Gå til innhold

Telenor Fiber oppgraderer hastigheten.


Anbefalte innlegg

 

Har noen hørt fra Telenor angående fixen på 500 mbit ? Oppgraderer de nodene til høyere kapasitet?

Blir vel ganske fort tom for hastighet vis de har 2,5/1,25 gbit tilgjengelig på 32/64 kunder? :hmm:

 

Hvorfor skal det ganske fort å tomt da mener du?

 

Vis de har 4-5 stk med 500 mbit på samme linje og xx antall 50/100 mbit kunder? Skjønner jo at ikke alle bruker alt samtidig,men kan vel peake alt ettersom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det er fordi ofte innkjøpspris er beregnet på wholesale som er lettere å bregne telenor sine inntekter.

Det er vås. For det første kan du ikke beregne inntektene på grunnlag av publiserte B2B-priser. Du får garantert rabatt basert på f.eks. volum.

Sies i gjennomsnitt per kunde ligger fiberprisen rundt 400kr\måneden per kunde i driftskostnader.

Det er vås. Driftskostnaden på fiber er nær null. Avskrivingskostnad er derimot høyst reell, og vil variere ekstremt med alder og utstyr.

Modem\router er heller ikke mange mange tusenlappet for 5 års periode.

Fullstendig korrekt, men så gir da flere ISPer dette bort ca. gratis, eller tar relativt lite ekstra i måneden for det. Så hvilken relevans det måtte ha er jeg oppriktig usikker på

Bare peeringavtalene har en kostnad, så driftkostnadene er ikke lik null.

Men hvis vi ser bortifra det.

Så er vel ofte vanlig med bredbåndlevrandører man betaler router\utstyr som en del av månedlig kostnaden.

Så blir feil du sier de gir bort det gratis selv det virker slik ut.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Bare peeringavtalene har en kostnad, så driftkostnadene er ikke lik null.

Men hvis vi ser bortifra det.

Så er vel ofte vanlig med bredbåndlevrandører man betaler router\utstyr som en del av månedlig kostnaden.

Så blir feil du sier de gir bort det gratis selv det virker slik ut.

Marginalkost ved en kunde ekstra på en peeringavtale er i praksis lik null. Båndbreddebruken øker ikke merkbart om du får en kune ekstra.

 

Og selv om du betaler det, så er det åpenbart ikke en svært stor del av kostnaden, så jeg ser ikke hva det var som var galt?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ringte nettopp Telenor for å høre om oppgradering til 500/500, men det var vist ikke mulig :closedeyes: Har 100/100 idag.

 

Fikk høre de drev å oppgraderte sentralene, men hvor lang tid det tok viste de ikke..

 

Noen som har noe mer info en hva de kan fortelle på kundeservice?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

 

Bare peeringavtalene har en kostnad, så driftkostnadene er ikke lik null.

Men hvis vi ser bortifra det.

Så er vel ofte vanlig med bredbåndlevrandører man betaler router\utstyr som en del av månedlig kostnaden.

Så blir feil du sier de gir bort det gratis selv det virker slik ut.

Marginalkost ved en kunde ekstra på en peeringavtale er i praksis lik null. Båndbreddebruken øker ikke merkbart om du får en kune ekstra.

 

Og selv om du betaler det, så er det åpenbart ikke en svært stor del av kostnaden, så jeg ser ikke hva det var som var galt?

 

Det er jo klart at driftskostnadene er relativt høye hos en ISP. Du må ha en driftsavdeling som ofte jobber turnus og pga det må du øke antall hoder for å ha en minimumsbemanning. Videre så har de en rekke overvåknings-, provisjonerings-, og vedlikeholdsløsninger som nesten utelukkende er lisensbasert med årlige kostnader. Du har også det samme med mye av hardwaren som står ute, og så har du kostnadene ved alle uttrykkninger til både ISP-nettet, aksessnettet og til kunden. Og til slutt har du kostnadene med kundeservice. (Du har sikkert en del andre kostnader og, men det blir litt forskjellig fra ISP til ISP hvilken kolonne det havner i, i excel-arket.)

