Gå til innhold

Telenor Fiber oppgraderer hastigheten.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke imponert sålangt over hastigheten. Får skjeldent over 300mbit på tjenester , og om jeg makser alt jeg klarer , så får jeg 370-380 mbit ca.  Upload går rett på 500, så virker som det er en flaskehals ett eller annet sted på inngående.

 

Varierer litt i hastighet men er ganske stabil her...Aldri fått over 465 mbit ned..Ligger stabilt på 495-498 opp.

 

Jeg antar at det er routerene deres som er flaskehalsen. Om Telenor har testet linjen og fikk 500/500 så er det garantert noe på deres side som er problemet. Hvilke routere har dere?

Lenke til kommentar

Eller provisjoneringen til Telenor. Alle andre Telenor GPON fiberlinjer ligger noen få Mbit under full hastighet på nedlasting, mens opplasting ligger helt opp til der det skal være. Utslaget blir selvfølgelig større på 500 Mbit linjer fordi hastigheten er større. I % er det nok ganske likt 25, 50 og 100 Mbit linjene.

Endret av Ar`Kritz
Lenke til kommentar

 

Ikke imponert sålangt over hastigheten. Får skjeldent over 300mbit på tjenester , og om jeg makser alt jeg klarer , så får jeg 370-380 mbit ca.  Upload går rett på 500, så virker som det er en flaskehals ett eller annet sted på inngående.

 

Varierer litt i hastighet men er ganske stabil her...Aldri fått over 465 mbit ned..Ligger stabilt på 495-498 opp.

 

Jeg antar at det er routerene deres som er flaskehalsen. Om Telenor har testet linjen og fikk 500/500 så er det garantert noe på deres side som er problemet. Hvilke routere har dere?

 

AC68U fra Asus...Tviler sterkt på at det her flaskehalsen ligger :)

Lenke til kommentar

AC68U burde være god for ca. 750 Mbps, så det høres rart ut om det skulle være flaskehalsen ja. Men i følge windows task manager så er jo nesten 50 % av 1 Gbps i bruk på det meste, ca 450 Mbps.

 

Vet det er flere som kjører noen eldre toppmodeller som ofte ikke klarer å rute mer enn 300-450 Mbps.

Hva får du på testen Telenor selv har da? http://test.telenor.net/

Endret av NightlyDev
Lenke til kommentar

Har du testet mot Telenor sin test, t0fffe?

Selv om det er Ookla sin programvare så er det ikke det samme, i motsetning til de fleste andre punkt å teste mot burde trafikken holde seg internt i Telenor sitt nettverk da det er Telenor som leverer testen. Mange av de som hoster servere som speedtest bruker har bare 1 Gbps kapasitet da det er det høyeste kravet for å bli en partner.

Lenke til kommentar

Har du testet mot Telenor sin test, t0fffe?

 

Selv om det er Ookla sin programvare så er det ikke det samme, i motsetning til de fleste andre punkt å teste mot burde trafikken holde seg internt i Telenor sitt nettverk da det er Telenor som leverer testen. Mange av de som hoster servere som speedtest bruker har bare 1 Gbps kapasitet da det er det høyeste kravet for å bli en partner.

430 ned og 490 opp. Varierer igjen litt..Aldri fått over 465 ned..Pleier å ligge på 490-498 opp :)

Lenke til kommentar

Eller provisjoneringen til Telenor. Alle andre fiberlinjer ligger noen få Mbit under full hastighet på nedlasting, mens opplasting ligger helt opp til der det skal være. Utslaget blir selvfølgelig større på 500 Mbit linjer fordi hastigheten er større. I % er det nok ganske likt 25, 50 og 100 Mbit linjene.

Har lyse jeg og de ligger over hva jeg betaler for (150/150). 156,95/151,10

Lenke til kommentar

 

Eller provisjoneringen til Telenor. Alle andre fiberlinjer ligger noen få Mbit under full hastighet på nedlasting, mens opplasting ligger helt opp til der det skal være. Utslaget blir selvfølgelig større på 500 Mbit linjer fordi hastigheten er større. I % er det nok ganske likt 25, 50 og 100 Mbit linjene.

Har lyse jeg og de ligger over hva jeg betaler for (150/150). 156,95/151,10

 

 

Takk, så at den kunne misforstås. Fikset.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det bare meg eller ser det ut som at det er noe muffens med Telenor's 500/500?

Jeg får bare ~100 Mbps ned fra det meste på speedtest.net, men dersom jeg velger Telenor sin server i Oslo får jeg flere hundre Mbps.

Testet mot flere samtidig, men totalen lå også da på 100 Mbps.

Får noen av dere over 100 Mbps ned mot Blix el. i Oslo?

