Gå til innhold

Telenor Fiber oppgraderer hastigheten.


Anbefalte innlegg

 

 

Gått nesten ett år nå uten noe som helst oppgradering.

Da vil de jo ha et problem. For de er No i en fase der de skal begynne å rulle ut 1/1 k, etter hva jeg hørte hos en som jobber der. Det er iallefall lov å være optimist på at de får fingen ut og oppgradere før den tid iallefall :)

Rulle ut gbit nå i nærmeste framtid? Veldig spent på pris

Dyrt etter hva det jeg forsto. Kan faktisk se om jeg får sjekket opp i pris. Men ja, det er snakk om i "nærmeste" fremtid. Men akkurat hva det vil si, vet jeg ikke.

 

Vet bla at sentralen i nærheten av meg er bygget ut for NG-pon, som i teorien vil si at de skal kunne kjøre 40gbit downstream per fiber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Gått nesten ett år nå uten noe som helst oppgradering.

Da vil de jo ha et problem. For de er No i en fase der de skal begynne å rulle ut 1/1 k, etter hva jeg hørte hos en som jobber der. Det er iallefall lov å være optimist på at de får fingen ut og oppgradere før den tid iallefall :)
Rulle ut gbit nå i nærmeste framtid? Veldig spent på pris

Dyrt etter hva det jeg forsto. Kan faktisk se om jeg får sjekket opp i pris. Men ja, det er snakk om i "nærmeste" fremtid. Men akkurat hva det vil si, vet jeg ikke.

 

Vet bla at sentralen i nærheten av meg er bygget ut for NG-pon, som i teorien vil si at de skal kunne kjøre 40gbit downstream per fiber?

 

Gi oss en lyd om du finner ut mer om priser osv da :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ringte Telenor igjen, får å høre om de nå, snart 15 måneder etter at de lanserte 500Mbit kunne levere til meg, men nei det kunne de ikke.

 

Det er helt utrolig. Men det er vel Telenor i et nøtteskal dette her, desverre.

 

Husker de rota noe jævlig da jeg flytta inn, de på kundeservice sa at fiberen ikke var lagt enda, mens sannheten var at fiberen var lagt og det eneste som mangla var å blåse fiberen inn i leilighetene (som var nybygde i 2014) Det gikk lang tid før alt var oppe å gikk, og det ble purra på uttallige ganger av både beboere og utbygger.

 

Jeg aner ikke hva slags utstyr som er her jeg bor, men de første leilighetene her sto ferdig i 2012 vil jeg tippe, så jeg vet ikke hvor mye og hva telenor må oppgradere her før de kan tilby 500Mbit. Hun må kundeservice visste jo selfølgelig ingenting.

 

Det de sa til meg i fjor var at alle skulle være oppgradert i løpet av 2016, men det var jo bare jug selfølgelig.

 

Nå skriver vi altså Juni 2017. :hm:

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Ting har sklidd ut og 15 måneder senere kan de fremdeles ikke tilby meg 500Mbit.

 

Nå har halve 2017 gått, så hvor lenge skal jeg vente? 1år til? 3år? eller kanskje jeg kommer til å sitte på 100Mbit for alltid? 500Mbit til 1000kr/mnd vil jeg tro er et Nisje marked, så hvorfor klarer de ikke å tilby meg det?

 

Igjen, dette her er vel typisk Telenor oppførsel. Rett å slett søppel :(

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvordan du ska greie å merke forskjell på 100/100 og 500/500 sånn helt ærlig? De fleste steder du laster ned så får du isje den speeden uansett. Antar det er noe kommersielt greier du holder på med?

Endret av .berZerk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvordan du ska greie å merke forskjell på 100/100 og 500/500 sånn helt ærlig? De fleste steder du laster ned så får du isje den speeden uansett. Antar det er noe kommersielt greier du holder på med?

 

Nå bruker jeg ikke Telenor som ISP men HomeNet (1 Gbps fiber).

