerte nylig Windows XP Pro etter å ha kjørt Win

98SE over lengre tid på en maskin som jeg kjøpte i januar 2000. Har aldri kjørt dette OS'et før. Medaljens bakside er at

harddisken som er på 20 GB (for øvrig en IBM harddisk som altså ble kjøpt sammen med resten av oppsettet i 2000) nå oppgis til å være på kun

1,96 GB. Disken var delt i to like store deler, C og

D, men nå finner Windows kun C, og denne er altså på

1,96 GB. Før jeg la inn Win XP formaterte jeg C i DOS,

men gjorde ikke noe med D, da det var en del

programmer der.

 

Harddisken var delt i to deler, men husker ikke

hvilket program som ble brukt til dette, men det var

ikke F-disk.

F-disk finner hele harddisken.

Hovedkortet mitt er AOpen AX63 Pro. Oppdaterte nylig BIOS'en, formaterte harddisken ved hjelp av Windows XP CD'en før jeg la inn XP på ny, men dette løste ikke problemet.

 

Som en drøm hvis noen gidder å hjelpe meg med dette. Er ikke så dreven når det kommer til PC'er, så skriv gjerne i klartekst.

 

-Minibar-

Lenke til kommentar

Minibar: Du må slette begge partisjonene først på din 20GB disk, så må du lage en nye partisjon. Du kan bruke winxp til dette, men eg bruker fdisk som eg har på en winME oppstart diskette. Altså bruker fdisk til å lage partisjonene og winxp til å formatere diskene, NTFS filsystem om du bruker winxp, fdisk fat32.

http://www.fdisk.com/home/ Her finner du sikker svaret.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

skal kjøpe meg en 250 Gb hd snart, hørt mye om dette at det ikke går å få mer enn 137 og man må fikse opp ting og tang. 1. hvordan sjekker jeg hvilket hovedkort jeg har..? uten og åpne kassa..? hvis jeg feks fyller opp hele 250GB og formaterer C: (altså en annen HD) og da når jeg starter opp ikke har de instillingene som trengs for å bruke en 250GB korrekt, hva skjer da med stæsjet som er fra 137GB og opp til 250..? vil det bli fjernet..?

Lenke til kommentar
skal kjøpe meg en 250 Gb hd snart, hørt mye om dette at det ikke går å få mer enn 137 og man må fikse opp ting og tang. 1. hvordan sjekker jeg hvilket hovedkort jeg har..? uten og åpne kassa..? hvis jeg feks fyller opp hele 250GB og formaterer C: (altså en annen HD) og da når jeg starter opp ikke har de instillingene som trengs for å bruke en 250GB korrekt, hva skjer da med stæsjet som er fra 137GB og opp til 250..? vil det bli fjernet..?

Hvis du skal ha OS på en disk større enn 128gb må du passe på å partisjonere slik at du kan skjule partisjonene som overskrider grensen når du skal reinstalere.

Rescuediskene til partition magic kan skjule partisjoner. Om du vil ha gratis program til å gjøre det samme kan du se nærmere på http://www.ultimatebootcd.com/

 

Hvis systemet skal ligge på en annen disk er det jo bare å koble fra kabelen til den store disken når du instalerer os.

Hvilket hk du har? Åpne kassa, se etter tekst som sier hva det heter. Du trenger som regel ikke koble noe som helst for å se det.

Lenke til kommentar

ok. Jeg har lest gjennom de fleste postene her, og for den saks skyld andre forum, og jeg sitter fortsatt fast!

Jeg har kjöpt en samsung 160gig HD.

Instalerte win XP og kun 128 gig ble reg.

Nedlasta reg fiksen og sp1a ..... og det fiksa seg , på en måte, altså når jeg går inn i computer managment --> disk managment ( har engelsk version) så har jeg en partion på 128 gig ( forstatt) og en på 21,06 gig (unallocated).

Jeg er en über noob på dette og jeg forstod relativt lite av det jeg leste! :blush:

Jeg har prövd å formatere den ( den på 21 gig) , men det hjalp ikke! :cry:

Kan noen "please" hjelpe meg? ;)

 

Mange takk på forhånd!!!!

Lenke til kommentar

Det spiller egentlig ingen rolle så lenge du skal ha mindre enn 4 partisjoner totalt på disken.

(Trodde disk manager var smart nok til å gi deg velget mellom primary og logisk.... Tydligvis ikke... Hvis du velger extended må du opprette en logisk partisjon inni den etterpå. Deretter formatere den.)

Lenke til kommentar

Mitt problem er at jeg vet ikke hvordan jeg kan "integrere" den resterende biten inn i "hoved disken" !

 

Altså alt jeg får til ,slik at jeg kan få tilgang, er at jeg tar primary og så tildeler den en disk bokstav. Slik for jeg en disk på 21,6 gig + den org. 137 gig. Da har jeg tilgang til begge delene , men separat , mens det jeg vil ( som sagt) er at det skal være EN stor disk! Mulig...? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...