Lenke til kommentar

Jeg har også litt utfordringer på 500/500 produktet.

Generelt sett så får jeg mellom 200 og 350 ned, og 400-500 opp når jeg kjører mot Speedtest serverne som står i Oslo.

 

I en liten periode rett etter lansering så klarte jeg å få 400+ på nedlastning.

Ser på speedtest.net loggen min at jeg har hatt 400+ den 17.01, 18.01, 28.01 og 30.01, etter det så har det konsekvent vært under 400, høyeste jeg har klart fra hovedPCn min er 378 i det siste, vanligvis 300-330.

 

For min del så tror jeg det kan være relatert til kapasitet hvor jeg er tilknyttet dog, da jeg så forskjeller på resultatene når jeg testet f.ex sent om natten mot f.ex midt i peakhour.

Så jeg satte da opp en virtuell maskin som kjører speedtest-cli mot Telenor sin server hvert femte minutt.

Jeg har dog utfordringer med at speedtest-cli ikke klarer å oppnå høyere upload enn 200-230ishs, så jeg stoler ikke 100% på resultatet som den kommer med.

 

Men hvis man ser på denne grafen, så ser man at testene på download blir lavere og lavere jo nærmere peak vi kommer, før det går opp igjen rundt midnatt og fram til kl 04-0600, før den begynner å gå nedover igjen.

Så det tyder jo på at det enten er et kapasitetsproblem på noden jeg er tilkoblet, eller at selve Speedtest serveren til Telenor har et kapasitetsproblem også.

 

Dog så vil jeg tro at det ville vært større variasjoner i resultatene jeg hadde fått da, og ikke så likt hver dag.

Jeg har også prøvd å teste mot Telenor sin speedtest.net server fra en annen lokasjon hvor jeg har tilgang til en 1000/1000 linje, og da får jeg vanligvis 800-900 ned/opp. Som da igjen tyder på at det ikke bør være noe issue med Telenor sin Speedtest server.

 

Jeg tok en kjapp test fra den nå mot Telenor sin speedtest server, og da fikk jeg 900/770.

Jeg prøvde også fra hovedPC jeg har hjemme, og da fikk jeg 369/489.

 

Jeg var nødt til å skifte ut den forrige Alcatel-Lucent ONTen som de hadde gitt meg, da den kun støttet 100 Mbit (hadde hatt den siden jeg fikk fiber i April 2009), og har prøvd å koble direkte inn i den nye, men får enda samme resultatet, og jeg vet at routeren jeg bruker skal takle hastigheten, da jeg har testet denne typen enhet med iperf i jobbsammenheng.

 

Har enda ikke tatt kontakt med Telenor for å få de til å sjekke nærmere, mest grunnet jeg var noe usikker først, men føler at jeg har testet grundig nok til å kunne få de til å sjekke hos seg nå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Typisk vanlig å gi kunder bindingstid, fordi man må bytte mediaconverteren nå koster jo EPON\GPON utstyr en del mere en AON fiber og multimode.

 

For altibox kunder kan kjøpe

TP-Link MC220L
- SFP modul TP-Link TL-SM321B 1310/1550nm (TX / RX)
- SC - LC fiberpatchesnor

 

Selv om det kanskje er samme bølgelende spørs om det vil virke?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har hatt 500/500 en stund nå, og jeg får heller ikke 500/500. Det meste jeg får er ca. 465 Mbps ned og 496 Mbps opp, noe som er med eller mindre nøyaktig det samme som t0ffemannen.

 

Jeg kontaktet Telenor Fiber på e-post og sa at jeg hadde testet på alle mulige måter, og da fikk jeg dette som svar:

Hei, og takk for din henvendelse!


Vi skal klare å levere fulle 500 Mbit/s, visse kriterier må imidlertid være oppfylt. Det er essensielt at hastighetsmålinger gjøres med kablet forbindelse mot PC. Vi vil ikke kunne garantere 500 Mbit/s på trådløs forbindelse. Annet utstyr som genererer nettverkstrafikk (mobil, nettradio, TV osv.) må ikke være tilkoblet. Det må heller ikke kjøres tjenester i bakgrunn på PC som kan generere nettverkstrafikk på maskinen når målinger foretas.

Dersom du vil undersøke dette nærmere kan du ta kontakt med vår tekniske avdeling på telefon 815 00 391, tastevalg 3, så vil de hjelpe deg på best mulig måte. Åpningstiden er mellom kl. 08:00 og 22:00.

Er det egentlig noen som helst som får 500 Mbps? Jeg fikk ikke 100 Mbps når jeg hadde det heller, selv da lå det ca. 5 % under 100 Mbps ned.

Endret av NightlyDev
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...