 

Det er ikke noe problem for en privatbruker å makse ut en 100 Mbits-linje så det blir merkbart for andre i husstanden. Med 500 eller 1000 Mbit er det klart vanskeligere. For min det synes jeg det er helt fint å ha samme (over)kapasitet på WAN som i LAN hjemme, og plager meg lite at aksesshastigheten hjem er over det de fleste kan levere.  Etter min mening gjør det bare at jeg ikke må bekymre meg om båndbredde, og jeg har alltid god nok kapasitet til samtidig bruk.

 

Backupjobber til online backup går typisk på 200 Mbit+ og det er fremdels overskuddskapasitet på 750-800 Mbit utenom dette, og stadig vekk tipper nedlastinger langt over 200 Mbit. Noder som klarer å levere det, makser fint ut linja på ca. 950 Mbit opp/ned.

 

Akkurat som det var feil å påstå at det "aldri vil bli behov for datamaskiner i private hjem", blir det feil å hevde at man ikke merker forskjell på 100 og 500 Mbit. Det avhenger av bruken. Man trenger ikke blande inn kommersiell bruk for å merke forskjell her.

 

Om noen egentlig "trenger" det er en annen diskusjon. Ville neppe lidd noen nød med 100 Mbit heller, de fleste hadde kanskje klart seg fint med det akkurat nå?.  Men dette litt slitne argumentet brukes stort sett av ISPer som ikke klarer å levere, eller synes det er for kostbart å bygge ut kapasiteten.

 

Folk "trenger" ikke overklokkede gaming-rigger med linkede GPUer heller, men de klarer fint å bruke opp all tilgjengelig kapasitet.

Endret av inside_446486
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan jeg spørre hvordan du ska greie å merke forskjell på 100/100 og 500/500 sånn helt ærlig? De fleste steder du laster ned så får du isje den speeden uansett. Antar det er noe kommersielt greier du holder på med?

 

Har jo ingenting med saken å gjøre hva DU tror å mener folk klarer å utnytte hva slags linjer..

Lenke til kommentar

 

Kan jeg spørre hvordan du ska greie å merke forskjell på 100/100 og 500/500 sånn helt ærlig? De fleste steder du laster ned så får du isje den speeden uansett. Antar det er noe kommersielt greier du holder på med?

 

Har jo ingenting med saken å gjøre hva DU tror å mener folk klarer å utnytte hva slags linjer..

 

Om du ser så spør jeg deg, men du kan selvfølgelig gå på full defensiven og bare ikke svare. Inside gjorde det for deg uansett.

Endret av .berZerk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ting har sklidd ut og 15 måneder senere kan de fremdeles ikke tilby meg 500Mbit.

 

Nå har halve 2017 gått, så hvor lenge skal jeg vente? 1år til? 3år? eller kanskje jeg kommer til å sitte på 100Mbit for alltid? 500Mbit til 1000kr/mnd vil jeg tro er et Nisje marked, så hvorfor klarer de ikke å tilby meg det?

 

Igjen, dette her er vel typisk Telenor oppførsel. Rett å slett søppel :(

 

Skjønner frustrasjonen din rundt dette, hadde selv telenor en god stund og jobber i markedet, dessverre er problemet her at de fleste sentralene ikke er optimalisert for høye nok hastigheter og TN har nok med og oppgradere gamle/slite sentraler at de prioriterer dette over og fikse de områdene som faktisk får fiber med f.eks 100/100.

 

I tillegg til dette kjører TN et ganske klønete ODP system der de deler det opp i f.eks 3stk ODP fra sentral siden. Dette gjør dessverre ofte at visse kunder som henger på samme ODP kan makse trafikken, selv om "sentralen" i seg selv har mere kapasitet og gå på.

F.eks ODP 1 har 40 kunder, ODP 2 har 20 kunder og ODP 3 har 10 kunder. Sentralen har kapasitet på 1Gbit, dvs hver ODP har 333Mbit. Om da  av kundene på ODP 1 har 100/100 funker dette dårlig.(kun eksempel)

Har selv sett steder dette har skjedd og det tok måneder for og få rettet opp i dette og det var med mye klager fra både TN sine egne kunder samt andre underleverandører.

