Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

  • 5 uker senere...
Videoannonse
Annonse

jeg har ikke orka å lest alt sammen, så jeg vet ikke om det er sagt før men jeg ville bare opplyse om at jeg har en gammal compaq der bios sier min 250 giga seagate er på 137 giga.

 

Etter seagate disk wizard fikk jeg en ny utildelt hd på 104 giga som jeg nå har partisjonert og formaterer. Så det ser ut som at windows takler disken men ikke bios.

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar

Jeg har helt ny pc, 2005, XP Pro SP2 og Regtriks for 137GB+.

 

Jeg har ikke formatert min eksterne HD enda, fordi det står at den er 128GB da den er egentlig på 250GB.

 

Med firewire viser den 128, medd USB2.0 viser den 250. Firewire klarer ikke å legge inn med enn 128GB på disken. Hva er galt? Har nyeste drivere.

Lenke til kommentar
Kan belyse et problem jeg hadde når jeg kjøpte ny 160GB Samsung-harddisk.

Denne problemstillinga er ikke nevnt over, tror ikke den er veldig normal.

 

HD'n vises som 32/34GB i BIOS og i Windows XP.

Tips som å legge til registeret, oppdatere BIOS osv hjalp ingenting.

 

Det viste seg at noen harddisker har 2 forskjellige jumper settings som master/slave. Den ene er vanlig Master/Slave (General Pin Setting). Den andre er "Pin Setting (32GB Clip Pin Setting). De har rett og slett begge settene med jumper settings på samme pinnerekka. 32GB Clip pin setting begrenser rett og slett hele harddisken til 32GB. Hva det skal være godt for må du spørre noen andre om.

 

Av en eller annen obskur grunn, var at den var satt til Slave på 32GB Clip pin settinga fra fabrikken, ikke General Pin setting. Det var bare å flytte jumperen til 2 andre pinner (Slave General Pin Setting) så løste problemet seg.

 

Kort fortalt, hvis disken din vises som 32/34GB i BIOS, sjekk den lille folderen/arket du fikk med HD'n. Det er nesten garantert 2 forskjellige sett jumper settings, bare med forskjellige plasseringer på pinnene!

Eks. Slave på "32GB clip pin setting" er å sette jumper mellom de første 2 pinnene.

Slave på "General pin setting" er å ta vekk jumperen helt.

1354535[/snapback]

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg har en disk som kun gir 128bg, og det er 105gb ubrukt, i Datamaskinbehandling /diskbehandling så ser jeg at det er den 105gb delen som utildelt. Går det ann å legge det inni enn annen partisjon UTEN å miste innholdet på den disken? eller må jeg lage nye partisjon? Hovedspørsmålet er vil jeg miste data.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Har nå innstalert XP på nytt, også viste jo den ene disken min seg ikke så jeg tok det registeret trikset i post en her og startet på nytt og voila alt var bra. Men så noen minutter etter det så var den disken plutselig ikke helt sunn igjen. Gikk inn på datamaskinbehandling og der viste disken som 2GB ledig plass og 442,11GB.. Og det er en 320GB disk så nå skjønner jeg ingenting. Kan noen forklare meg hva jeg skal gjøre for å fikse det her?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Kjapt lite spørsmål.. Er det noe i windows som stopper overføring av store enkeltfiler?

Jeg har to disker, som begge har veldig mye ledig plass, men jeg klarer ikke å flytte noen spesifike filer til disken. (filene er 4,3GB). Da får jeg bare opp melding om at disken er full.

Noen som har vært borti den?

Lenke til kommentar

Jeg har hørt noe om det ja. Windows har vist en eller annen begrensning på størrelsen på filer i visse situasjoner. 4GiB (= ca 4,295GB) = 2^32 Byte. Jeg trodde dette var fikset i WinXP eller med ServicePacks, men det er kanskje ennå ikke fikset? Det er lenge siden jeg har hørt om problemet så jeg husker dessverre ingen detaljer. Men jeg tror det skal stå dokumentert hos MS. Du kan prøve å søke der.

Lenke til kommentar
Dersom du bruker FAT32, er størrelsene på filene begrenset til 4 GiB.

5576358[/snapback]

 

Jeg bruker FAT32, så da er det det som er problemet mitt..

Er det noen enkel og grei måte å løse det på? Eller må jeg f.eks pakke ned filen i mange småfiler for så å overføre og pakke ut igjen?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

her er det dessverre intet ennå som plutselig fungerer...

 

har lest begynnelsen av posten og en god del av det andre har skrevet...

 

har XP home med SP2 og har i tillegg kjørt fix'en til reg'en... men ser fortsatt 128GB i Windows, mens BIOS'en ser hele disken.

 

 

 

såååå jeg regner med at det er disk-kontrollerene eller driveren som er for gammel.

 

meeen da detter jeg litt av, for jeg finner ikke ny driver og vet vel ikke helt om jeg søker rett sted heller... dessuten lurer jeg på om det er kun et driver problem når den ikke gjenkjennes i XP men i BIOS eller om det kan tenkes at jeg må ha ny disk-kontroller også.

 

Tror dette er den innebygde disk-kontroller med driver som jeg sliter med:

kontroller: Intel® 82801BA Ultra ATA Controller :no:

driver dato: 25.07.2001

driver versjon: 6.20.2014.0

 

som dere ser altså noe gamle greier, og sannsynligvis kilde til problemene, eller?

 

help anyone? :dribble:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...