 

Greit at dette stort sett er aksessteknologi-agnostisk slik at det ikke er dyrere for fiber enn f.eks. radio men at ISPene har mye driftskostnader er det ikke tvil om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Støtter Rim her, men kan du si ca kostnader på fiber uavhening PON\P2P AON?

mellom 300-400 kr per måned ca uavhenging hastighet? Er vel kanskje gjennomsnittlig driftkostnader.

Da å tilby 1 gigabit vs 100 mbit er omtrent samme prisen som bayonete\homenet vil frem til.

 

La oss ta gjenomsnitt bruker som laster ned kanskje 400 GB data i måneden med tanke på peringavtale.

Men tanke på alle ikke har samme forbruk tror jeg ikke dette er særlig stort problem.

 

Nå overvåker neppe ISP annet en bedriftslinjer mistenker jeg, vet om flere kunder som klager ting ikke virker, det blir kun oppdaget hvis flere i samme området klager, ofte da får levrandørene 3-4 dager på seg å bedre problemet før det blir vurdert kompensasjon. Så å kalle det kostnad er vel samme å si det koster mye med fiber.

 

Nå trenger nok de ferreste support 24\07.

De fleste som tar kontakt er for bedre tilbud eller ved feil av utstyr.

 

Nå tror jeg kabelTV blir omtrent f.eks docsis 3.1 ca samme pris for fiber.

G.fast sies er vesentlig billigere kanskje ca 30 000 kr å oppgradere til g.fast men uten om det koster det minimalt er kun peringavtale i så fall.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Støtter Rim her, men kan du si ca kostnader på fiber uavhening PON\P2P AON?

mellom 300-400 kr per måned ca uavhenging hastighet? Er vel kanskje gjennomsnittlig driftkostnader.

Da å tilby 1 gigabit vs 100 mbit er omtrent samme prisen som bayonete\homenet vil frem til.

 

La oss ta gjenomsnitt bruker som laster ned kanskje 400 GB data i måneden med tanke på peringavtale.

Men tanke på alle ikke har samme forbruk tror jeg ikke dette er særlig stort problem.

 

Nå overvåker neppe ISP annet en bedriftslinjer mistenker jeg, vet om flere kunder som klager ting ikke virker, det blir kun oppdaget hvis flere i samme området klager, ofte da får levrandørene 3-4 dager på seg å bedre problemet før det blir vurdert kompensasjon. Så å kalle det kostnad er vel samme å si det koster mye med fiber.

 

Nå trenger nok de ferreste support 24\07.

De fleste som tar kontakt er for bedre tilbud eller ved feil av utstyr.

 

Nå tror jeg kabelTV blir omtrent f.eks docsis 3.1 ca samme pris for fiber.

G.fast sies er vesentlig billigere kanskje ca 30 000 kr å oppgradere til g.fast men uten om det koster det minimalt er kun peringavtale i så fall.

Slutt å søple til posten min med ting som ikke hører hjemme her..Denne gjelder for Telenor fiber...Ikke det pisset du kommer med.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ringte nettopp Telenor for å høre om oppgradering til 500/500, men det var vist ikke mulig :closedeyes: Har 100/100 idag.

 

Fikk høre de drev å oppgraderte sentralene, men hvor lang tid det tok viste de ikke..

 

Noen som har noe mer info en hva de kan fortelle på kundeservice?

Er nok pga de vet det er problemer med å levere riktig hastighet.De som ikke får riktig hastighet på 500 mbit får jo nedsatt pris :)

Lenke til kommentar

Det må vel nærme seg et år nå?, hvor de har hatt 500Mbit i sitt sortement, å enda kan de ikke tilby meg det?

 

Blir nesten litt for dumt spør du meg. :)

 

Fibernettet her sto ferdig for 2-3 år siden, så utstyret kan vel ikke være så fryktelig gammelt?