Glad fiberen til TN er regulert, må ikke ha TN fiber selv om linjen er fra TN :D

Endret av ProZac
Lenke til kommentar

Glad fiberen til TN er regulert, må ikke ha TN fiber selv om linjen er fra TN :D

Reguleringen her løser ikke problemstillingene du nevner.

 

Telenor er pliktig til å levere VULA (Virtual Unbundeled Local Access) på sitt fibernett, og fungerer ikke på samme måte som telenor sin plikt til å leie ut kobber hvor selve kabelen blir leid ut.

 

Med VULA så leveres alt gjennom Telenor fiberkabler knyttet til Telenor sine OLTer og ODFer (likt som E-line produktet for xDSL).

Dette betyr at problemen som du nevner med overbooking og dårlig segmentering vil følge deg om du bytter levrandør til en som kjøper VULA hos Telenor.

 

Edit: Telenor har forøvrig sluttet å bygge ut fiber under eget brand. De har de siste årene kun bygget ut gjennom datterselskapet Canal Digital Kabel som ikke er omfattet denne reguleringen om å måtte selge VULA.

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

 

Glad fiberen til TN er regulert, må ikke ha TN fiber selv om linjen er fra TN :D

Reguleringen her løser ikke problemstillingene du nevner.

 

Telenor er pliktig til å levere VULA (Virtual Unbundeled Local Access) på sitt fibernett, og fungerer ikke på samme måte som telenor sin plikt til å leie ut kobber hvor selve kabelen blir leid ut.

 

Med VULA så leveres alt gjennom Telenor fiberkabler knyttet til Telenor sine OLTer og ODFer (likt som E-line produktet for xDSL).

Dette betyr at problemen som du nevner med overbooking og dårlig segmentering vil følge deg om du bytter levrandør til en som kjøper VULA hos Telenor.

 

Edit: Telenor har forøvrig sluttet å bygge ut fiber under eget brand. De har de siste årene kun bygget ut gjennom datterselskapet Canal Digital Kabel som ikke er omfattet denne reguleringen om å måtte selge VULA.

 

(Ah stemmer olt kaller de det ja :D )

Fult klar over dette dessverre, men slipper og måtte forholde meg til TN kundeservice. Greit at mange KS i norge uansett leverandør har issues, men hos TN kan de jo faen ikke svare på noen ting. 9mnd holde de på med en problemstilling jeg hadde på linjene ute der jeg bor. Fikk løst problemet 3 uker etter jeg byttet vekk fra TN :D

Overbookingen er og et issue ja, men det gir fort mye større vekt når underleverandører og andre isp's informerer om feil og problemer i nettet enn når en og en kunde her og der klager, så ofte vil det bli løst raskere :) (ofte ikke alltid :p )

Lenke til kommentar

 

Ting har sklidd ut og 15 måneder senere kan de fremdeles ikke tilby meg 500Mbit.

 

Nå har halve 2017 gått, så hvor lenge skal jeg vente? 1år til? 3år? eller kanskje jeg kommer til å sitte på 100Mbit for alltid? 500Mbit til 1000kr/mnd vil jeg tro er et Nisje marked, så hvorfor klarer de ikke å tilby meg det?

 

Igjen, dette her er vel typisk Telenor oppførsel. Rett å slett søppel :(

 

Skjønner frustrasjonen din rundt dette, hadde selv telenor en god stund og jobber i markedet, dessverre er problemet her at de fleste sentralene ikke er optimalisert for høye nok hastigheter og TN har nok med og oppgradere gamle/slite sentraler at de prioriterer dette over og fikse de områdene som faktisk får fiber med f.eks 100/100.

 

I tillegg til dette kjører TN et ganske klønete ODP system der de deler det opp i f.eks 3stk ODP fra sentral siden. Dette gjør dessverre ofte at visse kunder som henger på samme ODP kan makse trafikken, selv om "sentralen" i seg selv har mere kapasitet og gå på.

F.eks ODP 1 har 40 kunder, ODP 2 har 20 kunder og ODP 3 har 10 kunder. Sentralen har kapasitet på 1Gbit, dvs hver ODP har 333Mbit. Om da  av kundene på ODP 1 har 100/100 funker dette dårlig.(kun eksempel)

Har selv sett steder dette har skjedd og det tok måneder for og få rettet opp i dette og det var med mye klager fra både TN sine egne kunder samt andre underleverandører.

