Gå til innhold

Manglende harddiskplass i WinXP/2k og diskrelaterte ting


Lch

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svar fra Gigabyte :

 

Hi,

There should be no problems with very big hard drives on this motherboard, some bigger Maxtor disks had problems before but since you have the latest BIOS (F11) that should be fixed... and you don't have a Maxtor disk of course.

 

Do you have the possibility to test the hard disk with some other computer to see if there is some problem with the hard disk?

 

You could try setting the jumper on the hard disk to SATA (I) compatibility since this motherboard does not support SATA2 anyway. Usually the disks should be compatible between SATA and SATA2 but I haven't tested this exact hard disk. Also make sure there is no jumper setting that limits the hard disk size.

 

I could also be a hard disk firmware issue. Seagate might have some software to configure tha disk settings, or you might have to contct their support to get a new firmware.

 

Best regards,

GIGABYTE Support

Lenke til kommentar

God dag :)

 

Sitter her med min brors nyinnkjøte pc i fra netshop til rundt 16000.

Alt fungerer helt bra med det lille unntak at harddisken dukker opp med kun 128GB av 300GB.

 

Han ringte meg ganske fort og siden jeg har vært borti problemet selv for veldig lenge siden og brukte nettopp denne guiden til å fikse problemet så vidresendte jeg han hit og han har visstnok gjort i alle fall punkt 1 (gjort så maskinen har støtte for 48-bits addressering).

 

Nå grunnen til at jeg sitter her nå og leker meg er jo nettopp fordi det ikke løste problemet med disken, nei den viser seg fortsatt kun som 128GB i både disk managment og i partitionmagic pro 8.

 

Siden hovedkortet han har kjøpt er et Gigabyte K8N Pro-SLI og harddisken er en Maxtor 300GB så fattet jeg litt mistanke etter å ha lest noen av de siste postene i denne tråden, og jeg har sjekket at Hovedkortet her har BIOS versjon 6.0 mens siste versjon på Gigabyte sine sider er v.9.0.

Problemet er bare at når broren min kjøpte en pc til 16000 så, så han ingen nytte i og koste på seg 100kr til en diskettstasjon (typisk) så da har jeg vel ingen andre muligheter til å flashe BIOS har jeg vel?

 

Prøver i dette øyeblikk og laste ned de nyeste chipsett driverene (bare for å være sikker), men Gigabyte sine sider er ikke så villige til å dele ut de i mer enn 35KB/s i dag så det tar sin stund å laste drivere :p

 

Maskinen kjører med Windows XP media center og har SP2 installert.

 

Trenger dere mer informasjon om pc'en så bare si i fra :)

Lenke til kommentar

har et ekspasjons kort i pc'en. et fra Promise Technology, fastrack TX200. (plass til 4disker totalt, fordelt på 2kabler)

har nettopp satt inn 2stk 500GB disker på den ene kabelen, men i windows vises det som bare 128BG. har lasta ned og kjørt regg-fila, prøvd og instalere nye drivere osv. men den vil bare ikke! :mad:

har funnet en side hvor det står div info om kortet, men kan ikke finne noen spesifikk max størelse. står bare "...høyere enn 137GB".

hva gjør jeg liksom? må jeg kansje evt. oppdatere noe på hovedkortet også?

tips.? :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Har samme problem.

 

Kan også bare bruke 128GB av 250GB.

 

Samme hovedkort som over.

 

I BIOS vises harddisken som 136GB.

 

VH,

Plantronic

6798105[/snapback]

Windows uten sp2 har ikke støtte for disken større enn 136 GB, derfor vil de ikke bli detektert som større en det. Det skal gå an å gjøre en registerendring for å få støøte for store disker i win uten sp2, men husker ikke oppskriften, googler du det finner du det nok.

Lenke til kommentar
Har samme problem.

 

Kan også bare bruke 128GB av 250GB.

 

Samme hovedkort som over.

 

I BIOS vises harddisken som 136GB.

 

VH,

Plantronic

6798105[/snapback]

Windows uten sp2 har ikke støtte for disken større enn 136 GB, derfor vil de ikke bli detektert som større en det. Det skal gå an å gjøre en registerendring for å få støøte for store disker i win uten sp2, men husker ikke oppskriften, googler du det finner du det nok.

7038401[/snapback]

 

Det du sier er riktig ,men det er ikke alltid dette som forårsaker att bare 136GB vises i bios.

Hadde ett lignende problem selv (se lenger opp i denne tråden) ,det viste seg att harddisken var defekt. Har nå fått ny av Komplett og denne fungerer slik den skal.

Lenke til kommentar
Har samme problem.

 

Kan også bare bruke 128GB av 250GB.

 

Samme hovedkort som over.

 

I BIOS vises harddisken som 136GB.

 

VH,

Plantronic

6798105[/snapback]

Windows uten sp2 har ikke støtte for disken større enn 136 GB, derfor vil de ikke bli detektert som større en det. Det skal gå an å gjøre en registerendring for å få støøte for store disker i win uten sp2, men husker ikke oppskriften, googler du det finner du det nok.

7038401[/snapback]

 

Det du sier er riktig ,men det er ikke alltid dette som forårsaker att bare 136GB vises i bios.

Hadde ett lignende problem selv (se lenger opp i denne tråden) ,det viste seg att harddisken var defekt. Har nå fått ny av Komplett og denne fungerer slik den skal.

7040739[/snapback]

 

Ja, men min harddisk var 250GB.

Men så bestemte jeg meg for å legge windows på den, og når jeg hurtigformaterte, så kom det opp en feilmelding, og når jeg endelig fikk windows innpå, var halvparten av plassen borte.

 

Plantronic

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Henger meg på denne tråden...trenger litt hjelp, er redd for å slette noe viktig på C disk, men hva er egentlig dette: systemgjenopprettingspunkter...? Er det noe jeg kan slette uten risiko? Pleier å gå inn på Diskopprydding titt og ofte, og da ser jeg denne muligheten finnes. Jeg har et problem på min stasjonære: C-disken min er gammel, full av viktige programmer, og bare 4GB. Den har 460MB ledig plass, og alt går tregt som krever mer plass, for eksempel ripping av lydbøker. Jeg har flyttet itunes og mye viktig over til D-disk og E-disk, hvor jeg har godt med plass, 100GB, og jeg har også en ekstern harddisk på 250GB. Men hva kan jeg gjøre for å få bedre plass på C? Har prøvd å flytte programmer over til de andre hard-diskene, noe går, men enkelte programmer fungerer best fra C. Takknemlig for tips. (Helst noe enkelt, da jeg ikke er så helt inne i de tekniske sidene ved computer-bruk, mennhar fått mange gode tips her tidligere)

RandiA

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Shit skit shit shit shit...

 

Problem:

 

- Jeg started med å legge alle filene mine over på harddisk D for å ta vare på mine viktigste filer. (jeg tok ikke ut harddisken fra maskinen)

 

-Så tok jeg å instalerte XP på nytt.

 

-Jeg har nå lastet ned SP" men får fortsatt ikke det jeg har på harddisken, det står bare at jeg må formatere...

 

Vær så snill og hjelp meg... jeg MÅ ha disse filene.

 

 

Markus

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Min hd er på 200 GB. Den er preintallert med vista på C som er kun 50 GB, D partisjonen er da på ca 150. Jeg vil ha mer plass på C partisjonen der programmene intalleres. Men hvordan? Jeg kan ikke gjøre noe med partisjon C fra kontrollpanel. Må jeg inn med org windowsplata og fikse det der..vil jeg mista alt da..formatere liksom? rådvill her..

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...