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Det må vel nærme seg et år nå?, hvor de har hatt 500Mbit i sitt sortement, å enda kan de ikke tilby meg det?

 

Blir nesten litt for dumt spør du meg. :)

 

Fibernettet her sto ferdig for 2-3 år siden, så utstyret kan vel ikke være så fryktelig gammelt?

Jeg har 500 men får maks 465 mbit ned.Betaler for 100 mbit mens de holder på å fikse/oppgradere.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg prøver igjen å oppgradere til 500/500 tross tidligere dårlige erfaringer fra i våres. Samme beskjeden om "sentralen er ikke oppgradert, vi kan ikke garantere.." vel jeg påsto jeg ville prøve, og fikk oppgradert da.

 

Får 465/497 på den gamle grå I-020G-F , og denne gangen klarer jeg faktisk å få det i reel speed og via f.eks å laste ned ett spill fra Battle.net / Steam , så det er forbedringer i nettet.

 

Har uansett fått tak i en ny I-010G-U og skal aktivere den i morgen, da flere på eltel sønnico anbefaler å oppgradere og at den gamle flate grå 020'n ikke er god nok for 500/500.

 

Kommer tilbake med målinger i morgen når den nye er ringt inn til backend og aktivert ;)

 

 

Jobber forøvrig fremdeles som montør for altibox tjenester, og kan skrive under på at Altibox 500/500 allefall leverer hastigheten det loves jevnt over. Tester jo når jeg er hos kunder og aktiverer. får 507/507 ca , så provisioningen er spot on og ;)

 

laster fra ftp.uio.no med over 50 MB/s på dagtid i arbeidstiden (ikke peak hour)

Lenke til kommentar

Jeg prøver igjen å oppgradere til 500/500 tross tidligere dårlige erfaringer fra i våres. Samme beskjeden om "sentralen er ikke oppgradert, vi kan ikke garantere.." vel jeg påsto jeg ville prøve, og fikk oppgradert da.

 

Får 465/497 på den gamle grå I-020G-F , og denne gangen klarer jeg faktisk å få det i reel speed og via f.eks å laste ned ett spill fra Battle.net / Steam , så det er forbedringer i nettet.

 

Har uansett fått tak i en ny I-010G-U og skal aktivere den i morgen, da flere på eltel sønnico anbefaler å oppgradere og at den gamle flate grå 020'n ikke er god nok for 500/500.

 

Kommer tilbake med målinger i morgen når den nye er ringt inn til backend og aktivert ;)

 

 

Jobber forøvrig fremdeles som montør for altibox tjenester, og kan skrive under på at Altibox 500/500 allefall leverer hastigheten det loves jevnt over. Tester jo når jeg er hos kunder og aktiverer. får 507/507 ca , så provisioningen er spot on og ;)

 

laster fra ftp.uio.no med over 50 MB/s på dagtid i arbeidstiden (ikke peak hour)

Jeg får eksakt samme hastighet som deg med I-020G-F. Virker jo som denne ikke tåler 500/500 mbit. Fikk du ny av Telenor?

Betaler for 100 mbit mens de oppgraderer nettet.

 

Venter i spenning på målinger :)

Lenke til kommentar

Jobber forøvrig fremdeles som montør for altibox tjenester, og kan skrive under på at Altibox 500/500 allefall leverer hastigheten det loves jevnt over. Tester jo når jeg er hos kunder og aktiverer. får 507/507 ca , så provisioningen er spot on og ;)

Nå burde 800\1 gigabit være teknisk mulig selv på GPON men problemet er vel hvordan fiberen er delt, eller utstyret som kan være problemet her. Er vel få utstyr i dag som støtter under 940 mbit.

 

Men godt mulig telenor har utstyr som klarer langt lavere en hva det loves.

Man hører en del altibox kunder er misfornøyd med hastigheten på trådløs og altibox svarer med de garanter ikke trådløs.

