Gå til innhold

Fått inkasso tilhørende en annen person, hans ENK fortsatt registrert på vår adresse.


SvennAndre

Anbefalte innlegg

Hei sann,

 

vi har begynt å få inkassokrav på vår adresse tilhørende en annen persons ENK som ifølge brreg fortsatt står registrert på vår adresse.

 

Brreg påstår at det ikke er noe feil i deres system, så hva kan vi gjøre for å oppheve eller få dette ENK fjernet fra vår adresse? Har prøvd å lete opp vedkommende det er snakk om uten å finne telefonnummer, kun at han bor i en nabokommune.

 

Det vi kan se er at han bekreftet adressen sist i 2013, vi kjøpte huset noen måneder etter.

 

 

Vi har tatt kontakt med den originale kreditoren, en lokal sparebank, og de skulle se på saken, men det løser jo ikke det at et ENK fortsatt er registrert her.

 

 

Har dere kloke hoder her noen forslag? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Posten har vel ingen kontroll over brreg? Slår man opp hans enkeltmannsforetak er det registrert på vår adresse.

Kontroll over brreg? Posten driter i hva som står i både brreg og det sentrale folkeregistrert.

 

Det posten gjør når du sier de ikke tilhører adressen er å sende brevet tilbake til avsender markert med at mottaker ikke tilhører adressen adressert. Så må de håndtere det selv, få tak ansvarlig for foretaket og alt det der.

Lenke til kommentar

Vi tok kontakt med avsender(inkassobyrå) og forklarte greia, og de var lite hjelpsom og bare henviste oss til brreg hvor de fikk informasjonen sin ifra. Der har ansvarlig sist bekreftet besøksadresse på sitt ENK i 2013.

 

De var ikke særlig villig å gjøre noe selv, men det er kanskje ikke vårt problem?

Lenke til kommentar

Uansett hva som skjer vil ikke du som enkeltperson eller andre som har denne adressen få noen slags problemer med inkassoselskapet ettersom dere ikke er personen selskapet er ute etter.

Enkelt ofrtalt kunne dere like gjerne kastet brevene ettersom de ikke er adresert til noen som bor der.

Det vil til syvende og sist bli foretakets problem og dersom du i tillegg har forsøkt å finne firmaet uten hell har du ingen ansvar i problemet.

Men som nevnt over kan du levere brevene til posten og fortelle at firmaet ikke er hjemmehørende der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er kortere vei til den lokale sparebanken som har gjeldskravet mot han så det blir levert der i morgen, så gjenstår det å se om vi får noe mer. Da er dem i det minste klar over saken der borte.

 

 

Så det er ikke noe å tenke på at han fortsatt har sitt ENK registrert på vår adresse? Hadde helst sett at det ble slettet fra brreg.

Lenke til kommentar

 

Posten har vel ingen kontroll over brreg? Slår man opp hans enkeltmannsforetak er det registrert på vår adresse.

Kontroll over brreg? Posten driter i hva som står i både brreg og det sentrale folkeregistrert.

 

Sistnevnte er en sannhet med visse modifikasjoner - har vært ute for at brev ikke kom frem fordi adressen som stod på brevet ikke stemte overens med adressen registrert i folkeregisteret. Begrunnelse rett fra Posten, og skjedde like etter flytting. En aldri så liten digresjon..

 

Skjønner i grunnen ikke problemet i denne saken. Er da bare å sende brevet i retur.

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

 

Når ble det tillatt å kaste andre menneskers post?

Da de solgte huset og ikke meldte flytting, kanskje?

 

http://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§146

§ 146. Med Bøder eller med Fængsel indtil 1 Aar straffes den, som uberettiget bevirker eller medvirker til, at en til nogen anden rettet skriftlig Meddelelse ved at tilintetgjøres, skjules eller holdes tilbage enten overhovedet ikke eller ikke i betimelig Tid kommer frem til Vedkommendes Kundskab.

Volder den skyldige Skade ved Forbrydelsen, eller har han handlet i Hensigt at forskaffe sig eller andre en uberettiget Vinding, kan Fængsel indtil 3 Aar anvendes.

Offentlig Paatale finder ikke Sted uden fornærmedes Begjæring.

Ikke kast posten hans, selv om den er feilsendt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kravet er rettet til en person som har deres adresse som sin oppgitte/sist kjente adresse. Så lenge dere ikke er adressat eller har noe med dette ENK'et å gjøre har dere ingen bekymring utover at det er irriterende å få post som ikke er til dere.