Glad fiberen til TN er regulert, må ikke ha TN fiber selv om linjen er fra TN :D

 

 

Fibernettet her sto ferdig i 2012 eller noe rundt der. Leiligheten min sto ferdig i 2014, så utsyret kan vel ikke være så gammelt?

 

Telenor sa jo at målet var å oppgradere alle sentralene iløpet av 2016, så det kan vel ikke være så mye gammalt ræl blant fiberutsyret dems?

 

Jeg klarer meg på 100Mbit jeg, det er ikke det, men jeg har jo lyst på 500 :)

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

 

Ting har sklidd ut og 15 måneder senere kan de fremdeles ikke tilby meg 500Mbit.

 

Nå har halve 2017 gått, så hvor lenge skal jeg vente? 1år til? 3år? eller kanskje jeg kommer til å sitte på 100Mbit for alltid? 500Mbit til 1000kr/mnd vil jeg tro er et Nisje marked, så hvorfor klarer de ikke å tilby meg det?

 

Igjen, dette her er vel typisk Telenor oppførsel. Rett å slett søppel :(

 

Skjønner frustrasjonen din rundt dette, hadde selv telenor en god stund og jobber i markedet, dessverre er problemet her at de fleste sentralene ikke er optimalisert for høye nok hastigheter og TN har nok med og oppgradere gamle/slite sentraler at de prioriterer dette over og fikse de områdene som faktisk får fiber med f.eks 100/100.

 

I tillegg til dette kjører TN et ganske klønete ODP system der de deler det opp i f.eks 3stk ODP fra sentral siden. Dette gjør dessverre ofte at visse kunder som henger på samme ODP kan makse trafikken, selv om "sentralen" i seg selv har mere kapasitet og gå på.

F.eks ODP 1 har 40 kunder, ODP 2 har 20 kunder og ODP 3 har 10 kunder. Sentralen har kapasitet på 1Gbit, dvs hver ODP har 333Mbit. Om da  av kundene på ODP 1 har 100/100 funker dette dårlig.(kun eksempel)

Har selv sett steder dette har skjedd og det tok måneder for og få rettet opp i dette og det var med mye klager fra både TN sine egne kunder samt andre underleverandører.

Glad fiberen til TN er regulert, må ikke ha TN fiber selv om linjen er fra TN :D

 

 

Fibernettet her sto ferdig i 2012 eller noe rundt der. Leiligheten min sto ferdig i 2014, så utsyret kan vel ikke være så gammelt?

 

Telenor sa jo at målet var å oppgradere alle sentralene iløpet av 2016, så det kan vel ikke være så mye gammalt ræl blant fiberutsyret dems?

 

Jeg klarer meg på 100Mbit jeg, det er ikke det, men jeg har jo lyst på 500 :)

 

Alt har ikke med hvilket år og hva som var tilgjengelig dessverre :( Selv når jeg fikk installert fiber på hytta i 2015 så fikk jeg installert 100Mbit converter samt varsel om kun 100/100. Må nok smøre deg med en god del mer tålmodighet :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jaja. Då fikk eg oppgradert fiberen min til 500/500 (CD), og selv de klarer ikkje levere 500. Koblet rett I ONT er maks ned 470-480 og opp ligger rundt 498. Må jo være noe som ikke stemmer med produktene?

 

Alle andre jeg kjenner som har altibox ligger jo noen MBit over det de faktisk betaler for

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Fikk SMS fra telenor idag, får økt hastighet fra 100Mbit til 250Mbit ila Januar uten ekstra kostnad. Da ser det endelig ut som det skjer noe. Usikker på om 500mbit vil bli tilgjengelig her, men klarer meg lenge med 250.

 

Jeg har 100/100 fiberlinje fra Canal Digital og plutselig igår kveld så var hastigheten på linja i praksis endret til 250 / 250 :-)

 

(og det har vært null info om dette fra Canal Digital sin side....)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...