Men får lett 400\450 mbit hastighet selv med Asus ac88u så må være dårlig utstyr eller brukerfeil i å fall.

 

Vet canaldigital i perioder kan gi litt mere hastighet eller 450 mbit i perioder så ja GPON avhenging nok mere en P2P at naboer ikke laster ned mye samtidig på grunn av rundt 2 gigabit\1 gigabit hastighet delt på 32\64 kunder. Eller windows oppdateringer\ eller noe annet er skyld i lavere hastighet som man kanskje ikke tenker over.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Funker greit nå, ligger på 465~ som det antydes ja ved bruk. Er bedre nå ? en når jeg prøvde i vår iværtfall.  Men merka en liten drop i dag tidlig, er rart at det skal være tregere i "office hours" men vi får se.  Begrensningen er mer i sourcen nå, eller at pc'en faktisk kan tygge unna ;)

 

Kjørte en installasjon av Starcraft II og warcraft via Blizzard installeren, den peaker godt over 420-430 mbit på kontor pcen. men er bare en dualcore, så den bruker mye cpu for å klare å dekompresse raskt nok.

post-31842-0-11471500-1479927090_thumb.png

post-31842-0-82663500-1479927094_thumb.png

Lenke til kommentar

 

Jobber forøvrig fremdeles som montør for altibox tjenester, og kan skrive under på at Altibox 500/500 allefall leverer hastigheten det loves jevnt over. Tester jo når jeg er hos kunder og aktiverer. får 507/507 ca , så provisioningen er spot on og ;)

Nå burde 800\1 gigabit være teknisk mulig selv på GPON men problemet er vel hvordan fiberen er delt, eller utstyret som kan være problemet her. Er vel få utstyr i dag som støtter under 940 mbit.

 

Men godt mulig telenor har utstyr som klarer langt lavere en hva det loves.

Man hører en del altibox kunder er misfornøyd med hastigheten på trådløs og altibox svarer med de garanter ikke trådløs.

Men får lett 400\450 mbit hastighet selv med Asus ac88u så må være dårlig utstyr eller brukerfeil i å fall.

 

Vet canaldigital i perioder kan gi litt mere hastighet eller 450 mbit i perioder så ja GPON avhenging nok mere en P2P at naboer ikke laster ned mye samtidig på grunn av rundt 2 gigabit\1 gigabit hastighet delt på 32\64 kunder. Eller windows oppdateringer\ eller noe annet er skyld i lavere hastighet som man kanskje ikke tenker over.

 

Hva er ditt fagområde ?

 

Alcatel ONT'ene kjører 2,5 gbit Downstream og 1,25 gbit upstream.

 

gigabit ethernet port.

 

 

Altibox wifi er som alt annet, avhengig av plasering, dekningsforhold, og kundens utstyr.

 

Du må ha en maskin med AC 3x3 stream for å klare å utnytte 500 mbit på trådløst, har du det så går det greit å få 500 utnyttet på trådløst.

 

Når det gjelder bærbare pcer, er det kun nyere macbooker som har 3x3 AC, de fleste andre har 2x2 og synker på 867 mbit, som igjen gir ca 400-450~ reell ytelse som du nevner.

 

 

Jeg har modifisert montør maskinen min med en broadcom 3x3 wifi kort fra ebay, og synker da på 1300 mbit om jeg er nærme nok ruteren. da klarer jeg må måle 500 på speedtest.net / speedometer.altibox.no på wifi.

 

dette er ikke reelt å oppnå på f.eks mobiler og annet utstyr.

 

Signal og dekning blir målt med Fluke AirCheck , om det sier deg noe i det hele tatt..

Lenke til kommentar

 

Jeg prøver igjen å oppgradere til 500/500 tross tidligere dårlige erfaringer fra i våres. Samme beskjeden om "sentralen er ikke oppgradert, vi kan ikke garantere.." vel jeg påsto jeg ville prøve, og fikk oppgradert da.