 

Jeg har støtt kontakt med et inkassoselskap i forbindelse med jobb og dette firmaet leter opp personens nye adresse og ringer debitor dersom brev kommer i retur. Til slutt spør de oppdragsgiver (altså firmaet jeg jobber i) om de vet noe mer om kundens adresse/tlf. Behandlingen du fikk da du ringte dem høres rimelig uprofesjonell ut spør du meg. Dessverre er det mange cowboyer i inkassobransjen. De har nok hørt "Døh, det ekke meg som bor på den adressen altså" tusen ganger før.

 

Hvis de ikke gir seg så er et alternativ å sende over informasjon som beviser at dere har kjøpt huset etter at kravet oppsto.

Lenke til kommentar

 

 

Når ble det tillatt å kaste andre menneskers post?

Da de solgte huset og ikke meldte flytting, kanskje?

 

http://lovdata.no/lov/1902-05-22-10/§146

§ 146. Med Bøder eller med Fængsel indtil 1 Aar straffes den, som uberettiget bevirker eller medvirker til, at en til nogen anden rettet skriftlig Meddelelse ved at tilintetgjøres, skjules eller holdes tilbage enten overhovedet ikke eller ikke i betimelig Tid kommer frem til Vedkommendes Kundskab.

Volder den skyldige Skade ved Forbrydelsen, eller har han handlet i Hensigt at forskaffe sig eller andre en uberettiget Vinding, kan Fængsel indtil 3 Aar anvendes.

Offentlig Paatale finder ikke Sted uden fornærmedes Begjæring.

Ikke kast posten hans, selv om den er feilsendt. :)

 

 

Nå står det jo ikke hvor mye man aktivt skal gjøre for å rette opp i feilen. Hvis man så sier fra til avsender om at adressen er feil har man gjort sitt. I verste fall får man la posten ligge et eller annet sted - men jeg vil tro at dette fra nå av er avsenders problem, da denne er klar over problemet.

Lenke til kommentar

Når ble det tillatt å kaste andre menneskers post?

Når andre mennesker bruker din adresse med uredelig hensikt uten å ha avtalt dette med deg.

Du har ingen ansvar for å levere posten til rette vedkommende og for deg er det verdiløst, så ergo søppel.

Den virkelig viktige posten blir nemlig sendt rekomandert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trur ikke det er lov å åpne post som ikke er din.

Stemmer, dette er fastslått i strl §146, men har faktisk noe lavere strafferamme enn kasting av post.

 

 

Når ble det tillatt å kaste andre menneskers post?

Når andre mennesker bruker din adresse med uredelig hensikt uten å ha avtalt dette med deg.

Du har ingen ansvar for å levere posten til rette vedkommende og for deg er det verdiløst, så ergo søppel.

Den virkelig viktige posten blir nemlig sendt rekomandert.

 

Er dette noe synsing du koker ihop, eller har du kilder på dette?

 

Nå står det jo ikke hvor mye man aktivt skal gjøre for å rette opp i feilen. Hvis man så sier fra til avsender om at adressen er feil har man gjort sitt. I verste fall får man la posten ligge et eller annet sted - men jeg vil tro at dette fra nå av er avsenders problem, da denne er klar over problemet.

Hvor langt man er påkrevd å strekke seg for å ordne opp i dette som mottaker av feilsendt post - om noe i det hele tatt - aner jeg ikke, men leverer du brevet tilbake til posten og forteller at rette mottaker har flyttet er det vel nærliggende å tro at man har gjort sitt. Hva posten velger å gjøre med brevet videre er ikke TS' problem.
Lenke til kommentar

 

Stemmer, dette er fastslått i strl §146, men har faktisk noe lavere strafferamme enn kasting av post.

 

 

Er dette noe synsing du koker ihop, eller har du kilder på dette?

Nå synser jeg og ettersom dette ikke er Juss delen av forumet ser jeg ikke problemet med det.

Problemstillingen her er hvorvidt mottaker av post til andre er lovpålagt å gjøre noe med denne posten, noe man med stor sansynlighet ikke er.

Og i såtilfelle hva skal man da gjøre med den?

Å lagre den blir feil da det legger beslag på plass og da er det ikke så mange alternativer igjen.

Jeg synes det blir feil og belemre en uskyldig tredjepart med å bruke tid og resusjer på å levere tilbake andres post.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, men må man gjøre en innsats hver gang? Jeg kan, med hånden på hjertet, si at jeg ville nok gjort dette ved første gangs feilsendelse + evt mottatte brev til samme mottaker innen de neste par-tre dager, etter det er det andre som ikke har gjort jobben sin og må ta støyten. Det er nok noe man vil vinne mye på i en evt. rettssak - man kan jo ikke spamme ned en postkasse når man åpenbart er klar over at adressen ikke stemmer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...