 

Får 465/497 på den gamle grå I-020G-F , og denne gangen klarer jeg faktisk å få det i reel speed og via f.eks å laste ned ett spill fra Battle.net / Steam , så det er forbedringer i nettet.

 

Har uansett fått tak i en ny I-010G-U og skal aktivere den i morgen, da flere på eltel sønnico anbefaler å oppgradere og at den gamle flate grå 020'n ikke er god nok for 500/500.

 

Kommer tilbake med målinger i morgen når den nye er ringt inn til backend og aktivert ;)

 

 

Jobber forøvrig fremdeles som montør for altibox tjenester, og kan skrive under på at Altibox 500/500 allefall leverer hastigheten det loves jevnt over. Tester jo når jeg er hos kunder og aktiverer. får 507/507 ca , så provisioningen er spot on og ;)

 

laster fra ftp.uio.no med over 50 MB/s på dagtid i arbeidstiden (ikke peak hour)

Jeg får eksakt samme hastighet som deg med I-020G-F. Virker jo som denne ikke tåler 500/500 mbit. Fikk du ny av Telenor?

Betaler for 100 mbit mens de oppgraderer nettet.

 

Venter i spenning på målinger :)

 

Får ikke noe mer en 465 nei, egentlig ikke noe forskjell på den gamle og nye ONT'en som jeg kan merke ? kanskje mer stabil over tid det får vi nå se.

 

Jeg kjenner folk som jobber med det, og fikk registrert en feilsak på feilen, så fikk byttet ont ja. men er ikke noe automatikk i at en får det.

Lenke til kommentar

Nja, det er ikke verre enn å nappe ut strømmen, ringe kundeservice og si "neeeida, strømmen står i den." Noen praktisk betydning av å ha ny ONT vet jeg imidlertid ikke om det er, men så trodde jeg frem til den første posten din på denne siden at I-020G-F ikke hadde gbit ethernet engang. The more you know.

 

Telenor kjører ikke CD IPTV på de gamle ONT'ene, da...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ser at det er Telenor som blir diskutert her, men denne posten tror jeg passer inn i mitt "problem".

 

Canal Digital( er jo Telenor det vel?) bygger nå ut fiber hvor jeg bor, utbyggingen starter i januar og Eltel Networks som bygger ut fiberen. Jeg har tenkt å gå for 500/500 linjen. Men hvis jeg forstår det riktig utifra alle postene her ( har lest de 4 siste sidene) så vil jeg ikkje (mest sannsynlig) oppnå 500/500?

 

Ps: Off topic. Noen som vet om jeg evt kan skifte til altibox etter 1 år siden det då ligger fiber til huset? Eller må altibox bygge sin egen fiber her?

Lenke til kommentar

Ser at det er Telenor som blir diskutert her, men denne posten tror jeg passer inn i mitt "problem".

 

Canal Digital( er jo Telenor det vel?) bygger nå ut fiber hvor jeg bor, utbyggingen starter i januar og Eltel Networks som bygger ut fiberen. Jeg har tenkt å gå for 500/500 linjen. Men hvis jeg forstår det riktig utifra alle postene her ( har lest de 4 siste sidene) så vil jeg ikkje (mest sannsynlig) oppnå 500/500?

 

Ps: Off topic. Noen som vet om jeg evt kan skifte til altibox etter 1 år siden det då ligger fiber til huset? Eller må altibox bygge sin egen fiber her?

Mest sannsynelig får du ikke bestille 500/500 hvis de ikke har funnet utav hva som gir dem problemer enda.

Nei, du kan ikke bytte vekk fra Canal Digital.

 

Tidligere bygget Telenor ut fiber selv, men Telenor er pålagt å selge operatøraksess til andre operatører.

Meg bekjent er det kun NextGenTel som har benyttet seg av dette på privatmarkedet.

 

Derfor sluttet Telenor å bygge ut fiber selv, og har nå gitt dette til CanalDigital som ikke er regulert på samme måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...